Főoldal » Címlap, Érdekesség, Kiállítás, Modellvasút

Modellbau objektíven

crash 2010 október 25 3 megjegyzés

Évről évre megrendezésre kerül a bécsi Modellbau, és minden évben igyekszem felkeresni. Én úgy vagyok vele, hogy ez a hozzánk legközelebb eső, rangos modellkiállítás- és vásár, ide illik elmenni. Nem csak azért, mert itt megjelennek a modellgyárak is, mint kiállítók, hanem a vásárban olyan dolgokat is be tud szerezni az ember, amiről itthon a kereskedők azt mondják, hogy “olyat senki sem gyárt”.

Mondjuk amikor először voltam a Modellbau-n szinte hanyattestem a látnivalók sokaságán. Az évek során ez megszokottá vált, és mások szerint is egy cseppet minden évben laposabb lett a bécsi modellkiállítás. Idén viszont úgy éreztem a nézelődés közben, mintha ez a tendencia megváltozott volna: számos érdekességet láttam, és végre valahára eltűntek H0-ás játékmodulok, és mintha a színvonalasabb munkák kerültek volna inkább bemutatásra.

Legelőször a Roco standját jártam körül. A GeoLine-ból épített terepasztalokról inkább nem szólnék, viszont a TT-s dolgaik szépek voltak, és a H0-ás RailJet előszéria is ígéretesen festett.

Ist az alábbi szimulátorra kapta fel a fejét – majd meglátta, hogy “csak” egy Raildriver, megy egy ezer éves Train Simulator.

A Viessmann, aki a Kibrit felvásárolta, elég szép standot hozott össze. Mondjuk újdonság nem sok volt, és a kiállított dolgok nagy része a korábbi kínálatból állt. Egy érdekességet láttam, N-es és H0-ás kombájn forgó motollával. Az én nézeteim szerint, inkább nézzen ki valami élethűen, mozdulatlanul, minthogy valami gagyi cucc pörgése legyen az egyetlen dolog, amire felkapja az ember a fejét – de ez még nálam is belefér.

N-es szemmel a legnagyobb dobás a Dolischo vitrinje volt: a Liliput N-es Flirt prototípusa ott virített a többi modell között a vitrinben. Mondjuk a német verzió volt, öt részes kivitelben, de legalább látjuk, hogy dolgoznak a modellel.

A Piko-tól pedig ott figyelt a H0-ás RCH-s Taurus:

Hogy profi dolgokkal is foglakozzunk… az igényesebb hazai modellezők szívét biztos megdobogtatja a kisszériás SüdBahn 29-es sorozatú gőzös H0 modellje. Jó, mondjuk nem olcsó, de nem is játék minőségűnek néz ki a kivitel. E mellett voltak érdekes diorámák és kézzel épített modellek is kiállítva.

A Liszt Ferenc emlékére díszbe öltözött Gysev Taurus csak pár napja közlekedik, a Jagendorfer standján már ki volt állítva a matricás protopéldány, hírt adva arról, hogy hamarosan számíthatunk a mozdony modelljére a boltokban.

Profi dolgok után jöjjön olyan téma, amely kevésbé profiknak való. A Hornby, Arnold márkanév alatt N-ben is elkezdte ontani a készen kapható műgyanta épületeket. A formájuk rendben van, de festésük eléggé hűtőmágnes-kategória: én ilyen minőségű cuccot nem raknék a terepasztalomra, max ha festetlenül megkapató, és rendesen kifesthetem. Na jó, nem mind volt katasztrófálisan bénán festve, de a nagy átlag igen. A lenti német állomásépület egész jól sikerült, ha a többi modell is ilyen lett volna, akkor elfogadható volna.

Nézzük a terepasztalokat… persze, hogy az N-spur modulrendszerét veszem előre. Szép, osztrák, villamosított hegyi vasútvonalat modelleznek. A kiveitelezés minősége is említésre méltó, de ami igazán felkelti az ember figyelmét, az a monumentális hidak látványa. E mellett nagyon szépen le lettek modellezve azon építmények is, amelyek elengedhetetlenek egy ilyen vasútvonalon: lavinaalagút, támfal. Igazi szép munka. Ami külön tetszett, hogy a felhasznált fák egységes színűek voltak, nem fordult az elő, hogy a modulok egyik fele őszi, a másik része tavaszi témát ábrázol. Mondjuk,hogy valami elmarasztalót is írjak, meg kell vallani, nem szakadtak bele a vonatok közlekedtetésébe az üzemeltetők.

Maradok még az N-es méretaránynál. A múlt évben Stuttgartban körbefotóztam az amerikai témájú modult, most ismét megtettem. Érdekes asztal, bár a többségne a Cab forward, a Morning Daylight és a tunnel kivitelű SD nem mond semmit – igen érdekes modelleket és megoldásokat lehetett látni.

