Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

Irány: Lappföld – 3. rész

LokottZsiraf 2010 november 13 15 megjegyzés

Ma végre megpillantjuk Lappföld fővárosa főpályaudvarának fő vonatfogadó fővágányait.

Meglepetésként találkozunk a VR legújabb, még forgalomba sem állt motorvonatával, ráadásul az Északi-sarkkörön meglátogatjuk Télapófalvát, és megtudjuk, hogy mit csinál maga a Télapó munkaidőben!

[előző rész]

A személyvonat rendben megérkezett Rovaniemibe. Fényűző pályaudvari épületet várni dőreség lett volna, a szépség dolgát itt ne firtassuk. Íme az állomás…

…és a személyvonat (Sr2-ese). Balra a leakasztó brigád terepjárója.

A nap lemenőben volt, el is fáradtam már aznap, hát megkerestem a szállásom, majd egy rövid belvárosi séta és élelembeszerzés után nyugovóra tértem.

Másnap már kora délelőtt beizzítottam a fényképezőgépet. Nagy örömömre éjjel esett egy-két centi hó, illetve kora délutánig abba sem hagyta, lehetőség nyílt havas képeket készíteni:

Gőzös Rovaniemi állomása felett, a háttérben a második vágányon a turkui szerelvény ácsorog. Leereszkedtem a vágányokhoz, így találkoztam egy félreállított rezsóval:

Nem esett sok hó, de a hangulatot téliessé varázsolja.

Előfűtés. Elkelt, nagyjából -5 fok volt aznap.

Óránként indul Télapófalvára a helyi busz az állomástól. A kiszemeltet pont lekéstem (igazából a fenti képek ezért készültek), volt még legalább fél órám sétálni a környéken. Gondoltam a vágányok feletti felüljáróról csinálok néhány képet, és ha lesz egy kis időm, lemegyek a közeli folyótorkolathoz, hadd legyen dokumentálva a vasúti híd is! (Rovaniemi két nagy folyó, a Kemijoki és az Ounasjoki találkozásánál épült.)

Csak a felüljáróig jutottam, mert lepillantva kiderült, hogy mekkora szerencsém volt, hogy lekéstem a buszt:

A VR legújabb üdvöskéje, az 1-es Allegro sompolygott be a sokadik vágányra. Rohantam vissza, nehogy faképnél hagyjon, mielőtt pár képet nem csinálok róla. (Jobbra vannak az előbb látott előfűtött emeletes hálókocsik.)

Futópróbás Allegro.

Ízlések és pofonok, szerintem az a rózsaszínes folt az ablakok alá nem illik. Ettől eltekintve pofás kis szerelvény, elfogadnám egy Debrecen – Szeged – Pécs – Keszthely közvetlen nagysebességű gyorsvasúti vonalra. Pestiek kedvéért lehet egy Bp.-Párizs/London vonal is.

Visszatérve az álmodozásból: mint már korábban írtam, decembertől a VR és az RZD négyre emeli a Helsinki-Szentpétervárnapi vonatpárok számát a jelenlegi háromról. Négy Allegro vonatot rendeltek az Alstomtól, a képen az egyes számú vonat látható. Újdonságként bevezetik a menet közbeni útlevél-ellenőrzést – az orosz-finn határ ugyanis vízumköteles határ. határt csak a célország vízumával a zsebben szabad átlépni.

Dinamikus vonalak a vonófejen és a kocsikon. A vonalak és a vonat együtt a két ország zászlóinak színét hordozzák magukon, ezért használtak túlnyomó részt kék és fehér színeket, illetve kevés pirosat az orosz trikolór piros sávja miatt.

Szemből:

A forgóváz:

Említettem már, hogy a Pendolinok nem arattak osztatlan sikert az utazók körében, mind a mai napig gondokat okoz a hideg, a jég, a fagy. (Sőt, sokszor fagy sem kell hozzá, szeptemberi cikksorozatom után három napra is szolgálatképtelenség történt valahol Tampere és Seinäjoki között.)

Menet közben a forgóvázakra nagy mennyiségű hó és jég tapad, ez tény. El nem tudom képzelni, hogy északi országba miért terveznek a fenti képen lévő kerékpárt, minden nyitott, lóg, fityeg, semmi burkolat, vagy borítás nem védi az érzékeny alkatrészeket. Javítani sokkal könnyebb így, ehhez nem fér kétség, de egy leszakadó jégtömb könnyen kilazíthatja a most mégoly’ fixnek látszó rögzítést.

