Főoldal » Terepasztalterv

N-es terepasztalom terve

Norbi 2010 október 25 17 megjegyzés

Hát eljutottunk ide.Aki követte az asztalom építését a fórumon,az tudja,hogy ez már a sokadik átépítés.Múlt pénteken apám levette a fóliát az asztalról,és közli velem:Ez így nem lesz jó….valamit csinálni kell.Tudni kell,hogy az asztal a beépített erkélyen van,ahol állandóan nyitva az ablak,mert sajna bagózunk.

Fél év alatt megvetemedett.Bár ezt lehet az anyagválasztásra is fogni,de nyáron meleget,télen hideget kap,ezt sokáig semmi sem bírja.Felvetettem apámnak egy új tervet.Rábólintott,pedig nem lesz egyszerű kivitelezni.Az egészhez hozzá kell tennem,hogy aki panelba él,és egy jó kis terepasztalt akar,akár komoly kompromisszumot kell kötni.A nappali 6×3.5m-es,megpróbálom 2 képpel vázolni a helyzetet.A nappali végében van egy”kocsmarész”,azt kell átköltöztetni az erkélyre:

Ezután az a bontásban lévő asztalt a”kocsma”helyére.A komoly munkát igénylő változtatás csak előnyökkel jár,amivel nem fárasztanálak titeket.Az erkély:

És most a lényeg,a terv:

A szélességen már késöbb,apámmal való egyeztetés után változtattam,meg kellett beszélni a dupla 8-as 2 vágányú fővonalat,most 345×120-as.Főbb paraméterek:Kb.14 méter hosszú,2 vágányos fővonal 12 vágányos pályaudvarral,körfűtőházzal,kb.9 méter hosszú hegyi mellékvonal egy 2 vágányos,és egy 3 vágányos állomással.A pályaudvar első 2 vágánya a mellékvonalat szolgálja ki,3.-6.vágány személyvonatot fog fogadni 85-től 170 cm hosszban,a 7. vágány személy/tehervonatot 190 cm hosszban.Ez azt jelenti,hogy mondjuk egy Nohab+10 Y kocsival,vagy egy Br 50+22,2 tengelyes söröskocsival befér:) .8.-12. vágány tehervonatokat fogad 90-től 170 cm hosszban,a 12. vágány meghosszabítva kamionpakolásra,10 Rola+kisérő.

Az asztal bal oldalán láthatjuk a 2 vágányos állomást,iparvágánnyal,ahol fűrésztelep lesz.A vár ennél magasabban lesz.

A pályaudvar elött a 6 állásos körfűtőház.Az elötte lévő vágányzat még változni fog,sajnos az FLM 3-as váltója,és az íves váltója se túl megbizható,de kidobni nincs szívem őket,még ezen a problémán dolgozunk.A tárolóvágányokon darus,ill.kiszolgáló szerelvényekre gondoltam,de ez majd idővel kialakul.

A jobb oldal a 3 vágányos állomással,kis faluval,stb.

A pályaudvar mögött egy kisebb város lesz,templommal,városházával,kis térrel,meg még ki tudja mivel:)Nagyjából ennyi,de még sokat kell dolgoznom ezért az asztalért.Ha vannak kérdések,tapasztalatok bármivel kapcsolatban,ide várom őket,vagy ha magánjellegű,a capika72@gmail.com-ra.

Üdvözlettel:

Norbi

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


17 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    Húúúú ezen nagyon szépen fognak körözni a vonatok. Semmi rakodó vagy ipari létesítmény (mármint a jelenlegin kívül)?

  • avatar
    zork mondta:

    Aranyos asztal lesz, a pálya elég jól sikerült. Én azt javaslom ha Baden felett kis város lesz fordíts gondot az utcák tervezésre. Nincs idétlenebb annál ha valaki csúszda lejtésű utakat épít ami nem vezet sehova és a merőleges kanyarokon legfeljebb driftelve lehet bekanyarodni.
    Azt javaslom, hogy az utat,az utakat:
    -vezesd le az asztalról, vagy egy alagútba.
    -a fordíts gondot a kanyarok ívére, a kereszteződés sarka se legyen sarok.
    -10%-nál ne építs nagyobb lejtést, inkább készíts szerpentint.
    -14mm-nél ne legyen keskenyebb egy sáv
    -nem árt egy parkoló a személypályaudvarok mellé (a kicsikhez kavics szórt is elég)

    Elég kevés a helyed a vársora, úgyhogy elég nehéz dolgod lesz. Lehet hogy a két tároló vágányt jobb lenne lefedni, ha nem férsz el, vagy csak parkolót és utat építeni.

    Ha kis gondot szeretnél rá fordítani egyszerűen lerakhatod egy macskakő mintára a házakat. Jobb szimbolikusra venni mint rosszul megtervezni.

    Még egy javaslat: jó ha van egy plexi lap az asztal szélén futó sín mellett, le ne pottyanjanak a vagonok.

