Főoldal » Modellvasút, Modellvasúti hir

Megjelent a Fleischmann 92-es sorozatú gőzös

crash 2010 december 1 12 megjegyzés

Korábban, a Fleischmann katalógus – 2010 tél postban beszámoltam arról, hogy új N-es gőzös várható a karácsonyi rohamra. Nos, a gép a boltokba került (magyarországi érkezésről nincs infó), már három változatban is elérhető. Jelenleg a DB, ÖBB és SNCF változat kapható. A mozdony különösen érdekes a magyar modellezők számára is, hiszen a 92-es sorozat különféle verzióiból a második világháború után húsz darab maradt Magyarországon, és ezek a MÁV állagába kerültek.A modell a képek alapján igen szép, az apró részletek jól ki vannak rajta dolgozva. Ami külön megemlítendő, az a szinte hihetetlenül vékony csatlórudak: az ember szinte csodálkozik, hogy miként lehet ezt a modellre felrakni. De ott van, és ez a lényeg.

A Fleischmann tanult a 70-es sorozat kritikáiból, ez a modell digitális dekóder-foglalattal van szerelve. Az apró részleteken kívül megemlítendő, hogy a modell közelkapcsoló-kinematikát és menetirány szerinti világítást kapott. Én egy dolgot tudnék csak még kérni a Fleischmann-tól: ezek a gőzösök gyönyörűek, de még szebbek lennének RP25-nek megfelelő, alacsony karimájú kerekekkel. Jó lenne ha a gyár ez irányba is tenne lépéseket, szerintem nagyon feldobná a modelleket…

Képek: Fleischmann

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


12 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Valóságban is piros volt a vonatok alsó része?

  • avatar
    JZ mondta:

    DB/DR/DRG-nél biztos. (hogy MÁV oldalon volt-e vörös alsórészes…jó kérdés)

  • avatar
    Norbi mondta:

    Most próbáltam utánanézni,hogy mi lehetett a száma a mozdonynak itthon,de az álltalad leírtakon kívűl semmit nem találtam,gyanítom,valami4xx…de találtam valami mást.A német Br 39-es nálunk 404-esként futott(Fleischmann gyártja).Elméletileg már lenne 3 gőzös N-ben,amit “csak” át kéne számozni.A másik kettő a Minitrix Br 52-es(520),és az Arnold Br 76-os(442).Ha valamit rosszúl írtam,javítsatok ki.

  • avatar
    Norbi mondta:

    Ja,és az álltalad készülő Bachmann féle Truman.Tényleg,hogy állsz vele?Meg megkérdezném,szombaton délelött vagy-e a Moviba?

  • avatar
    JZ mondta:

    a levéltár szerint (amihez hozzáfértem) ČSD 422.0, 415.0 BBÖ 478.0 sorozatokon voltak az elidegenített Br.92-esek. A MÁV psz. hasonló lehet a fentiekhez.

  • avatar
    Ky-SBB mondta:

    CRASH modellismertetőjéhez a következő megjegyzésem lenne:
    A Fleischmann által kiadott modell a DRG 92.5-10 sor.porosz T 13 tipusu
    Dn2t jellegű mozdony modellje.
    Való igaz,hogy az 1945.dec.31.-i mozdonyleltár szerint a MÁV-nál 20 db
    T 92-es sorozatú DRG cégjelű(T_Trofea-CCCP-Hadizsákmány)mozdony volt a következő felosztásban:
    DRG T92.21 sor,exBBÖ 578-as sor= 4db
    DRG T92.22 sor,exBBö/kkStB 178 sor=10db
    DRG T92.25 sor,exBBÖ 4786ÖBB392 sor=6db
    Mint látható ezek mind osztrák eredetű-és tipusú mozdonyok voltak,amelyek Ausztria német bekebelezése(Anschluß)után a DRG számrendszerében a német 92-es sorozatjelet kapták.
    Egyébként a fent említett 20db 92-es sorozatú mozdony soha nem kapott MÁV sorozat és cégjelet s az 50-es évek elején a”reparticiós” eljárások során visszakerültek eredeti tulajdonos vasútaikhoz-cserébe a külföldre került MÁV mozdonyokért.
    Igy tehát a Fleischmann modellnek nincs semmi köze a MÁV-nál volt 92-es sor gépekhez-a modellezők legnagyobb bánatára-de sajnos ezek közlését szükségesnek láttam közzétenni a téhítek elterjedése ellen!

