Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Németország magyar szemmel

B.Zsolt 2010 szeptember 7 10 megjegyzés

2010 májusában nagyszerű ajánlatot kaptam, melyben egy müncheni munkahelyre mehettem dolgozni. Nem sokáig gondolkoztam rajta, így egy hét múlva már Németországban éltem és dolgoztam.
Mivel nagyon szeretem a vonatokat, az itt töltött időt kihasználom, és testközelből ismerkedem a német kötöttpályás közlekedéssel. Ezeket az élményeket és tapasztalatokat szeretném megosztani veletek is. Néhány dologban lehet pontatlan leszek, én csak utas vagyok kint, nem vasúti dolgozó. Amiket írok, az azokra a helyekre igazak, amerre már jártam, ettől máshol az országban lehetnek eltérések. Nem akarom a már százszor leírt dolgokat elismételni, így nem lesz szó az ICE motorvonatokról és más technikai dolgokról.

Kezdésnek néhány alapfogalom, melyeket a leírásban később használni fogok:

Vonatkategóriák
Németországban kicsit másképp vannak a vonatkategóriák, mint Magyarországon:
- S-Bahn: Nagyvárosok városon belüli közlekedésére és a környező kisebb városok falvak (agglomerációk) bekapcsolására. Saját pályával rendelkezik, de számos helyen kapcsolódik a távolsági vonatok által használt vonalakhoz. Általában saját peronnal rendelkezik. Erre azért van szükség, mert a szerelvények lépcső nélküliek. Hasonló kicsit a budapesti HÉV-hez, de attól sokkal komolyabb és modernebb. Csak itt Münchenben az S-Bahn hálózat hossza több mint 400 km. Ezt lehet még tekinteni a magyar személyvonatoknak, zónázó vonatoknak. 20 percenként, ütemesen járnak a 4 részes motorvonatok kettesével vagy hármasával csatolva.
- Regionalzug (Néha Regional Express vagy Regional Bahn, én különbséget nem láttam köztük): Ezek a magyar gyorsvonatok megfelelői lennének. S-Bahn állomásokon nem állnak meg, csak az S-Bahn végállomásokon az átszállások miatt. De ezen kívül mindenhol. A kisforgalmú állomások pedig bezártak, így nem lassú annyira, mint egy magyar személyvonat. Általában ingavonatok. Ütemesen járnak.
- München-Nürnberg Expressz: Ez tulajdonképpen Regionalzug, de nagysebességű vonalszakaszt is igénybe vesz az útja során, emiatt nyomásálló kocsikból és DB 101-es mozdonyból áll a szerelvény. Pótjegy nem kell rá, teljesen olyan, mint bármely Regionalzug (kivéve a 200 km/h sebességét)
- IC: Nagyon kevés van belőle, általában nem ingavonatok, de van köztük vezérlőkocsis is. Azokon a szakaszokon járnak, amerre az ICE nem.
- ICE: Németország csúcs távolsági motorvonata, minden nagyváros elérhető velük.
- ICE: pótjegy kell rá, emiatt nagyon drága.

