Főoldal » Forgalomirányítás, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Virtuális vasúti hírek #10

IST 2010 szeptember 15 9 megjegyzés

Az esős időjárás alapvetően a számítógép elé való ülésnek kedvez, a megfázás (vagy valamifajta vírusos izébigyó) viszont nem. Úgyhogy bár korábbra terveztem ezt a bejegyzést, csak most lett belőle valami. Talán még éppen időben, ugyanis programajánló is van a mostani csomagban a szokott megjelenések és újdonságok mellett. Szerencsére a kínálattal nincs gond, továbbra is igen változatos dolgok örvendeztetik meg a virtuális vasutasokat. Reményeim szerint csak erősödni fog a lista az év vége felé közeledve, a számítógépes piac hagyományosan erős karácsony előtt. Ennyire azért még persze ne szaladjunk előre, lássuk most éppen mi van kínálatban!

Elsőként mindjárt jöjjön a programajánló mivel szeptember 18-án, szombaton megrendezésre kerül a VI. Magyar SimSig találkozó. Az eseményre Budapesten kerül sor méghozzá reggel 7 és este 7 óra között, így aki vidékről jönne kipróbálni a tudását a forgalomirányító programokkal, annak is bőven lesz rá ideje. A találkozón elsősorban a játékon lesz a hangsúly, de mellette még szó lesz a SimSig program újdonságairól, a csapat weblapjának fejlesztéséről, más forgalomirányító programok bemutatására is sor kerül. A játékban természetesen részt lehet venni bárkinek, a tagok szívesen mutatják meg akár a kezdeti lépéseket is a SimSig segítségével. Ha valaki hálózati játékban szeretne közreműködni, akkor azért persze számítógépet vigyen magával és egy LAN (UTP) kábelt. Jelentkezni az eseményre a SimSig fórumán lehet. (Nekem az elmúlt pár hétben igen érdekesen keveredtek a hétvégi programjaim, de azért megpróbálok ott lenni én is, legalábbis egy darabig mindenképpen.)

SimSig tekintetében egészen friss hír, hogy megjelent a Wembley Suburban szimulációja, amelyben a nevéhez méltóan londoni elővárosi vonatokat terelgethetünk (leginkább Class 313-asokat), de megjelennek a metrószerelvények is! A program honlapjáról letölthető telepítő némileg hibás, a menetrendi file-t nem hajlandó elsőre eltalálni, így az Options menüben a Control fülön a Use Public Documents folder elől a pipát ki kell venni, onnantól már nem lesz probléma. A terület mindössze egy képernyős, viszont 701 vonatot kell lekezelnünk 24 óra alatt tolatási mozgásokkal, így azért lesz majd pörgés bőven.

Korábban már említettem, hogy az ESTWsim által újabb területet kapnak azok, akik német vonatok útját kívánják egyengetni. A Rollbahn névre hallgató alkotás Brémától keletre ad vasúti területet a felügyeletünk alá. Nyáron még csak a 39 oldalnyi infót tartalmazó pdf file volt letölthető, mostanra azonban már demó verzió is felkerült a hivatalos honlapra. Ezzel bátran lehet próbálkozni, ingyenessége okán érdemes lehet rá vetni egy-két pillantást. Ha megnézitek a honlapon található képeket, akkor láthatjátok ti is, hogy jópár képernyőn keresztül lehet szemlélni és terelgetni a vonatokat, nem árt alaposan felkészülni a ránk váró kihívásokra. A teljes változat megjelenéséről egyelőre nincs hír, max annyi (amennyit szinte biztosan mindenki tud), hogy azért már fizetni kell, tippeim szerint olyan 50 euró környéki összeget.