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    Nygma:

    Köszi!Az asztal bal alsó sarkába van tervezve egy olajfinomító vagy konténerrakodó(ahol most fák vannak),ez esetben beljebb lenne az alagútkijárat,de majd meglátjuk,mennyire illik az öszképbe.

    zork:

    Jól mondod,a Badeni állomásépület már megvan.Mögötte macskaköves út lesz járdával,valószínűleg Bush,azt elég szépnek találom.Mellette lesz a parkoló.Az utak íve nem lesz erős,de ez még marhára messze van:)A templom elött kis park van tervezve baloldalon a városházával.A jobb felső állomás elött,vele párhuzamosan van tervezve az út,hátul egy sorompóval,jön az állomás elé,majd a házak között kanyarog egészen a jobb felső sarokig,ahol valószínűleg ki lesz vezetve.Ezt a részt apám csinálja,az út végéhez egy nagy kocsmát tervezett:)A plexi lap majd inkább hátul lesz(jó ötlet!),elöl rakjuk fel a vonatokat,ott úgyis ott lesz a vezérlő.Durva lenne,ha egy egyenes szakaszon kiborulna a szerelvény.

  • avatar
    zork mondta:

    “bal alsó sarkába van tervezve egy olajfinomító vagy konténerrakodó(ahol most fák vannak)”

    Gondolom akkor a bal oldali állomás egy teher pályaudvar?

    Ha találsz szép finomító makettet majd írj róla légyszi. Ezen én is gondolkodok, a második világ háború előtt sok kicsi finomító volt. Ha viszont modern gyárat szeretnél azzal az a hogy még a részegységei is hatalmasak. Pl a dortmundi acélmű 5km hosszan nyúlik el, van körülötte cirka 8db Kelenföld méretű állomás, de az ennél kisebb üzemek is több méteres asztalt igényelnek :(

    A fűrésztelep azt hiszem jobban beleillene a koncepciódba. Kicsi erdőben városban is lehet, és nagy a választék. (Akár vízimalmos is van)

    A patakos ötlet nagyon tetszik. Nehéz téma de szép.

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    Zork:”Gondolom akkor a bal oldali állomás egy teher pályaudvar?”
    Nem.A pálya bal oldalán,ahol az alagútból kijön a 2 vágányos fővonal,ott lenne egy váltó a külső iven az ipartelepnek ami 2 vágányos lenne.A fűrésztelep felette lesz az állomásból kiágazó iparvágány végefelé.

    “A patakos ötlet nagyon tetszik. Nehéz téma de szép”
    Ilyet hol írtam?De tervbe van…:)

  • avatar
    Nygma mondta:

    Norbi, Zork: szerintem a finomító kicsit erős, arra is kell gondolni hogy normálisan ilyen veszélyes üzemet nem telepítenek ennyire közel vasútállomáshoz vagy településhez.
    Viszont, helyette csinálhatnátok egy kis üzemanyag átrakó, lefejtő állomást. Ahhoz csak pár tartály kell és valami járóka amiről el lehet érni a vonat tetejét.
    A Trains és a Model Railroader-nek volt egy elég jó kiadványa, amelyekben az egyes ipari létesítmények felépítését és vasúti kiszolgálását taglalja. Az anyag persze USAból való, de Európa sem különbözik annyira. Nézzétek meg, sok praktikus tanács található benne:
    http://nygma.hu/dl/Industries_Along_the_Tracks-Coal_Automotive_Livestock_Goods.pdf
    és
    http://nygma.hu/dl/Industries_Along_the_Tracks-Grain.pdf

    Ha nem is lehet mindent kész modellként megvenni, szerintem ezek az ipari épületek könnyen elkészíthetőek különböző karton vagy sztirol anyagból.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Én speciel hagynám az főpályaudvart ahogy van és felcseréném a jobb vagy a bal oldali kis állomást a településsel együtt egy ipartelepre vágányokkal.

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    Nygma:Ott nem lesz ipartelep,ez biztos.A vár,a hozzávezető úttal,egy kis szőlészet,fűrésztelep,talán patakkal,az állomásépület,és egy fogadó.Az asztal II-es korszakú lesz,főképp DRG-s szerelvényekkel.De ez nem zárja ki a többi korszakot:)A 12.-13.-dik vágány közé van tervezve egy peron konténerrakodónak daruval az újabb korszakoknak.Ha régi korszakot játszom,a darut és a konténereket le lehet majd venni,és ládákat,hordókat,stb.lehet a helyére rakni.Ezért kérdéses még az olajfinomító is,olyan régimódi fajtát nem nagyon találtam ebben a méretben,inkább gyárak vannak,meg széntelep,de azok sok helyet igényelnek.

  • avatar
    zork mondta:

    Nygma: A finomító helyett jó ötlet az áttöltő állomás. Már csak azért is, mert egy finomító nem fér el. Köszi a doksikat elég érdekesek voltak. jó hogy az amcsik felraknak netre újságokat. Én google earthen szoktam vadászni üzemre, de sajnos ott csak privát fotók vannak így a gyár kerítésen belülről nem látni fotókat.

