Főoldal » H0, Kiállítás, Modellvasút

Vasútmodell-kiállítás, Helsinki

LokottZsiraf 2010 október 29 21 megjegyzés

A finn főváros sem akar lemaradni az október végi vasútmodell-kiállítás javából. Az elmúlt hétvégén suvilahti régi erőmű egyik csarnokában rendeztek kiállítást (és vásárt), idén huszonnyolcadjára.

Aki még nem elégelte meg a parányi vasutakat ez elmúlt napok dömpingjében, az kattintson  következő feliratra:

Még a vasutak előtt egy gyors kép a bejáratról. Igény szerint lehet a ruhatári pultot igénytelennek, vagy lazán menőnek nevezni. Én csak simán meghökkentem rajta (ez talán az árnyékomon is látszik, hihi) :

Ruhatár 1 euró.

A kiállításon nagyrészt HO-s és N-es méretek képviseltették magukat, elvétve akadt TT, LGB is. A legnagyobb terepasztal Alpok-témában épült, Finnország legnagyobb modul-terepasztala, több mint 300 méternyi vágány fut az asztalokon, a befoglaló mérete összesen 9×11 méter. Maga az asztal a szomszéd város, Espoo lakója, nagyjából tízen dolgoznak az asztalon a 80-as évek óta. Van még min, néhány pillanatkép tanúsítja:

Az úton busz is közlekedett, bevallom őszintén, még mindig ámulatba ejt, hogy hogyan mozgatják. Mágneses vasút-elvre tippelek, a megoldásokat sok szeretettel várom majd a kommentekhez. Az első helyes megoldó hangszórót friss-ropogós helsinkis közlekedési térképet kap ajándékba!

Kötelező felszerelés az Alpokhoz a sikló, mozgó üzemmódban:

Tűz St.Anton állomás mellett – sajnos sikerült a villogó ledeknek azt a pillanatát kifognom, amikor épp nem villognak:

Kötelező mozdony a 460-as típus:

És elődje, ami számomra ismeretlen típus a nagy tolongásban.

A villámgyors ICE:

A “még  sokkal villámgyorsabb” RailJet is tiszteletét tette.

Jó kis viadukt, elfogadnám. Nem fantázia, hanem igazi modell lehet, mert az eredeti fotója ott van mindkét oldalt szélen. Szép munka, ötös a modellezőknek!

BLS-es 460-as egy mozgó gardrób társaságában:


És Hopp! egy ismerős is megbújik a svájci motorvonat mögött, lássuk csak:

[pislantás]

Taurus a’ la MÁV-Cargo.

Egy szép TT-s asztal következik, amit épp most üzemel be a tulaj – a díszkivilágítás szép volt rajta, azt képzeljétek oda.

Az én ízlésemnek ugyan kissé túlzsúfolt, de annyi baj legyen, itt pedig úgysem látszik.

Uraim, most lehet a hölgyeket a számítógéphez hívni, számukra is hamarosan akad kép.Amíg idefáradnak, addig anyagiasodjuk el egy kicsit. A kiállítás természetesen vásár is volt egyben, lőttem néhány képet.

Legyen itt két darab, egy hagyományos…

…és egy bolhapiacos. Az árak természetesen euróban értendők.

Kultúrsokk következik.

Így utólag arra gondoltam, hogy az embereket is le kellett volna fényképezni, amikor elsőnek meglátták ezt:

Egy nagyon kedves hölgy üzemeltette (talán nem véletlen), malacfüles hajpánt volt a fején.

A gyerekek imádták az asztalt:

Ugorgyunk.

Sokkal inkább (férfi-)szívet melengetőbb részletet találtam az egyik  finn-témájú terepasztalon:

IK-260 a hőskorból. Mellette egy fehér Moszkvics, sárga Zsiguli. Jajj, azok a régi szép idők…

Egy érdekes kinézetű finn jármű következik, dízel-motorvonat. A beceneve Répa, finnül porkkana, azt hiszem találó. 1965-ben gyártották a sorozatot, 140-es sebességre volt képes. Az utolsó darabok 1980-ban Helsinkiben szállítottak utast a kikötő és a városközpont között, mintegy helyi gyorsvasútként.