Korábban volt rá lehetőség, aztán eltűnt a játékosok szemei elől, most viszont újra itt van: átjárás a budapesti 2-es és 3-as metrók között szimulátorban. A BVEmetró csapata kiadta a szerintem már mindenki által jól ismert metrópályáik új verzióját, amik már magában hordozzák az átjárhatóságot, azaz átmehetünk egyik vonalról a másikra. Sokan ezt már nagyon régóta szerették volna megtapasztalni a számítógépen, most itt van rá az alkalom. A fenti kép madártávlatból ábrázolja az openBVE programban a pályát, a pirossal jelölt rész a valóságban meglévő utasfolyosót próbálja ábrázolni. Emellett kikerült egy új fejlesztés ami azt tudja, hogy a gyakorlatilag kezdő játékosok is beállíthatják maguknak vezetés előtt, hogy melyik kihúzó vágányról szeretnének indulni és hova érkezni. Az openBVE-ben ugyebár szintén fix útvonal van, viszont ez egyszerűen módosítható, ezt használták ki a BVEmetrós srácok és erről készítettek is egy leírást amelyet itt olvashattok el. Első látásra bonyolultnak tűnhet, de egyáltalán nem az, csak ki kell próbálni. A pályák amúgy kicsit másképp is megújultak: feltűnt néhány fa a felszíni szakaszokon, valamint az M2 esetében néhány kocsiszíni vágány is épült. Ezek mellett külső nézetes fix kamerapozíciók is ki lettek jelölve. Fontos infó, hgy BVE2 és BVE4 alatt nem működnek a pályák, csak openBVE-ben!
A magam részéről örülök a módosításoknak és üdvözlöm a csapat erőfeszítéseit, hogy még tovább csinosítgatják a pályát. Egyben eltöprengek azon, hogy mekkora királyság lenne mondjuk a Közlekedési Múzeumban egy kis sarokba beállítani egy metrószerelvény kabinját, az egyik ablak helyére monitort tenni, mögétenni valami közepes erősségű (ejtsd: olcsó) PC-t és a kezelőszervek néminemű átalakításával szimulátort kialakítva kissé interaktívabbá tenni a kiállítást…

Szili a Maszynában!
Bár még nincs készen, Mrcell írt nekem, hogy egy videót már felrakott róla a netre, ha gondolom, akkor nézzem meg. Megnéztem, veletek is megosztom. Alakul ez szépen, úgy tűnik hamarosan magyar villamos mozdony is bekerülhet a programba. Tennivaló persze még bőven van vele (hangokra, vezetőállás kialakítására gondolok itt), viszont jó látni, hogy dolgoznak folyamatosan e program kedvelői is. Ki tudja, hátha egyszer a Maszyna rajongói száma itthon is lesz olyan erős mint más vasúti szimulátoroknál… További infók a Magyar Maszyna Közösség fórumában várhatók majd.

Jöjjön az egyik legnagyobb durranás: a TML-Studios úgy tűnik mégsem Cable Car szimulátort gyárt. Vagy legalábbis nem csak azt. A 2011 első negyedévében (lásd a kép jobb alsó sarkát) kiadni kívánt San Francisco-ban ugyanis a Cable Car mellett villamost és buszt is vezethetünk majd. Utóbbira utal a csapat blogjára feltett egy-két videó is. Jó hír az is, hogy a Cable Cart úgy tűnik két vonalon is leközlekedtethetjük. 100 négyzetmérföldes területet ígérnek ami azért már elég korrekt lesz ahhoz, hogy eltöltsünk vele sok-sok időt. A magam részéről persze azt remélem, hogy mindez azt is jelenti, hogy nem fognak úgy lekorlátozni bennünket mint mondjuk New York esetén, ahol a busszal szinte csak a megadott útvonalon lehetett közlekedni. Végülis a megjelenésig még van bőven idő, kíváncsian várom a további fejleményeket a program ügyében.

Némi infó a Zusihoz: felkerült egy 84 kbyte-os csomag a német honlapra, mint Add-on frissítés. Ennek megfelelően a program nem változott meg, csak a kiegészítőkben lettek végrehajtva módosítások.  Ahogy belenéztem a tartalmába egyből megütötte a szemem a Class 66-os, de mind a Netz Düsseldorf, mind a Linke Rhein Strecke és a Fantasiestreckenben történt változás. Élesebb szeműek remélem kommentben hozzáteszik majd az esetleges újdonságokat. Az biztos, hogy Zusi 3 még mindig nincs.

