Főoldal » Bemutatók, Címlap, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Newcastle-York: újratöltve

jsim 2010 október 7 6 megjegyzés

Óriáskerék, “repülő ember”, modern híd, bedrótozott (villamosított) pálya, részben megújított jelzőrendszer és néhány új festésű HST. Röviden így lehetne összefoglalni azt a RailWorks-höz készült régi/új pályát, ami Newcastle to York Modern elnevezés alatt fut a vasúti szimulátorok világában.

Mielőtt azonban a végletekig leegyszerűsítenénk a dolgokat, tekintsük meg közelebbről milyen újdonságokat is ígér a JustTrains gondozásában kiadott, viszont nem az ő fejlesztőcsapatuk, hanem bizonyos Darren Porter által készített program és mit kapunk mindebből valójában a kipróbálás során.

Az újdonságok

Magát a pályát nem kell bemutatni, hiszen mindazok ismerik, akik korábban a Rail Simulatorral vagy jelenleg a RailWorks-el játszanak, hiszen alappályaként kaptuk a programhoz. Csak egy mondat a földrajzi betájolhatóság végett. A Newcastle – York szakasz az East Coast Main Line, azaz Nagy-Britannia keleti partvonalán húzódó fővonal (London – Edinburgh – Newcastle – York – Glasgow) egy részét képezi. A teljes pályaszakasz villamosítását öt év alatt végezték el 1985 és 1990 között. Akik játszanak az RW-vel abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy vezethetnek mind a villamosítás előtti, mind a korszerűsített állapotában lévő pályán is. Na de lássuk miféle újdonságokat is kapunk a modernizált vonalon! Kezdjük York állomással és haladjunk Newcastle felé!

York pályaudvara és környéke

Az egyik legszembetűnőbb változás, ami rögtön a szemünkbe ötlik az az állomás közelében felállított hatalmas óriáskerék, amit  The Yorkshire Wheelként szoktak emlegetni. Az érdekesség az, hogy 2008 végén megszüntették a kerék üzemeltetését, így azt el is bontották, viszont a modernizált pályának köszönhetően mi még láthatjuk, hogyan is nézett ki a környék a kerékkel.

The Yorkshire Wheel, háttérben a pályaudvar

Ezen kívül a yorki pályaudvar környéke esett át némi kozmetikázáson beleértve a vasúti pályarendszert, a jelzőket, valamint telepítésre kerültek az AWS érzékelők is. Egyébként ez utóbbiakat a teljes vonalon rendbe tette a készítő és érezhetően jobban is működik a vonatbefolyásolás és logikusabbak a jelzők, korlátozó táblák kihelyezése.

A kisebb megállók

Thirsk, Northallerton, Durham és Chester-le-Street állomások is kisebb-nagyobb formában át lettek dolgozva például mindegyiknél meghosszabbításra kerültek a peronok, a kornak megfelelően aktualizált hirdetések kerültek a megfelelő helyekre, esetleg néhány pad vagy egyéb állomástartozék lett felújítva. Persze ez utóbbiak már tényleg csak azok számára vehetőek észre, akik vagy direkt az apró újításokra “vadásznak”, vagy annyira ismerik a pálya régebbi verzióját (mondjuk rengeteget vezettek Delticet rajta), hogy szemet szúr még a jelentéktelennek tűnő változás is.

Durham állomás a meghosszabbított peronokkal

Newcastle pályaudvara és környéke

Talán a Newcastle pályaudvaron történt a legtöbb változtatás a környéket is beleszámítva, hiszen két igen híres objektum is felkerült a megújított pályára. Az egyik a pályaudvar mellett húzódó Tyne folyót átívelő Gateshead Millenium Bridge névre hallgató híd, a másik pedig a folyó túlsó partján (mármint a pályaudvar felől nézve) felépített The Sage Gateshead rendkívül impozáns és már-már futurisztikus hatást keltő épülete, amely igen sok célt szolgál. Valójában egy központ, ami nemcsak konferenciáknak ad helyet, hanem komolyzenei és egyéb koncerteknek, kiállításoknak is.

