Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Vasút

80-as változások

btx 2011 január 10 2 megjegyzés

Eltelt a 2010-es év is, december 12-én pedig megint egy új menetrendet kaptunk. Ha nem lennénk uniós tagország, valószínűleg még mindig nyáron lenne a menetrendváltás – ebben az esetben a nagy melegben izzadva írnám nektek a beszámolót a hőtágulástól lassú jelekkel tele lévő pályák szolgáltatta információk alapján (meg lehet, hogy én is hőgutát kapnék) – de mivel beléptünk – meg hát ha máshol decemberben változik ne változzon már nálunk júniusban a közlekedés – egy jól fűtött szobából kólát szürcsölgetve (utóbbi nem igaz) fogalmazom kitartó olvasóimnak ezt a szösszenetet. Miért csak most? Nagyon egyszerű! Ha hazudni akarnék azt írnám mert csak most érek rá. De egyrészt ez nem áll szándékomban, másrészt biztos voltam benne, A MÁV honlapján és egyéb a vasútbarátok által üzemeltetett oldalakon bizonyára már elolvastátok, milyen újdonságokat tartogat az évről évre egyre jobban kinéző könyvecske és a könyökötökön jön ki, hogy idén az utolsó vonat Bécsből a Dacia, nem a Railjet, a pécsi IC-k meg a délibe járnak és a többi és a többi… Ezért úgy gondoltam, nem nyomok december elején egy copy–t a vasúttársaság webpage-én, majd egy paste-t itt és jelölöm meg a forrást,  inkább megvárom kicsit, amíg leülnek a dolgok és arról a vonalról fogok írni, aminek közlekedését nap mint nap figyelemmel kísérem és amelyet egyébként az egyik legváltozatosabb fővonalnak tartok a magyar vasúthálózat térképén (na jó alagút nincs, de ne legyünk telhetetlenek).

“Keleten a helyzet változatlan”

És a sínek állapota is.  Persze az év végi nagytatarozás megvolt, a sebességkorlátozások egy részét eltüntették – így valamelyest sikerült csökkenteni a késéseket, azonban az általam ismert szakaszon (Füzesabony – Budapest) új barátságokat kötöttem tavaly még ott nem levő lassújelekkel. Ezért a vonalon a Jolly Joker-t is bevetették, minek köszönhetően jelenleg nincs komolyabb gond, ha nincs síntörés vagy felsővezeték-szakadás.

“Nem csörgőnek való vidék”

A beszámolóm egyik sarkalatos pontja mindig a 87a vonal állapota. Ez szervesen kapcsolódik a 80-ashoz a Budapest-Eger közvetlen vonatok révén. Tavaly megírtam, hogy 250%-os növekedést értek el, amikor Füzesabony és Maklár között a 40-es lassút kigyomlálták, aztán pár nappal később újra 80-as lett, nyáron pedig… gondolhatjátok (na jó, csak 60-as). Így ősszel újfent nekiláttak, azonban csak 80-ra javították fel. És mielőtt még a vonal topic-jában eufórikus hangulat kezdett volna uralkodni, a környéken lakó kommentezők pedig pezsgőt bontottak volna és megint elkezdtek volna hinni valamiben, a 17 kilométeres szakaszt újra teleszórták lassújelekkel és a meglevők közül is van, aminek romlott az állapota (idén ugyanis csak Maklárig volt javítás).

(kép: Google maps)

Így most Eger második vágánya 20-as, 3., 4. 10-es, a rendező váltója (a Füzesabony felőli) 40-es, az Andornaktálya felsői útátjáró 30-as, utána egy rövid szakasz 80-as, a maklári kanyar 60-as. Makláron az állomásépület előtt valami 20-as (még nem néztem meg pontosan, mi – a váltó sokáig 40-es volt, tavaly javították, remélem nem megint az :-S), a hátralévő szakasz nagy része pedig Füzesabonyig 80-as. Ebből is jól látszik, ez a pálya csak a Flirt-nek fekszik (gyorsulás miatt), a vonalon december óta közlekedő csörgőknek és a hat kocsis gyorsoknak fel van adva rendesen a lecke.