Jegyek, kedvezmények:
- S-Bahn: van 3 megállóra szóló jegy, egy útra szóló jegy és napijegy. A napijegy egész nap korlátlanul használható az összes S-Bahnon, metrón, villamoson. A legkisebb zónára szóló 5 euró 40 cent
- BahnCard: Olyan, mint Magyarországon a Start Klub kártya, van 100 %-os, 50 %-os változata is. Van még egy új kártyatípus is, a BahnCard 25, ez 3 hónapig jó, 25 % kedvezményt ad. Egyéb kedvezményekkel természetesen nem vehetők igénybe. Bejelentett németországi lakcím kell az igényléséhez.
- Bayern Ticket: Ez a kedvencem. Egész Bajorországban az összes Regionalzug vonatra, buszra, S-Bahnra, metróra jó, még a magánvasutakra is. Korlátlan utazás, korlátlan átszállás. Másnap hajnali 3 óráig érvényes. Ára 22 euró, neten vásárolva 20 euró, első osztályra 30 euró. Létezik csoportos változata is, 28 euróért. Ezzel 5 fő tud együtt utazni. (Fejenként kevesebb mint 6 euró) ICE, IC, nemzetközi vonat nem vehető vele igénybe. Felmerülhet a kérdés, miért ad a vasút ekkora kedvezményt? Véleményem szerint azért, hogy egyszerűsítse a jegyeladást. Nincsenek korkedvezmények, családi kedvezmények. Az utasnak vagy Bayernticketje van, vagy teljes áru jegye. A pénztárosnak egyszerűbb kiadni, az automatáknak még könnyebb. A kalauznak pedig már csak a dátumot kell ellenőrizni, nem kell semmilyen igazolványt kérni.
- Normál vonatjegy: Rövidebb távra, ha a Bayernticket drága lenne. Továbbá ICE, IC, nemzetközi vonatokra adják ki.
- Láttam még egy fajta jegyet, ezt interneten lehet megrendelni, és mobiltelefonra érkezik. Jegyellenőrzésnél a telefont kell megmutatni a kalauznak, melynek a kijelzőjén ilyenkor egy QR kód látható. Ezt a kódot olvassa le a kalauz a saját vonalkód olvasójával.

Én szabadnapomon Bayerntickettet szoktam venni, egész napos program, és az itteni fizetésemhez képest nem drága. Ezzel szoktam utazgatni a környéken.

A mai német vasút
És akkor a lényeg! Milyen a mai német vasút egy utas szemével?
A jegyvásárlás nem túl bonyolult, minden állomáson van jegykiadó automata, amely bankkártyát is elfogad. S-Bahn utazás előtt a jegyet a peronon érvényesíteni kell. Bliccelésért 40 eurós helyszíni bírság jár. Ellenőrök ritkán vannak, én az S-Bahnon 3 hónap alatt kétszer találkoztam ellenőrökkel, abból egyszer kérték a jegyet is.

Az S-Bahn nagyon modern az otthoni elővárosi vonatokhoz képest. A szerelvények automata ajtósak, klimatizáltak, szövet üléssel rendelkeznek. Talán a Flirthez hasonlítanak legjobban. Hangos kétnyelvű utastájékoztatás van, továbbá minden ajtó felett térkép a hálózatról, zónákról. Minden állomáson van vizuális utastájékoztatás: hány perc múlva érkezik, hányas számú, melyik vágányra, továbbá az, hogy hány részes lesz. Így már érkezés előtt lehet tudni, hogy milyen hosszú lesz. A vezetőállás hátfala üvegből van, és ha a függöny nincs behúzva, lehet látni a pályát menet közben.

A Regionalzug vonatok óránként járnak, általában motorvonatok vagy ingavonatok. A legrosszabb kocsi, amivel utaztam eddig, az a magyar halbikkal egyenrangú volt, leszámítva a vákuum WC-t. (Vagy a magyar halbikban is az van?)
Az összes vonaton lehet kerékpárt szállítani, mert minden szerelvénybe jut kerékpárszállító kocsi is. Vasútbarátoknak szerintem itt érdemes utazni: nyitható az ablak, így kényelmesen ki lehet könyökölni, mivel itt csak felhajtható ülések vannak.

A német IC a magyar IC (vagy inkább EC) színvonalnak felel meg. Csak egyszer utaztam vele, Velencéből Münchenbe.

ICE motorvonattal még nem utaztam.