A híd és a Sage központ a pályaudvar felőli oldalról

Így nézett ki a modern híd és épületek nélkül a terület

A repülő ember Newcastle külterületén eléggé sivár környezetben

A pályaudvar egyik legszembetűnőbb változása az, hogy eltüntették a sebességkorlátozást mutató sárga számokat és helyüket átvették (konkrétan nem ezen a helyen) a modernebb, kör alakú, piros keretes fémtáblák.

Ilyen volt a vár felőli bejárat a jellegzetes sárga számokkal

Ilyen lett. Látható, hogy az egyik vágánypár is felszedésre került és átalakult a fényjelzők tartóoszlopa is. Továbbá láthatóak a kitelepített AWS érzékelők is, amelyek a régi pályán még nem voltak a felsővezetékről nem is beszélve.

Persze minden újdonságot lehetetlen lenne bemutatni, viszont igyekeztem a fontosabbakat láttatni, ami talán rávilágított az elsőre talán fel sem tűnő változtatásokra is. A leglényegesebb szerintem az, hogy a vonal villamosítva lett és rendbe tették a jelző- és vonatbefolyásoló rendszert. Mielőtt azonban kitérnénk az egyértelműen zavaró és furcsa megoldásokra illetve az egyes problémákra tekintsük át a pályával érkezett új festésű és bizony modernizált gördülő állományt is.

Az új HST-k

A pályával négyféle festésben érkeztek a brit nagysebességű vonatok, amelyek közül szerintem a valóban újak, azaz még nem jelentek meg hivatalos kiegészítőkben csak kettő változat van méghozzá a National Express jellegzetes szürke és fehércsíkos változata.

A szürke National Express

A fehércsíkos National Express

A kettő színséma közül csak a szürkére készült szcenárió, a narancs-fehér csak szabad barangolás módban vezethető. A másik két festésvariáns a GNER és a Cross Country, mely utóbbi a Voyager kiegészítőből lehet ismerős.

Cross Country festésű HST Newcastle pályaudvaron

De mi is lett modernizálva ezeknél a nagy sebességű motorvonatoknál, hiszen első látásra semmiben nem különböznek az alappályákon közlekedő társaiknál? Küllemben tényleg nincs különbség a festéseket kivéve persze, a vezetőfülkében annál inkább. Igen az éles szemű játékosnak rögtön feltűnik, hogy jelen esetben bizony kidolgozottabb, mondhatni aprólékosabban mintázott és az újabb gyártmányoknál lévő változtatásokat is ábrázoló vezállást kapunk az HST-khez. Ez mindenképpen plusz pontot jelent a készítőknek, hiszen egyszerűbb lett volna a már elkészítettet átvenni és pusztán csak a külsőn változtatni. A képek magukért beszélnek.

A régi vezetőállás szemből

Az új vezetőállás

Régi

Új

Végül meg kell említenem egy érdekességet, ami szerintem bónuszként került a pályához ahhoz hasonlóan, mint az Isle of Wight kiegészítőben, amikor az utolsó küldetésben vezethetünk egy kis pályafenntartó diesel járművet, ami azért érdekes, mert a kiegészítő reklámozásában sehol sem említik vezethető járműként. Jelen esetben is úgy tűnik valami hasonló megfontolásról lehet szó. Van ugyanis egy West Country Mail nevezetű küldetés, ahol egy leharcolt, rozsdás és rozsda színű Class 47-essel viszünk egy postavonatot. Nekem személy szerint nagyon bejött ez a modernizált pályához adott, egy valaha talán szebb napokat is megélt jármű. Érdekes kontraszt régi és új között. Viszont, ha már modernizálva villamosítottak egy pályát én elegánsabbnak tartottam volna például egy villamos mozdony mellékelését bónuszként, de ez már egy másik kérdés. Ennek ellenére tetszik az ötlet. Íme néhány kép:

Az említett postavonat

Furcsa, de jól néz ki

A küldetésekkel nagyon szűkmarkúan bántak és azok sem valami hű de izgalmasak, sőt néha kimondottan fantáziátlanok. Persze mondhatná valaki, hogy miféle fantáziadús küldetések készíthetők egy nagysebességű vonathoz, vagy egy olyan adottságú pályához, mint ez, ahol York és Darlington között jó, ha három vagy jobb esetben négy ívvel találkozunk és a zömében nyílegyenes vonalon az átlagsebesség 115 mérföld, mindez négyvágányú úttal biztosítva. Itt tényleg csak kivételes esetben történhet valami. Ennek ellenére szerintem simán belefértek volna például éjszakai küldetések, az összesen nyolc (ami valójában hét, mivel egy küldetést ketté vágtak) darabból mind nappali környezetben játszódik, de ha már ott játszódik, akkor lehetett volna egy kicsit sűrűbb vonatforgalmat produkálni. Vagy például el tudtam volna képzelni egy olyan feladatot, amelynél a segítségére sietünk egy fekve maradt HST-nek, mondjuk éppen a rozsdás színű 47-essel, ha már egyszer itt van, és elvontatjuk a legközelebbi fűtőházig, ott vonatcsere és az utasokkal tovább a célállomásig stb. stb. Ami viszont pozitív volt a küldetésekben az, hogy igyekeztek a rendelkezésre álló járműállományból lehetőleg mindegyiket szerepeltetni. Ennek köszönhetően a HST-ken kívül vezethetünk Deltic-et egy mozdonyvonat élén, de vezethetünk Transpennine Expressként egy Class 166-ot, egy Black 5 gőzöst nosztalgia járattal, vagy az említett Class 47-et postavonat élén. Igyekezett a készítő ezt elismerem, de mégis valami hiányzik a szcenáriókból, valahogy egysíkúak, több incidenst is beleszőhettek volna a feladatok közé. És most jöjjön a feketeleves.

Az említett mozdonyvonat Newcastle bejáratnál élén a Deltickel

A furcsaságok

1. A programmal kapcsolatos első meglepetés rögtön a telepítés után ért, amikor ki szerettem volna próbálni egy-két küldetést. Az összesen nyolc szcenárióból kapásból három vagy talán négy el sem indult. Mint utóbb kiderült “nem az Ön készülékével van a baj” ugyanis mások is jelezték a problémát különböző fórumokon és ennek köszönhetően kiadtak egy service pack-et, ami orvosolta a problémát. Csak egy gond volt vele, hogy a megjelenés után több, mint egy hónapra adták ki (addig nuku küldetések), valamint a feltelepítése után egy olyan küldetés nem működött, ami előtte igen (éppen a postavonatos az). Úgyhogy azt javaslom mindenkinek, hogy a West Country Mail-t a javítócsomag előtt játssza végig, ahogy én is tettem, a többit, pedig a telepítése után. Khmm.

2. A küldetések egynémelyike borzasztóan bugos, ami rendkívül zavaró és rendesen odavág a játékélménynek. Pl. az ütközőbakba belemenő és hirtelen köddé váló vonat, de lehet, hogy az a bak dimenziókapu volt? A széteső képeket meg már meg sem említem.

3. Nagyon hevenyészett a felsővezeték kiépítése, egyszerűen nem figyeltek oda vagy nem törődtek vele, de konzekvensen a felsővezeték minden elébe kerülő felüljáró téglafalán vagy acélszerkezetén átfut. Engem ez rendkívül idegesít és bántja a szemem, valahogy az alaposság hiányát érzem benne.

4. A pálya némely része rendkívül sivár, nem hogy épület, de még növényzet is alig akad. Lehet a valóságban is így van, nem tudom, bár eléggé furcsán hat. Miért említem ezt? Azért, mert ha egy meglévő pálya revideálására adom a fejem, akkor bele kell férnie annak is, hogy a nyílt pálya környezetét is átvariálom, persze ha szükséges. Ezt csak azért említettem, mert némely szakasz tényleg feltűnően kopár. Pozitívuma azonban kétségtelenül az, hogy kevesebb objektummal jobban fut a program. A játszhatóságon ez kétségtelenül javít.

