Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Class 57 a szerethető mozdony

jsim 2010 október 31 8 megjegyzés

A napokban úgy döntöttem, hogy a klasszikus értelemben vett interneten történő vásárlás tekintetében meglévő, enyhén szólva is elmaradott állapotomat megszüntetendő intézek a bankomnál egy erre a célra alkalmas kártyát. Üdv a 21. században – mondhatná bárki joggal ,dehát az ezirányú konzervativizmusomat csak most sikerült enyhíteni, illetve felülvizsgálni. Na de félretéve a tréfát, miután megérkezett a kártyám úgy gondoltam, hogy teszek vele egy próbát a Steam-en, mi mást is vásárolva, mint egy RW DLC-t. Mivel az első ilyetén típusú vásárlásom volt ez, az ilyenkor az újoncokban szükségképpen meglévő szorongás – mi van, ha valamit elszúrok – kiváltotta enyhe gyomorgörcs közepette nagyobb összegű beszerzésre nem mertem vállalkozni (pl. WCMLN). Mivel a gőzösöket nemigazán kedvelem a szimulációs programokban vezetni, ezért a diesel gépek között kezdtem el mazsolázgatni – villanymozdonyokból ugyebár eléggé gyér a felhozatal – és rábukkantam az 57-es sorozatra. Miért pont ő? Egyrészt, az ragadott meg ennél a kiegészítőnél, hogy nyolc darab, átlagban másfél órás szcenáriókat mellékeltek hozzá, új és az eredetivel megegyező járműhangot ígértek (nálam ez nagyon fontos szempont), valamint egy-két számomra legalábbis újdonságnak tűnő jellemzőket, mindezt 3269 Ft-ért. A vásárlást – minő meglepetés – sikerült abszolválni, utólag már én is belátom, eléggé nagy ügyetlenkedés kell ahhoz, hogy valami balul üssön ki. Nagy sóhaj, megnyugodtam, jöhet a mozdonypróba.

Didcot erőműnél éjjel az 57004-es pályaszámú mozdony

A Class 57-es sorozatú nehéztehervonati mozdony beszerzése 1997 és 2004 között zajlott le a briteknél, amely gépek elsősorban a Freightliner flottájában szolgáltak kizárólag tehervonatok vontatására (megjegyzendő, hogy a festést licenszelték a kiegészítőhöz). A mozdony az 1964-65 években bevezetett Class 47-esek (melyekben eredetileg Sulzer motor duruzsolt) egy átépített és remotorizált változata. Az új erőforrás a kanadai illetőségű General Motors által gyártott EMD 645-E3 típusú motor volt, amely mellé beépítették még a Class 56 sorozatban is üzemelt Brush szinkrongenerátort. Ha már a motornál tartunk, térjünk is rögtön rá a hangokra. Valóban nem a megszokott, az alapjátékban majd minden dieselgépre jellemző halk morajlást tették a gépbe, hanem nagyon egyedi és eszméletlen hatást keltő dübörgést, a készítők állítása szerint az eredeti EMD motor hangját vették fel. Elhiszem nekik, nagyon jó lett, talán még a kimagasló hangminőségű Class 60-at is fölözi. Eddig meg vagyok elégedve, de nézzük is, miket tud még a dieselünk.

Acton Mainline

Nagyon meglepett és számomra teljesen az újdonság erejével hatott az úgynevezett “Train Length Button”, ami egy vonathossz-érzékelő funkció. Mint tudjuk, általában a magasabb sebességet engedélyező korlátozásoknál az aktuális sebességre akkor gyorsíthatunk, ha a vonat teljes terjedelmével meghaladja a sebességhatárt jelző táblát, illetve ugyan ez a helyzet a kitérőből a fővonalra való kihaladáskor is, azaz a fővonalon megengedett sebességre a váltó teljes meghaladásával gyorsíthatunk. Mivel a nagy hosszúságú tehervonatoknál, ahol ennélfogva lehetetlen a vonat végét szabad szemmel a mozdonyvezetőnek belátni, nagyon hasznos tud lenni az említett TL funkció. A következő módon működik: amikor tehát mozdonyunkkal elértük vagy a jelzőt, vagy a kitérőt megnyomjuk a TL gombot (egér vagy N billentyű), ekkor egy bip hangot hallunk. Miután a szerelvény teljesen meghaladta a kitérőt vagy jelzőt két bip hangzik el, ami jelzi, hogy növelhetjük a sebességet. Hmm, nem rossz. Ráadásul ezzel a lehetőséggel majdnem teljesen kiiktatható a segédablak használata, a 3-as billentyűről nem is beszélve.

A TL és a tűzjelző teszt gomb

Másik érdekesség, amivel szintén először találkoztam az RW-ben, az a menetszabályozó és a fordulatszám viszonya, azaz a fokozatváltásokra késleltetve (kb. 2-3 másodperc) reagál a motor, amivel szerintem még realisztikusabbá válik a vezetés élménye. Az biztos, hogy a szabályozó működtetése ennél a mozdonynál az átlagosnál finomabb billentyűkezelést igényel.