Allegro hátulról. Reméljük beválnak, és a borsos ár mellett is sok új utas pártol át vasúti közlekedésre.

Amíg körbetáncoltam a szép új vonatot, beóvakodott a fogadóra egy gyors délről.

Új fazonú festésben az Sr1-es. Ezen a vonaton is utaztak autók, s mint mindig, a 0-ás vagonok hátul vannak. Hátrasétáltam, hogy megörökítsem őket. Mire odaértem, a fenti Sr1 is odaért, rácsatolt, és már indult is a kihúzó felé, hogy minél hamarabb visszakapják a tulajok az autóikat.

A tolatóssá avanzsált gép elhúzza a kocsikat, majd visszatolat velük a felém eső két vágány egyikére. Vagyis a -1 és -2. vágány egyikére. Érdemes megnézni a kocsikat közelebbről, valójában egy egységet alkotó, csuklós kocsikról van szó.

Másik irányba nézve a két rámpás vágány. Mindkettőn áll autószállító kocsi, a -1-en hasonló fedett típusú, mint amit a mozdony elvitt jobbra el. Gondolom oda zár rá, majd az autók keresztülgördülnek a már a bakon lévő kocsikon.

Erről azonban nem volt időm képet csinálni, mert indult a következő busz Télapófalvára, és már semmiképpen sem akartam lekésni Őt:

Néhány nem vasúti kép következik, de talán megbocsátjátok.

A Sarkkör emlékműve Télapófalavában.

Télapófalva (Joulupukin Paja, Santa’s Village) valójában Rovaniemi szélén álló néhány épület, ahol az észak felé menő főút keresztezi az Északi-sarkkört. Itt van a Télapó, vagy ha úgy tetszik Mikulás irodája, itt lehet ingyenesen találkozni vele. Díszalbumba foglalt fénykép is készül a kedves Látogatóról és a Mikulásról, ez persze már nincs ingyen.

A Télapó azonban nem itt lakik, hanem a Korvatunturi gyomrában; Korvatunturi (Fül-hegy), miképp a neve is mondja, egy fül alakú hegy innen jó pár száz kilométerre északkeletre, ahová már csak az elszánt túrázók zarándokolnak el. Oda nemcsak hogy vasút, de még autóút sem vezet, ha jól tudom, a legközelebbi aszfaltút húsz kilométerre véget ér. Kissé illúzióromboló információ, de nem hallgathatom el: a Korvatunturi-hegy csúcsa pont az orosz-finn határra esik, a tetejére már csak ezért sem lehet felmenni.

A mese szerint a Télapó ezen az óriás hegy-fülön keresztül hallja a világ összes gyermekének a kívánságát. (Ééén egy nagy terepasztalt kéééérek.)

A fogadó szoba ajtaja azonban perpillanat zárva van…

…ugyanis a Télapó ottjártamkor, munkaidőben éppen aludt. (Sosem lesz terepasztalom…)

Kissé lehangolva, de törve nem (visszajövök még…) vásároltam (biztos ami biztos) néhány ajándékot – naná, Télapó is jó üzlet -, aztán visszabuszoztam Rovaniemi központjába, hogy a helsinki vonat indulásáig megnézzem az Arktikumot.

Az Arktikum egy részben interaktív múzeum a sarkkörről és a sarkkörön élő állatokról, emberekről. A képen láthatónál sokkal több ember volt jelen, valahogy mindenki elbújik, mikor előveszem a masinát. Az üvegkupola a Kemijokira, a Kemi-folyóra néz.

Lassan bekúszik az este, holott legfeljebb délután négy óra lehetett még a kép készítésekor.

Aztán vissza az állomásra, jegyváltás:

Mint a patika.

Hát a forgalomba nem szédül bele az ember, induló vonatok:

Nagyjából húsz perc, és indulok vissza, messze délre, a mediterrán Helsinkibe.