Felsővezeték fail 1

Felsővezeték fail sokadik

Szép a háttér és nem azért, mert az Ön készülékében van a hiba

Ítélet

Erre szokták azt mondani, hogy jó jó, de nem az igazi. A Newcastle to York Modern Railworks-höz készült kiegészítő önmagában véve elmegy: jó az ötlet, hogy aktualizáljunk egy korábbi állapotokat mutató pályát és ezzel együtt frissítsük a közlekedő gördülőállományt. Nem is ezzel van a baj, hanem a kivitelezés milyenségével. Nekem egy kicsit összecsapottnak tűnik a dolog. Hiszen az említett gyenge felsővezeték kiépítést még az esetlegesen meglévő alapprogrami hibák sem indokolják, mivel ellenpéldának ott van a GARL kiegészítő. Szcenáriók változatosságára és a hangulatra pedig említhetném az Isle of Wight pályát, esetleg a Class 08 Shunter, vagy a Class 66 kiegészítőket (a WCMLN kiegészítő is állítólag elég jó az említettek tekintetében, viszont nem volt még szerencsém kipróbálni). Másrészt nem úgy lenne korrektebb, ha egy villamosított pályával egy villanymozdonyt is mellékelünk, esetleg villamos motorvonatot? Szerintem igen és máris fele ennyire húznám a számat. Vagy csak nekem vannak nagy igényeim? Természetesen vannak pozitívumai is a kiegészítőnek ez tagadhatatlan, például a teljesen újraépített jelzőrendszer és AWS, ami szerintem megfelelően is működik nagyon sokat hozzátéve a vezetési élményhez növelve egyúttal a kiegészítő szimulációs jellegét is. Arról nem is beszélve, hogy az egy-egy új kiegészítők érkezésével (itt elsősorban új vasúti járművekre gondolok) bizony erre is készítenek külön küldetéseket, amit csak ezen pálya birtoklásával tudunk játszani, azaz ezzel is növekszik a játszható szcenáriók száma (erre jó példa a Class 20 és az A4 Pacific, melyekkel négy plusz feladattal többet kapunk, ha rendelkezünk a Newcastle to York Modernnel). Ennek ellenére nem tudok többet adni, mint:

Ami tetszett:
- az átdolgozott jelző- és vonatbefolyásoló rendszer
- kibővített vágányhálózat
- a már nem üzemelő óriáskerék
- a “Rozsdás”

Ami nem:
- a felsővezeték kiépítésének módja
- az alapszcenáriók egyhangúsága és némelyikük rendkívül bugos mivolta
- a villamos mozdonyok hiánya
- hangulat
- bizonyos szakaszok sivár környezete
Rendszerkövetelmények:
Windows XP, Vista vagy 7 operációs rendszer, 3 GHz vagy bármely kétmagos processzor, 512 MB RAM (Vista és 7-nél 1 GB), 256 MB VGA, 2 GB szabad merevlemez terület.
Ezen teszteltük:
Windows 7 x64 operációs rendszer, Intel Core 2 Duo 2.93 GHz (E7500), 4 GB RAM, 512 MB VGA (Nvidia 9800 GT)

Itthoni beszerezhetősége:

Virtual Transport Bt. webáruháza

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    jsimmel tökéletesen egyetértek, ez azért így kevés, még akkor is ha tudjuk, hogy csak egy ember munkája. Szerintem mindenki valahogy többre számított ennél a kiegészítőnél, ég és föld a különbség ha összevetjük mondjuk a GARL-al.

  • avatar
    disc mondta:

    WCML is 1 ember munkája…
    A felsővezeték szögletessége és hogy nem ott törik ahol az oszlop van, RS óta így van minden pályánál. A felsőveték egy vágánytulajdonság, az oszlop csak egy scenery objektum. Összenhangolni ezek óriási munka lenne, több ezer oszlopról van szó, ráadásul váltakozna az oszlopok távolsága.

