Főoldal » Bemutatók, Virtuális Vasút

Railroad Tycoon – A társasjáték

Guriga 2010 szeptember 19 1 megjegyzés

Ki ne emlékezne a réges-régi, nagy sikerű vasúti stratégiai programra, minden idők egyik legizgalmasabb játékára, a Railroad Tycoon-ra? Jómagam még Atari számítógépen ismerkedtem meg a programmal, és évekig nyúztam. Az eredeti játékot adoptálták PC-re is, majd több folytatás is napvilágot látott. A számítógépes játékból aztán táblás társasjátékot is készítettek. Most ezt szeretném bemutatni az érdeklődőknek. Igazából nem nagyon tudtam elképzelni azt a tényt, hogy egy programból hogy lehet táblás játékot csinálni, és főleg játszani vele. Már több cikket is olvastam a társasjátékról, és a végén be is szereztem egy példányt. A társast az Interneten keresztül rendeltem meg a forgalmazótól, és postán kaptam meg a csomagot. Már a küldemény átvételénél meglepetés ért, mert kb. 3 kilós csomagot hozott a postás. Hmmm… Egy jó pont, szeretem, ha a dolgoknak van súlya…

Természetesen azonnal megnéztem, mit rejt a tekintélyes súlyú csomag. A játék doboza rengeteg kütyüt tartalmaz. Először is ott van a 3 részből álló tábla, amelyet ha összeillesztünk 113×91 cm-es területet fed le. Ezért érdemes vagy a földön játszani, vagy nagy asztalt keríteni. A tábla mellett játékszabályt, részvényeket, pénzt, kártyákat, egy rakás figurát (épületeket, árukészletet) és 6 féle színű kismozdony csomagot találunk. A játékot 6 fő tudja játszani maximum, és érdemes is öten, hatan leülni játszani, mert így lesz igazán élvezetes a játékmenet. Sajnos a társast nem tudtam egyből kipróbálni, arra csak a KTT9 előtt került sor. Addig is a játékszabályt tanulmányoztam, amelyet a játékhoz kapunk, illetve az Interneten is olvasható. Számomra furcsának tűnt, hogy dobókocka nélkül kell játszani, és egészen a kipróbálásig erős kétségeim voltak a játékmenetet illetően. Na de aztán leültünk játszani…

A csapatot Sura, Vendel, Steve, ZemplénIC és jómagam alkottuk. A próbajátékot teljesen a szabályok szerint játszottuk le. Természetesen nem csak nekem tűnt furának a rendszer, hanem mindenkinek. Lépésről-lépésre haladtunk a játékmenetben, pontosan betartva a szabályokat. Az első játszma aránylag hamar véget ért. Jöhetett a bonyolultabb szabály alkalmazása, amely sokkal élvezetesebb játékmenethez vezetett. Itt ajánlom is, hogy a kezdők se a legkönnyebb fokozaton játszanak, hanem egyből a teljes szabályok betartásával kezdjék az ismerkedést a játékkal. 3 nap alatt 6 partit nyomtunk le, egy parti eltartott 4-5 óra hosszát is. Ahogy egyre jobban kiismertük a rendszert, és jöttünk rá a lényegre, annál jobb partikat játszottunk. A szabályok annyira rugalmasan alakíthatóak, hogy minden társaság a maga ízlése szerint alakíthatja a játékmenetet. Igen izgalmas játszmákat lehet játszani, az embernek nincs is kedve felállni a játék mellől. Ez egy nagyszerű időtöltés, mindenképpen ajánlani tudom baráti társaságok számára.

Na de pontosan mi is ez a játék? A történet az amerikai kontinens keleti felére koncentrál és a vasút hőskorába visz minket vissza. Minden játékos egy-egy vasúttársaság tulajdonosa lesz. Feladata a konkurencia lealázása, és a saját vasúttársaságának felvirágoztatása lesz. A játékteret egy térkép alkotja, amelyen nagyvárosokat, illetve kisvárosokat kell összekötnünk az általunk kiépített vasútvonallal, hogy a városokban felhalmozott árukockákat elszállíthassuk és ezáltal bevételre tegyünk szert.

A játékmenet több részből áll. A játék fordulókból és körökből áll. Minden forduló három kört jelent.

Előkészítés:

Első lépés, hogy a városokat feltöltjük áruval. Ez azt jelenti, hogy a városokon lévő szám alapján annyi véletlenszerűen kihúzott árukockát helyezünk a városra, amilyen szám az adott városon áll. Az árukockákat egy fekete zsákban tároljuk és onnan húzzuk ki. A játékosok húznak maguknak egy vasútmágnás kártyát. A kártyán lévő feladat titkos, azt másik játékosnak nem szabad elárulni. Minden játékos választ magának egy színt és megkapja a mozdonyokat. Mindenki kap egy egyes szintű mozdonyt. A kártyapakliból kiválasztjuk a három induló kártyát, valamint a játékosok számának kétszeresével megegyező kártyát kihúzunk a pakliból és külön tesszük. Kiválasztjuk a bankost, aki a pénzt, részvényeket, stb… kezeli. Ezzel az előkészítés be is fejeződött.

