Főoldal » Építés, N

Dioráma készítés kezdő szemmel (vagy kézzel) III. rész

BeGye 2010 szeptember 3 5 megjegyzés

Lassan haladok a diorámám készítésének a leírásával de fél év szünet után itt az újabb rész, ami már 3. (1. rész, 2. rész). Most a vágányzat raktár felőli részének a kialakítását mutatom be a raktárig és a raktárudvarig bezárólag.

A 2. rész végére odáig jutottam, hogy a kanyarodó rakodó vágány jobb oldala kivételével mindenhol megtörtént a kavicsozás, festés, növényezés (a teheneim be is lakták gyorsan a friss fűvel benőtt töltés oldalt), de az igazi munka még csak most jött.

A rakodó oldali területet két részre lehet osztani, ahogy az első cikkben rajzolt séma rajzon is látszik. Az egyik felén van egy raktár, ami lényegében az egész területet ott elfoglalja a másik rész egy kicsit szabadabb terület, oda fákat is terveztem. Ezzel a területtel folytattam az építést. Ide 3 tereptárgyat szándékoztam elhelyezni. A vágány végére egy ütközőt, a sín mellé pedig egy vízdarut, és egy kis szenelőt. Az ütközőt magam készítettem, a készítéséről egyszer már írtam, így erről most csak egy képet mutatok (a leírás itt megtalálható).

P1150508

A vízdaru és a szenelő egy Vollmer 3 db-os készlet (Vollmer 7542) darabjai. A készlethez még egy rakminta is tartozik, amit végül itt nem használtam fel mert a raktár előtti szakaszon lett volna értelme, de ott nem volt már elég hely. Az elkészítési segédletet komolyabb kommentár nélkül csak megmutatom. Semmi extra tudás nem szükséges hozzá, a pár elemet egyszerű összeilleszteni. Én a modelljeimet a Revell ‘Contacta Liquid’ termékével ragasztom össze (könnyen kezelhető, a körömlakkhoz hasonlóan kis ecsettel kell felvinni a felületre, gyorsan ragaszt).

gy1gy2

Az utasítások alapján összeállítottam a szenelőt, majd a diorámára ragasztottam technokollal, úgy, hogy a szenelő daru része kifele fordítva a vágányzat felé essen (a daru rész forgatható, így akár alulról egy kismotorral el is lehetne forgatni). Annyit módosítottam, hogy nem az eredeti műanyag szén utánzatokat ragasztottam a tárolókba és tárolók mellé mint a kihullott szén utánzat, hanem a vágányzathoz vett kavicsot használtam fel. A tárolókat teleöntöttem a kaviccsal és a kívánt formára egyengettem, majd a tárolók környékén is itt-ott szórtam kis kavics dombokat. Az így kialakított szén kupacokat a vágányzatnál használt technológiával átitattam vizezett faragasztóval. Száradás után befestettem a kavicsokat egyszerű fekete temperával. Szerintem sokkal jobb hatást lehet így elérni. Az egész szenelőt festékkel, temperával és speciális öregbítő anyagokkal többször brutálisan átkezeltem, így keltve a szenes, olajos, koszos érzést. Sőt, hogy minél élethűbb legyen egy alufólia darabon teljesen elégedtem kb 10 db gyufaszálat, amit a teljes szenesedés után porrá zúztam és egy-két csepp étolajjal összekevertem. Az így kapott masszát is felhasználtam a koszoláshoz. Az étolajat célszerűbb lett volna valami műszerolajjal helyettesíteni, de pont nem volt. Végül szerencsém volt, mert gondolom a kis mennyiségnek köszönhetően nem bűzlik a dioráma az avas olajtól (azóta már beszereztem műszerolajat is :-) ). A koszolásból a szenelő előtti vágányszakaszt sem hagytam ki, oda is bőségesen jutott. A képen épp az egyik munkás várja a vonatot, hogy elkezdhesse a szenet pakolni :-)

P1220226P1220229

P1220231P1220232

A vízdaruval ennél is egyszerűbb helyzetem volt, mert csak három elemet kellett összeragasztani és a vízdaru oszlop részét a talpazatba kellett illeszteni (direkt nem ragasztottam, mert így forgatható maradt, ugyan nem pattant az előre készített furatba, de nem is lötyög benne) . Száradás után matt feketére festettem és itt-ott barnás foltokkal rozsdásodást utánoztam. A lámpatesteket fehérre festettem ami elég jól elüt a fekete vízcsőtől és így kiemeli azt. Az ütköző és a szenelő közötti sínszakasz mellé ragasztottam technokollal úgy hogy a víztöltőt a sín felé forgatva belógjon a mozdonyok felé. Akár csak a szenelőnél a rakodó daru részét itt is motorral alulról meg lehetne mozgatni a víztöltő oszlopát.

