Főoldal » Érdekesség, Vasút, Vasútfejlesztés, Vasúti hír

14 proto maglev Japánban

IST 2010 november 4 14 megjegyzés

A JR Central japán vasúti cég bejelentette, hogy 14 sorozatgyártás előtti mágneses lebegtetésű 500 km/h-s sebességet tudó vonatot építtetnek meg, amelyek a prototípusai lesznek a várhatóan 2027-ben megnyíló Chuo Shinkansen maglev vonal (ez Tokiót és Oszakát köti majd össze) szerelvényeinek. Az első ötegységes vonat 2013 végén kezdi majd meg a próbafutásait a Yamanashi tesztpályán.

A vonatok az MLX01 maglev jármű továbbfejlesztésének mondhatók, annak a járműnek, amelyet jelenleg is tesztelnek a Yamanashi pályán. Mellette még az N700-as sorozatú Shinkansenből (ezek közlekednek a Tokaido vonalon) is emelnek át elemeket, mindezt pedig a társaság kék-fehér színeiben fogják a nagyközönség elé tárni.

A tervek szerint az L0-s kódjelű járműben 2+2-es üléselrendezés lesz, fej fölötti csomagtartókkal. 68 ülés lesz a kocsikban, kivéve a két fejet ahol 24-24, a jármű orra mintegy 15 méteres lesz a légellenállás csökkentése miatt. A tesztvonatok alapvetően 2+3 kocsis elrendezéssel kezdik meg a próbákat, de amint a többi köztes kocsit leszállítja a gyártó, ez egészen 2+10 kocsiig bővülhet, amellyel már a valós üzem mintáját is próbálgathatják.

Jelenleg a tesztpálya bővítése zajlik, a 18,4 kilométert növelik meg 42,8 km-re, ezáltal hosszabb úton próbázhatnak a szerelvények 500 km/h-val vagy afölött. A tervek szerint a 2013-as pénzügyi év végére fejezik be az építkezést. Nem mellesleg a tesztpálya része lesz majd a Chuo Shinkansen vonalnak.

(A bejegyzés a Railway Gazette International cikke alapján készült.)

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


14 megjegyzés »

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Őszintén szólva kíváncsian várom, hogy mi fog kisülni ebből az egészből. Annyi helyen olvashattuk, hogy mennyire nem éri meg maglev vonatokba ölni a pénzt és energiát, mégis a japánok tovább nyomják ezt a technológiát.

  • avatar
    morhange mondta:

    Talán mert ők tudnak valamit, amit mi nem :)

  • avatar
    JZ mondta:

    @morhange: ők viszont nem ismerik a sittes Bhv-n való ingázás élményét :D

  • avatar
    crash mondta:

    Erről pont olvastam. Azt írták, hogy olyan utazási igény van Tokió-Osaka között, hogy a mostani Shinkansen vonal mellett lazán eltartja a Maglevet is. Az meglévő Shinkansen vonal terhelése a csúcson van, és további kapacitásbővítés volna szükséges.
    Magyar aggyal felfoghatatlan, hogy nagysebességű vonatok akár ötpercenként követik egymást csúcsidőben, és ezt balesetek, gondok, késések nélkül képesek menedzselni. Nem Máv, az biztos.

  • avatar
    jenicel mondta:

    Ja, amatőrök.
    Nem tudják, hogy túl az olajcsúcson a jövő közlekedési eszköze a ló lesz.

  • avatar
    pre-zli mondta:

    @crash: Hehe, de hogy ne csak a MÁVnak jusson: ma reggel három belga vonalon áll a forgalom, a lehullott faleveleken elindulni képtelen mozdonyok miatt. Na a japánok biztos a csúszós falevél kiküszöbölésére tömik a milliókat a maglev technológiába :D

    Na de komolyra fordítva a szót: IST! Ebből a japán maglevből előbb-utóbb csak lesz valami. És ha már lesz, akkor biztos lesz belőle valami Kato vonat is. És ha már lesz Kato vonat, akkor biztos lesz hozzá Kato Unimaglev pálya. És ha már van ilyen, akkor abból nyilván illik majd beszerezned valamennyit. Sőt ha már beszerezted, akkor majd futnia is kell. Kérdés: hány nappalit kell majd egymásba nyitni egy élvezhető N-es maglev dilikör számára?

