Főoldal » Építés, Modellbemutató, Modellvasút

SWT Class 442 – a Műanyag Disznó

IST 2010 november 3 Nincs megjegyzés

Amikor elhatároztam, hogy márpedig amennyire csak lehet megpróbálom összegyűjteni a South West Trains társaság vonatait modellben túl sok lehetőségem nem volt a flotta bővítésére. Adott volt a Graham Farish által gyártott háromegységes Class 159-es és kétegységes Class 170-es dízel motorvonat, valamint a dízel-villamos Class 73-as mozdony a Dapoltól. Aztán itt nagyjából ki is merült a téma a polcról levehető modellek között N-es méretben, ami őszintén szólva ugyebár nem túl sok, ennyiből nem lehet annyira látványos vonatforgalmat generálni. Fórumok, újságok olvasgatása után jutottam el oda, hogy Class 442-est is össze lehet hozni jó sok minden felhasználásával.

Így aztán nekiálltam kutakodni: több honlapot böngésztem át, gyűjtögettem az információkat. Elsőként megrendeltem a Model Rail brit vasútmodellező újság “ezerévvel” ezelőtti számát amiben egy átalakításról van szó. Másodjára szorgalmasan nézegettem az Electra Railway Graphics honlapját, amely matricákat gyárt már meglévő modellekre, így például olyanokat is, amelyekből össze lehet hozni a South West Trains társaság Class 442-esét. Ráadásul többféle verzióban is, én a képen láthatót választottam, ilyennel találkoztam személyesen is. A készítővel némi levelezést is folytattam, így eljutottam a Taylor Precision Models-hez, akik viszont kitet árusítanak.

A dolog ugyanis úgy néz ki nagyon durván leegyszerűsítve, hogy fog a motorvonatra vágyakozó egy Class 158-as vagy Class 159-es motorvonatot a Graham Farishtől. Emellé vásárol még 3 darab Mk3 típusú kocsit szintén ettől a gyártótól, ugyanis ezek megfelelőnek (ha nem is tökéletesen pontosnak) mondhatók az ötkocsis Class 442-es motorvonat elkészítéséhez. Mivel az orrkialakítás jelentősen eltér, ezért egy átépítő kit szükségeltetik, ebben foglaltatik benne a járművek eleje. Az eredeti Class 158-as motorvonat felépítménye gyakorlatilag átlátszó műanyagból van, amelyről a festéket le kell mosni. Ha ez megvan, akkor a végét le kell vágni, majd az új orrkialakítást rátenni. Eztán jöhet a festés és a matricázás, utóbbi érkezett ugyebár az Electrától. Egyszerűnek hangzik, de nem az, a magam részéről le is mondtam arról, hogy ezzel teszteljem modellezői képességeimet, illetve azok hiányát. A régi jól bevált megoldáshoz fordultam, laacusht kérdeztem meg arról, lenne-e kedve a sok-sok N-es magyar Szergej és Gigant között beleugrani az ismeretlenbe és összerakni nekem egy komplett szerelvényt. Szerencsére volt, az eredményt láthatjátok a képeken. Sajnos az egyik kocsi nem teljesen élte túl az átalakítást, az ablakoknál a felület megsérült, ennek ellenére nekem továbbra is bejövős darab, egyszerűen gyönyörű.

Persze a fejemet vakarhatom, ezek a járművek villamos motorvonatok, azaz a valóságban harmadik sínről veszik az áramot, úgyhogy ha majd egyszer valamikor valamilyen csodával határos módon terepasztal készítésébe fognék, akkor nem hanyagolhatom el a harmadik sín megépítését sem. A modell futásával is vannak gondok, a donorként használt Class 158-asról kiderült, hogy még a legelső verziója a Graham Farishnek, ami felett már jócskán eljárt az idő. Két verzió van: vagy elviszem Csíkoshoz és reménykedek benne, hogy csodát tesz vele, vagy veszek egy újabb Class 158-ast és valahogy összehozom a meghajtás cseréjét.

És hogy miért is Műanyag Disznó? A válasz egyszerű: így becézik az angol vasútbarátok ezt a járműtípust. 24 vonat készült belőle, ízig-vérig brit gyártmány, a BREL-nél készült. Az elsőt 1988-ban adták át és Londontól délnyugatra járt főleg a Wessex vonalon. Privatizáció után került a South West Trains társasághoz a típus minden tagja, ahol egészen 2007 elejéig teljesítettek szolgálatot. Ekkor váltották ki a német Desirok a motorvonatot, így némi állásidő után került csak sor az újbóli bevetésükre, viszont immáron más társaságnál, 2008 óta használja a Southern reptéri vonatokra Gatwick express néven.

Sajnálatos módon utazni én még nem utaztam vele, de szerencsére a személyes találkozásról nem maradtam le, 2006-ban találkoztam vele Southamptonban, akkor még SWT színekben pompázott:

Emellett 2009-ben is láttam a távolból Clapham Junction állomáson, akkor már viszont a Gatwick Express köntösét viselte:

(Modellfotók: laacush)

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.