Ha nincs más megoldás

Egy hozzá nem értő utas nem tudja biztosan, miért nő évről évre a menetidő. Nem feltétlenül érti, miért kellett tavaly két perccel kevesebb a vonatnak, mint idén? Ha egyszer elszakad nála a cérna egy 50 perces késés esetén, uralkodva az indulatain megkérdezi a kalauzt, hogy “Miért késett ez most 50 percet, és egyébként is miért késik nyáron mindig 15-öt, és miért indulunk két perccel korábban Miskolcról, mint tavaly?”, majd ha egy hasonszőrűvel találkozik – nagy büszkén újságolja neki a frissen szerzett információt.

Ennek kapcsán nekem is eszembe jutott egy kis történet, amit szeretnék kitérőként megosztani veletek. Vasárnap délután jöttem vissza Pestre IC-vel, átellenben velem egy család: anyuka apuka és a lányuk (lehetett 25 körül). Látszott rajtuk, hogy nem minden hétvégén utaznak vonattal. Megállunk Keleti bejárton. Az apuka megjegyzi, ilyet ő még nem látott, hogy az Intercity-t nem engedik be. Közben beér mellénk a Railjet, az apuka egyből megvilágosodik, majd büszkén újságolja: “Itt a nemzetközi, ezért nem mentünk be. Ez fog előbb bemenni”. A Railjet pedig lassítás után megállt melletünk a bejáraton, mi pedig elindultunk… Gondolom az apukában egy világ omlott össze, én jót mosolyogtam és eszembe jutottak azok az idők, amikor még vonatmagazinos ismerősök hiányában én is a csak a látott információk alapján próbáltam megfejteni, mi történik.

A hozzá nem értő utas (amit egyébként nem sértésnek szánok) példájával viszont azt akartam bevezetni – a pályát nem tudták szinten tartani, így a menetrendbe belecsempésztek itt-ott egy kis tartalékot. Ezt én nem a készítők hibájának rónám fel, inkább a nálunk levő felújítjuk és hagyjuk lezülleni majd kezdjük elölről stratégiának – nem tudom ki érte a felelős, nem is akarok belemenni, de jó példa erre a 30-as vonal esete. A 80-asnál pedig ez abban nyilvánul meg, hogy jó néhány vonat kapott egy-két percet tartalékba. És mivel ebben az esetben az utóbbi években mindig a Keleti felé szoktak elmozdulni most sem volt ez másképp, így december 12-től minden “nullakor” és 5-kor indul a tavalyi 3 és 8 helyett, érkezés szintén ezekben az időpontokban 2 és 7 helyett.

First Class

Akkor nézzük az IC-ket. A legjelentősebb változás az előző bekezdésben írt új ndulási és érkezési idő, azonban van még jó néhány más újdonság is, amit meg kell, hogy említsek. Jó hírem van azoknak, akiknek a Hernád IC keserítette meg az életét – az utolsó mohikánként megmaradt közvetlen pécsi IC ugyanis 2010 végén megszűnt, mert decembertől a baranyai megyeszékhely összes vonata átkerült a délibe. Ez talán azt is jelenti, több hely lesz a Keletiben és talán korábban betolják a vonatokat (egyik rokonom rendszeresen panaszkodott, mert tavaly a 17:03-as az egri gyorsot “csak” fél órával indulás előtt görgették be), és az sem fog többé előfordulni, hogy a 15:23-kor Pécsről pontosan elinduló IC a keletibe már fél óra késéssel ér be, és aztán rághatjuk a körmünket, elérjük -e Füzesabonyban a csatlakozást Eger felé vagy sem. Persze ennek csak az örül, aki nem a teljes útvonalon utazott vele, de aki figyelte ezt a vonatot láthatta, rendszeresen késett.

