Főoldal » Címlap, Kiállítás, Modellvasút

N scale convention, Stuttgart

crash 2010 november 22 9 megjegyzés

Hétvégén került megrendezésre Stuttgartban a Modellbahn Süd kiállítás és vásár, amelynek keretében volt a 2010-es nemzetközi N-es találkozó. Tulajdonképp más méretarány alig volt, az egész vasútmodelles rész az N-es méretről szól. Mi is felkerestük a kiállítást, csupán csak 22 órát voltunk távol itthonról, hála a robotpilótának, aki tejeskávéval üzemelt. Többek mondták, hogy nem volt egy nagy durranás a dolog, én ezt megcáfolnám ezzel a posttal – nekem nagyon tetszett. Folytatás a hajtás után – vigyázat, sok képpel!Három dolog miatt érdemes menni az éves stuttgarti találkozóra: a modulok, a kisszériás gyártók és a vásárlási lehetőségek miatt. Amit elmondhatok, hogy láttam sok érdekes dolgot, és talán a világ összes pénze nem lett volna elég, ha az ember minden érdekes dolgot meg szeretett volna vásárolni.

Sokat nem akarok szövegelni, beszéljenek inkább a képek. A legelső képek mutatják, mekkora rendezvényről is van szó. Külön tetszett az egyik bejáratnál a két torony, amelyben spirális pályán N-es vonatok közlekedtek.

Hogy borzoljam a postot olvasó idegeit, először pár, N-esől eltérő méretű érdekességet mutatnék. Az első egy nullás modulrendszer, a másik pedig egy H0-ás kerékpárverseny-dioráma, amelyet most rendesen megvilágítottak, és lehetett fényképezni.

A kisszériás gyárók sok szép dolgot mutattak. Kiemelném a villamosvasúti gőzöst, és a háromfázisú mozdonyok modelljeit.

Néhányszor belefutottam már lézervágott-terepasztal kitekről szóló írásokba. Most élőben is megtekinthettem. Igen jó találmány, aki nem akar otthon asztaloskodni, és a néhány pályaterv közül tud választani, annak jó szolgálatot tehet.

Hogy egy kicsit a vásárlási lehetőségeket is megemlítsem… hát, volt mit a szatyorba pakolni, ha az embernél rendelkezésre állt az ellenérték euróban. A kisszériás gyártóktól kezdve a boltokig mindenki árult, mindent. A lomos, használt modelleket árulókról nem is beszéllve – szerencsésebbek olcsón, jó állapotú modelleket vásárolhattak. Rézkittől kezdve a műgyanta Barkas-on keresztül a Fleischmann kezdőkészletig minden volt. Következzen egy kép, ami egy jelentősebb standot mutat. Ez csak N-es méret :

Node nézzük a terepasztalokat! Először az érdekességeke, utána pedig a modulrendszer.
Létezik egy speciális modulszabvány, a T-trak. Inkább a tengerentúlon hódít a dolog, és a lényege, hogy Kato unitrak van a modulokon, amelyek méretei szigorúan megszabottak, hogy tulajdonképp építőkockaszerűen lehessen a modulokból rendszert építeni. Eredetileg a fiatalabb vasútmodellezésre való ráállítására találták ki, de a felnőttek is rákaptak. Nem hallottam róla, hogy Európában űzné valaki ezt az ipart – most itt a bizonyíték. Nem rossz, de maradnék inkább a Fremo szabványú moduloknál.

Bár a moduloké volt a főszerep, de volt más N-es pálya is. Érdekes volt a Unitrack “asztal” is. Elmondások alapján egy ember állította fel a japán várost és környékét megjelenítő pályát. Nem kis gyűjtemény, az szent. Ami miat érdekes volt, hogy láthatott az ember rengeteg féle japán témájú modellt futni.

Következzenek képek a modulokról. Elsőként az osztrák modulról szemezgetek pár képet. A körfűtőház, és a városon belül bevágásban haladó vonat nekem nagyon tetszett.

