Főoldal » Érdekesség, Kisvasút, Vasút, Vasúti hír

Hibrid keskenynyomközű mozdony a LÁEV-en

crash 2010 november 5 9 megjegyzés

A héten vasúttörténeti jelentőségű dolog történt Miskolcon. A LÁÉV-hez megérkezett az első, Bobo Kft által remotorizált Mk48-as sorozatú keskenynyomközű mozdony. Nem a remotorizálás ténye a különleges a mozdonyban, hanem a módja: ugyanis hibrid hajtással lett ujjáépítve a gép. A dolog azért is különleges, mert ahhoz hogy ez megtörténhessen, gyökeresen át kellett építeni – vagy inkább újra kellett építeni az Mk48-as hajtásrendszerét.Az  mk48-as hajtásrendszere eleinte mechanikus, majd hidraulikus volt. Mindegy melyik változatot nézzük, a lényeg, hogy egy -egy kardántengelyen keresztül voltak a forgóvázak hajtva hajtóműtől függetlenül. Az eddigi remot megoldások  a magyar vasútnál motor- és hajtóműcserére szűkültek, egy keskenynyomközű kivételével (a gemeci vasút felújított C50-esei) nem volt példa a hajtásrendszer elvének megváltoztatására.

A mozdony forgóvázanként kapott egy -egy vontatómotort. Ezeket árammal egy dízel-villamos gépcsoport látja el, amely mellett akkumlátor-telepek is találhatóak. A mozdony egy olyan vezérlést kapott, amely képes áramot szolgáltatni az akkumlátorokból illetve a dízel gépcsoporttól a forgóvázakban található motoroknak, és lehetővé teszi a tisztán akkumlátorról való üzemelést is. E mellett képes a jármű elektromosan fékezni, és a fékezés során termelt elektromos áramot az akkumlátorok töltésére használni.

A mozdonyszekrény is felújításra került, és a vezetőűállás is tágasabb lett. Csak a főkeret és a forgóvázak hasonlítanak az Mk48-asra, az új részek nem egy negyven éves jármű benyomását keltik. A forma még kisvasutas szemeknek szokatlan, de állítólag több gép átépítését is tervezik ilyen kivitelre, így jobb lesz, ha hozzászokunk.

A héten megtartották a jármű próbáját, állítólag jól vizsgázott. A konstrukció sikerességét persze nem az első próba során lehet lemérni, hanem pl. hogy a fent leírt villamos fékezés során termelt elektromos árammal mennyi gázolajat sikerül spórolni. A LÁEV vonala olyan, hogy Miskolcról kiindulva emelkedik, itt szükség van vontatási teljesítményre. Visszaúton azonban igencsak lejt a pálya, és bár a mozdony nem perpeetum mobile, de elképzelhető, hogy lejtmenetben meg tudja termelni a gép az emelkedő egy részének leküzdéséhez szükséges áramot. Ennek a mértéke a kérdés –  ez majd a tapasztalatok alapján mondható csak meg.

A dolog másik érdekessége, hogy a kivitelező a Bobo kft, amely nagyvasúti kisdízelek karbantartásával, felújításával is foglalkozik. Vajon át fogják-e ültetni a technológiát  a nagyvasútra, és várhatjuk-e hibrid M44-esek felbukkanását?

A post illusztrációi Kenyeres Gábortól származnak.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    jenicel mondta:

    Királyság!
    Örülök, hogy fejlődik a kisvasút, remélem tényleg elkészülnek a társai is.
    Biztosan át tudnák ültetni a nagyvasútra is, kérdés a finanszírozás. Mint mindig.

  • avatar
    jenicel mondta:

    Ja, azt elfelejtettem, hogy a tengelyterhelése növekedett az átépítés miatt?

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Valószínűek tartom, hogy a határon belül maradt a tengelyterhelés, hiszen nem mehetne rá egyébként a pályára.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    És a modernebb technika általában mindig könnyebb is :)

  • avatar
    phontanka mondta:

    Nagyszerű hír!

  • avatar
    jenicel mondta:

    A modernebb motorok valóban könnyebbek, de a dízel-villamos hajtású járművek nehezebbek a villamos berendezések miatt (plusz motorok, akkumulátorok, stb.).

  • avatar
    morhange mondta:

    Legjobb az lenne ha feltalálnának egy könnyebb, kisebb, jobba hatékonyságú energiatárolót.

  • avatar
    jenicel mondta:

    Azok a feltalálók már meghaltak “véletlen” balesetben. Nem volt érdeke az olajiparnak egy könnyű, nagy hatékonyságú áramtároló.

  • avatar
    disc mondta:

    kíváncsi lennék hogy oldották meg. Generátor és vontató motor AC-e? Vagy az egész cuccot megoldották DC-ben? Mind2-nek van hátránya és előnye, bár manapság az AC hátrányai egyre jelentéktelenebbek, ahogy fejlődik az elektronika, viszont az előnye megmarad.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.