A délibe járatás egyébként a Hernád útvonalrövidülésén kívül azt is jelenti, eltűnnek az IC-k elején éktelenkedő kerékpárszállító kocsik a vonalról. Ezek ugyanis Nyugat-Magyarországra vannak állomásítva, és a Keletibe bejáró szerelvények hiányában gondolom gondot jelentett volna az átforgatásuk a pécsi vonatokra (tavaly a Pécs-Miksolc IC-k megszüntetése ellenére nem egy szerelvény forgott a 80-asról a 40-esre – de ez korábban is így volt).

Egyik kollégám nagy szívfájdalma a dohányzó kocsik hiánya a nyíregyházi IC-kből. És tényleg, most néztem meg az Elvirát, a 10. IC után megúntam a keresgélést viszont addig nem láttam olyat, amin el lehetne szívni útközben egy szál cigit. Így hát a gyengébb tűrőképességű utasok a törvénytelenség útjára lépnek és az előtérben gyújtanak rá.

Ezzel csak az a baj, hogy az ajtónyitáskor a kocsi végében lévő 5 méteres körzetbe prímán bejön a füst, ki viszont már nem megy. Így 29.-én olyan érzésem volt, mintha dohányzóban ültem volna. Majdnem kimentem is kinyitottam az ott cigiző utasokra az átjáró ajtaját – jó kis hideg jött volna be, de legalább kiszellőzött volna!

Változtak a vonalon igénybe vehető kedvezmények is, ugyanis megszűnt a hétfőtől csütörtökig érvényben lévő 140 forintos helyjegy a miskolci IC-kre. Helyette 360 forintos van ezeken a napokon, viszont ez a körökre is érvényes (legalábbis az Elvira szerint). Ennyire nem utaznak IC-vel, hogy a City-szerda mellett már ilyen trükköket kell bevetni?

Sűrítés hétvégén

Sokat panaszkodtam a hétvégén nagyrészt nem közlekedő miskolci IC-k miatt, idén ezek is sűrítve lettek. A menetrendet böngészve már csak két vonat van, amelyiknek korlátozva van a szombat-vasárnapi közlekedése: odafele a 12:30-as Lillafüred és a 19:30-as Szinva IC (előbbivel munkanapokon és szombaton találkozhatunk a Keletiben, utóbbival munkanapokon és vasárnap), visszafele a 9:28-as Sajó és a 15:28-as Lillafüred (szintén az előbb leírt logika szerint). Tehát van már 8:30-as IC, lehet mivel szombaton hazamenni. Juhé!

Eger

Az idei menetrend egyik újítása az egri közlekedés megreformálása. Röviden leírom miről van szó aztán majd mindenki eldönti illik -e rá a reform szó vagy sem.