Állomások:
Minden állomáson van magasperon, jegykiadó automata és vizuális utastájékoztatás. A síneken átmenni sehol sem szabad, arra ott az aluljáró, néha felüljáró. Graffitivel nem találkoztam. Jegykiadás csak nagyobb állomásokon van, viszont ezeken a helyeken bármilyen jegyet vagy pótjegyet meg lehet vásárolni, még nemzetközit is! A hangosbemondót nem használják, a vonatok nem dudálnak. Én állomás mellett lakom, de semmit sem hallok a vonatokból. Mivel sok a vezérlőkocsi és a motorvonat, a fejállomásokon nagy pörgés van. Valamelyik vonat csak 10 percet áll és már fordul is vissza. Mindig azonos vágányra állnak az azonos irányba menő vonatok, a vágányszám már az internetes menetrendben is benne van. Információt személyesen a Reisecentrumban lehet kérni. Ahol én voltam eddig, ott mindenhol ügyfélhívó rendszer működött. A falon pedig vizuális utastájékoztató az érkező vonatokról.

A vasúti pálya:
Nincsen kiemelt központ az országban, helyette több helyi alközpontból indulnak a vonatok. Az ország vasúthálózata nem sugaras szerkezetű, jóval nagyobb a dupla vágányú részek aránya, és vannak négyvágányos szakaszok is. Maga a hálózat is sűrűbb, mint Magyarországon. Vasúti átjárók fővonalakon elvétve vannak, helyette felüljárók és aluljárók. A vasútvonalak is több helyen keresztezik egymást különböző felüljárókkal.

Keresztekre ritkán kell várni. Nem minden rész modern, felénk pl faaljas vágányok vannak, de Krupp 60-as sínekkel. Érdekes volt számomra a dupla vágányú nem villamosított vonal; és a villamosított, egyvágányú vonal karos jelzőkkel és vonóvezetékes vasúti átjáróval. A sínek mellett gyakran van zajvédő fal is, kilométereken át. Ahol nincs, ott már sok helyen állnak az oszlopok.

Rengeteg helyen építkeznek és felújítanak. Olyan szakaszokat is, amihez itthon nem is nyúlnának még 10 évig. Lassújelet elvétve látni, ha van is, 110-es, 150-es. Pályafenntartási gépekkel nagyon gyakran találkozni.

Tehervonatok
Tehervonattal ritkán találkozom, azok főleg éjszaka közlekednek. Leggyakrabban autószállítókat (München: BMW gyár, Ingolstadt: Audi gyár), konténerszállítókat és tartályvonatokat látok. Állomásokon nincs árufeladás, csak iparvágányokon. Érdekesség, hogy itt nincs villamos tolatómozdony, csak régi, koros dízelmozdonyok. A vontatójármű park igen színes: Münchenben megfordulnak az ÖBB, az ARRIVA, az MRCE, a HectorRail és a Railion mozdonyai, de messzebb összefuthatunk akár az SBB mozdonyaival is.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


10 megjegyzés »

  • avatar
    B.Zsolt ( a szerző ) mondta:

    A képaláírások lemaradtak: az első képen pirossal jelöltem a már általam bejárt vonalakat, csak hogy lássátok, tényleg saját tapasztalatokat írok :)

  • avatar
    morhange mondta:

    Te aztán voltál pár helyen :)
    Ez a Németország is olyan álomhelynek tűnik, mint pár másik társa, ahol kolbászból van a kerítés (itteni szemmel nézve).

  • avatar
    Nyerges Norbert mondta:

    B.Zsolt:
    Nagyon tetszik a leírás, köszönöm!
    Én csak egyszer jártam Németországba (leszámítva az áttszállásokat a reptéren), de sajnos nem volt sok időm utazgatni.
    Szívesen olvasnék még hasonló leírásokat tőled.

  • avatar
    galbert mondta:

    Kis kiegészítés:

    A RegionalBahn és a RegionalExpress között annyi a különbség, hogy utóbbi kevesebb helyen áll meg, előbi meg tényleg minden bokornál, ami nem S-Bahn megálló. Én, ha hasonlítani kéne, akkor az RB-t személyvonathoz, az RE-t pedig zónázó, vagy régebben sebesvonathoz hasonlítanám: egy darabig nem, később sok helyen megáll (kiszolgál egy régiót és beköti egy centrumba).

