Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

RailWorks 2 megjelenés

IST 2010 október 19 8 megjegyzés

Éppen a neten olvasgattam, amikor is feltűnt a képernyőm jobb sarkában egy kis infó: jsimonx playing RailWorks 2. Mondtam is magamban, hogy Jani barátom hogy a túróba játszik vele amikor nálam még sehol semmi. Aztán eltűnt ez a kis ablak, helyette egyből jött a következő: a Steam befejezte a letöltését a RailWorks 2-nek. Úgyhogy belevágtam magam. Nem vártam túl sokat, az előzetes infók alapján már kiderültek az újdonságok, de azért néhány mondatban összefoglalom, hogy az elmúlt egy órában miket tapasztaltam. Az új nyitókép mindenesetre nagyot üt, tetszik.

A főmenüben igazából az az újdonság, hogy immáron nem csak pályák alapján lehet küldetést választani, hanem járművek szerint is (no meg a Szerkesztőt is innen lehet elérni). Mindjárt mutatom hogyan:

Mint látható igen alaposan átdolgozásra került az almenü. Bal oldalon a járműlista van, amelyet lehet szűrni az alapján, hogy gőzössel, dízel vagy villamos mozdonnyal szeretnénk közlekedni, de persze mutathatja az összeset is, mint ahogy az a képen van. Rákattintva egy járgányra jobb oldalt megmutatja, hogy azzal milyen küldetés érhető el, annak hosszával, valamint a jobb szélén egy kötőjellel, utóbbi azt mutatja, hogy azt még nem teljesítettem (lehet pipa, mely szerint már igen és vörös kereszt, mely szerint bár belekezdtem, de nem vittem végig). Kissé feljebb váltogathatunk a küldetések típusai között, amik hagyományos feladatok, karrier módbeli feladatok és szabad bóklászás lehet. Alul a küldetés szövege. Felhívnám még a figyelmet a Train Information gombra, azt megnyomva a vonatról előkerül egy információs ablak a járműről, jelen esetben ez:

Igen, tudom, láttunk már ilyet máshol, nekem azért tetszik ez a funkció, az ismeretlen gépek vezetése előtt jó dolog megtudni róluk valamit. Ami viszont hiba, hogy a listában nem szerepel az összes jármű, első ránézésre csak az alapprogramban levőket sorolja fel itt a progi. Ezt egyelőre nem tudom hova tenni, gondolom érkeznek majd erre a javítások a kiegészítők gyártóitól.

Az opciók között az elrendezés megváltozásától eltekintve én első ránézésre nem láttam változást, úgyhogy beleugrottam rögtön egy feladatba. Két újdonság fogadott, amelyek közül az egyik az áttetsző üzenetablakok voltak. Nem is gondolnátok mennyire hasznos ez, korábban ugyanez kitakarta volna a fél képernyőt úgy, hogy a vonat száguldott volna tovább. Apróság, de jó pont jár érte.

Na akkor jöjjön az, ami az RW2 legnagyobb újítása és biztos vagyok benne, hogy a legtöbb vihart is ez fogja kavarni, azaz a kezelőfelület. Gondolom feltűnt már az előző képen… Mindjárt azzal kezdeném, hogy F4-gyel egyszerűen kikapcsolható, gyakorlatilag annak az információs felületnek a helyére tették be. Viszont ha be van kapcsolva akkor is irányítható a jármű a megszokott gombokkal a billentyűzeten. Erre a legelső próbálkozásomnál szükségem is volt, elsőre nagy káosznak és használhatatlannak tűntek a mini ikonok. Az egeret föléjük vive mondjuk kis idő után kiderül az, hogy melyik mit takar, de kellett kb. 10 perc, hogy megszokjam.

A német vonattal való szenvedés után áttértem “hazai” pályára, az Isle of Wight-on teljesítettem egy küldetést úgy, hogy az egéren kívül máshoz hozzá sem nyúltam. Már csak azért is tettem mindezt, hogy lássam a kiegészítők jelentenek-e problémát az új verziónak. Én azt tapasztaltam, hogy nem. De nézzük csak meg, hogy mit is látunk a képen!
Az új kezelőfelület bal felső részén a piros csík az utasok beszállását mutatja, az óra szépen vándorol jobbra és húz egy egyre növekvő csíkot maga után, jelezve ezzel az utascserét. Mellette az aktuális idő és az állomás neve olvasható. Alatta a menetrendi adatok, 06:21-kor kell továbbindulnom. Ettől a doboztól jobbra az aktuális sebesség látható tized pontosan (0,0 mph), alatta pedig a megengedett legnagyobb sebesség. Tőle jobbra a menetszabályzó, fölötte százalék jelzi a használat mértékét, aztán még jobbra a menetirányváltó, valamint a fékkar. Használatuk borzasztóan egyszerű: az ember fölé viszi az egeret, a bal egérgomb folyamatosan nyomva tartásával fel/le húzza. A fékkarnál jöhet a felvetés, hogy mi van akkor, ha többfajta fékkel is rendelkezik a szerelvény: nos akkor az attól jobbra lévő zöld ikon alatt még van több másik is, amelyekre rákattintva lehet kiválasztani, hogy melyik féket akarjuk üzemeltetni. Igen, jól látjátok, kissé fura megoldás, de erről majd később teszek említést. Ha továbbmegyünk jobbra akkor a dobozban a fékezés hatásfokát látjuk (mondjuk így), a kék csík mutatja éppen mennyire “fog” a fék. Ha nagyobb a csík, akkor nagyobb a fékhatás. Még jobbrább az a sok ikon a jármű különböző funkcióinak bekapcsolására szolgál, olyanokra mint ablaktörlés, fényszórók, áramszedő működtetése, utascsere, homokolás, kürtölés, jelzőhang. Ettől jobbra lentebb a sok-sok kis ikon a nézet megváltoztatására szolgál, így például jobbra és balra is kihajolhatunk az ablakon:

Alul a szép hosszú csík pedig a pályán bekövetkező eseményeket mutatja, mindjárt meg is magyarázom hogyan:

Bal oldalt látható a szerelvényünk, a piros-zöld színek jelzik a vontató és vontatott járműveket. Érdemes összehasonlítani a német vonatos képpel, látszik a kocsik száma. Alatta mutatja a pálya lejtését/emelkedését, jobbra pedig kis piktogrammokkal azt, hogy mi fog következni hamarosan. A fenti képet nézve ugye az tiszta, hogy éppen állok egy állomáson (Ryde Esplanade), az utascsere folyamatban van. Látszik azonban már a következő megálló, Ryde Pier Head néven, és az is, hogy 0,33 mérföldre van. Ugyanakkor könnyedén leolvasható, hogy 0,32 mérföld múlva van egy 15 mph-s lassújel, valamint az is, hogy 0,38-nál található egy jelző. A jelzőt ábrázoló három fény nem mutatja mi van a jelzőn, azt nekünk kell megfigyelni.
Még egy dologra hívnám fel a figyelmet: a küldetés feladatlistáját megnézve látható, hogy amelyik feladatot már elvégeztük, azt törli róla a program, nem kell lefele tekerni bőszen, mint ahogy az eddig volt. Ismét egy hasznos apróság.

Ennyi?

Majdnem, jön ugyanis az achievement rendszer, amelyben egyelőre 20 elérendő cél van, mindegyik a karrier játékmódhoz kötve. Olyan feladatokat láthatunk itt, mint hajtsunk végre utascserét 50 alkalommal, vezessünk gőzöst 1000 kilométeren át, vagy fejezzünk be úgy egy karrier feladatot, hogy valamit elbaltáztunk benne. Gyanítom utóbbit lesz a legkönnyebb elérni, ugyanakkor elborult célok is vannak, mint például az, hogy szólaltassuk meg valamelyik jármű kürtjét legalább 500 alkalommal.

Ennyi?

Elsőre igen. Állítólag most már lehet működő fénysorompót tenni a programba, de ezt ugyebár járművezetés közben nehéz észrevenni, biztos roppant hasznos funkció.

Ennyi?

Azt hiszem igen. Inkább frissítésnek nevezhető, apró megújulásnak, mintsem egy teljes programnak. Jól mutatja mindezt az ára is, ugyanis most éppen 17,5 euróért lehet megvenni a Steamen a programot, azaz gyakorlatilag féláron. Ennyit pedig bőven megér.

És most lássuk a véleményemet:
Lehet szidni az új fejlesztést, de rá kellett döbbennem, hogy ez nem nekem szól. Nem én vagyok a célcsoportja az RW2-nek, mert ha én lennék akkor megelégedett volna a fejlesztőcsapat egy újabb patch-csel. Az egyszerűsített kezelőfelület, az achievement rendszer mind azt mutatja, hogy a mai fiatalságot próbálja megnyerni magának a railsimulator.com gárdája, azokat, akiknek ismeretlen volt eddig a vasúti játékok világa, akik nem hajlandók megtanulni kb. 20-30 billentyű használatát ahhoz, hogy elvezessenek A pontból B pontba egy mozdonyt, valamint utánanézni sem nagyon akarnak a vasúti táblák jelentésének. Lehet kételkedni, de sajnos ez a társaság jelenti a legnagyobb vevőtábort, nem a hardcore fanatikusok, akik amúgyis megvették már az alapprogramot. (Mindezt alátámasztandó gondoljunk csak a Wii sikerére, mindenki húzta a száját a PS3 és Xbox360 után, hogy hogy néznek már ki rajta a játékok, mégis döbbenetes eladási számokat produkált a konzol.) Az új vevők megnyerése pedig fontos a program továbbélése szempontjából, nélkülük valószínűleg ez a cég is a közeljövőben bemondaná az unalmast. Gyaníthatóan ezért nevezték el RW2-nek is, jobban eladhatóbb, marketingelhetőbb. De visszatérve: az új kezelőfelület véleményem szerint roppant jól használható (főleg az újoncoknak), ugyanakkor én maradni fogok az eddig megszokott módnál, még szerencse, hogy egyetlen mozdulattal kikapcsolható. A menürendszer átdolgozása nagyon bejött, sokkal szívesebben válogatok így a küldetések között.
Ha pénzért kínálták volna ezt a frissítést, akkor őszintén szólva nagyon bosszús lennék. Így azonban, hogy ingyen van, igazából nyugtázom magamban, hogy történt egy kis ráncfelvarrás (lásd autóipar) aminek hatásait én is élvezhetem és ezért még a fülem botját sem kellett megmozdítanom, a rendszer tette a dolgát magától. Hiányérzetem az van, de azt remélem, hogy az ebből befolyó pluszpénzből lesz lehetőség egy-két valódi funkció beépítésére is. A következő szimulátor megjelenéséig én remekül elleszek vele, az biztos.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    galbert mondta:

