Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Esős balatoni napok

Tastam 2010 szeptember 11 2 megjegyzés

Különös a Balaton-környék élete. A fürdési szezonban, ami három, jó esetben négy hónapig tart, nagy a nyüzsgés, ám az év többi szakában a rengeteg nyaraló üresen, a gazdagon kiépített infrastruktúra kihasználatlanul áll. Az idei esztendő pedig különösen rosszul alakult, hisz’ a nyár nemcsakhogy későn érkezett, de nagyon korán véget is ért. Mi szeptember elején töltöttünk el egy hetet Balatonfüreden, amikor elvileg kellemes strandidőnek kellett volna lennie, ehelyett hűvös őszi időjárás volt, fürdőruha helyett az ernyőt vittük mindenhova. Feleségem vállalati egészségmegőrző programon volt, s amikor vizsgálaton, vagy foglalkozáson vett részt, én kimentem a vasút mellé. Sikerült csaknem a teljes északi partot bejárnom, azonban a készített fotóim – már amelyik élvezhető minőségű a pocsék idő ellenére is – nem túl változatosak. Meglepett a Bz-k nagyszámú jelenléte, de tapasztalataim szerint ülőhelykínálatuk bőségesen elegendő a nem túl nagy utasforgalomhoz. Az észak-balatoni pálya, mely tavaly ünnepelte 100 éves jubileumát, a fotózás szempontjából különleges helyet foglal el a hazai vasútvonalak sorában. Viszonylag jó állapotú fővonal lebilincselő tájon, s a kilátást nem rontja felsővezeték. A nyári menetrendben lényegesen több vonat közlekedik erre és változatosabban mutatkozik a járműpark is, de szép képek készítésére más időszakokban is van lehetőség. Kivéve talán azokat a napokat, amikor esik…

A Balaton északi partján tartózkodó vasútfotósnak “kötelező” program az akarattyai alagút felkeresése. Most a fölötte áthaladó útról lőtt fotómat mutatom, amelyen, ha jó időben készült volna, akár Fűzfőig követhetnénk a magyar tenger partjának vonalát. Az alagút egyébként a Csittényi hegyen bújik át, mely egy régen itt állt település nevét őrzi.

Balatonkenesénél különleges természeti képződményt figyelhetünk meg: egy negyven méter magas löszfal kíséri a vasútvonalat, a kép bal oldalán egy kis darabkája kivillan a lombok közül. A környék laza, löszös talajviszonyainak és az idei csapadékos időjárásnak “köszönhetően” tavasszal két ízben is szüneteltetni kellett a vonatforgalmat a pálya megcsúszása miatt.

Balatonfűzfő korábban elsősorban nem üdülőfalu volt, vegyi- és papíripari üzemei azonban már nem, vagy csak alig-alig termelnek, a vasúti teherforgalomnak is leáldozott. Itt található a Balaton legészakibb kiszögellése, amit a vaspálya nagy ívvel kerül meg. A felvételen a Tapolcáról Székesfehérvárra közlekedő személyvonat éppen ehhez az ívhez érkezik.

Az 1968-as közlekedési koncepció egyik első és alighanem máig is legtöbbet emlegetett intézkedése volt a Veszprém – Alsóörs vonal megszüntetése. A kanyargós, hegyi jellegű pálya Balatonalmádi felett érte el a Balatont, a város hagyományőrzői egy felújított viadukttal és egy ráhelyezett öreg vasparipával (375,680) emlékeznek az egyszervolt vasútra.

Alsóörs állomásáról első pillantásra is lerí, hogy a mainál lényegesen nagyobb forgalom lebonyolítására tervezték. A vonal utolsó átépítésekor még megvolt a fentebb említett vicinális is, aminek nyomait az állomás a mai napig viseli. A képen látható, 1258-as pályaszámú TVG (teher-vágánygépkocsi) a balatonfüredi pályakarbantartási munkálatokhoz igyekszik.

Kevéssel Balatonfüred előtt a vonal érinti a csopaki tájat, mely borairól híres, a vonatból kitekintve is hosszan megfigyelhetők a hegy oldalán kapaszkodó szőlősorok.  A felvételen a Székesfehérvárról Tapolcára közlekedő 9714-es számú személyvonat látható, a háttérben a szinte egymáshoz támaszkodó, ódon házak alkotta Csopak település terül el.

Ottjártamkor két napon és három éjszakán át pályafelújítást végeztek a Balatonfüred – Aszófő vonalszakaszon, a két állomás között autóbuszok szállították az utasokat. 6-án, hétfőn még végig jártak a vonatok, sőt napsütésben (!) fotózhattam az esti tapolcai személyt. Balatonfüred szélén vagyunk, baloldalt a vonat felett a Balaton, jobbra a Tihanyi félsziget kukucskál.

Sokan őriznek kellemes emlékeket az 1975-ben átadott Zánkai Úttörővárosban, vagy a későbbi gyermeküdülőben tett nyaralásáról. Az intézménynek vasúti megállója is van, az úttörőcsapatok fogadásához méretezett csarnokban egy nagyméretű gőzmozdony-makett látható. Sajnos csak kívülről, üvegen át tudtam megörökíteni az üvegkalickában álló vasparipát.

Ez a régiója kissé más hangulatú, mint a népszerű, “nagyvilági” üdülőhelyek; elsősorban a fürdőszezonon kívül, de még annak idején is igazi falusi miliőbe cseppen az ideérkező. Persze itt is megvannak a tóparti strandok a maguk elengedhetetlen létesítményeivel, azonban, mint Balatonszepezd esetében is láthatjuk, azokat ilyenkor már a horgászok veszik birtokba.

Aszófő település Árpád-kori templomromjáról ismert, mely közvetlenül a sínek mellett található, így akár a vonat ablakából is megpillanthatjuk. Az állomást felüljáró íveli át, amely fotóhelynek sem utolsó, hiszen remek kilátás nyílik róla. Az igazán mutatós persze egy szép hosszú vonat lenne, most azonban csak a két kocsit továbbító Bzmot 323 adódott.

A térség “fővárosa” Badacsony, a turisták zöme azonban nem a nagyállomáson, Badacsonytomajban, hanem a néhány kilométerrel távolabb, a kikötőnél elhelyezkedő megállóhelyen száll vonatra. Annak idején Keszthely és Badacsonytomaj között közlekedtek a népszerű gőzmozdonyos vonatok. A hátteret alkotó Badacsony most sajnos a ködbe vész.

A vaspálya ezen a szakaszon a Badacsony lábánál, szinte közvetlenül a vízparton halad, majd a hegy ívét követve elkanyarodik a Balatontól és északnak, Tapolca felé veszi az irányt. Badacsonylábdihegy megállóhely azonban még a vízparthoz közel található, a megállóhelyre éppen beérkező Bz-szerelvény mögött a Szigligeti hegység magasodik.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Jó képek nagyon! És a leírás is érdekes volt. Az északi part az egyik kedvenc vonalom! Nekem sajnos nincs türelmem a vonatfotózáshoz.

  • avatar
    IST mondta:

    Esős képek ide vagy oda, nekem is tetszik. Külön köszönet a képekhez fűzött sok információért.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.