Mint már többször is elmondtam,  nekem nagy szívfájdalmam volt az ütemes menetrend bevezetésével az egri gyorsok menetidejének feltornázása, és visszafele a körIC-k mögött való közlekedtetésük, amivel a csúcsforgalomban biztos késésre ítélték őket. Igaz, hogy kezdetben napi kilenc pár közvetlen lehetőség volt, ami később 8-ra csökkent, viszont ezek ráhordtak az előbb emlegetett országjáró IC-kre és vitték az átszállóikat, valamint a Budapest és Hatvan közötti órás gyorsvonati ütembe is be voltak integrálva, így Füzesabonyban oda fele és visszafele is elég sokat kellett várni. Ha a körIC késett, késett az egri gyors is pedig sokszor nem is volt átszálló. Így aztán más lehetőség lévén rákaptam a miskolci IC-kre, de ez hétvégénként 1040 forint többletet jelentett. Sokan próbálták megmagyarázni (a fórumon keresztül) miért jobb ez nekem, mint az előző évi két óra menetidejű átszállásos lehetőségek, de én már csak ilyen földhöz ragadt vagyok, az eljutási időket és a pénztárcámat néztem és nem tudtam elfogadni a napi 6-tal több vonat és a nem kell átszállni válaszokat. Gyakran eszembe jutottak az ütemes előtti évek. Csak 3 vagy 4 közvetlen gyorsvonat volt, viszont mindig haza tudtam menni. 7:05-kor volt közvetlen sebesvonat, délelőtt a miskolci gyorsok vittek haza, délután pedig óránként volt átszállásos eljutási lehetőség a borok városába. El is neveztem mindegyiket: a 14:15-ös volt “a szombathelyi”, mert az onnan jött, a 15:15-ös “a gyorsvonat”, mert az végig ment, a 16:15-ös “a sátoraljaújhelyi” 10 kocsival és jó nagy embertömeggel. A 16:30-as “az  Interciy” néven él tovább a fantáziámban – mint az egyetlen közvetlen egri IC – a 17:15-ös, ami csak péntekenként közlekedett “az elővárosi” nevet kapta a keresztségben. Ezzel utaltam arra, milyen kocsikból állították ki. A 18:15-ös volt “a keszthelyi”, ami mindig sokat késett, a 19:10-es “a Cracovia”, a 20:15-ös pedig “a miskolci”.  A menetideje, mint írtam mindegyiknek rövidebb volt, mint az utána kapott gyorsvonatokénak. Visszafele nem volt ilyen bőség, de volt reggel IC, délelőtt egy gyors, délután kettő (meg egy ideig vasárnaponként két mentesítő IC), valamint jó néhány átszállásos lehetőség. Nem volt napi 8 (plusz átszállással óránként IC), de nekem ennyi elég volt. Ennek azonban vége lett és jött az ütemes menetrend, amihez 4 év után elég rendesen hozzányúltak!

Ugyanis ismét letornázták az egri gyorsok menetidejét 2 óra 7 és 2 óra 10 percre! Ha kicsit belegondolunk, ennek megvalósítására többféle megoldás is adódik. Az egyik a Keletiből való későbbi indulás illetve korábbi érkezés – ezzel a Budapest-Hatvan órás ütem semmisülne meg – a másik ugyanez csak Egerből – akkor meg Füzesabony és Maklár között lennének megbolondítva a dolgok. A legszebb viszont az lenne, ha mindkettőt feladnánk és csinálnánk egy normális gyorsvonatot Egerbe, de ekkora forgalom már sajnos nincs a vonalon, így nem marad más, mint az előző két alternatíva valamelyike. Azonban abba is érdemes belegondolni, hogy ezt évekig nem csinálták meg, tehát egyik dolgot se akarják feladni. Mit akarok ebből kihozni? Ha most mégis, akkor nyilván pótolja valami a gyorsokat a kiesett szakaszon, ez pedig a Fehérgyarmat – Eger közvetlen vonat.

Amikor diák voltam 1998 és 2003 között abszolút nem volt szokatlan a közvetlen összeköttetés Debrecen és a hevesi megyeszékhely között, viszont az MD-k fokozatos eltűnése és az ütemes ezeket is eltüntette. Ui. ebben az időszakban napi 1-2 pár vonatról beszéltünk, ami ugye nem illett bele egy kétóránként ismétlődő valamibe. Most azonban megint próbálkoznak, és talán a délkör vonatok analógiájára újra bevezették a közvetlen eljutási lehetőséget a Cívisvárosba, sőt tovább is mentek. Majdnem egészen az országhatárig.

A csörgős szerelvényeknek hála lehetőség nyílt a gyorsvonatok menetidejének – amik idéntől már sebesvonatok – csökkentésére 13 perccel. És talán szintén ezeknek köszönhetően a V43-as vontatta szerelvények Füzesabony és Eger között nem állnak meg, Makláron is megállás nélkül kereszteznek! Elnézve az iemig-et azonban az egyiknek mindig várakoznia kell, így kíváncsian várom az első számú módosítást, nem állítják -e meg mégis őket útközben. Pláne, hogy az odafele tartónak 18 perc van adva Füzesabony és Eger között szemben a személyvonatok 17 percével, ennyi időbe simán beleférne egy maklári megállás ahelyett, hogy a bejáraton (vagy valahol) várakozik.  A tapasztalatok viszont azt mutatják, nagyobb menetidő ide vagy oda mindig a Pest felőli vonat késik, így a szemből jövőnek kell eltöltenie egy-két percet a keresztre várva, ez idő alatt szintén meg lehetne utascserézni.