RailWorks ügyében talán most az a legújabb dolog, hogy letölthető ingyen a Port Road nevű kiegészítő, amely voltaképpen egy kis pálya, egyfajta előfutára a West Coast Mainline-nak, ugyanaz a készítője mindkettőnek. A csak a Steam boltjából beszerezhető Port Road (ennek ellenére ingyenes, csak ezen a linken az Install game feliratra kell kattintani – azaz NEM automatikus frissítéssel jön a pálya!) egy valós pályát modellez amelyet 1856 és 1860 között építettek ki Dumfries és Stanraer Harbour között. A vonalat 1965-ben bezárták, addig tehervonati és személyvonati forgalom zajlott rajta néhány expressz mellett. A csomag négy küldetést is tartalmaz, azok viszont csak szabad vonatozgatások négy különböző helyről indítva. Kár érte, örültem volna egy-két kidolgozott feladatnak is, de hát végülis ajándék ló…

Magyar fronton egyébként továbbra is készül a V63-as modellje, valamint láttunk néhány biztató képet arról, hogy mi történik akkor ha valaki egy Szergejhez illő füstfelhőt kíván összepárosítani az M62-essel a játékban. Még nem az igazi, de már alakul, idővel majd azt a modellt is bemutatjuk. Angol fronton emellett kiadásra került egy fizetős kiegészítő is amelyben a Class 08, 09, 10, 11, 12, 13 mozdonycsaláddal láthatunk el elsősorban tolatásos feladatokat (6 küldetés), 10 fontért cserébe. Svájc sem marad le, immáron biztos, hogy SBB Routes 1 névvel születik majd meg az első olyan RailWorks kiegészítő, amelyben Svájcban kalandozhatunk. Képeket erről ezen a honlapon találhattok (az e bekezdés előttin kívül persze), a fejlesztő az MSTS-ből ismert simtrain.ch. Kissé gáz, hogy az árát jelenleg 40 euróra lőtték be, ez szerintem túlzottan sok, viszont mivel a megjelenési dátumról még nem nyilatkoztak, így bőven lesz még idő ezt lejjebb vinni.
Állítólag egyébként szeptember 16-án a railsimulator.com elárulja a teljes várható kiegészítő listát, amelyeknek karácsonyig meg kell jelenniük a programhoz. Érdeklődve várom.

A fenti kép az Open Rails egyik koncept fotója (egyébként egy Class 450-es Desiro a brit South West Trains társaság elővárosi színeiben), ami azért került be, mert szeptember 17-ére várható az új verzió a programból. Ha már nem emlékeztek rá akkor elmondanám, hogy az Open Rails gyakorlatilag az MSTS nyomdokain épült fel, egy olyan programot próbálnak meg írni magánszorgalomból néhányan amely képes lesz az MSTS pályáit és járműveit használni, ugyanakkor sokkal szimulátorosabb hatást nyújt majd a felhasználóknak. Tehát nem az MSTS-t javítja fel egy patch segítségével, hanem új program épül. Ennek megfelelően azért még jópár dolog hiányzik belőle, emiatt is jött el az ideje egy újabb verzió kiadásának. Ebben ilyen újítások lesznek: 2D kabinnézetek bevezetése, járműfények is megjelennek, az AI forgaloirányító képessége jobb lesz, megtalálhatjuk a jól ismert információs ablakokat (pl: F4 pályamonitor), dinamikus árnyékok jelennek meg és vélhetően kevesebb pályahibát fogunk látni, pályamenti nézet is választható lesz, a hangok is bekerültek a játékba, stb. Ami még hiányozhat azok például a jelzők, gondolom későbbi frissítésben lesznek benne. Jó látni, hogy fejlődik a program, foglalkoznak vele és csinosítják. Alig két nap múlva az új verziót erről a honlapról tölthetitek majd le.