Játék:

A haladási irány az óramutató járásával megegyező. Első lépés, hogy készpénzre kell szert tennünk. Mindezt részvények kibocsájtásával tehetjük meg. Minden játékos annyi részvényt bocsájt ki, amennyit jónak gondol. Ha mindenki megkapta a készpénzét és átvette a részvényeket, megindulhat a licit a kezdés jogáért. A licitet a legfiatalabb játékos kezdi. Aki a legtöbbet fizet a kezdés jogáért, az indíthatja a játékot. A pénzt a bankba kell befizetni. A kezdő játékos elsőként veheti szemügyre a félre tett kártyákat, és amelyik szimpatikus neki, azt kiveheti a lapok közül. Ezzel előnyre tehet szert a többiekkel szemben. Többféle kártya van; van amit azonnal fel kell használni, van amit egyszer használhatunk, van ami a játék teljes folyamán birtokunkban marad. Ne feledkezzünk meg az induló kártyák elolvasásáról sem, mert értékes pontokat kaphatunk utána. Ha az első játékos kivesézte a kártyákat, azt továbbadhatja a következő játékosnak tanulmányozásra, ezzel időt takarítunk meg. A kártyákat minden forduló első körében lehet megnézni, és a kivett lapokat a forduló végén ki kell egészíteni az eredeti számra (játékosok duplája) a pakliból. A játék folyamán bizonyos tevékenységeket végezhetünk. Ilyen tevékenység a vasútépítés, városfejlesztés, mozdonyfejlesztés, fuvarozás stb… Egy körben egy tevékenységet végezhetünk, ha nincs olyan kártya a birtokunkban, amely két tevékenység végrehajtására ad lehetőséget. A kezdő játékos tehát első tevékenységként meg is kezdheti a vasútvonalának kiépítését két város között. Egy körben maximum 4 vágányt rakhatunk le, a költségeket a bankba kell befizetni. Ha végzett, jöhet a következő játékos. Amikor a kör végigért, a körjelzőt odébb kell tolni, és mehet a következő kör, amely ismét egy cselekedet végrehajtására ad lehetőséget. Amikor lefutott a három kör, vége a fordulónak. A forduló végén kell összesíteni a körök alatt szerzett pontokat és ennek függvényében fogja a játékos megkapni a banktól a bevételeit. A bevételekből a részvények számát le kell vonni, tehát ha 5 részvénye van valakinek, akkor az mínusz 5000 dollárt jelent a bevételből. Egy részvény 5000 dollárt ér. A játékot egészen addig kell folytatni, amíg az üres városok (amelyekből az összes árukészlet el lett szállítva) száma nem éri el a szabályban foglaltakat.

Elszámolás:

Amikor az üres városok száma elérte a kritikus tömeget, be kell fejezni a fordulót. A forduló végén meg kell nézni a játék elején kézbe kapott vasútmágnás kártyákat, és azt, hogy sikerült e teljesíteni az azokon megjelölt feladatot. Ha sikeresek voltunk, plusz pontokat kapunk a feladat teljesítéséért. Utána következik a készpénz és a részvények összeszámolása. A részvények száma után büntetőpont jár, ahány részvényünk van, annyi pontot kell visszalépni a ranglétrán. Az így kialakult sorrend lesz a játék végeredménye.

Konklúzió:

A szabályok rugalmasan alakíthatóak, és ezáltal még izgalmasabb játékmenetet tudunk létrehozni. A társasjáték nagyon szórakoztató, főleg ha megvan mindig az öt-hat ember és rendszeresen le tudnak ülni játszani. Kiváló időtöltés tavasszal, nyáron, ősszel és télen is. A játék 12000 HUF a Compaya webáruházban. Létezik hozzá egy európai kiegészítő is, a Rails of Europe, ez angol nyelvű kártyákat tartalmaz és egy Európa térképen játszhatunk. A kiegészítőt 6600 HUF-ért lehet beszerezni.

Guriga
H0 TTrainz Csapat
2010.

(Az írás a H0 TTrainz csapat honlapján is megjelent.)

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    fecokam7 mondta:

    Épp most találtam egy videósorozatot… Most nézem, és gyorsan meg is osztom:

    http://www.youtube.com/watch?v=mMA8eFPHD_I

    Ez az első rész, a többi ebből elérhető

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.