    Norbi: Azért vigyáz nem szépek az épülettel túlzsúfolt asztalok. Az jól hangzik, hogy levehetőek legyenek az épületek, erre lehet látni szép példákat.

  • avatar
    Nygma mondta:

    zork: ezeket én scanneltem, online nem elérhetők. Ennek a csapatnak csomó kiadványa van építésről, élethű pálya építésről meg mindenről ami csak vasútmodellezéssel kapcsolatos. Amazonon megvehető és megnézhető az összes. Ami külön tetszik hogy minden egyes témához felsorolja hogy mely korszakhoz melyik gyártó gyárt modellt. Persze minden USA. De rengeted olyan témájuk van ami bármely kontinensre igaz.

  • avatar
    zork mondta:

    Nygma: Köszönet a szenelésért.
    Csak azért gondoltam, hogy fenn van a neten mert ismerek két jópofa újságot ami így tesz:
    http://www.ser-nmra.org/national.htm
    http://www.railbricks.com/magazine-issues

    Én mindkettőt nagyon csípem ;)

  • avatar
    jenicel mondta:

    Két dolgot jegyeznék meg:
    1. Mindenképpen építenék egy rejtett tároló pályaudvart, akár hurokkal bővítve (lefelé metszheti a fővonalat). Így változatosabb forgalmat lehetne szimulálni. (Nagy állomásról egy irányba elküldött vonatok sorrendjének változtatása, illetve visszafordítás lehetősége.)
    2. A nagy állomáson az egyalfás líra helyett inkább kétalfás lírát építenék a kitérőkből, így a vágányok hosszában nem lenne ekkora különbség. Így a vonatok is nagyjából azonos hosszúak lehetnének (igaz, kicsivel rövidebbek, mint most a leghosszabbak), és nem kellene a hosszúakat mindig ugyanarra a vágányra fogadni.
    Emelett jobban is néz ki a vonat nem tölti ki a teljes vágányhosszot.

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    Jenicel:

    1.A tárolón én is gondolkodtam,de van egy kis problémám:Nem szeretnék váltót építeni alagútba,amit nem látok.Egyszer hibázok,és az komolyabb kárral járhat.A Wintrack-al kis hibát vétettem,az íves(ami lehet,hogy egyenes lesz)viadukt mögött már a talajszinten lesz a fővonal,onnan kb. 3 méterem van 1 szinttel feljebb emelni a pályát,és ilyen hosszú szerelvénynek fel kell mennie.
    2.Különböző hosszúságú szerelvények lesznek,ez van:)

  • avatar
    BeneTTon mondta:

    Csak laikusként szólnék hozzá. Nagyon jó a pálya vonalvezetése, nekem nagyon tetszik, a leendő sajátomba is átemelek belőle elemeket! Azt az egyet nem lehetne megoldani, hogy a fővonalon többet látszanak a szerelvények? Szerény véleményem szerint az alul lévő hosszú egyenes kiesik a látótérből és a fővonal jórésze alagútban fut. (Gondolom a hosszabb kocsik íven belül lógása miatt van talán az ívek nagy része alagútban, de nekem kicsit zavaróan hat a dolog.) A pályaudvaron várhatóan több szerelvény lesz egymás mellett, tehát ott nem annyira látszik egy szerelvény, innentől a hídon fog látszani egy darabon a szerelvény egyben illetve az alsó hosszú egyenesen ha nem lóg ki a képből. Ezzel szembenáll az, hogy a mellékvonalon sokkal hosszabb részen látszik egy szép szerelvény.

    Nem kell megfogadni sőt még ötletem sincs a megvalósításra, csak egy vélemény volt tőlem.

    Üdv:
    Ben

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    BeneTTon:Nehéz ügy mégtöbbett láttatni a fővonalból,de már így is sokkal többet látunk a sima 8-as(eredeti)tervhez képest.Azóta,hogy ezt megírtam,már finomítottam a terven,pl. elfelejtettem,hogy a mellékvonal viaduktja mögött egy rövid szakaszon kibújik a fővonal,és a baloldali alagút is kb. az asztal közepén lesz,tehát beljebb a tervezettnél.
    Az elől lévő egyenes rész nem esik ki a látótérből,kb 40 centire fogunk ülni tőle a vezérlőpult miatt.

  • avatar
    jenicel mondta:

    Szerintem ennél többet nem tudsz láttatni a fővonalból, akkor már nagyon sűrű lenne az asztal. De szerintem így is jó.
    Viszont a baloldali kétvágányos mellékvonali állomáshoz kapcsolódó csonkavágány végig íves! N-ben nem vagyok annyira otthon, de nem lesz gond a kocsik szét- és összekapcsolása ívben?

  • avatar
    Norbi ( a szerző ) mondta:

    jenicel:Azért raktam oda a 9136-os(R4)ívet.Azon még össsze lehet kapcsolni a szerelvényt,szét meg egy fogpiszkálóval,kiscsavarhúzóval,stb.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.