    Az utközőknél eltűnő vonat, portálra utal (amibe belépve kitörlődnek a vonatok, hogy ne terheljék a gépet, ne zavarják a forgalmat) de általában ilyenek mellékvágányon vannak és úgy van időzítve hogy onnan a játékos messze legyen.

    Villamos mozdonyt később vehettél x eur-ért (nehogy már kihagyják a lehúzást).

    A scenariok nem is lehetnek nagyon változatosak, mivel a buta forgalomirányítással lehetetlen a sűrű forgalom.

    A sötét háromszög az égen tipikusan videoram/ driver hibának látszik.

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    Szia!

    Az biztos, hogy nagy munka a felsővezeték kiépítése, egy pillanatig sem gondoltam, hogy nem az, viszont ez nem indokolja a munka könnyebbik oldalának a megragadását…..

    Az eltűnő vonattal kapcsolatban igazad van, tényleg egy kihúzóban volt és csak azért lettem figyelmes rá, mert az érkező Class 166 indokolatlanul nagy sebességgel húzott a vágányvég felé mindenféle lassítás nélkül. Gondoltam ezt közelebbről is meg kell néznem. Újratöltöttem az aktuális részt és “elfoglaltam a helyem” az ütközőnél. Tényleg portál volt.

    A szcenáriók változatosságára azért van néhány jó példa (és most nem az Isle of Wight-ra gondolok és a többi cikkben említett kiegészítőre), de erről egy külön bejegyzésben majd írok egy pár sort.

    Annyira nem értek hozzá, de ezek a szürke háromszögek, meg villódzások szerintem nem biztos, hogy videoproblémák, ugyanis kizárólag a pályához írt alapküldetéseknél jelentkeztek. A cikkben említett A4 Pacific Class és Class 20 két-két küldetésénél nem tapasztaltam még csak hasonlót sem.

    Viszont szeretnék egy segítséget kérni tőled, mivel észrevehetően jobban beleástad magad (talán programozói szinten is) az RW motorjába, meg világába. A következő a problémám: mióta Win7 64 bites rendszerem van, valami miatt nem működik az RW World Editor scenario tools-a, vagyis nem tudok járműveket pakolni a pályákra. Tehát az editor maga és a pályaszerkesztő is működik, csak a küldetésszerkesztő nem, nem is lehet rákattintani. Utánanéztem külföldi fórumokon is, de nemigazán jutottam előbbre.

    A segítséget előre is köszönöm! :-)

  • avatar
    IST mondta:

    Tegnap este szépen levettem a grafikát 1024*768-ra valamint az extra részletességet is jelentősen visszahúztam és fordultam egyet a WCML-en. Azt kell mondjam, hogy az esetek 90%-ában a helyén volt a felsővezetéktartó, a töréseknél mindig volt egy-egy oszlop. Lehet, hogy nem figyeltem meg alaposan, de nagyon jól meg volt csinálva.
    A Class 86-os pedig babán vezethető, semminemű gondom nem volt se a fékezésekkel, se az indulásokkal/gyorsításokkal. Csak érzéssel kell vezetni. :-)

  • avatar
    disc mondta:

    jsim: ha szürke a scenarionál az edit, az azért van mert lockolva van a scenario. Viszont ha elindítod játékban, akkor onnan be tudsz menni így is, és a lakat ikonnal a scenario szimuláció alatt leveheted a lockot.
    Ha az editorban inaktív a scenario ikon, olyat még nem láttam, de próbáld ki másik scenariot betöltve, lehet azóta kijavították a kikerülési lehetőséget. karrier módost meg egyáltalán nem lehet szerkeszteni.

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    disc: köszönöm a segítséget. A probléma az volt, hogy rendszergazdaként bejelentkezve kellett futtatni a programot és utána elvégezni azokat a teendőket, amit írtál. A rendszergazdaként való futtatás hiánya miatt volt inaktív az editben a scenario ikon. Így már működik.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.