Ha minden klappol

Akkor tényleg nem történhetne semmi baj ezen a 17 kilométeres szakaszon. Azonban a gyakorlatban sajnos nem úgy történik minden, mint papíron. A kezdetek elég nehezek voltak. Elindul valahonnan Kelet-Magyarországról egy vonat, jön 200 kilométert, mire ráér a 87a-ra. A pálya majdnem végig egyvágányos, tehát már itt össze lehet szedni 10-20 perc késést. Füzesabonyban ugyan van 21 perc állásidő, de ennek nagy része el mis megy arra, amíg a csörgő végigdöcög a 10 kilométer/órával járható vágányon, visszamegy egy másikon és rájár a szerelvényre. Ez persze felgyorsítható lenne ingavonati-üzemmel, de a Debrecenbe állomásított vezérlők közül csak kevésben van vonatbefolyásoló rendszer, (ami idéntől pl. a 87a-ra kell, mert ott van jelfeladás), így a járatok nagy részénél marad a csere.

Emlékszem anno diákkoromban csak téptem a hajamat, ha egy közvetlen vonat 21 percet állt Füzesabonyban. Nyáron jókat lehetett sziesztázni a peronon, télen viszont minél előbb haza akartam érni. Úgy látszik mára ennyi a sztenderd.

És ez a csere fel is emészti az összes tartalékot, tehát a debreceni ha hozott magával valamennyi késést (és cserézni kell), azt viszi is tovább a borok városába. Ha viszont pontos lenne, elverheti a szemből érkező sebesvonat, ami 3 perccel korábban érkezik meg, ha a Keleti felőli sebes – amivel keresztez Makláron – is pontos. Ha a debreceni mondjuk 10 perccel indul Egerbe, a szemből jövő személy utasai kezdhetnek izgulni, elérik -e Füzesabonyban az IC-t Budapest fele. Eleinte erre 50% esélyük volt, mára ez az állapot szerencsére normalizálódott a reggeli Hernádot kivéve. Írtam is majdnem egy cikket hirtelen felindulásból, hogy többé nem lehet Pestre miskolci IC-vel menni de úgy döntöttem várok és úgy tűnik kezd összeérni az egész. Vagy a vonatok lettek pontosabbak vagy a dolgozók tanulták meg jobban kezelni a szituációt. De pezsgőt azért még ne bontsunk, mert elnézve a sok éves átlagot jövő novemberig a pálya ennél csak rosszabb lesz, így a szolgálatot teljesítőknek minden tudásukra szükségük lesz.

Persze mondhatnátok – mi bajom, minek nekem pesti IC – most már begyorsultak a sebesvonatok, viszont két fontos tényt ne felejtsünk el. Ad 1. Ezek visszafele még mindig a körIC-k mögött mennek. Ergo ha az is késik, akkor ugyanúgy kap a sebes is 10-15 percet.  Napközben talán 10 percnél nem váratják tovább őket, de a 18:50-es – az utolsó a Keletibe – az előző menetrendi évben gyakran még 50 perc késés esetén is várta a Vércsét (az idei legtöbb amiről tudok 17 perc).  Ad 2. Ha pénteken jönnék Budapestről, akkor a 17:00-sal jönnék, az viszont már nem rövidített menetidejű, ugyanis 7 órakor már nem megy le a fehérgyarmati Egerbe, tehát ennek kell betölteni az órás ütemet a 87a-n. És tavaly ez a vonat is megvárta a fent emlegetett Vércsét, ha csak 10-15 percet késett, így a füzesabonyi szieszta egy fél óra is lehetett.