    A graffiti és tisztaság kérdése: Bajorország azért Németország egyik leggazdagabb (ha nem a leggazdagabb) területe, így sokkal kulturáltabb, mint pár másik régió (mondjuk a nagyvárosok itt is koszosabbak). Frankfurt környékén, északon, a Ruhr-vidéken, vagy keleten azért gyakrabban találkozni graffitivel, szeméttel, főleg a félreeső, ipari területeken. A kontraszt igazán Ausztriához, vagy Svájchoz képest nagy, ezekhez képest a német állomások koszosak, rendezetlenek. :)

    Ettől persze teljesen igaz, hogy az átlagos német utas a magyar vasútnál fényévekkel színvonalasabb, tisztább vonatokkal, állomásokkal találkozik, kiépített P+R és kerékpár parkolókkal, ráhordó buszjáratokkal. De azért ott sincs kolbászból a kerítés, késéséek ott is vannak (ha csak néhány perc is, de az rendszeres, főleg S-Bahn és RB esetén). Ettől függetlenül nem a magyar vasúttal egy kategória…

  • avatar
    IST mondta:

    A képaláírások hiánya az én bűnöm, a file-ok átnevezése után elfelejtettem a feliratokat megtartani. Legközelebb jobban figyelek erre, mármint remélem, hogy lesz még legközelebb.
    Graffitikre én emlékszem Kelet-Németország területéről, ennek ellenére az állomások sokkal kulturáltabban néztek ki mint itthon. Azért az ICE-t is próbáld ki egyszer, nem rossz móka az sem!
    Valami Bayern Ticket itthon is jól jönne a hétvégi vonatozások alkalmával, teljes áron nagyon drága tud lenni itthon a vasút ha az ember csak úgy vonatozgat ide-oda.

  • avatar
    rezgaras mondta:

    A leányom az elmúlt pár évben gyakran utazott a német vasutakkal és lesújtó véleménnyel volt róluk. Drágának és a lehetôségekhez képest lassúnak találta ôket és túl gyakran találkozott jelentôs késésekkel, fekve maradásokkal és még váratlanul törölt járatokkal is.

    Egy ízben régiós vonattal ment egy bemutatkozó megbeszélésre. A vonat valahol Türingiában beleszaladt egy tehéncsordába. Másfél órás várakozás után a lányt a helyi tüzoltók az ölükben vitték a helyettesítô buszhoz. Minthogy “bemutatkozó ruhában” és körömcipôben volt, amiben nem szívesen lépett a sárral és tehénvérrel borított töltésoldalra.. :-) )) (a bemutatkozóból persze nem lett semmi…)

    Egy másik alkalommal az ICE-t, amivel szintén bemutatkozásra tartott, egy áradás miatt elterelték, másfél óra késés.(a bemutatkozóból nem lett semmi…)

    Egy wiesbadeni cég teljes vezetésével tartottak Kölnbe. Amikor a fônökei megtudták, milyen szerencsétlen a vonatokkal, mindjárt gyanakodva néztek rá. Nem hiába. A vonat m?szaki hiba miatt megállt Bonnban és nem is ment tovább.

    Igaz, ô még egy svájci mozdonyt is tönkre tudott tenni: a vonat Basel és Biel között megállt a nyílt pályán és ott is maradt még két és fél órán át. Vajon miért tartott ennyi ideig a pótmozdonyról gondoskodás? (persze a svájciak is csak addig pontosak, amíg homok nem kerül a gépezetbe ;-) )))

    Mondjuk a leányom itthon nem nagyon jár vonattal, nem a mieinkkel hasonlítja össze… ;-) ))

  • avatar
    IST mondta:

    Képzeld el mi lenne a MÁV-val ha itthon is vonattal járna. :-)

  • avatar
    B.Zsolt ( a szerző ) mondta:

    Köszönöm a hibajavításokat és elismeréseket! Lehet lesz folytatás egy München-Velence élménybeszámolóval.

