Főoldal » Sajtóközlemény, Vasút, Vasútfejlesztés, Vasúti hír

Hibrid mozdonyokkal tör előre az Alstom

Media 2010 október 4 3 megjegyzés

Hibrid tolatómozdonyok teszteléséről állapodott meg a Deuthsche Bahn (DB), a középnémet regionális vasúttársaság (MEG) és az Alstom. A DB leányvállalata, az új szerződés értelmében öt hibrid mozdonyt bérel az Alstomtól. A flotta első darabját az idei berlini Innotrans kiállításon mutatatta be az Alstom, amelyet további négy járművel egészít ki a tesztek 2011-es lezárásáig, így felállhat Európa legelső hibrid mozdonyflottája. Az új járművek innovatív technológiájának köszönhetően az üzemanyag fogyasztás 50%-kal, míg a károsanyag-kibocsátás 70%-kal csökken a hagyományos mozdonyokéhoz képest.

“A hibrid mozdonyok tesztelése újabb jelentős állomáshoz érkezett. A prototípust először a 2006-os Innotranson vehették részletesen szemügyre a szakemberek. E korszerű és környezetbarát jármű, bemutatása óta tesztek sorozatát teljesítette, amelyet most újabb tesztsorozat követ, a DB-nak és a MEG-nek köszönhetően” – mondta Klaus Hiller, az Alstom Transport németországi mozdony és vasútijármű karbantartás üzletágának vezetője. “Az 5 hibrid mozdony tesztelésével és üzemeltetésével az első ilyen flotta kezdheti meg működtetését Európában. A prototípust a próbafutások során felmerülő műszaki igények szerint fejlesztjük majd tovább, így 2011 végére már a legmodernebb technikával felszerelt hibrid mozdonyokat szállíthatjuk Európába, a flottájukat környezetbarát járművekkel modernizálni szándékozó vasúttársaságoknak” – nyilatkozta Hiller.

Nagy tömegű szerelvények széles skáláján alkalmazható hibrid tolatómozdonyok, fejlett rendszereiknek köszönhetően, a hagyományos dízelmozdonyokhoz képest akár 50%-os üzemanyag megtakarítással is üzemeltethetők. A mozdony mintegy 600 kW csúcsteljesítményének leadásához mindössze egy 250 kW teljesítményű dízelmotor adja az alapot, a fennmaradó energiát a dízelerőforrás által újratöltött akkumulátorokból nyeri a jármű.

Az európai piacra szánt hibrid mozdonyok rendkívül alacsony zaj- és rezgésszintjük miatt jól alkalmazhatók épületekben és alagutakban egyaránt. Nem elhanyagolható szempont, hogy a hasznos idő kevesebb, mint 50%-ában működik a jármű dízel erőforrása, így az – szemben a hagyományos mozdonyokkal – nem terheli fölöslegesen a környezetet.

Csúcstechnika megbízható alapokon
A jármű több mint 600 kW teljesítményének biztosításáért két központi elektromotor, valamint az Alstom ONIX típusú generátor és akkumulátor szabályozót magában foglaló hajtási rendszere a felelős. A BR202-es sorozat alapjain nyugvó rendszer Euro IV-es normák szerint, részecskeszűrővel készül, jelentősen meghaladva a hagyományos tolatómozdonyokkal szemben támasztott elvárásokat. Mindezen fejlesztések eredményeként a hibrid mozdony dízel motorjának károsanyag-kibocsátása 70%-kal, üzemanyag fogyasztása pedig 50%-kal kevesebb, mint a ma futó dízel mozdonyoké.

Hibrid tesztek
A próbafutások a DB Green Logistic intenzív teszt programjának keretein belül valósulnak meg. A teszteket többek között a rotterdami kikötőben végzik. Az Alstom TRAINTRACER adatátviteli rendszerének köszönhetően a szakemberek azonos időben vizsgálhatják a mozdonyok adatait és napi teljesítményét.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    Az szerintem azért nagyon durva hogy 600kW névleges teljesítményhez csak 250kW-os dízelmotorra van szükség. És mégis belefér minden egy keskeny mozdonyszekrénybe.

  • avatar
    crash mondta:

    Gondolom ott a leghasználhatóbb a rendszer, ahol szakaszos az üzem, és van a dízelmotornak ideje visszatölteni az akkumlátort, vagy ahol nem kell folyamatosan a 600kW teljesítmény, hanem elég kevesebb is. Tolatós menetek, pár kocsival nem szükségeltetnek ekkora teljesítményt – szerintem – így igencsak működőképes lehet a dolog. Mondjuk a non plus ultra az lehetne, ha a telephelyen, több ponton lehetne a mozdony akkumlátorát a villamos hálózatból tölteni – akkor még zöldebb lenne a dolog.

  • avatar
    disc mondta:

    Ja csinálhatnának ilyen zárt töltőszakaszokat, ahol a sinekből jön az áram :) nem kéne dugdosni, csak ráállni.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.