Végül még egy dolog, ami szintén újdonságként hat az RW-ben: az 57-es típuson az üzemanyagmennyiség-jelző kívülről a tartályoknál van elhelyezve. A készítők szerint valósan mutatja a fogyasztást. És tényleg, az első kép az indulási állapotot mutatja Acton Mainline-nál, ahol látszik, hogy a tank kevesebb, mint háromnegyedig van üzemanyaggal feltöltve. A második kép a célállomás Reading-re érkezés üzemanyagmennyiség állapotát mutatja, és jól látszik a fogyasztás megtörténte, tehát tényleg működik az üzemanyagjelző (az óra mutatójának a piros keret szegecséhez való helyzetét nézzük).

Acton Mainline

Reading

További apróságok, amelyek hozzájárulhatnak a kiegészítő szavatosságához:

- aszimmetrikus ablaktörlő működés, azaz a segédvezetői oldalon gyorsabban a vezetői oldalon lassabban mozog az ablaktörlőlapát, így kevésbé zavarja a mozdonyvezetőt a kilátásban, nekem ez tetszik csakúgy, mint a nyitható ablakok vagy a vezetőüléseken mozgatható kartámasz;
- működő tűzjelző-ellenőrző gomb;
- primer motorhangok (a P billentyűvel lehet működésbe hozni, bár őszintén szólva, a karakteres motorhangon belül nem igazán vettem észre, mire is kellene figyelni a billentyű leütésekkor);
- kétféle jelzőhang, azaz a “szóköz” billentyűn kívül a B billentyű is funkcióhoz jut;
- műszerfal világítás, amelynek megoldása nekem speciel az 57-nél jobban tetszik, mint a már emlegetett Class 60-nál (M billentyűvel kapcsolható);
Tehát a szokásoson kívül, újonnan, ennél a kiegészítőnél használatos billentyűzetek a következők:

B – másodlagos jelzőhang
N – TL-aktiváló
M – műszerfal világítás
P – elsődleges motorhangok

Szóljunk egy pár szót a vezethetőségről és a szcenáriókról. Ez utóbbiakra nem lehet panasz, mind a számuk, mind a kidolgozottságuk tekintetében jelest érdemelnek. A leggyorsabban teljesíthető küldetés is legalább egy órát igénybe vesz, és ha figyelembe vesszük, hogy van közöttük két és fél órás is, bizony tizenkét órát legalább el lehet tölteni a kiegészítővel. A kipróbálás során végig az köszönt vissza, hogy sikerült valami olyasmit becsempészniük a küldetésekbe, ami folyamatos éberséget indukál a vezetőben, még a több mint két órás vezetési időt igénylő szolgálaton is egy percig sem unatkoztam. Például kitérők beiktatása hol egy személyvonat elengedése, hol a pályán rekedt meghibásodott szerelvény miatt. De említhetném a folyamatos korlátozásokat útközben, amire fokozottan ügyelnünk kell, hiszen a vontatott nagy teher miatt nem mindegy mikor kezdünk el fékezni és milyen intenzitással. Amikor pedig a célállomáshoz vezető út utolsó szakaszában a készítők megszánva minket adnak egy kis lélegzetvételnyi időt a folyamatos szabad jelzésekkel, mégsem sodornak bennünket az egyhangúság szürke medrébe, ugyanis mielőtt ez megtörténne a befejezés előtt csavarnak még egyet a dolgon. Ami a legtöbb szcenárióban megszokott módon van jelen nem egy éppen az elébünk kerülő, – legjobb esetben is egy-két kitérő közbeiktatásával – vágányra állítják a vonatunkat, hanem csökkentett sebességgel teljesen körbeterelnek bennünket az aktuális személy és teherpályaudvaron, hogy ily módon menetirányba állítva bennünket helyezhessük el vontatott terhünket. Konkrétan York pályaudvarra gondolok, ahol az említett tevékenységnek köszönhetően jártam be először teljesen a körzetet. Nagy élmény volt. Ráadásul a küldetéseket azzal is igyekeztek színesebbé tenni, hogy folyamatosan váltogatták a napszakokat és az időjárási körülményeket. Ennek megfelelően vezethetünk éjjel, hajnalban, koraeste és persze nappal is, valamint téli, őszi és nyári időszakban egyetlen egy, de két összekapcsolt mozdonnyal is konténervonat, szénszállító vagy vastörmeléket szállító vonat élén. Egyszóval színes és kihívásokkal tűzdelt küldetésekben próbálhatjuk ki tudásunkat.

