Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

A focivonat

Tastam 2010 november 15 1 megjegyzés

2010. november 13-án ünnepi eseménysorozatra került sor a Partium fővárosában a Nagyváradi Atlétikai Club (Magyarország első vidéki labdarúgó bajnokcsapata) fennállásának százéves évfordulója tiszteletére. Hogy ez mért érdekes számunkra? Nos, azért, mert a szervezők a Budapestről érkező szurkolók és a magyar öregfiú válogatott odaszállításához élményvonatot rendelt a Nosztalgia Kft.-től. Ez a “focivonat” eredetileg gőzvontatásúnak lett meghirdetve, azonban a végleges menetrend megpillantásakor nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a kocsikat Püspökladányig valami más fogja húzni. Aztán megkaptam azt a lényeges információt, hogy egy Nohab lesz az áldozat, így eldöntöttem, hogy Püspökladányban fogom várni a vonatot, ahol az érkezését, a tartózkodását és a továbbindulását is láthatom, illetve meg is tudom örökíteni. Most már csak azt a dilemmát kellett feloldanom, hogy – a nagyobb mozgékonyságom érdekében – magammal vigyem-e a kerékpáromat, vagy sem. Végül, tekintettel a hazautazásra kiszemelt gyorsvonat általános összeállítására, a bicaj mellőzése mellett döntöttem. Ez végül hibának bizonyult, mivel volt rajta kerékpárszállító kocsi, de amit akartam, így is láttam. Lássuk hát, mi is történt november 13-án Püspökladányban!

Még a várakozás perceiben futott be Kolozsvárról az Ady Endre nemzetközi gyorsvonat. Meglepően nagy számban érkeztek vele a határőrizeti szerv munkatársai, alighanem többen voltak, mint maguk az utasok. A vonat egy gyors gépcsere után a V43 2318-assal az élen folytatta útját a fővárosi Keleti pályaudvarra.

Még volt idő a meghirdetett érkezési időpontig, én mégis elfoglaltam a kinézett fotóhelyet. Egy különvonatnál ugyanis könnyen előfordulhat némi korábban közlekedés, amire volt már példa a Székely gyors és a Csíksomlyó-expressz esetében. Most azonban nem történt ilyesmi, az élményvonat percre pontosan esett be Püspökladány állomásra.

A gépcserével nem sokat vacakoltak: mire beértem az állomásra, a Nohabot levették a szerelvényről és már jött is vissza a szomszédos vágányon. (Ugye, milyen jó lett volna most az a kerékpár?) A háttérben a követező feladatát váró M62 322 és egy, az alföldi állomások környezetére oly jellemző gabonasiló látható.

Alig tűnt el az M61 001, már elő is került az eddig csendben a háttérben várakozó négyhuszonnégyes. Az elegáns vasparipa a felvételen éppen a Püspökladányon áthaladó vonal egykori létrehozója, a Tiszavasút által 1860-ban épített – ma sajnálatos módon használaton kívüli – fűtőház épülete előtt gurul vonatjára.

A vonat megállása után az állomás megtelt a szerelvényről leszállt utasokkal, aminek az épp szolgálatban lévő vasutasok nem igazán örültek. Egy IC indulásakor a szédelgő szurkolókat és bámészkodókat terelgető gépkísérő meg is jegyezte: “nem 12 évre jöttem el otthonról, csak 12 órára”. De szerencsére nem lett semmi baj, mindenki figyelt.

Ezzel a vonattal ugyan javarészt nem vasút-, hanem focirajongók utaztak, de azért szinte mindenki előrement megnézni azt a kormos, füstös csodamasinát, amelyet a kocsisor elé fogtak. Az Ady Endre gyorsvonattal érkezett határőrök is itt vannak: türelmesen várják a vonat indulását, utána azonban azonnal akcióba lendültek…

Még van néhány perc indulásig, érdemes szétnéni a pályaudvar félreesőbb helyein is. Az első vágány mellett még megvan az élőrakodó, melyet már az elmúlt két évtized folyamán bizonyosan nem használtak. Vele szemben a remotorizált M41 2326 várakozott, amely nemrégen a már többször is említett Ady Endre IC három kocsiját hozta Biharkeresztestől.

A biharkeresztesi vonalat általában M41-essel továbbított két gyorsvonati kocsiból álló személyvonatokkal, valamint a mindenütt megálló, a határig pótdíjmentes InterCity-kkel szolgálja ki a vasúttársaság. Azonban megfordul e fővonalon pótkocsis Bz-motorvonat is, például az ottjártamkor az M41-es közelében pihenő 370-es pályaszámú jármű.

Közben megérkezett a magyar öregfiúk válogatott csapata, amelyet a szurkoló nagy örömmel és tisztelettel fogadtak. Utána – a szervezők felhívására – az utasok elkezdtek felkászálódni a vonatra, mert már vészesen közel volt az indulás ideje. És bizony akármilyen különleges vonatról legyen is szó, a menetrendet be kell tartani…

Percre pontosan, 10,45-kor startolt a különvonat, az élen immáron a 424 247-essel. Ám a kilenc kocsi továbbítása alighanem nagy falat lett volna az öreg vasparipának, ezért a szerelvény végén az M61-es továbbra is az élményvonattal tartott. Ismét jól jött volna a kerékpár, hisz’ kintebb, a nyílt vonalnál kaphattam volna le a focivonatot. De nem panaszkodok, kiváló időjárás volt és az a 25 perc remek hangulatot hozott Püspökladány állomásra.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    charlie mondta:

    Azt nem értem, hogy tudják a vasutasok, hogy ilyenkor mindig ez van, akkor miért nem lehet valami félreeső helyre behozni, ahol nem zavarnak a nézelődők?

    A teljesítményt se értem. Elvileg 993 kW-os a sima 424-es (pakurás kicsit több), a 70-es években ingavonatokat vitt (biztos , hogy azok is megvoltak 9 kocsisak), meg távolsági gyorsokat, ráadásul arra tök sík minden. Ennyire gyenge lenen, vagy valahol felújításkor veszett el a teljesítmény? vagy csak simán spórolnak…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.