  • avatar
    Furedip mondta:

    A beszámoló tartalmát én csak megerősíteni tudom. Én már számtalanszor voltam Németországban és nagy német vasút rajongó vagyok. (Meg úgy általában a német nyelvterület vasútjait szeretem).
    A müncheni S-Bahn németországi szinten is kiemelkő szinvonalú és a legforgalmasabb. Érdekeség, hogy a meglévő klasszikus városi közösségi közlekedési eszközök mellett az S-Bahn is jelentős szerepet kap az utasfogalom lebonyolításában. Elég ha csak valaki megnézi a müncheni közlekedési cég sematikus térképét. A belvároson szinte az összes S-Bahn áthalad.

    A német vasúti infrastukturából szeretnék kiemelni egy fontos dolgot. Ahol csak lehet, ott un. nagysebeségű váltókat alkalmaznak. (Ez kitérő írányban álló váltóállásra vonatkozik, a normál sebeség 40km/h).
    Még a mellékvonalakon is sok ilyennel találkozni. Renkívűl jó logikával integrálják a vasúti pályákba a nagysebeségű váltókat. Bizony ezek jó mérnöki munkákról tanúskodik.
    Mostanában talán már nálunk is felismerték ennek a főleg energia spórolási részét, de azért a MÁV ezt még most sem viszi túlzásba a felújítások alkamával, sőt ellenpédát is tudok. Rákoshegy állomáson 100km-es nagy.seb. váltó volt korábban és a pálya felújításkor kicserélték 40-esre!? Rákos állomás déli oldalán most is több 100km-es váltó van, de csak 40-nel döcögnek még egyenesben írányban is a vonataink. Még a BKV roncsbusz is lehagyja őket..

    Németországban a vasútfelújítások folyamatosak. Ezen kívűl, már korábban kezdték és folyamatosan haladnak nagy városok pályaudvarainak a teljes átépítését.

    Visszatérve még egy apró, de szerintem nagyon hasznos vasúti szabály a magyarországival szemben. Itthon a fejpályaudvarokon a behaladó vonat csak 10km/h-val mehet a peron elejétől, ezzel jó lelassítja az adott állomás életét forgalmi szempontból. Németországban nincs korlátozás, mégis megáll minden vonat az ütközőbak előtt.
    Múltkor a müncheni főpályaudvaron voltam vonat nézőben, de késő este 22:00 óra tájékán. Meglepődtem az igen erős vonatforgalmon még ilyenkor is 5 percenként lehetett vonatmozgást látni.

    Összegezve: mindig is nagy örömmel megyek Németországba és még ha sokszor kocsival is megyek, mindig beiktatok egy kis DB-és vonatozást, mert nagyon megéri.

  • avatar
    Hapiaba mondta:

    Sziasztok!

    Én Berlinben laktam hosszabb ideig 2008-ban, hát mit mondjak, nem hasonlítható Budapesthez…
    26 S-Bahn vonal van, majdnem minden megállóhely akkora mint a keleti és anyugati együttvéve, tiszták, kellemesek, normális éttermekkel, és tényleg jól lehet tájékozódni. Münchenben is voltam sokszor, szerintem Berlin tömegközlekedése fejlettebb, de ez az én véleményem. Van körvasút S-Bahn is, sugaras S-bahn is, meg a várost elkerülő vasútvonalak is, pl. a Schönefeld-reptérről Potsdamba az egyik Airport Express nem megy be Berlinbe.
    A napijegy 6EUR a 3zónás csoportjegy 16,10EUR 4főre egész napra. Utaztam IC-n Münchenből Bochumba a 711km 6és fél óra volt, bár ez még 2001ben, tiszta, gyors, kényelmes. Németországban szerintem a hozzáállás miatt is jobb a vasúti közlekedés, nem csak a pénz miatt. Kiszámítható és ütemes a menetrend, nem “ciki” BKV-zni, és nem kényszerít az ottani elvira hülye átszállásokra, mint mondjuk Pécs-Nagykanizsa-Székesfehérvár.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.