Viszont bizakodásra adhat okot, ami karácsonykor történt velem. A 16:30-as IC-vel akartam menni, azonban egész nap nem tudtam jegyet venni a neten. Délelőtt még csak a helyfoglaló rendszer nem ment, délután már be se tudtam lépni. Tavaly nem volt ilyen gond. Ám én az utolsó pillanatra hagytam a foglalást, így a  Sajót buktam, maradt a 17:30-as IC, aminek a 17:00-ás a csatlakozása. Kibuszoztam a Keletibe, irány a pénztár, jegy is megvan, Rigó IC 55 percet késik. Még örültem is neki, hátha a Vércsén is lesz ennyi és nem várjuk meg. Aztán leesett, ez a szerelvény fordul az én vonatomba, de még ekkor se idegeskedtem. 15 perc alatt megfordulunk, lesz 10 perc késés, még jó is mert kevesebbet kell várni. A felettem álló csaj nagyon jól nézett ki (akinek emiatt a tulajdonsága miatt a helyemet is felkínáltam), viszont a pozitívumok ebben ki is merültek. Ugyanis az általam tervezett 10 percből 17 lett, meg beelőzött még minket két elővárosi vonat, amiket egy darabig kísértünk, így 30 percre kúszott fel a mutató. Elkezdtem bízni a Vércsében, mondom ha az késik azt tuti megvárja, akkor még nekem is lesz esélyem, és a 654 hozta is a formáját – 17 perccel jött. A 17:00-ás egri sebes meg 19:08-kor elindult Füzesabonyból faképnél hagyva engem is és a Vércsét is – sőt még a debrecenit is, ami az indulása pillanatában állt meg a 7. vágányon. Gondolom a hajdúsági átszállók örültek, hogy két percet nem tudott várni rájuk a vonat. Mert valljuk be, a mi késésünk sok volt (egyébként 11 perccel az indulása után értünk oda – 19:19-re), de ha a debrecenieket sem várta meg, minek engedték be a csörgőt, miért nem állt a bejáraton, amíg az egri kimegy (pláne, hogy a két vonat útvonala keresztezte egymást). Az egy órás sziesztától aztán Cpt. Dave mentett meg, ugyanis az ő tesója is a Cívisvárosból jött (őtőle van egyébként az infó a fenti szituról), ezért elindult érte kocsival és engem is hazavitt. A slusszpoén pedig a peronon történ velem amíg Dave-re vártam – egy lány mesélte, aki a 80-ason ment volna tovább személlyel, Egerből jött, lelépett a peronra, a miskolci személy meg elindult. 1 órát várt…

Aki esetleg nem olvasta volna tavalyi karácsonyi kalandjaimat és van még benne szufla itt és itt megteheti!

Én meg bízom benne, a 17:00-ás sebes megtartja ezt a jó szokását. És még egy dolgot szeretnék Egerről,:az IC menetidő 1 óra 56 percre illetve két órára nőtt. 1:49-ről és 1:51-ről indultunk… Ha a sebesek 40 fokban is pontosak lesznek majd én is osztom a már több helyen olvasott lelkesedést, addig azonban nem mondom, hogy jobb lett!

Nyári menetrend

Sok újdonság itt nincsen. Mint minden évben, nyáron sok más vonaléhoz hasonlóan a 80-as vonatai is megrövidülnek a Balatonra való átcsoportosítások következtében. Ez a miskolci személyek esetében 2 kocsit jelent (1-et vesznek le), a gyorsoknál talán 6-ot. Nem jár a Zemlén , a Füzér IC és a Campus-Expressz, utóbbi szerelvénye Aranyhíd néven viszi szombat, vasárnap és ünnepnap Szegedtől Fonyódig a fürödni vágyókat. Megmaradt a Miskolcról Keszthelyre közlekedő Keletit kikerülő sebesvonat, valamint a nyáron minden nap, azon kívül pedig odafele szombatonként, visszafele vasárnaponként közlekedő sebes.