Amikor a helyén volt az ütköző, a szenelő és a vízdarú, akkor a leendő raktár területéig kialakítottam a terepet. A sín túloldali részéhez hasonlóan jártam el. Először a nagyon apró szemű kavicsot (Noch 09172) terítettem szét, amit nagyon híg faragasztóval itattam át. A szenelő környékére az ágyazathoz használt nagyobb szemű kavicsot szórtam. Utána jött a szép zöld gyep elkészítése (Noch 50200, Noch 95490), továbbra is csak kézzel szórva, a 2. részben leírtaknak megfelelően jártam el. A múlt héten szereztem egy elektromos légycsapót, így már csak idő kérdése és lesz házilag készített elektromos szóróm is :-) . Ettől sokat várok, mert kézzel azért nem lehet olyan szépet csinálni (vagy csak a gyakorlat hiányzik). A füvet úgy szórtam, hogy egy kis kitaposott út maradjon a vízdaruig. Ezt a kis gyalog utat barnával átfestettem, hogy olyan legyen mint egy poros, saras föld út. Erre a területre később fákat is tettem.  A Noch 32611-es jelzésű csomagjából lombos és fenyőfákat használtam. Lehet ennél élethűbb fákat is kapni, de ezek sem rosszak annyira. A gyökérzetnek és a talpnak kicsit kimélyítettem a kavicsozott talajon helyet, amibe technokollal ragasztottam be a fákat. A fa törzse körül megigazítottam a talajt (ha kellett kicsit szórtam a kavicsból és újrafüveztem). A lombos fákról elég sok levél lehullott már a tároló csomagolásba. Ezeket sem hagytam kárba veszni, szét szórtam a fa alatt őket mint lehullott leveleket.

Az egész dióráma hátuljára egy hosszú kerítést terveztem, mivel azt nem akartam, hogy szakadékszerűen legyen vége. A raktárépület mögé egy téglakerítést, a szabad területhez pedig drótkerítést. A drótkerítéshez nem igazán tudtam kitalálni, hogy milyen anyagot lehetne felhasználni, ezért a Busch 8117-es azonosítójú terméke mellett döntöttem. A dobozban van 32 db műanyag oszlop (vékony kis rudak egy kerek alakú talppal) és 60 cm hosszú (nem egyben van, hanem több csíkban) 16 mm magas fémfonat (szerintem elég jó drótkerítésnek). Azóta Paksinuti oldalán már láttam egy nagyon jó ötletet. Ő menyasszonyi fátyol anyagot használt drótkerítéshez. Én is szereztem már be ilyet és ígéretesnek tűnik majd ha máskor kell kerítést készíteni. Először az oszlopokat ragasztottam a helyükre. Mindegyiknek kapartam egy kis gödröt a keményre száradt kavicsban majd technokollal beragasztottam. Miután az oszlopok a helyükre kerültek és kellően rögzültek levágtam a megfelelő hosszat a kerítésanyagból és az oszlopokhoz ragasztottam. Egy kicsit csinosítottam az egészen a végén, mert nem tetszett, hogy csak függőleges tartóoszlopok vannak, ezért vékony kis pálcikákat vágtam gyufaszálból egy penge segítségével és az oszlopokat megtámasztottam oldalról velük. Végül feketével, szürkével és barnával össze-visszafestettem a kerítést, mintha már kellően beleharapott volna az időjárás vasfoga. A kerítés alját dúsan újrafüveztem és volt ahol a kerítésre is felfuttattam egy kis növényzetet.

Már csak a raktár és környékének kialakítása maradt hátra, de ezt majd legközelebb.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    wartburger mondta:

    nagyon jól néz ki, a fákat lecserélném battka fáira, akkor még szebb lenne!

  • avatar
    BeGye ( a szerző ) mondta:

    Valóban azok szebbek, de ezt írtam is, hogy vannak ezeknél jobbak. Azt hiszem mielőtt veszek ilyeneket megpróbálok magam is csinálni majd :-) Most lettem kész az elektromos légycsapóból átalakított fűszóróval, így már gyepmesternek jó vagyok, a következő szint az erdőmesteri rang :-)

  • avatar
    Nyerges Norbert mondta:

    Nagyon szép! :)
    Nekem különösen tetszik a szenelő körüli koszolás álethűsége.
    Gratulálok!

  • avatar
    IST mondta:

    Nekem is tetszik, szép lett és talán pont emiatt lógnak ki a fák. A drótkerítéssel nekem nincs gondom, lehet, hogy a fátyollal jobban nézne ki, de ez is tetszetős. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy a képek jelentősen(!) nagyítanak a valósághoz képest.
    Én amúgy talán az ágyazatot készítettem volna keskenyebbre.

  • avatar
    BeGye ( a szerző ) mondta:

    Az ágyazat sajnos tényleg magas, így széles is lett. Erre az első résznél már ráébresztettek. 2 mm-es parafa lapból úgy látszik sok volt 3 db, legközelebb csak 2 lesz. A drótkerítéssel igazából nincs bajom, sőt ennél jobb biztos nem lesz a fátyol, csak a fátyol olcsóbb és mindig melegséggel töltik el az embert a home made cuccok:-) Egyszer mondjuk az Ndteil kerítését is kipróbálnám (http://www.ndetail.de/modellbahn/de/sicherheitszaun-mit-Stacheldraht.html). Téli estéken pedig elkezdem lecserélni a fákat (de ha lehet, akkor saját készítésűek lesznek), ha már ennyien jelzitek :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.