Francia és spanyol modellezők szokása, hogy a moduljaikat kulisszába építik, háttérrel, világítással, tulajdonképpen vitrinszerűen kialakítva az egészet. Korábban láttam már ilyet, és most egy német csapat mutatta meg hasonló technikával épített terepasztalát. Persze, ha nem lenne eszméletlenül jól megépítve, akkor a plusz világítás sem érne semmit. De így lenyűgöző a látvány.

Szívem csücske a keskeny nyomköz… volt is rá példa bőven. A sokadjára bemutatott mariazelli modulokról most nem készítettem képeket – ezek mellett csak újfent csodálkoztam. Ami igen szép volt, az ARGE-sok 0e-s szegmensasztala, sok-sok egyedi modellel. E mellett még egy LGB asztalt emelnék ki, amelyen még c50-es is látható volt!

Modellvasutas dolgok közül ennyit emelnék ki. E mellett látványosak voltak a szokásos RC-s tank, teherautó és repülőmodellek is, illetve volt még egy nekem igazán tetsző dolog, a LEGO. Nos, mint a kiállítók bemutatták, lehet ebből is igen látványos dolgokat építeni. Személyes kedvencem az utolsó kép.

Összességében nekem tetszett a kiállítás. Megvallom őszintén, prekoncepciókkal vágtam neki a dolognak, de így is sikerült majd’ négy órát eltöltenem nézelődéssel. Egy biztos: ha tehetem, jövőre is meglátogatom a kiállítást.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Én először voltam Bécsben a Modellbaun. Btx és crash is hívott, hogy menjek és mivel szombat volt alkalmasabb, ezért crash-sel tartottam. Őszintén szólva én többre, másra számítottam.
    Évek óta azt hallom, hogy mekkora üzleteket lehet kötni, hogy nagyon jó áron ki lehet fogni cuccokat és mennyire nagyszabású az egész. Ahogy végigjártuk a terepet crash-sel, nekem nem ez jött le. Az N-es kínálat szerintem vérszegény volt az európai témát illetően (most komolyan: egy helyen láttunk egy darab GySEV-es Hobbytrain Taurust horror áron, azt hiszem 125 euróért…), amerikai, francia, japán vagy esetleg brit témából semmi. Egy börzésnél láttam Kato villamost (az ezeréves Hirosimásat) laza háromszor annyiért mint újkorában, egy másik helyen Unitram szettet talán 300 euróért, azaz nagyjából drágábban mint mondjuk a Medikerben megrendelve. Nem tudom más méretarányoknál mi volt a helyzet, de N-es téren ez bizony gyenge volt.
    A modul-, szegmens- és hagyományos terepasztalok közül volt jópár ami elnyerte a tetszésemet, nyilván a gyári, más kiállításokon megszokottakat kivéve. A monumentális hidak (amiket fentebb is láthattok) igencsak rendben voltak és a táj is jól, egyáltalán nem unalmasra sikeredett az N-spur asztalain.
    Az 500-as sorozatú Shinkansen megjelenését egy európai asztalon viszont nem tudom hová tenni. Az rendben van, hogy mindenki azt futtat amit akar, de annyira rendszeridegen volt az a jármű, hogy ihaj. Abban viszont egyetértek crash-sel, hogy nagyon-nagyon kevés vonat futott az asztalokon sajnos.
    Én hiányérzettel (na meg egy jó kis megfázással) jöttem haza. Többre, másra, jobbra számítottam. Még jó, hogy közel van, végülis hamar megjártuk, tehát azért nem sajnálom, hogy elmentem.

  • avatar
    Norbi mondta:

    IST:

    Abba a tájba az ICE 2/3 se illett bele,még az emeletes szerelvény is necces volt…Inkább egy gőzvontatású Orient-express,vagy Rheingold szerevény,az tuti lett volna.

  • avatar
    zork mondta:

    Crash nagyon jók a képeid.

    Valóban változó a vásár színvonala, szerintem 2007 volt a mélypont azóta minden évben jobb lett, (az ételt kivéve: drága kicsi és rossz).

    Az N-sput.at asztal tényleg nagyon durván profi volt. A fiuk viszont egy kicsit ügyetlenek voltak. A vonatokat ellenáramra futtatták, ott szenvedett egy percig, csak igen ritkán indítottak szerelvényt, akkor viszont egy népes nézelődő csoport követte a vonatot, ami Nagyon vicces látványt nyújtott.

    IST:

    Valóban elég kevés volt az N-es téma a vásárolható dolgok között, ez mindig így volt a 80% H0, 15% N.

    Az árakkal is vigyázni kell használt cuccokért. Én egyszer olyat is láttam hogy két standon egymás mellett ugyanazt a kocsit árult, ahol használt volt ott másfélszer annyiért! :)

    Alapos válogatással lehet találni ebay.de áron cuccokat, és valóban főleg német vonatok vannak.

    Én vonattal mentem és a Westbahnhofról jöttem haza. Mindenkinek javaslom: dupla Railjet szerelvény, ICE, Doppelstock wagen, meg persze rengeteg féle ÖBB mozdony és személyvagon. Állomás szép vonatdiagramokkal.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.