Számomra új volt az olasz modulrendszer. Szép részletekkel dolgoznak, és látványos dolgokat jelenítenek meg. Érdemes megnézni a beton irodaházat és az építkezés témákat a modulon.

Megalomán téma N-ben: ICE számára viadukt, és egy akkora város, amelynek csak a faanyagába bele lehet roppanni. Nem lehe olcsó a rengeteg épület sem. Mondjuk, egy működő villamoshálózat már elfért volna egy ekkora városban simán.

A következő téma volt az egyik kedvencem: Holland elővárosi téma, négyvágányú résszel. Nagyon tetszett, a négyvágányú pályának van áteresztőképessége, az biztos. Szinte minden pillanatban jöttek-mentek a vonatok, itt volt a legnagyobb a forgalom.

Következzen az angol modul… IST biztos frászt kapott volna, ha látja – nembaj, majd legközelebb.  Szép, látványos. Külön megemlítendő, hogy az egyik modul ajában járt a metró, amit sajnos a nagy tülekedés közepette nem tudtam lefotózni. A másik érdekesség a vidéki Angliát megjelenítő rész – na az nagyon hangulatosra sikeredett.

A végére a francia modulrészt hagytam. Nagyon szép, főként a kisvasúttal kombinált dolgok tetszettek.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Tdf nagyon jó lett, talán csak a motoros kamerások maradtak le róla.

  • avatar
    Norbi mondta:

    Ejha,jövőre én is elmegyek!Godzillák a házak tetején…:)

  • avatar
    IST mondta:

    Jó kis anyag, jó lehetett. Kár, hogy a tavalyi után idén nem tudtam elmenni, de majd jövőre.
    A japán városba én még egy villamosvonalat belepakoltam volna. :-) Érdekes látni, hogy a legújabb Kato irodaházak is ott vannak az épületek között, valamint lehet számolgatni, hogy melyik toronyházat mennyi alapépületből hozott össze vajon a készítő.
    Brit témánál is teljesen jól fel lehet ismerni a Kestrel vagy Ratio kitek használatát, de említhetnék még jópárat. Ugyanakkor az is látszik, hogy foglalkoztak a készítők a csinosítgatással.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Nekem a francia nagyon tetszett. Ez N-es keskeny nyomköz Z-s sinen? Ez mennyire elterjedt? Sok van belőle?

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Igen, 6.5mm a nyomtáv. Európában Nm-nek, a tengerentúlon és Angliában Nn3-nak hívják. Az 1000mm-es illetve a három láb nyomtávú vasutakat szokták ebben a méretben megjeleníteni. Igen nagy a rajongótábora, annak ellenére is, hogy gyári járművel alig kaphatóak hozzá, inkább kit-ek vannak és házi építésű dolgok. Egy időben én is rá akartam kattanni, de itthon a nullánál is kevesebb az ehhez szükséges dolgok fellelhetősége…

  • avatar
    Nygma mondta:

    Engem érdekelne. Ebből gondolom össze lehetne rakni egy kis terepasztalt egy aktatáskában. Hasonlóan mint a Noch Z-s aktatáska terepasztalaihoz.

  • avatar
    zork mondta:

    crash
    Az Nm nagyon érdekesen hangzik. Sima Z-s síneket használnak hozzá vagy nagyobb sínprofilt, ritkább nagyobb talpfával mint a H0e-nél?

  • avatar
    Benyo23 mondta:

    Én éppen egy T-Track rendszerű modult építek. Japán témával. Most készül az első elem. A meg is lehet nézni. Üdv.

  • avatar
    IST mondta:

    Hú, köszi a linket, alaposan átböngésztem a honlapodat, az E233-as nagyon bejövős. A T-Trak modulokon én is gondolkodtam korábban, de aztán inkább a kis villamosos városkámat építgettem. A JRM-nek egyébként fent van egy-két tagja azon az angol nyelvű fórumon amit japán témájú vasútmodellezők írogatnak.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.