Hajnali indulás

A meghibásodott szerelvény

Végezetül ejtsünk néhány szót a mozdony vezethetőségéről és a vezetőállás kinézetéről/kidolgozottságáról. Az utóbbira szerintem nem lehet panasz: jól kidolgozott műszerfal, és ami szintén nagyon tetszett az a kétosztatú kabintér megjelenítése. Menettulajdonságban a mozdony szerintem hozza, amit egy ilyesféle szimulátorba hozni kell: egymozdonyos nagyobb tehervonatnál bizony nagy erőfeszítésekkel tudjuk csak elérni a kívánt sebességet úgy, hogy ne forduljon elő kipörgés. Két mozdonnyal ugyanez érezhetően könnyebben megy. A fékezés megfelelő belövéséről nem is beszélve és most nem mennék bele abba, hogy ez a valós mintáknak mennyiben felel meg, az illúziót szerintem tökéletesen hozza. Fontos még megemlíteni, hogy a fékhasználat közben jelentkező hangokat (fékhenger ürítés, a keréktárcsákra hatás hangjai stb.) igen jól vissza lettek adva, már amennyire lehet ilyet mondani. Ami külön öröm volt a számomra, hogy a kerékkarimák ívekben és kitérőkben történő súrolódásainak hangja is teljesen egyedire lett készítve, azaz nem a szintén az alapprogramban megszokott “sipítős” változat lett átemelve. Nagyon eredeti, az biztos.

A vezetőállás. Látszik az osztott kabintér.

A műszerfal téli környezetben

Mivel ez a bejegyzés nem egy teljes értékű bemutató igényével íródott, vagyis a DLC nem lett alávetve egy mélyrehatóbb tesztelésnek, ezért osztályozni sem illene azt. Mégis, ha ettől eltekinthetek csak adnék egy értékelést, ami egy tízes skálán minimum kilences. Az árát nagyon is megérte, aki pedig egy kicsit is kedveli az RW-t, bocsánat az RW2 Trainsimulator-t, az biztosan nem fog csalódni a Class 57 DLC-ben.

Egy kis olvasnivaló az esetleg unatkozó segédvezetőnek

A készítők honlapja: www.oovee.co.uk/en/home
A kézikönyv szintén elérhető a Steam-en keresztül.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Ilyen váltón áthaladást jelző kütyü a trolibuszban is van. :)

    Ezen elméletileg működne a RailDriver Cab Controller?

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    Tudtom szerint az RW2 támogatja a RailDriver-t. Nekem nincs ilyenem, de elvileg beállíthatók rajta az említett és egyéb funkciók is. Legalább is remélem. :-)

  • avatar
    morhange mondta:

    Na majd egyszer beszerzek egy olyan kütyüt aztán kiderül :) (Előbb jó lenne egy olyan gép is ami fullon viszi a játékot, de hát képtelenség kideríteni milyen gép kell rá, ha csak 1 magra írták.)

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    Igen, valahol említették, hogy a program csak egy processzormagot használ. Őszintén szólva nem tudom, viszont a valós rendszerigényhez legközelebb szerintem a JustTrains műhelyéből kikerülő kiegészítők dobozain feltüntetett adatok állnak, azaz:

    Processzor: 3.0 GHz or any dual core (érdekes, főleg ha tényleg csak egy magot használ a program)
    RAM: 512 MB (1 GB Vista v. Win7 esetén)
    VGA: 256 MB

    Mondjuk én minimum 2 GB RAM-ot írtam volna, de kb. ezekkel a paraméterekkel rendelkező konfigurációval úgy gondolom, elég jól elfut a program majdnem fullon, magasabb felbontásban is. :-)

  • avatar
    morhange mondta:

    Ez a 256 MB-s vga is elég tág fogalom. Ha bevágok egy HD5970-et amiben letiltom a többi memóriát és csak 256 MB hagyok használni (nem tudom egyáltalán lehetséges-e), akkor is sokkal jobban fut elméletileg, mint egy jóval régebbi 256 MB-s kártyán.

    AMD Phenom II X6 1090T 3.20Ghz már csak jó lesz neki ::) Na jó, lehet kissé túlzás :D

  • avatar
    disc mondta:

    Azért írnak dualcore-t rá, mert így legalább minden más a másik magra kerül, ez meg kap egy teljes magot. Videokártya kb mindegy, már egy 3 éves hd3870 is bőven sok hozzá, szóval egy mai középkategória is elég.
    Processzorból meg 2 magos kell, a lehetető legnagyobb magonkénti órajellel.

  • avatar
    IST mondta:

    Remek kis bemutató, köszi. Meghoztad a kedvemet a kipróbálásához, de most egy darabig megpróbálok inkább ellenállni neki. :-)
    Ez a vonathossz jelző tényleg hasznos lehet, bár inkább azoknak, akik a segédablakok nélkül vezetnek. Jól jöhet még állomási peron mérésére, hogy tudjuk biztosan, hogy az utolsó kocsi is peron mellett van. :-)

  • avatar
    JZ mondta:

    Ilyen vonathosszmérő van a FLIRT-ben (IRL persze), amit az éberségi pedál kétszer egymás utáni lenyomásával és felengedésével lehet aktiválni. Szóval ha lesz FLIRT RW-be, ezzel lehet fokozni az élményt.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.