  • avatar
    Nygma mondta:

    Maglev pálya már létezik, csak suprevezetőkkel:
    http://www.youtube.com/watch?v=TeS_U9qFg7Y

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Akkor lassan elkezdhetnénk spórolni egy 2027-es kirándulásra, amely során a vonatmagazin.hu írói és olvasói kipróbálják a japán Maglevet. :-D

    @pre-zli:
    Csak a modell orra lenne 10 centi. :-) Vajon mennyire lenne élvezhető a látvány ahogy az 500 km/h-nak megfelelő modellsebességgel elsuhan előttünk a nappali padlóján? Kontrasztként meg mellette döcögne egy Bz mondjuk 40-nel.

    Nem tudom Nyerges Norbi (vagy bárki japánul tudó vagy japán vasút iránt érdeklődő) rendelkezik-e információval arról, hogy például Tokióban hogyan/hol kívánják megoldani a maglev vonal bevezetését, átalakítanák-e a jelenlegi állomásokat, vagy új helyet kapna?

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Ha lesz is valaha modellben, szerintem kerekes lesz, nem lebegő. Egy modell gőzmozdonytól sem várjuk el, hogy szénnel kelljen fűteni! Pedig az elektromos gőzmozdony mégis milyen már? :)

  • avatar
    Nyerges Norbert mondta:

    IST:
    A témával foglalkozó japán fórumok információi szerint már építik a peronokat a Tokyo állomáson, a jelenlegi shinkansen vonalak mellé.
    Tokyo állomást Shinagawa felé elhagyva végig alagútban fog közlekedni Tokyo alatt, még el nem éri a hegyeket, ahol már nem laknak emberek és a hang nem zavar senkit.

    Bár valóban hihetetlen építkezések folynak a Tokyo állomáson, de az ott dolgozóktól még nem tudtam kideríteni, hogy mit is építenek, így a fenti információt “hivatalosan” nem tudom megerősíteni.

  • avatar
    zork mondta:

    Szuper a cikk:)

    @Nygma: a folyékony nitrogénes maglev nagyon állat, de a minusz -183C egy kicsit ijesztően hangzik. Viszont sima állandó mágnessel:
    http://www.youtube.com/watch?v=Os7VBdp_9o8&feature=related
    már gyerek biztos, és kapható.

    @B.Zsolt Ez olyan mintha egy távirányítós repülő nem tudna felszállni, csak a földön lehetne vele futkosni :( remélem lesz levitációs modell verzió.

    @Nyerges Norbert: Meglep az alagút. Nem hittem volna, de tényleg brutál hangos:
    http://www.youtube.com/watch?v=pFlRyUpjQpA&feature=fvw

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Nyerges Norbert:
    Köszi az infókat! Mondjuk idejük még van arra, hogy elkészüljenek a pályával.

    @zork:
    Neked meg a videót köszi. Az elején még nem értettem, hogy milyen hangról beszélsz, de aztán a végén amikor nagy sebességgel elhúzott a jármű akkor már valóban érzékelhető volt a dolog. Mondjuk akkor lett volna az igazi, ha egy Shinkansen hangját is hozzávetik (bár tudom, hogy ez a videó nem erről szólt).

  • avatar
    zork mondta:

    @IST Szívesen. Kíváncsi lennék hogy oldják meg az alagútban a hangelnyelést, mert az nagyon csúnyán felerősítheti a hangot. A 4-es vakondvasútnál is sokat törődnek a kérdéssel. Bár nem tudom lehet már tudni, hogy a szerelvények alul vagy felül lesznek hangosak, a légkondi miatt. :D

  • avatar
    morhange mondta:

    Hang elnyelése nem nehéz dolog zárt térben, elég a stúdiókra gondolni. Ha nem sík a fal, hanem tele van barázdákkal, éles kiemelkedésekkel akkor nem visszhangzik annyira, csökken a zaj.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.