Ez a vonat Sátoraljaújhely és Budapest Keleti, illetve Budapest Keleti és Miskolc között naponta közlekedik. A menetrend szerint a három legmelegebb hónapban minden nap Keszthelyig megy (2010-ben hétköznap csak Balatonszentgyörgyig ért el). Sokszor meg szoktam nézni ezt a vonatot az Elvirán, kedvencemmé vált, az utóbbi időben amikor én láttam késés nélkül közlekedett, így mindenkinek ajánlom. Bár nyáron szerintem a 7 kocsi kevés rá, simán elbírna tízet is (utaztam vele és láttam, mi van rajta). Pláne azért is, mert idén Varsovia sem lesz. Bár tavaly is csak a neve alapján volt Varsovia, ui. az árvíz következtében a Lengyel Vasút lemondta a közlekedtetését így csak Szlovákiából jött.

Forda

A végére hagytam a kocsiösszeállítást érintő változásokat. Maradt a vonalon a Samu, így Cpt. Dave örülhet mert ismét találkozni fog vele. A menetrendje azonban változik, idén a Tulipán és a Páva IC-ket csinálja, így a 100-as vonal mentén lakók is találkozhatnak a piros-kék-sárga szerelvénnyel. Az általa csinált fordulókat idén szlovák kocsikból állítják ki.Üzembiztosabb nem lett, sokáig nem is járt, most megint megy.

Amíg vártam Cpt. Dave-re a peronon egy hölggyel beszélgettem, aki egyik rokona elé jött. Nézte az Elvirán a Hernádot, aminél ki volt írva a pillanatnyi késés. Ez arra enged következtetni, hogy eltűnt a Gorilla a vonalról (a Gorillás vonatokról ui. régebben nem volt infó bár lehet azóta megcsinálták).

A 3G-s kocsik maradtak Miskolcon, már alig várom, hogy megint hallhassam az útközben hallható alapzajt, és sorban állhassak a WC-nél, ha elfelejtek Gödöllő előtt elmenni. A többi IC-ben megtalálható minden, mi szem-szájnak ingere, győri kocsik, DWA-k, a Vércsében még Gosa-t is láttam.

Miskolcra a sebesek a szokásos összeállításúak, megmaradt az egy Flirt személy szombatonként Füzesabonyból. Újdonság a kazincbarcikai vonalon járó vezérlőkocsis szerelvények.

Eger megint kapott posta Bhv-t, az 5:00-ás (visszafele 8:50) és a 15:00-ás (visszafele 18:50) lett a kék csikos szerelvény. Emellett a 120-as vonal bautzeni kocsijai is eljutnak két forduló erejéig hozzánk (9:00 – 12:50, 19:00 – 6:50), bár az utolsó infók szerint miskolci kocsik is vannak rendesen ebben a két vonatpárban. A többi vonatot is a borsodi város kocsijai adják, hétvégén viszont a 13:00 – 16:50 kivételével az összes vonat Flirt (egy illetve két egység).  Ezeken most több utasra kell számítani, ui. a debreceni vonalra/ról is ezek hordanak el/rá. A személyvonatok egy részét (főleg 6 óra után) megint Bz csinálja, ha dízelezni volt kedvem, tavaly mindig úgy mentem, hogy ilyen is legyen benne.

A Cívisváros fele Bhv, By és Desiro (először Flirt-et írtam…) a felhozatal, utóbbi szimpla egység és egy kanyart csinál (6212-6525). Előbbiből 2-3 van egy szerelvényben.

Végszó

A 80-as vonal Miskolcig terjedő szakaszát nézve nincs sok változás a tavalyi évhez képest. Miskolc fele próbálják szinten tartani azt, ami van de a folyamatosan romló pálya nem könnyíti meg a menetrend betartását.  Jó példa erre a megnövekedett menetidő. A menetrendi struktúra én úgy gondolom bevált, a hétvégi IC sűrítés mindenképpen pozitívum.