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

- lököttcikk -

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


15 megjegyzés »

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Csak egy apró, ignorálható kötözködés: nem az orosz-finn határ a vízumköteles, hanem az országba való belépés :)

  • avatar
    IST mondta:

    Máskor is veled tartanánk. :-)

    Szemétség vagy sem, de én bizony örülök annak, hogy lekésted a buszt, köszi, hogy megmutattad nekünk részletesen az Allegro-t. A rózsaszínnek az orron nem lehet az az oka, hogy talán így egy kicsit feltűnőbb szemből a jármű mintha csak szimplán fehér lenne? Kb. mint a magyar vagy brit mozdonyokon a sárga festés az orron.
    Ezek a szerelvények amúgy mennyire vannak kihasználva, mekkora lehet a vasút aránya mondjuk a repülőhöz képest?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Ibigoo, köszi az észrevételt, javítottam. :)

    IST: Hát még én mennyire örültem neki :D
    A kihasználtságról nincsenek infóim, de egyes vonatok istentelenül hosszúak tudnak lenni (asszem’ a Hki-Moszkva). Repülővel Pétervár túlságosan közel van, autóval… passz… Érdekes módon hajóval is érdemes ellátogatni, ugyanis van olyan járat, ami este indul Hki.-ből, reggel köt ki, majd aznap este indul vissza. A kényelmesség és lassúság mellett óriási előnye, hogy nem kell vízum a belépéshez. Mivel a turista úgyis a hajón alszik, az elkószáltakról így hamar, már este/másnap tájékoztatást kapnak az orosz hatóságok, ha már ennyire félnek, hogy szétlopjk a külföldiek az országukat (csak vicceltem).

  • avatar
    morhange mondta:

    Nézegettem képeket még házakról és az a benyomásom, hogy az orosz építészeti kultúra néha jobban érvényesül ott mint a skandináv, de aztán lehet csak pont “rossz” képeket nyitottam meg.

    Kihasználtságról: láttam egy műsort nem is olyan régen, közlekedésről szólt. Egy kanadai autótulajdonost kérdezgettek aki azt mondta, hogy a vasút jó alternatíva lenne ott, ha nem lenne túlzsúfolt. Erre mutattak egy képet mi az a túlzsúfolt: minden ülés foglalt és csak 1-2 ember álldogál. Mindez egy elővárosi vasúton, kb mint nálunk a HÉV ha a rangját nézzük. Akkor jöttem rá, hogy a kihasználtság és a tömeg egészen mást jelent külföldön.

    Amúgy hány fok van arrafelé ilyenkor nappal illetve este?

    Hallottam egy “legendád” miszerint nálunk közlekedő T5C5 villamosoknak volt keréktakaró lemezük, amit életemben egyszer láttam csak felszerelve és képet sem találtam neten ahol lenne rajta. Szóval biztos van valami nyomós oka, hogy se ott, se itt nem használják őket.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Én amikor Helsinkiben voltam akkor buszos túrával mentem el Szentpétervárra. Talán olyan 6-7 óra lehetett az út. Google szerint a határig 184 km, onnan még ugyan annyinak tűnik.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Hmm-hmm, az építészethez még kevésbé értek, nem tudok nyilatkozni ez ügyben. :) Annyit viszont átok, hogy egy-egy egyszerűbb megoldással sok energiát meg tudnak spórolni, teszem azt kétszeres dupla üveget használnak úgy, hogy a szárnyak közt van úgy tíz-tizenöt centi. A levegő kitűnő szigetelő, és ingyen van.

    Tömegközlekedés: ez bonyolult kérdés, mindenesetre amit írtál igaz. Tömeg azért nálunk is akad :) , még ha vonatról ritkán marad le valaki is.

    Hki környékén mostanában öt fok körül, de itt magad is megnézheted:
    http://www.foreca.com/Finland/Vantaa

    A modernizált UV-kon (MUV) tényleg volt a kezdetekben gumilemez, és mintha tényleg, a Tátrákon is be akarták volna vezetni, aztán abbamaradt. A debreceni KCSV-ken működik: gumilappal/lemezzel félig eltakarták a forgóvázat. A Pendolino/Allegro vonatoknál inkább arra gondoltam, hogy ha a sérülékeny lég-, villamos-, stb. csöveket betették volna valami burkolat alá, akkor szebb, áramvonalasabb lett volna, és ami a fő: üzembiztosabb is. Láttam már olyat, hogy egy tömb hó/jég volt a forgóváz – a egészen biztosan nem tesz jót a “felszerelésének”.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nygma: ejha, az nem is olyan rövid. Főleg, ha hozzászámítjuk a határon eltöltött időt. Vonattal most öt és fél óra, Allegroval tán’ három és félre szorítják le.