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Innye :( Köszönöm a pontosítást.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Na, akkor pontosítok én is. Fellapoztam az ezüst könyvet, és három (nem húsz) 92-es gép volt Magyarországon, és nem a MÁV-nál. A GySEV-nek volt 92-es sorozatú gépe. Ezek a 141,142 és 143-mas pályaszámot viselték. Kissé át kell építeni a mozdonyt (pl.rövidebb víztartály a 143-masnál) de a GySEV-nek volt ilyen.

  • avatar
    Ky-SBB mondta:

    Na akkor ha pontosítunk,tegyük korrektül:
    A MÁV-nál volt 20 db DRB 92.21,22,25 sor gépeken kívül a következő 3 db DRB 92 sor mozdony került 1945.áprilisában a GySEV állagába,melyek a GySEV számredszerében a következő pályaszámokat kapták:
    Nr. 141/DRG 92.2514 Wien West honáll./ex BBÖ 478.14 WrNst 5785/1927
    Nr. 142/DRG 92.2537 Hütteldorf -”- /ex BBÖ 478.37 WrNst 5808/1927
    Nr. 143/DRG 92.2110 Wien Süd -”- /ex BBÖ 578.20 Hens 15002/1917
    A fenti 3 gép 1951.04.30.-ig voltak a GySEV állagában s 1951 05.15-én lettek átadva az ÖBB-nek.Mint már korábban is említettem ezek osztrák mozdonytipusok voltak!
    A GySEV-nél szolgált 143-as számú gépről a következőket kell elmondani:
    Az Osztrák-Magyar Monarchia hadivasútjai számára (k.u.k.HB-Heeresbahn)a Henschel cégnél lett megrendelve osztrák tervek alapján a k.u.k.HB 578-s sor mozdonyból 22 db,amit 1917 évben a Henschel 578.01-22 psz.-al le is gyártott.Erre azért volt szükség,mível az osztrák és magyar gyárak kapacítás- és nyersanyaghiány miatt nem tudták teljesíteni a rendelést.
    Igy ez a mozdonysor mint említettem osztrák tipus így főbb műszaki jellemzői,méretei is eltérnek a Fleischmann-porosz T13-as modelljétől!
    Például kerékátmérő DRG 92.5-10= 1250 mm
    GySEV 143/DRG 92.2110= 1090 mm,de sorolhatnám tovább úgy mint tengelyosztás,henger furat/löket,stb.Sorry,de ezek tények!

  • avatar
    Ky-SBB mondta:

    No rövidrezárva a kérdést a Fleischmann 92-ese annyira felel meg a GySEV 143-as gépnek,mint a bay S3/6(BR 18.3-4)a MÁVAG tervei alapján(Typ 118.1)a Henschelnél 1920-ban legyártott MÁV 328.601-683 psz. gépek…..
    Azért írtam le a konkrét adatokat-gyártó,gyári szám,gy.év,korábbi tulajdonos vasút majd DRB pályaszám-hogy tényekkel bízonyítsam az általam leírtakat,ha valaki nem hiszi el-utána lehet nézni(kutatni)…..

  • avatar
    Ky-SBB mondta:

    Egyébként az “ezüst könyvről”csak annyit hogy a legnagyobb erénye,hogy van(helyesebben kapható volt….).
    CRASH írja,hogy nem 20 csak 3 db 92-es sor mozdony volt Magyarországon…s az is a GySEV-nél.Ez így nem ígaz! Nem szeretném azzal untatni a kedves olvasókat,hogy felsoroljam a 20 db MÁV állagban volt gépet pályaszám(DRB,exBBÖ)szerint mikor kerültek Mo.-ra,melyik fütőházhoz voltak állomásítva,mikor lettek visszaadva,mikor lettek selejtezve az ÖBB-nél,stb-hiszen korábbi megjegyzéseim célja nem ez volt…. s remélem észrevételeimmel nem bátottam meg senkit….

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Nem bántottál meg senkit, sőt jó, hogy az észrevételeid megtetted, hiszen így kerek a dolog. Én személy szerint nem tudtam, hogy a mozdonylistában lévő 92-esek nem ugyanazon ívásúak, mint a T13/Br92-esek. Jó lenne ezen pályaszámok mellé jellegrajzokat, képeket tenni, és valahol összegyűjeteni, mert az utókor a számokból mit sem fog érteni (lásd az én példám).

    A GySEV 143-mast pedig én a 92-esből fogom építeni. Megnéztem, van mit átalakítani rajta, de jó kis magyar mozdony lesz belőle.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.