Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút, Vonatfotózás

Irány: Lappföld – 2. rész

LokottZsiraf 2010 november 10 3 megjegyzés

…és akkor (reggel) megérkeztünk Kemibe.

Ma a megszokott fejtörő után megtudjuk, hogy a rendőrök északon is dolgoznak, és érdemes nyitott fényképezővel járni. Kissé megdobogtatjuk a Harry Potter-rajongók szívét, majd késő délután vonatra szállunk a mindössze 110 km-re lévő Rovaniemibe.

[előző rész]

De maradjunk Kemiben még: a helsinki éjszakai gyors érkezéskor még sötét volt (és hideg is), gyorsan csináltam hát egy képet,

…és szaladtam a dolgom után.
Kora délután városnézéssel folytattam a hirtelen jött őszi szünetet; a városháza tetejéről így néz ki a váltókörzet:

A felüljáró ugyanaz, mint ami az éjjeli képen volt. A csekély számú személyszállító vonat kizárólag a bal szélső vágányt használja, peron mindössze két és háromnegyed vágány mellett van az állomáson. Ezt a harrypotteres 2 3/4 peront később megmagyarázom.
A kihalt csend képen megtévesztő, csak addig nem jöttek-mentek a fás vonatok, amíg fent voltam a kilátó-büfében.
Hasonló, de már valódi kihaltság fogadott az állomásépület jegyirodájában.

Kissé fellengzős a jegyiroda fordítás, de jobbat ennél hirtelen nem tudok. A vonat indulása előtt megelevenedett az állomás könyéke – erről nincs képem, nem szeretek az emberek képébe fényképezni, s a váró mögöttem nem volt tele pálmafákkal, ami mögé el lehetett volna bújni. A “jegyiroda” vonatindulás előtt már 100%-ra felpörögve dolgozott, még sor is kialakult a pénztárak előtt. Pedig mindkettő működött. Ez perpillanat még csak a jövő, mert most még csend honol mindenütt.
Lessünk be a kijelzőre,hogy mikor megy a következő vonat Rovaniemi felé:

Kis híján két óra múlva, az egyes vágányról. Máshonnan nem is indítanak vonatot. A Helsinki környéki elővárosi nyüzsgés, de akár a magyarországi fővonali forgalom után furcsa elképzelni, de tény, hogy a finn hálózat túlnyomó része egy vágányos. Időként vannak félreállók, állomások, megtörve az egy vágány hegemóniáját, ami észak felé Lahtiól, Tamperétől, nyugat felé már Espootól elkezdődik.
A kijelzőn a H betű a vonat száma előtt a már-már utópisztikus személyvonat jelzője.

No, hát nézelődjük kicsit.

Dv12 2514-es. Nem tartalék, hanem társaival egyetemben a közeli fűrészüzemekből hurcolássza a fás vagonokat az állomásra. Több rövidke fás vonatot láttam délelőtt, amikor nem volt lehetőségem fényképezni, hogy aztán az állomás teher-vágányain összecsatolják őket. Ezen mondatomat némileg ellenpontozza a háttérben álló hűtőkocsis szerelvény, de kicsire nem adunk. :)

Lám, mögötte már ott is egy kisebb fenyőerdő vízszintesben:

Majd egy Sr1-es vonszol be egy újabb csalitost.

Mai feladványom: miért van a kapcsolószekrényre rögzítve egy fényvisszaverőcsíkos rúd?

Következzék a kettő plusz háromnegyed vágányos, vagy ha úgy tetszik háromnegyed hármas peron:

Szerintem építés közben rájöttek, hogy nincs is szükség a harmadik vágányhoz peronra. Azt is mondhatnám, hogy csak két vágány mellé épült, de akkor miért kapott a harmadik kivilágítható számot…?

Közben érdekes dolog történt: pár perccel a rovaniemi vonat érkezése előtt (Oulu felől), megjelent a színen egy rendőrfurgon. Rutinosabbak ilyenkor csőre töltik a fényképezőgépet, így tettem én is. Valahogy nem tudtam szabadulni a gondolattól, hogy valami történni fog.

Egy ismerősöm említette, hogy régebben hosszú távon vasúton szállították a rabokat, gondoltam esetleg hasonlónak leszek tanúja. Aztán megérkezett a vonat…

…és mint a kalauznő (erősen kiszőkített hajjal, jobbra, nyakában a jegyeladó kézikészülék) később a vonaton elmesélte, a leszállított két jómadárnak nem volt sem jegye, sem pénze, sem bankkártyája jegyet venni tőle. A renitenseket pedig rendre fogadóbizottság várja a következő állomáson, nem történt ez most sem másként.

A huszárok jöttek, és bekísérték őket az állomásépületbe.

Gondolom jegyet venni, a többit a kalauz hölgy sem tudta, mert elindultunk vonatostul.

És csak mentünk… (keresztül a Kemijokin (Kemi-folyó), ami pár méterre jobbra fut bele egy erőművön keresztül a Botteni-öbölbe)

…mentünk…

…és mentünk. Helsinki már csak 954 km (visszafelé). Ez nem azon a pályán számol (Seinäjoki felé), ahol a mi vonatunk tegnap jött, hanem Kelet-Finnországon keresztül. Ezt azért mondom, mert aki figyelt, annak feltűnhetett, hogy előző alkalommal a Helsinki-Rovaniemi távolságot 900 km-nek írtam – itt pedig 954 km szerepel.

Egy kiállóban elhalad az ellenvonat az erőmű mellett.

Elég retkes volt a hátsó ablak, az is csoda, hogy normális képet sikerült csinálnom.

Az ellenvonat elhaladt, tovább, Oulu felé folytatja útját.

Mi is folytatjuk – a harmadik részben.

- lököttcikk -

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Azért, hogy este, illetve nagy hóban (ha esetleg betakarja a szekrényt) lehessen látni már messziről, hogy hol a szekrény?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    :) Majdnem teljesen eltaláltad: azért, hogy télen, mikor összetologatják a havat, és könnyen néhány méteres hegyek is nőhetnek az összegyűjtött hóból, nehogy hókupacnak nézzék és eltolják a villamos szekrényt is a hóval együtt. :)

  • avatar
    IST mondta:

    Azért kíváncsi lennék, hogy mennyi hókupacnak kinéző kapcsolószekrényt dózeroltak el addig amíg rá nem jöttek erre a(z egyébként ötletes) megoldásra. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.