  • avatar
    morhange mondta:

    Köszi!

  • avatar
    czupor mondta:

    Sziasztok.

    Örülök, hogy rátok találtam. Januárban készülünk Finnországba személyautóval…
    Viszont ezt az autószállítós vonatozást lehetséges, hogy beiktatnánk.

    LokottZsiraf!
    Tudsz segíteni? Égen földön nem találok árakat. Feltúrtam az egész netet és sehol sem találom Helsinki-Rovaniemi autójegy árát.
    És csak a pontosság kedvéért Te mit tudsz 2 felnőtt+ 2 gyerek (családi jegy) oda-vissza hálókocsis jegy áráról?

    Köszönöm:

    czupor

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Szia Czupor!
    (A hozzászólásodat valamiért kéretlennek nyilvánította az automata. Még szerencse, hogy valamiért beléptem, és láttam, hogy jelez a spamszűrő.)

    Természetesen segítek :) A kérdéses honlapok:
    Általános tájékoztató:
    http://www.vr.fi/eng/matkakohteet/lappiin/autojunalla_lappiin.shtml

    Árak Hki-Rovaniemi-Hki viszonylaton:
    http://www.vr.fi/eng/junaliput/liput/auto_ja_yojunat/yojuna_hintakaudet/helsinki_rovaniemi_helsinki.shtml
    Az árakat vonattípustól, szezontól teszik függővé, sajnos “generál árat” nem tudok mutatni.

    Jó hír, hogy van családi csomag, illetve a neten akár ki is tudsz mindent fizetni; rossz viszont, hogy szörnyen drága lesz. (Ha ki akarnád számolni, mennyiben lenne “lábon”, a benzin literje 1,50, a gázolajé 1,10 ?.)

  • avatar
    IST mondta:

    Apró, pici OFF
    @LokottZsiraf:
    Mindenkinek a legelső hozzászólását függőbe teszi a rendszer. Ha azt jóváhagyja valaki közülünk, onnantól kezdve az az illető is tud különösebb korlátok nélkül hozzászólni, csak a legelsőnél van ilyen akadály. No meg azoknál a hozzászólásoknál, amelyekben linkek is szerepelnek. Fő a biztonság. :-)
    Apró, pici ON

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    IST: köszi, ezt nem tudtam :)

    Czupor: Erre a linkre van szükséged az árakhoz:
    http://www.vr.fi/eng/junaliput/liput/auto_ja_yojunat/autopaketit_aikataulut_ja_hinnat/helsinki_rovaniemi_helsinki.shtml

    A legalsó táblázat a Tiétek; 2-6 személy részére hálófülkében, autóval együtt 338 euro, irányonként.
    Az utolsó előtti táblázat (u.a. kétszintes – zuhanyzós – kocsiban) 370/390 euro.

  • avatar
    czupor mondta:

    Köszönöm.
    Csak azt nem értem, hogy hogy nem találtam meg.. :-) ))
    Amúgy Te csak kirándulsz vagy Finnországban élsz?

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Nem könnyű eligazodni a VR honlapján, igaz, nem is lehetetlen.

    :) Itt lakok kint, én azt szoktam mondani, hogy a hátralévő éveimre jöttem vakációzni. Különösen, ha megkérdik, hogy hol nyaraltam az idén :D

  • avatar
    jenicel mondta:

    Építészeti kiegészítés:
    A levegő akkor hőszigetel jól, ha nem cirkulál. Csúnyán: be van zárva. Lásd még: polisztirol hab (hungarocell)
    Ablakok esetében ezért van a hőszigetelő üvegezésben a két tábla között 1-1,5cm, mert akkor még nem indul meg a cirkuláció. Emlékezzünk, hogy az öreg parasztházaknál látható gerébtokos, vagy pallótokos ablakoknál is jó vastag levegőréteg volt az ablakok között, és bizony nyomába nem ér a hőszigetelése a mai ablakokhoz képest. Szóval ott két hőszigetelő ablakot építettek egymás mögé. Érdekes, mert ugyanezt megtehették volna háromrétegű üvegezéssel.
    Levegőnél jobb hőszigetelő az üvegek közt a nemesgáz, pl. argon.
    Jó vastag levegőréteg két üveg közt esetleg hangszigetelést növelhet.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.