Főoldal » Építés, Érdekesség, Modellbemutató, Modellvasút, N

Bandai Skyliner

IST 2011 január 22 3 megjegyzés

Van egy olyan tippem, hogy a Bandai termékeit meglehetősen kevesen ismerik Magyarországon. Van egy sorozatuk a vasútmodellek terén, amely B Train Shorty névre hallgat és amit mindig is meg szerettem volna nézni, már csak azért is, mert ezeket a járgányokat a kedves vásárlónak kell összerakni. Tokióban a vasútmodell boltban nézelődve a Shinkansen szerelvény, néhány kiló újság, valamint egy vonatos evőpálcika mellett a több polcon is sorakozó Bandai készleteket is nézegettem. Csábítók voltak a dobozok, de nem igazán óhajtottam erre költeni. Töprengésemet végül a feleségem zárta rövidre, megfogta a Skyliner dobozát – azét a szerelvényét, amely bevitt minket a repülőtérről a városba és vissza – és betette a kosárba, ellentmondást pedig nem tűrt. Ma délután aztán volt egy szabad órám, amit a Skylinerrel foglalkozhattam, erről írnék most néhány sort a képek mellett. Azt kell mondjam, megérte beszerezni, hatalmas móka.

Mielőtt azonban belevágnánk az építkezésbe, néhány szóban elmondanám miről is szól ez az egész. Japánban a helyhiány meglehetősen nagy probléma, talán ennek is köszönhető, hogy alapvetően az N-es építési nagyság terjedt el a vasútmodellezők körében, H0-ban jóval kevesebben modelleznek. Azonban egy 16 kocsis Shinkansen szerelvény még N-ben is meglehetősen hosszú (2,7 méter!), így aztán a Bandai cég kitalálta, hogy összenyomja a kocsikat. Láttunk már ilyet, főleg H0-ban ahol az 1:87-es méretarány helyett 1:100-as arányú hosszal adták ki például magyar személyvagonok modelljét. A Bandai azonban ennél durvábban csinálja, a modellek hossza nagyjából a fele lehet – őszintén szólva nem mértem le, mindemellett ugyanakkor a nyomtáv megmaradt, N-es síneken lehetne járatni a szerelvényeket. Ez meglehetősen furán hat a normális modellek mellett, azonban ha valaki külön ezeknek épít asztalt, vagy nem futtat mást, akkor a 16 kocsis szerelvények egészen pofásan festenek. Persze nem mehetünk el amellett, hogy ilyen rövid kocsikkal gyakorlatilag nem létezik olyan, hogy túl szűk egy ív, ezzel pedig további helyet lehet megspórolni. A témához persze hozzátartozik, hogy a járművek motor nélkül kerülnek forgalomba, valamint műanyag kerekekkel, így alapvetően nem alkalmasak a modellvasúti pályákon való futtatásra, viszont olcsón hozzá lehet jutni a karosszéria alá passzoló meghajtáshoz. De erről majd később, most lássuk mi is várt rám a dobozban!

A kép már gyanús lehet, ugyebár minek kellene egy szike és a vágólap a modellhez, pláne a Kato négytengelyes alváza… Utóbbinál érdemes megfigyelni az árat, 1680 yen volt, nagyjából 3500 forint. Kellemes. Na de akkor ha már itt vagyok, ki is bontom:

Alaposan telezsúfolták a dobozt, egy rakat műanyag fóliában van egy rakat műanyag vasútmodell darab. A B Train Shorty ugyanis a vasútmodellek összerakásának örömét is megadja nekünk, gyakorlatilag a fröccsöntő keretben van az alkatrészek többsége az oldalfalak és a járművégek kivételével. Emiatt kell tehát a szike, hogy szépen levagdossuk a darabokat a keretről. A zacskózás amúgy szimpatikus, az egy kocsihoz tartozó darabok egy csomagban vannak, de egy csomag nem elég egy kocsihoz. Remélem érthető. A fenti fotón a doboz teljes tartalma van, azaz mind a négy egységet ki lehet rakni ezekből az alkatrészekből. Sőt, még marad is egy kocsira való oldalfal és tető…

Összeszerelési útmutató, nyilván japánul. A másik felén az alvázé van. Az ábrák remekül megmutatják mit mivel, így aztán szerintem nem okoz gondot a szerelés. Az első kocsi igényelt nekem egy kicsit több időt, ott még alaposan megnéztem mit hova, háromszor is ellenőriztem, hogy az adott darab valóban ahhoz a kocsihoz tartozik-e, a második kocsit viszont pikk-pakk összeraktam. Aztán a harmadikat elszúrtam, ugyanis jó, hogy plusz egy kocsinyi cuccot adnak hozzá, így viszont összekevertem az átlátszó műanyagfelületet és az oldalfalat, valamint a tetőt. Hát nem kicsit izzadtam le mire szét tudtam szedni…

Most azonban térjünk vissza az első kocsira, néhány kép segítségével bemutatnám mit is csináltam. Legelőször kipakoltam az összeszereléséhez szükséges összes alkatrészt a vágólapra, a többi cuccot pedig biztonságos távolba menekítettem.

Aztán levágtam a keretéről az ablakokat is tartalmazó átlátszó oldallapokat, amelyeket két kis fekete műanyag segítségével tudtam egymáshoz pattintani. Mondjuk ezekkel kicsit megszenvedtem, mert láthatólag jóval kisebb lyukba kellene belemennie a fekete alkatrésznek mint ami elképzelhető lenne, mégis sikerült neki. Ez lesz amúgy a kocsi váza.

