Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Érdekesség, Kisvasút, Vasút

Schmalspur Expo 2010

crash 2010 október 12 3 megjegyzés

Október első hétvégéjét Mittersill-ben töltöttem, ugyanis itt rendezték meg 2010-es Arge Schmalspurexpo-t. Az Arge Spur egy, a KBK-hoz hasonló kisvasúti baráti kör, csak nemzetközi, és fajsúlyosabb a modellezők köre. Ez meglátszik a találkozóikon is, ugyanis minden expo egy európai kisvasút mellett kerül megrendezésre, ahol az alkalomból számos fotó- és különmenetet rendeznek, modellvasút-kiállítással párhuzamosan. Nos, mivel elég erős a 0e-s kötődésem, ez évben nem tudtam ellenállni az invitálásnak, és én is ellátogattam az expo-ra. Ez a post a kisvasútról, különmenetekről fog szólni, és egy másikban pedig rakok fel majd képeket a modellvasúti témákról is.

Az idei expo Mittersill-ben került megrendezére. Ez a Pinzgauer Lokalbahn mentén fekszik – ha ez nem mondana egyeseknek semmit, akkor ez a Zell am See-ből induló kisvasút, Salzburgtól délre, a Tauern-hegység északi oldalán. A mostani kisvasúti expo amiatt is különleges volt, mert előtte néhány héttel indították újra a közlekedést a pálya feső szakaszán. Történt ugyanis, hogy öt évvel ezelőtt egy árvíz elmosta a kisvasút felső szakaszát, és a Krimml-Mittersill szakaszon nem közlekedtek vonatok. Az árvíz után kérdéses volt a kisvasút sorsa, az ÖBB-től az SLB (Salzburgi közlekedési vállalat) vette át az üzemeltetést, és komplett új pálya készült az elmosott nyomvonalon.

[singlepic id=775 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=783 w=550 h=412 float=center]

De milyen pálya! 100km/h sebességre van egedélyezve, minden állomáson kiépített peronokkal a fel- és leszállás megkönnyítése végett. Igen, még mindig kisvasútról beszélek, nem egy nagyvasúti pályáról. És ha még azt is leírom, hogy amikor motorkocsival utaztam, GPS-el megmértem a sebességet, és 75km/h-t mutatott, akkor elmondható, hogy nálunk sok helyen a nagyvasút nincs olyan állapotú, mint ez a kisvasút.

Az Expo első napjának reggelén az Arge különvonattal utaztuk be az újonnan megnyitott vonalat. A vonat három négytengelyes kocsiból állt, és egy 2091-es gép, egy 2190-essel karöltve továbbította a vonatot. A 2190-es abból a szempontból érdekes, hogy neki egyenes ági leszármazottja a 2091-es, amely motorja, hajtásrendszere és középső két tengelyét hordozó alváza megegyezik a kistestvéréével.

[singlepic id=773 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=774 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=776 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=777 w=550 h=412 float=center]

A menet rendkívül látványos volt, számos fotómegállásra adódott lehetőség. Kétszer volt kereszt a vonalon, így ekkor is lehetett jó képeket készíteni, illetve a végállomáson, Krimml-ben volt egy jó órás idő, amely alatt lehetett fotózni a szerelvényt, a körüljárást, illetve az időközben beérkezett, 2095-ös vontatta nosztalgiavonatot.

[singlepic id=780 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=781 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=782 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=784 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=785 w=550 h=412 float=center]

Krimml állomás előtt egy elég szép ívben halad a vonat, ahol az érkező és induló vonatokról jó képeket lehet készíteni.

[singlepic id=778 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=779 w=550 h=412 float=center]

A másnap is tartogatott meglepetést, ugyanis ezen a napon gőzösmenet volt előirányozva, nem is akármilyen géppel, hanem az Mh3-mal. Ez a gőzös a híres 399-es sorozatból való, szerkocsis gőzmozdony, többek kötött ezen sorozatból való a mariazelli Mh6 is. A gőzös vonata kéttengelyes, négyablakos kocsikból volt kiállítva, az elmaradhatatlan büfékocsival együtt.
Meg kell mondanom őszintén, engem, ahogy a képeken láttam, a 399 mindig lenyűgözött. Élőben még nem láttam, és vonaton sem utaztam még, amit ilyen húzott volna. Nos, kijelenthetem, hogy az Mh3 egy gyönyörű gép – valahogy meg tudom érteni ezen mozdonynak a rajongótáborát. Az ereje a kis tömegű vonattal nem jött ki, de érezni lehetett, hogy van benne kraft, mert a vezér igencsak dinamikusan tudott gyorsítani a vonattal. A mozdonynak volt hangja, szépen kijöttek a “kiütések”, gőzmozdony-barátok számára zene volt ez a füleknek.

