Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Vasút, Vasúti hír

Az ifjonc

Tastam 2010 november 18 13 megjegyzés

Megérkezett hát aminek már rég meg kellett volna: a MÁV-Trakció új mozdonytípusának első példánya. Nagyon ideje már, hiszen a (most már második) legifjabb vonali villamos mozdonyunk benne van már a korban, de a tervezett huszonöt példány is csak némi segítséget jelent, nem megoldást. Tehát itt van az első Traxx-mozdony, mely a 480 001-es pályaszámot viseli, és már el is kezdte a végleges típusengedély megszerzéséhez elengedhetetlen tesztsorozat elvégzését. Miután hírül vettem, hogy november 17-én az úticélja Albertirsa lesz, elhatároztam, hogy én is ott leszek. Igaz, nem vagyok a modern kötöttpályás járművek nagy rajongója, de a vasutat nem a nosztalgia kedvéért tartják fenn és magam is igyekszek lépést tartani a korral. A nagy napra a meteorológia előzetesen kellemetlen, csapadékos időt prognosztizált, de szerencsére ez alkalommal, mint annyiszor, ez nem jött be. Szerencsére a vasúti forgalom is igen mozgalmas és változatos volt, így aztán a kint töltött idő alatt nem unatkoztam.

A mozdonynak menetrend szerint valamivel 8 óra után kellett volna Albertirsára érni. Mivel nem csak állomási fotókat szerettem volna készíteni róla, először Monoriedő megállóhelyre utaztam és a peron végénél várakoztam a 480-asra. Persze nem jött, az időjárás viszont ekkor még tartotta magát a jóslathoz, így a Floydos Sulzerrel továbbított tehervonatot ábrázoló kép eléggé szomorkásra sikeredett.

A hely, amit kiválasztottam, egy gépmenet megörökítéséhez tökéletesen megfelelő lett volna, azonban sok minden elhaladt ott, csak a várt mozdony nem. Mivel egy széles ív külső oldalán helyezkedtem el, meg kellett elégednem a szinte csak a mozdonyt mutató felvételekkel. A pálya azonban egy jó darabon belátható volt mindkét irányba, mégis csak az utolsó pillanatban vettem észre a hátulról támadó AWT-s Búvárt.

A tervek szerint a következő vonattal, azonban dolgavégezetlen indultam vissza, Albertirsára. Itt az állomás Budapest felőli végén sétálgatva várakoztam tovább, hiszen a Traxx csak arról jöhetett. De nem jött, érkezett viszont a Debrecen érintésével Budapest Keleti pályaudvarra tartó Páva IC, melynek különleges fényezésű vonógépét szerencsére már messziről kiszúrtam.

Csakhogy ismét az ív külső oldalán voltam, ráadásul az eltávolodó felhők mögül kibukkanó nap is a másik oldalról sütött. Ez a tény, no meg a távolban felbukkanó különleges színezésű, tiri-tarka jármű is arra késztetett, hogy menjek át a túlsó oldalra. Meg is tettem és így rendben sikerült megörökítenem a Swietelsky-féle pályakarbantartó gépeket igen csekély sebességgel továbbító MMV-s villanymozdonyt.

A türelem ezúttal is rózsát termett: háromnegyed tíz előtt néhány perccel végre felbukkant a távolban a 480 001. Messziről elsőre fel sem ismertem, V63-asnak néztem, talán azért, mert igazából azt gondoltam, esetleg elmarad a mérés. Szerencsére azonban az oldalán végighúzódó csík és a termetes felirat elég szembeszökő volt ahhoz, hogy felismerjem és felkészüljek a kattintáshoz.

A masina az átmenő fővágányra érkezett és ott is maradt, amíg neki nem kezdhetett a mérőfutamoknak, azonban a peron és annak árnyékot vető teteje miatt nem igazán kedvezett a fotózáshoz. A vonatmentes időszak előtt néhány áthaladó szerelvény kénytelen volt megkerülni a gépet, most éppen a hazai vasúti áruszállító nagymogul egyik Taurusa halad a szomszédos vágányon.

A teszt abból állt, hogy a 480 001 párszor kigurult az állomás elejéig, majd visszajött egy másik vágányra, a művelet közben a forgalmas útátjáróban – az autósok nem túl nagy örömére – zárva volt a sorompó. Legalábbis a külső szemlélő ennyit látott, azonban ennél többről volt szó. Mindeközben ugyanis a mozdonyon és a biztosítóberendezési helyiségekben a szakemberek elvégezték a szükséges méréseket.