    A mozdony szerint választható küldetések megjelenésének én is örülök. Azzal pedig, amit IST írt a célcsoportról, teljesen egyetértek, még ha személy szerint nekem nem is tetszik ez az irány. Kétségtelen, hogy sokkal jobb a jövedelemtermelő képessége egy olyan játéknak, amelyik akár a 10 éves Johnnak/Jürgennek/Józsikának is odaadható és jól elvan vele, megy a vonat, öröm és boldogság. Nekik tényleg nem számít a valós fizika, túlemelés,stb., azok pedig, akik erre fogékonyak – sajnos – kevesebben vannak, mint ahányan el tudnának tartani egy programot. A fórumon panaszkodás is persze egy sikerességi fokmérő, de a játékoknál is úgy van, mint a való életben sok helyen: a pénztáraknál kell szavazni az életképességről. Ha ezt így el tudják adni (márpedig úgy tűnik igen), akkor racionális cselekedet ebbe az irányba fejleszteni, különösen, hogy nincs mögöttük egy nagy kiadó, hogy fedezze az esetleges veszteségeket. Ennek lehet persze nem örülni (én nem örülök :) ), de ettől még ez van. A RW így is le tud kötni heti-kétheti 1 órában (amennyi szabadidőm erre van), ha pedig valósabb szimulációra vágyok, akkor beizzítom a Zusit és becsukom a szemem. :)

    Amúgy én úgy vettem észre, mintha élesebb ívbe álláskor, valamit kitérőkön kitérő irányban haladva kicsit megbillen a gép, ami kellemes meglepetés volt, kicsit élethűbbé teszi a játékot. Ami az új kezelőfelületet illeti: megkapta azt a ráncfelvarrást, ami kötelező 2010-ben, és elment az egyszerűsítés irányába, ennek célcsoportjáról már írtam. A félig áttetsző üzenetablakok tényleg baromi hasznosak, ez is jó irányba mozdult.

    Összességében valahogy nekem is az a véleményem, mint IST-nek: így ingyen jól jött, aki pedig ezután vásárolja meg az RW2-t, az árában van, szóval ez még nem az a lehúzós facelift volt.

  • avatar
    disc mondta:

    Sorompót nem állítólag, tényleg lehet lerakni, és ha jól láttam az eredeti pályákon le is rakták oda ahova kell.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @disc:
    Köszönet a kiegészítésért, bevallom tegnap éjszaka már nem volt erőm ezt is letesztelni.

  • avatar
    Csitti mondta:

    Nekem is lefrissült a drága! De…

    – Szerencsétlen 143-as villanygép továbbra is 0.7bar fékhengernyomással üzemel.
    – RailWorks-höz kiadott Pendolinot nem tudom betenni a játékba. Package Managerrel felteszem, de a kék “varázsdoboz” listájában nem találom, csak ugyanazon készítőnek a 158-as motorvonatát. Clear Cache gomb inaktív.
    – Lehet rosszul vettem észre, de fizetős kiegészítőkkel készített küldetések is jöttek a frissítéssel…minek, ha nekem azok nincsenek meg? :S

    A megújult menünek viszont én is örülök!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    A fizetős kiegészítők mindegyike fog kapni némi javítást, hogy a vonatok alapján rendezett listában azok is feltűnjenek. Gondolom ezzel megoldódik majd a Pendolinós problémád is. Sajnos én nem tudom kipróbálni azt, nem vettem meg azt a motorvonatot.
    Küldetések ügyében nem tudok mit mondani, a dobozosak nekem mind megvannak, nagyon mást meg nem vettem észre, bár az is igaz, hogy csak a megjelenés estéjén nézegettem eddig a programot, így simán lehet, hogy a tekintetem csak úgy átsuhant rajtuk. :-)
    Az első gondolatodat pedig én is ugyanúgy csodálkozással kezelem, nem is értem ezt miért nem lehet javítani.

  • avatar
    Csitti mondta:

    Egy valamit nem értek! Miért csak a fizetős kiegészítőkkel van gond? Telepítés szempontjából miben lehet másabb, mint egy nem fizetős?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Azt nem tudom, csak azt, hogy hétfőn a britek a fizetős kiegészítőket emlegették, hogy előfordulnak ott problémák és ez maradt meg bennem.

  • avatar
    disc mondta:

    nem csak a fizetősekkel vannak problémák…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.