[singlepic id=786 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=787 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=788 w=550 h=412 float=center]

Krimml-ben mindenki jól körbefényképezte a gőzöst, lehetett együttállást is fotózni, mi azonban a vasútmodell-kiállítás miatt a Jenbacher 5090-es motorkocsival utaztunk vissza Mittersill felé. A motorkocsi nagyon pozitív benyomást tett rám: azt hiszem, ha ilyen lett volna Hazánkban, akkor nem itt tartanának a MÁV kisvasutak, ahol most (sehol, ugye?).

[singlepic id=789 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=790 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=791 w=550 h=412 float=center]

A motorkocsi tiszta, kényelmes, nyugodt futású, és rendkívül jól gyorsít. GPS-el mértem, a csúcssebesség 75km/h volt, és ekkor a motorkocsi nyugodtabban futott, mint az Intercity Békéscsaba felé. Megfogalmazódott bennem az elhatározás, hogy mivel az idő még fiatal, és vasútmodell kiállítás ide, vasútmodell kiállítás oda, csak el kellene menni Zell am See-be, két ok miatt is: egyrészt, hogy beutazzam végig a vonalat – hátha látok valami kisvasúti érdekességet, másrészt megnézni a tóparti kisvárost. Ezt menet közben határoztam el, és a kalauzzal beszéltem le, hogy tudom, hogy csak Mittersill-ig van jegyem, de szeretnék elmenni Zell am See-ig, szétnézni, és visszajönni Mittersill-be. Nem volt semmi pótdíj, minden további nélkül adott jegyet a vonaton – sőt mint kiderült, a gőzösös menetjegyem, mivel többe került, mint a standard jegy, ezért külön számolnia kellett a hölgynek. Mindezt mosolyogva, angolul. Semmi anyázás, grimaszolás, csak maximális udvariasság.

Zell am See-t mindenkinek ajánlom. A vonat a nagyvasúti állomás melletti peronra fut be, semmi kiskunmajsai ugrabugra, bokatörő zúzottkő-egyensúlyozóversen. Az állomásról aluljárón lehet kimenni a tópartra, vagy a városba. A város szép, arrafelé kirándulni nem csak vasútbarátoknak ajánlott.

[singlepic id=792 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=793 w=550 h=412 float=center]

Visszafelé direkt elszalasztottam egy motorvonatot, mert ingavonattal szerettem volna menni.Az ingavonat az új, az ÖBB-nél 5096 sorozatként futott mozdony által volt továbbítva, amelyet a Gmeinder gyártot. A Zillertalbahn-on négy, a Pinzgauer lokalbahn-on két példány üzemel ezekből. A mozdony hidraulikus hajtásrendszerű, vonatfűtéssel és ingavonati vezérléssel felszerelt, de a teljesítményéről még a gyártó honlapján sem nyilatkoznak. Biztos titkos? Az ingavonat az új mozdonyon kívül két, új kocsiból állt. Ezek alacsonypadlósak, légkondícionáltak, és tulajdonképpen az embernek az az érzése, mintha egy Flirt-el utazna, csak keskeny nyomtávú vasúton. Kényelmesek, tiszták, kulturált utazást tesznek lehetővé.

[singlepic id=794 w=550 h=412 float=center]

[singlepic id=796 w=550 h=412 float=center]

A post végére mindig kell valami összefoglalás-szerűséget írni. Nos, nekem a Zell am See-i kisvasút nagyon tetszett, és biztos, hogy egy családi kirándulás kapcsán még fel fogom keresni.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Norbi mondta:

    Nagyon jó kis írás,köszönjük!
    Egyszer nekem is el kell majd ide menni.Ha nálunk is legalább 60-al mennének a kisvonatok,talán sose kellett volna bezárni őket…

    Egy pici hiba:a 6.-7.kép ugyanaz

    Üdv:Norbi

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Javítottam, köszönöm az észrevételt!

  • avatar
    Benbe mondta:

    Tényleg remek kisvasút! Nem tudom, ez, vagy a Murtalbahn vezet-e szebb helyeken…

    Egyébként a mozdony 520 kW-os, a kocsik pedig tényleg FLIRT-ek: a Stadler és a ZOS Vrútky kooperációjában készültek.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.