Néhány kirohanás után aztán a jármű ismét pihenni kényszerült, mivel a vonatforgalom emiatt nem állhatott le. Hamarosan aztán az a vonat is befutott, amivel hazautaztam, tehát otthagytam a 480 001-est. Most még szenzáció, ha valahol felbukkan, néhány év múlva azonban bizonyára már megszokott, mindennapos esemény lesz a jelenléte. Reméljük, hozzájárul vasutunk megújulásához – bizony, már nagyon ráférne…

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


13 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Valljuk meg, kell ehhez a vasútfényképezéshez is türelem. Szép fogás, érdekes képek, köszönjük hogy megosztottad velünk.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Csatlakozom Crash véleményéhez, és annyit még hozzáteszek, hogy éljen-éljen, lássunk minél több korszerű gépet, járművet, miegymást végre a síneken!

  • avatar
    morhange mondta:

    Korszerű sínt és korszerű bizbereket is lássunk :) Aranyos az a 041-es kép, mint valami japán meseszereplő szemből :)

  • avatar
    Norbi mondta:

    Szép képek!Ha minden jól megy,holnap a kezembe lesz kicsiben…:)

  • avatar
    disc mondta:

    Az a “tiri-tarka” gép nagyon valami moddolt angol class 86-osnak tűnik. Ugyan az a felfüggesztés, bevágott tető, nagy tengelytávolságú forgóváz.

  • avatar
    crash mondta:

    A Tiri-tarka gép a román hattengelyes villany legújabb (vagy csak majdnem legújabb) irány szerint felújítva. Járkál pár testvére nálunk.
    86-osa a Floyd-nak van, és fekete, mint az első képen lévő Sulzer.

  • avatar
    disc mondta:

    Akkor ezek szerint a románok is licenszeltek a class 86-osból és egyébb angol dolgokat, nem csak a lengyelek, mert az a tetőkialakítás, és a felfüggesztés tuti valamelyik 60-70-es évekbeli angol cucc származéka.

  • avatar
    crash mondta:

    A román gép Svéd liszenc alapján lett gyártva, ASEA gyári tervek alapján.
    A class86-os pedig a British Rail üzemében készült. Olyan, mintha az Északiban építettek volna mozdonyokat (IST! Jól tudom?).
    Nem valószínű, hogy köze van a kettőnek egymáshoz, pl a német BR120 is hasonló felfüggesztéssel bír. De érdekes lenne kideríteni, volt-e valami liszencelés…

  • avatar
    Benbe mondta:

    Ne feledjétek, hogy az ASEA hattengelyes, a class 86 négy! A csavarrugós szekrénykapcsolat nagyon sok koponyában megszületett már.

    Érdemes nézegetni még ezeket a gépeket: http://www.benbe.hu/tags.php?sor=&psz=&lo=1&hi=9997&t1=ASEA&t2=&t3=&num=150&page=1&order=viewed&B1=Mehet Szerintem minimális hasonlóság van csak a két jármű között. Például mindkettő kerekeken gurul, de még csak nem is ugyanannyin…

  • avatar
    IST mondta:

    A Class 86-osokat két helyen is gyártották, egyrészt a British Rail Doncasterben lévő üzemében, másrészt az English Electric a Vulcan Foundry-ban.
    Szerintem szemből, első ránézésre simán bele lehet képzelni ebbe a Floydos Sulzerbe egyfajta brit mozdonyféle utánérzést.

  • avatar
    JZ mondta:

    a floydos sulzer az svájci licencből való utángyártás. az Ae 6/6 sorozatú mozdonyokkal sok hasonlósága van, pl. forgóvázak.

  • avatar
    rezgaras mondta:

    A Sulzerban még mindig a Sulzer van? úgy értem, az eredeti két hengersoros, lassú fordulatú, eredetileg hajók számára tervezett nehézgép?

    (Réges-régen mindig élmény volt Erdélyben ezeket a gépeket látni. Mentek rendesen, 90-100-as tempóban a gyorsvonattal, de ilyenkor is olyan volt a hangjuk, mintha alapjáratban forogna a gép…)

  • avatar
    JZ mondta:

    tudtommal a régiekből asszem a 060-0xxx psz.-ekben van eredeti motor. számomra egy kicsit kusza a román számozási rendszer. kdlehel biztos tud segíteni a kérdésedre választ adni.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.