Aztán jöhetett a tető, majd utána a kocsit lezáró hátlap. Mindegyikből többfajta is volt a dobozban, itt bizony oda kellett figyelnem, melyiket is veszem ki a zacskóból. Szintén pattintós módszerrel kerültek a helyükre, de ezt már a többinél nem is fogom mondani. Igen, ez azt jelenti, hogy ragasztót nem kellett használnom.

Néhány perccel később már az oldalfalak és a motorvonat orra is a helyére került. Itt még látható egy kis rés az egységek között, direkt nem toltam rá koppanásig, ugyanis nem tudtam, hogy az alvázat hogyan kell majd összerakni a karosszériával. Kicsivel később ez is kiderült, azonban addig így láttam biztonságosnak a dolgot.

A forgóvázakhoz szükséges dolgokat láthatjátok itt. A kerekek külön voltak, azokat nem kellett levágni semmiről, cserébe viszont sajnos ezek is műanyagok. A bal oldalon különböző kapcsolókat láthattok, én azonban nem ezekkel fogtam össze a vonatot, erről viszont később fogok néhány mondatot ejteni.

A forgóvázak imitációja külön keretről került le, nyilvánvalóan a szürke színe miatt. Két kis fül tartja a helyén, meglehetősen biztonságosan. Az egyik forgóvázat bepattintottam az alváz alá, majdhogynem fixre állva rögzül, ami még lényeges lesz a későbbiekben.

Miután készen voltam az alvázzal és a forgóvázakkal, nem túl sok dolgom maradt. Az alváz négy füllel kapaszkodik a karosszériába, így fogtam a motorvonat orrát és immáron teljesen rátoltam a kocsi többi részére, az alvázat pedig alulról betoltam a karosszériába. Egyszerű megoldás, azonban biztosan tart. Egy alkatrész sem lötyög, minden szorosan a helyén van.

A motorvonat orrának a hátulja. Mint látható bal oldalról egyik kapcsolót sem használtam fel, hanem a hozzáadott mágneses kapcsolót helyeztem be a forgóváz megfelelő kialakításába. A csere egyébként kb. 2 másodpercig tartana, kihúzom-betolom megoldással működne. Ahogy tapasztaltam a mágnes erősen tart, emiatt biztosan nem akadna szét a szerelvény. És ezzel mondhatni készen is vagyunk a négyből az egyik kocsival.

Nagyjából fél órával később: a komplett Skyliner a japán kisvárosomba helyezve. Hát nem szép?

A mágneses kapcsoló miatt a kocsik meglehetősen távol vannak egymástól, de ez könnyen orvosolható másik kapcsoló használatával. A modellhez adott alváz a gyakorlatilag fixen álló forgóvázzal és a műanyag kerekekkel alkalmatlan a vasútmodellként való használatra, az jól látszik, hogy normális alváz kell hozzá, így csak vitrinmodellnek alkalmas a jármű. Annak viszont messzemenően tökéletes, a kidolgozottság ugyanis elképesztően jó. Ma a börzén megmutattam crash-éknek és az egyöntetű vélemény az volt, hogy tudnak ezek a japánok valamit. Tényleg borzasztóan jól néz ki. És akkor még a matricákat fel sem raktam…

Gondolom jön a kérdés, hogy ez így szép és jó, de mennyibe kerül és hol lehet megvenni, mert azért Tokió nincs közel. A doboz ára 1900 yen volt, azaz nagyjából 4500 forint. Szerintem meglehetősen olcsó, ennyit ugyanis simán megér a móka. Vásárlási lehetőségként én nyugodt szívvel ajánlanám a Hobby Search webáruházát, náluk mindig van ezekből a vonatokból és Magyarországra is szállítanak mindenfajta probléma nélkül. Konkrétan ez a szerelvény már nem kapható náluk, ahogy nézem Limited Editiont, azaz egyfajta különkiadást sikerült beszereznem a japánoknál. De ezen kívül még van egy csomó más modelljük is a Shinkansenektől elkezdve a kis dízel motorvonatokig. Érdemes nézelődni. Hajtást és hajtás nélküli, de mozgásra képes alvázakat is lehet beszerezni akár a Bandaitól, akár a Katotól.

Az összeszerelésről még annyit, hogy én közben baromi jól szórakoztam. Olyan érzésem volt mintha legóznék, de legalább vasútmodellekkel. Nyilván a legónál nem kell levágni az egyes darabokat, viszont ez itt csak minimális késhasználatot jelent. Azt mondanám, hogy egy kezdő vagy egy gyerek számára egy-egy ilyen doboz tökéletes, nekem pedig egyszerűen csak szerzett egy kellemes órát az építés örömével, szívesen folytattam még volna. Úgyhogy a véleményem egyértelmű: a furcsán rövid kinézet ellenére remek modellel találkoztam, megérte megvenni.

A végére pedig jöjjön egy kis videó egy 16 kocsis B Train Shorty-ról, amely egy 500-as sorozatú Shinkansen (és nyilván nem az enyém):

.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Kafa :) Mekkora poén lenne ez Bhv-val meg Szilivel…. :)

  • avatar
    Norbi mondta:

    Szia IST,üdv itthon!

    Hááát ez nekem nagyon gyerekjáték kategória…de a helyhiányra megoldás.

    Más:Ha rendelsz a Plazajapan-tól,elötte írj nekem légyszi egy mailt,megírom mi kellene!:)

    Üdv:Norbi

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Majd egyszer megmutatom élőben, meg fogsz döbbenni mennyire jó a kidolgozottsága, nézegettük a börzén még összeszerelés előtti állapotban és a forgóváz imitáció simán odaverte az egyik Trix féle motorvonatét.
    Rendelés valószínűleg februárban lesz, az N-es fórumban jelzem majd, csak arra kérlek, hogy a Hobby Searchnél (www.1999.co.jp/eng/rail) is nézd meg van-e nekik az általad kívánt cucc(ok)ból.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.