Az egri sebesek gyorsultak, ennek viszont akkor fogok örülni, ha nyáron se késnek a körIC-k (vagy olyan sokat, hogy visszafele se várjuk  meg őket). És meg kell említsem, én sokkal szívesebben ülök egy miskolci kocsiban mint Flirt-ben,  de hát ez egyéni vélemény. Persze ott van az IC, de az 1:56-os és a két órás menetidő megint visszalépés. Pláne, hogy a mosatni idilli állapotok ellenére szerintem fogok még eleget idegeskedni, elérem -e Füzesabonyban a csatlakozást vagy sem. Tehát úgy érzem 4 év alatt rászoktattak valamire, ami most már nem biztos, a helyette kínált megoldás meg nem még mindig nem egyenértékű azzal, ami az ütemes előtt volt.

A debreceni közvetlen lehetőségnek azért örülök, mert nem kell a 108-asra csörgőzni mennem, de kíváncsi vagyok hosszú távon életképes lesz -e? Már csak azért is, mert szerintem kétóránként 3 vonat mindkét irányban sok a vonalra. Félreértés ne essék nagyon örülök neki csak szkeptikus vagyok a kihasználtságát illetően. És egy fontos tényre azért felhívnám a fegyelmet: többször is volt már nagyon jó közvetlen vonat 1998-2003 között Debrecenbe mégis mindig meg lett szüntetve. Érdekelne, az idei év végén kiáll -e valaki mellette vagy jövőre megint a gyorsok jönnek a Debreceni vonatok helyén +3 perc menetidő-növekedéssel? És ha a szándék meg is lenne, még mindig ott van a napi 9 busz Eger-Debrecen között, 2:30-2:50 menetidővel (a vonaté 2:29 ami nem rossz, bár most már nagyon sok olyan helyen nem áll meg, ahol 10 éve még igen: Kétútköz, Gyökérkút, Tófürdő, Macs, Látókép, Kismacs ).

Ennyi volt

Tavaly a cikkem végén megemlítettem, 2009 január 17.-én elbúcsúztattuk a 108-ason az utolsó menetrend szerinti MD-t. Egyéni szerelvényével, jellegzetes hangjával érdekes színfoltja volt a környéknek. A sors kegyes volt hozzám, 2010-ben a piroskák még egy rövid ideig visszatértek Füzesabony és Debrecen közé. Áprilistól napi rendszerességgel, nyár végétől pedig vasárnap reggelenként közlekedett egy MD a Hortobágyon. A menetrendváltás után még két szerelvény közlekedik, az egyiknek a napokban jár le a fővizsgája, így már csak a 3006-os motor és a 16-os vezérlő marad. Ők még nyárig szállítani fogják az utasokat, a 108-asra azonban már nem fognak visszajönni. Így helyesbítek, nem 2009. január 17.-én ment el az utolsó MD a 108-ason, hanem 2010. december 5.-én vasárnap. Eelkísérni azonban nem tudtam. Helyette 2010.11.07.-én búcsúztam el kedvenc vonalamon tőle.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    jsim mondta:

    Nagyon jó és informatív írás! Nekem különösen tetszettek a kék színnel kiemelt “kitérők”, a személyes tapasztalatokat láttató személyes impressziók! Annak ellenére mondom ezt, hogy nem jártam még a poszt témájául szolgáló Észak-keleti régióban. Jó volt olvasni! :-)

  • avatar
    IST mondta:

    Csatlakozok, elképesztő mennyiségű információt zúdítottál ránk, remekül összeszedve az adatokat, megmutatva a mi volt és mi van helyzetet, valamint a saját tapasztalatodat. Bárcsak mindig hasonlókat olvashatnánk akkor ha valaki elkezd panaszkodni “bezzeg a régi menetrend” címszóval.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.