Nincs olyan róka amelyről még egy bőrt ne lehetne lehúzni. Nagyon úgy tűnik, hogy a TrainTeamBerlin fejlesztőcsapat és a Halycon kiadó erre próbál meg nekünk bemutatni egy példát. November 25-én megjelenik ugyanis MSTS-hez a ProTrain 37, aminek az alcíme Straßenbahnnetz Berlin-Köpenick. Ismerős? Nem csodálom, hiszen a TTB két Berlin-Köpenick kiegészítőt is kiadott már az Aerosoft szárnyai alatt, amelyek szintén ezzel a témával foglalkoztak. Bevallom őszintén én már nem tudom követni mindazt, hogy mi lesz ezen a lemezen az újdonság, csak egyvalamit tudok első ránézésre mondani: a berlini kisvasúton is lehet majd közlekedni. Ez az eddigi két kiadásban biztosan nem volt benne, hát most megkapjuk. Egyébként 96 kilométernyi hálózaton vezethetünk majd 16 villamosvonalon, 7 fajta, éjszakai vezetőállással is ellátott járművet. További képek erre láthatók.

Mára legyen elég ennyi a virtuális vasúti hírekből, szerintem bőven van mit emészteni a fenti kínálatból.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    JZ mondta:

    1. Maszyna miért nem megy a radeon 4830-ason? :(

    2. class66 már régóta van a zusiban, most csak updatet kapott (amúgy azzal szoktam állatkodni, BDt 1xx, hátul meg class66. átviszi a vezérlést :D )

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    1. Elvileg már futnia kellene Ati kártyákon is.
    2. Azt tudom, hogy csak módosítás volt, én is erre akartam célozni, csak akkor úgy tűnik, hogy rosszul fogalmaztam.

  • avatar
    Marcell mondta:

    Sziasztok!
    Maszynához még kiegészítés, hogy az oldal a http://maszyna.fw.hu oldara kényszerül költözni, de minden ott megtalálható mert sikerűlt teljes egészében át tenni!

    Mrcell

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    A Maszyna mennyivel lesz jobb, mint az Open Rails?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    A Maszyna vasúttechnikailag szerintem már most jobb mint az Open Rails. Az OR nagy előnye az lesz, hogy az MSTS pályák/járgányok elvileg használhatók lesznek vele, a futása pedig sokkal-sokkal gördülékenyebb mint az MSTS-nek. Ennek megfelelően vélhetően utóbbihoz lesz mindig is több cucc elérhető, előbbi jóval szűkebb játékos kört érint.

  • avatar
    Ikarus 242 mondta:

    A Cable-car sim-ben engem sokkal inkább izgat az O Bus és Gelenkbus rész. Azaz Troli és csuklós is lesz. :)
    A Berlin-Köpenick-ben a képek alapján nekem a 3D-s sínek tűntek fel. Az a 7 féle villamos az valóban 7 típus vagy 3 villamos 2 festésben+a Bulle?
    Zusi 3 meg majd a 4-es metróval jön…

  • avatar
    Marcell mondta:

    Kedves JZ!

    Ahoz ,hogy Maszynával ATI-n jácc ahoz az ATI verziót kell letöltened a honlapról!

    Üdv Marci

  • avatar
    Bvmot mondta:

    Sztem megemlítésre kerülhetett volna a Flirt is TS-hez. :) Rámírtál volna vagy ZazÁ-ra biztos adott volna képet. Elvileg jövőhéten kiadás. Amúgy szólok, hogy tudjátok. A hangokban nagyon sok munka van, mondjuk a TSből kihoztuk a maximumot, így a hangok nagyon élethűek lesznek. Sztem a messze jobb a taurusnál is. persze ez szubjektív, de remélem majd ti is így gondoljátok 1 hét múlva. :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Azt a 11-esbe szerettem volna betenni, abban bízva, hogy addigra elkészültök vele. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.