Itt Santavaara állomás előtt pihen.

Újabb helyi versenyzők, az Sr2-es  svájcból adoptált és egy Dr12-es, teljesen finn  típus.

A hajtány (mindenki látta, ugye?) feldobta az asztalt, vicces volt, ahogy menekült a vonat elől – még úgy is, hogy abnormálisan gyorsan járt a keze a hajtóknak.

A főszereplő:

Egyedi készítésű IC2-es kocsik:

A minősége hagy kívánnivalót maga után, a belső kidolgozottság azonban egészen jó.  (Egyébként pedig mindenki a maga portája előtt sepregessen.)

Fűtőház még nem volt, hát legyen:

Azt leszámítva, hogy a gőz onnan is dől, ahol dízelmozdony van, illetve onnan is, ahol nincs semmi, egészen olcsó és élethű megoldás.

Tetszett!

Villamosbarátoknak ajánlom a következő képet sok szeretettel. A megszüntetett turkui villamosnak állít emléket a modellező, nem is akárhogy:

Kamerával felszerelt (csálén visszatett tetejű) német vezérlőkocsis szerelvény – a háttérben a kistévén jön az adás. A kilukasztott szélvédő mögött lakik az optika, de erre úgyis mindenki rájött…

Sajnos épp üzemen kívül volt már. Eltelt az idő, már pakolni kezdtek a modellezők, nekem is már csak egy búcsúképre maradt időm…

Viszontlátásra jövőre!

- lököttcikk -

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


21 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Szerintem úgy van a mozgó busz, hogy az első két kerekén mágnes van, illetve az út alatt is. Igen, ez a mágnesvasút elv, de csak így lehet egyszerűen megoldani azt, hogy a kerék forduljon.

  • avatar
    jenicel mondta:

    Feller Car System, akár N-es méretben is. Kezdőkészletek is vannak.
    Az útba fémszálat építettek be, a jármű kormányozható tengelyét mágnes állítja irányba. A hátsó tengelyen ott az őrült sebességet produkáló hajtás. Egyszerű, mint a faék. Aztán csináltak kitérési lehetőséget is elágazásokhoz, buszmegállóhoz. Nagyon szép példa egy veresegyházi modellező H0-s asztalán lévő Faller Car system. (Maga az asztal is gyönyörű.)
    Újabban már világítás, sőt index is van.
    http://www.youtube.com/watch?v=KWkmaVoDbGQ

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Köszönöm szépen a válaszokat :) Holtversenyt hirdetek, morhange első volt, jenicel pedig tökéletes választ adott. A “nyereményt” komolyan gondoltam, dobjatok meg a danejozsef kukac gmail pötty com címre egy levéllel a címetekkel, s már postázom is a térképeket :)

    Újból elgondolkodtam egy terepasztal építésén… :) No majd egyszer.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    A Hamburgi terepasztalon is van ilyen rendszer. Az még ettől is durvább! Az áramforrás a kocsikban van, és ha lemerül, elmegy tölteni a kulisszák mögé. Az áramot a visszapillantó tükrökön keresztül vezetik bele.

  • avatar
    IST mondta:

    Ha jól tudom akkor a Tomix is hamarosan kihozza a maga rendszerét, amiben a járművek alapból kétfajta sebességgel tudnak közlekedni, így például az úton normál tempóban halad egy busz, majd ha megállóba hajt ki, akkor már csak fele sebességgel teszi meg ezt.
    Nekem ezekkel a rendszerekkel az a bajom, hogy egy-egy jármű futtatása meglehetősen bután néz ki mondjuk egy városi terepasztal esetén, egy valódi, nyüzsgő forgalom kialakítása viszont olyan összeget emésztene fel, amelyet inkább vonatokra költenék (már ha ugyebár rendelkezésre állna az az összeg). :-)

