Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Irány: Lappföld – 1. rész

LokottZsiraf 2010 november 8 17 megjegyzés

Jó dolgom úgy hozta, hogy a Helsinkitől majd’ 800 km-re északra lévő Kemibe kellett utaznom az elmúlt pénteken. Magától értetődően jött az ötlet, hogy végre kipróbálom az éjszakai gyorsvonatot Lappföldre.

A mai alkalommal végigsétálunk a fedélzeten, megtudjuk, miért van béka a vonaton, illetve mit keres lyukkártya egy modern finn vonaton. És: nem maradunk rejtvény kérdés nélkül sem. :)

Sapkát-sálat felvenni, indulhatunk?

Bár ez a fenti képből nem derül ki, Tikkurilában szálltam fel az éjszakai gyorsra. Mai kérdésem – ezúttal ajándék nélkül: vajon miért 0 a száma az utolsó két kocsinak?

Korábban már írtam, hogy a finnországi vonatok túlnyomó része intercity, vagy annál gyorsabb vonat. Az éjszakai gyors azonban “csak” gyorsvonat, feltehetően azért, mert ráér több helyen megállni.

Napi egy pár megy Kemijärvibe (983 km), a többség azonban csak Rovaniemiig (900 km) közlekedik. Első éjszaka Kemiig utaztam, majd délután egy helyi személyvonattal tovább Rovaniemibe. Második, vagy ha úgy tetszik harmadik nap Mikulásfalva és az Északi-sarkkör megtekintése után eltöltöttem egy pár órát az Arktikumban (múzeum a sarkvidékről), majd éjszakai gyorssal utaztam vissza délre.

Lássuk mindezt térképen!

Kemitől északra ágazik a finn vasút legészakabbra eső vonala Kolariig (fehér vonal tetején szürke pötty), ez, bár a sarkkör felett ér véget, koránt sem a legészakibb vasútvonala Európának.

Két fajta hálókocsit használ a VR, az én jegyem (nem véletlenül) az újabb, 2006-ban gyártott sorozat egy tagjába szól:

Konkrétan a 34-es kocsiba, ha ez valakit érdekel :) . Így néz ki az alsó folyosó:

A felsőről nincs kép, mert pont ugyanilyen, csak rövidebb, és nem felfele vezet a lépcső a végén, hanem lefelé.

Minden hálófülke kétágyas (a második ágy e felett van), fali mosdóval felszerelve, valahogy így:

Ajvé, valaki már megelőzött, csak a bőrönd az enyém. Kisvártatva a sporttáska gazdája is előkerült, egy hallgatag középkorú finn. Nagyjából két mondatot beszélgettünk – azokat is mind én mondtam -, aztán eltűnt a folyosón a vonat hátulja felé. (Máshová nem is tudott volna menni, a 34-es az első kocsi volt.)

Nagyjából hajnal egykor került elő, előtte, miközben végigfényképeztem a vonatot, minth az étkezőkocsiban láttam volna, de lehet, hogy az csak délibáb sarki fény volt.

De hol is tartottam? A mosdószekrénynél, a rend kedvéért dokumentáltam azt is.

Sokat nem mondok róla, mosdókagyló, láttatok már ilyet. :)

A fülke ajtajánál a szokásos menekülési rajz, felette a hőmérséklet-állító kézikészülék, afelett néhány fontos tudnivaló.

Balra maga az ajtó, a kilincset képzeljétek oda a magyarázó ábra alá. Minden fülkéhez lyukkártya jár kulcs gyanánt – nem gondoltam volna, hogy pont itt fogok találkozni ezzel a mechanikus rendszerrel. Nem jobb vajon egy mágnescsíkos papírkártya? Az olcsóbban és könnyebben pótolható, ha eltűnik. Vagy itt nem kél lába a használt kártyának?

Az ágy felőli oldalon konnektort, éjjeli lámpát, és ébresztőórát találunk, ez utóbbi 2035-ben ébreszt :D (De lehet, hogy csak a pontos idő volt 20:35?)

Tegyünk egy sétát a fedélzeten. Így néz ki a mozgáskorlátozottak által is használható fülke, közvetenül a bejárat mellett. Széles ajtaja van, ami gombnyomásra nyílik, belül pedig a szokásos fülkénél nagyobb tér:

Vele szemben található a kocsi egyik vécéje.

Kis piros bilivel. A vécékagyló felett lehajtható pelenkázóasztal kapott helyet, a lenti képen pedig a cumisüveg-melegítő, lecsavarozott kábellel.

A folyosó másik végén a vécé társaságába zuhanyzófülke került.

Lyukkártyával nyílik, hasonlóképp, mint a hálófülkék; éles szeműek a fekete kártyát már korábban felfedezték a mosdókagylós képen a tükör mellett, tartóban.

Sajnos a belső ajtó pont eltakarja a lényeget, próbáljátok ezt is elképzelni, csak egy szimpla zuhanyzó. Az ajtót nem akartam leszedni a kép kedvéért. :D

Folyosói zuhanyzóhoz csak az alsó szinten utazóknak kell elfáradni, a felső szinteken a hálófülkéknek saját tusolójuk van.

Közben gurul a vonatunk, sétáljunk tovább mi is.

A szerelvénybe besorozva van paklikocsi is, jelenleg töküresen. Jobb oldalt kerékpárszállító eszköz; ha jól értelmeztem, rá kell hajtani a biciklivázra (kormányra), valami ilyesmi. Becsszóra, elfelejtettem megnézni közelről. És itt rejtőzködik az ominózus béka…

Elrejtőzve.

:)

További titkos dolgok az éjszakai gyorson: mobiltelefonos szoba…

Dohányzó:

Illetve nagy fülke csoportoknak.

Nem maradhat el a guruló kocsma sem:

Ha jól megnézzük a fenti képet, balra ül egy sötét alak, kabátban-kalapban, pont úgy, ahogy a piktogram tiltja. Lehet, hogy csomag is volt nála?

Életkép a büfé-részlegből. A hosszú út során (13 kocsi oda-vissza) jól elfáradtam… Barátaim, azt javaslom, igyunk egy jóéjt-teát, és Kemiig hajtsuk álomra fejünket…

Jó éjszakát! (következő rész)

 

- lököttcikk -

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


17 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    “vajon miért 0 a száma az utolsó két kocsinak?”

    Ha 14 kocsis a szerelvény, akkor elvileg a kijelzőn a 0 az ahol nincs kocsi, 13 kocsit jelez a kijelző(+mozdony?), de ha hozzávesszük a két nullát akkor 15. Rejtélyes :D

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Az a két kocsi a bicikliszállító/pakli?

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Ahogy az utolsó képen utazik a lány, na úgy már én is utaztam párezer km-et :D

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Mindenki, de főleg Morhange: a vonat 15 kocsiból állt, eltévesztettem, “csak” 13-at sétáltam végig. Hiba javítva, elnézést érte!
    Ez felfogható egyfajta segítségnek is ;) , a tippek nem nyertek :) , de alakulgat.

    B.Zsolt, az igencsak kénylmetlen lehetett… Én biztosan nem tudtam volna utána felkelni az ülésből…. zsiráf létemre se :D Persze én csak zsebzsiráf vagyok.

  • avatar
    morhange mondta:

    Talán mert nem szállít utasokat? Pontosabban nincs kijelölt utazóülőhely?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Alakul-alakul ;)

  • avatar
    Snake mondta:

    Tán nem valamilyen teherkocsik voltak?

  • avatar
    Norbi mondta:

    Autószállító kocsik?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    :D Nyert! :D Autoszallito kocsikat raknak a vonat vegere – reszletek a tovabbi reszekben ;)

  • avatar
    Norbi mondta:

    :D DD

  • avatar
    IST mondta:

    De jó, visszatértünk Finnországba. Ilyen csoportos fülkét még úgysem láttam. :-)
    A tippelésről sajnos lemaradtam, bár úgysem lett volna jó a tippem.
    Büfé: a finneknél mennyire jellemző a vonaton való alkoholizálás?
    Nekem amúgy bejönnek a hálókocsik. Kissé szürreális élmény elsőre így aludni, főleg ha kanyarog a vonat, de én speciel baromi jót tudok szunyálni ilyenkor.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Snake: Tulajdonképpen igen……. :) A megoldást már láthatod.

    IST: :) Szerintem a finnekre bárhol lehet jellemző az alkoholizálás. Az igazi baj velük, hogy egy rész nem ismer mértéket; akármennyire drága is (pl. a büfékocsiban egy dobozos 0,33-as Lapin Kulta – Lappföld Aranya – sör 4,70 euro volt), és voltak olynok, akiknek talán mert nem kellett volna többet inniuk.
    Hálókocsi…. jó neked :D , én bárhol és bármikor tudok, fáradtsági fokotól függetlenül virrasztani egy jót. Néha volt olyan érzésem a rázkódásoktól, hogy valahol Pocsaj és Nagykereki között ugrándozik a vonat a sínen… Vagy azt már inkább csak álmodtam?? :)

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Jó volt a cikk! Megválaszolta egy régi kérdésemet. Gyártanak-e még hálókocsikat napjainkban? Van-e még igény rá?

    A válasz: Igen :)

  • avatar
    morhange mondta:

    @B.Zsolt

    Szerintem lesz is igény rá. Éjszakai vonatok mindig is lesznek és mindig is lesz egy réteg aki igényli ezt a fajta utazást. Ha másért nem, azért mert időt takarít meg, hogy alvás közben utazhatsz.

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Lényegében a hálókocsivonatot felfoghatjuk teleportnak is. Gondolj bele: elalszol Londonban, és mikor felébredsz, a skóciai Fort Williamben vagy egy harmadakkora* vonattal, mint amilyenre felszálltál :)

    * A harmadakkora magyarázata: a skót szundivonatot Edinburgh-ban három részre szedik: egy darabja megy Glasgow-ba, egy másik Aberdeenbe, a harmadik pedig a már említett Fort Williambe.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    :D Szundivonat :D Ha már Szundi, akkor lehetne hétfelé szedni… Csak nehogy a Morgó (Börzsöny?!), vagy a Hapci-vonatrészbe kerüljünk :)

    Az igazi akkor lesz, amikor mondjuk az sz-betűs városok is össze lesznek kötve hálóvonattal, mondjuk Szentes-St.Pancras. (Jó példa, nem?)

    Hálistennek szükség van rájuk, bár ugye pénz beszél, a kutya pedig vonít. Amíg a WiccAir gombokért elrepít Bp.-Turku vonalon, bizony nem fogok 250 euro plusz tíz deka helyjegy-papírért három napig utazni. Nem rossz az sem, megcsináltam, talán írok is belőle ide ;) , de a pénz az nagy úr.

  • avatar
    IST mondta:

    Három napos utazás? Lássuk-lássuk! :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.