    A beszámolóért és a képekért köszönet, vannak érdekes megoldások ahogy elnézem.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Zsolt: valóban, a hamburgi asztalokon elég nagy a nyüzsi :D Túlságosan is. A visszapillantó tükrös töltést nem ismertem, Te honnan tudod? :)

    IST: mondasz valamit, de hát ez a fejlődés :) Most épp ott tartunk, hogy nem is állandó modellkiállítás az, ahol nincs legalább tízezer LED, nem megy le a nap húsz percenként – és nincs legalább két tűz az asztalon, ahová kinínózhatnak a tűzoltóautók.
    Nekem fent a kiállításon mindezek ellenére a fűtőház vattafüstje tetszett a legjobban, ami ugyan nyilvánvaló szemfényvesztés, de bizonyos szögből egészen élethűnek tűnt. A technika jó dolog, de nem minden. :)

  • avatar
    Joxy mondta:

    A viadukt gyári modell, de tényleg egy igazinak a makettja.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nocsak…. Tán’ akkor a gombhoz készült a kabát? :)

  • avatar
    C50 4509 mondta:

    A viadukt rejtvény megoldása:
    FALLER 120535 Bietschtal Brücke. Svájc, BLS vasút.
    http://vasutmodell.com/faller-120535-bietschtal-hid-1100-mm-hosszu
    :-)

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    A megoldast csak felig tudom elfogadni, mert a kepen dupla vaganyos hid van, a linken pedig szimpla.

    ?!!? De ez nem is volt rejtveny?!!? :D

  • avatar
    C50 4509 mondta:

    Más.
    Azért elég nagy “csúsztatás” az N-es körfűtőházban álló H0e-s feldbahn dízel… ;-)
    Készült több kép is? Szívesen megnézném pl. a TT-s asztalt is, nem csak a tulajdonos elfekvését. ;-) üdv!

  • avatar
    C50 4509 mondta:

    A klub olyan nagyon tehetős, hogy egyből kettőt vett. Ennyi az egész. :-)

  • avatar
    C50 4509 mondta:

    ?!!? De ez nem is volt rejtveny?!!?

    Lehet, de közben elfajultak a dolgok. :-)

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Hihi :D Elfajultak, azt latom. ;)

    Egy kepem van arrol az asztalrol, majd felteszem a galeriaba.

    De…. az a viadukt magaban ket vaganyos. Amugy koszi a linket! :)

    Azt nem is vettem eszre, hogy ekkora csusztatas van az asztalokon :S

  • avatar
    C50 4509 mondta:

    Előre is köszi az új képet. Viadukt: Bevált szokás ez modulépítésnél, hogy két építőkészletből készül el pl. a kétvágányú híd. Drágább, de célravezetőbb (egyszerűbb, elegánsabb) megoldás, mint kézzel legyártani az ehhez szükséges új alkatrészeket.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nos, feltötöttem a Galériába egy, azaz egy képet. Ennyi volt értékelhető minőségű arról az asztalról. Még rosszabb hír azonban, hogy elnéztem: az az asztal H0 volt, és Märklin, tehát nem TT-s. Elnézést kérek a tévedésért! Átfutva a képeken nem találtam TT-s méretűt, vagy ha talátam, nem esküszöm meg rá így utólag.

    Később teszek még fel képet. :)

  • avatar
    jenicel mondta:

    Megjött(ek) a térkép(ek)! Köszi!
    Az angolon kívül nem sok kukkot értek az egészből. :)
    De remélem megdobnak munkával ott kint, és akkor szükségem lesz rá.
    Nem gondoltam volna, hogy onnan küldöd. Ott élsz? Akkor sárgulok…
    Mégegyszer kösz!

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nagyon szívesen – ha nem is érted, legalább el tudod mondani, hogy van olyan :)
    Csak nagyon-nagyon halványan sárgulj, mert ez itt nem a Paradicsom, s az idáig vezető út is rögös. Ellenben mindenki előtt nyitva áll :)

  • avatar
    morhange mondta:

    Na mi az mindenki oda akar költözni? :)
    Nekem még nem gyütt meg.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Pedig együtt adtam fel… Érdekes. Majd talán holnap! :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.