Főoldal » Bemutatók, Forgalomirányítás, Virtuális Vasút

SimSig – Wembley Suburban

IST 2011 január 30 2 megjegyzés

Kezdhetném azzal a leírást, hogy ismét eltelt egy nap az irányítótoronyban, azonban ez nem lenne igaz. Míg a korábbi SimSig pálya bemutatójánál végigvittem egy napot, erre a Wembley Suburban központ esetén nem került sor. Mondhatnám azt is, hogy nem ez volt az első hiba amit elkövettem ennek a területnek a kézhezvételénél, úgy tűnik nem okultam eléggé az addig megtapasztaltakból. Ennek ellenére igen kellemes órákat töltöttem el Wembleyben, ezek történeteit olvashatjátok lentebb. Készüljetek fel káoszra, hatalmas késésekre, magamba fojtott káromkodásokra mielőtt rákattintotok a Tovább feliratra!

Még tavaly ősszel történt, hogy letölthetővé vált a SimSig hivatalos oldaláról egy új szimuláció, amely a Wembley Suburban név alatt futott. Gondoltam egy próbát megér, letöltöttem (alig 1 mega) és egy gyors telepítést követően el is indítottam. A látványnak aztán meglehetősen megörültem, ugyanis ugyanúgy egy képernyős terület fogadott, mint a fentebb is linkelt Royston esetén. Igaz 1024-es felbontásban kissé kilóg oldalt ami a netbookomon problémát jelent, de ez kis scrollozással áthidalható, nem túlzottan vészes. Nagyon nem is merültem bele, viszont örömmel újságoltam Snail Simsnek, a magyar SimSig csapat egyik tagjának, hogy végre ismét egy nekem való központ jött ki: alig egy képernyő, egyáltalán nem bonyolult vágányhálózattal, azaz ezzel:

Snail Sims viszont nagy megrökönyödésemre óvatosságra intett, mondván nem lesz ez olyan egyszerű menet, mint azt én gondolom. A vonatforgalom nagynak mondható, ráadásul kevés azon szerelvények száma amelyek végigmennek a térképen, bőven lesznek útközbeni visszafordulások, forgalomba ki- és beálló szerelvények, ráadásul csak egyirányúak a vágányok. Mivel tapasztalatban bőven előttem jár, talán nem ártott volna, ha hallgatok rá. Kitaláljátok? Természetesen nem tettem.

Olyannyira nem, hogy én idióta a VI. SimSig találkozó tapasztalatain felbuzdulva még arra is vettem a bátorságot, hogy a hibafaktort a szokottnál nehezebbre állítsam, azaz időről-időre adjon be a gép mondjuk hibát egy-egy kitérőnél, jelzőproblémákat, stb. Az indok egyszerű: változatosabb vele a játék, néha jólesik extra eseményeket megoldani. Nos igen, ezt sem kellett volna.

De hogy visszatérjek az elejére: Wembley Suburban esetén a Watford Junctiontől Camden Junctionig eső területet irányíthatjuk, ahogy a fenti térképen is látszik három szekcióra bontva. A vonal mindenhol kétvágányos, harmadik sínről villamosított, ugyanakkor vannak olyan részek ahol negyedik sín is van (illetve bal felül a fővonal felsővezetékes). A terület ugyanis vegyes közlekedésű, a normál vonatok mellett a londoni metróhálózat is használja a sínek egy részét: a középső szekcióban található Harrow and Wealdstone ugyanis a Bakerloo line végállomása, Queen’s Parknál (jobb alul) pedig a metrók tovább folytatják az utukat a Bakerloo-n. Mindemellett még ott van a középső szekcióban a metró kocsiszín ahonnan Stonebridge Parkra állhatnak ki a szerelvények. További érdekesség még a jobb felső sarokban Watford Junction abból a szempontból, hogy csatlakozás van ott a felsővezetékes vasúti pályára, valamint Willesden Junciton (bal oldalt alul), amelynél rá lehet térni a North London Line-ra ha Kensal Green Junction felé tereljük a vonatokat. A vágányok egyirányúak, így megkerülni szerelvényeket gyakorlatilag nem lehet. Ebből aztán akadtak is problémáim…

A vonalakon nem túl vegyes a járműállomány: a szimulációból kimaradtak a tehervonatok, így Class 313-as motorvonatok alkotják a személyvonatokat, míg a Bakerloo-n nem meglepő módon a metrószerelvények uralják a képet, azaz az 1972-es szerelvények, lévén a szimuláció mondhatni napjainkban játszódik.

A készítő 2006 augusztusát vette alapul a menetrendek elkészítésénél, reggel 4:30-kor indul az első szerelvény, a legutolsó pedig másnap reggel 4:42-kor fejezi be a munkát, így aztán tényleg egy teljes napot lehet ülni az irányítótoronyban. 701 vonat van a menetrendben, ami 309 vonat belépését jelenti a területre. Az eltérés a visszafordulások, egyéb vonatmozgások miatt van. A munkát megkönnyíti, hogy nincsenek szerelvény össze- vagy szétkapcsolások.

No ennyit a hivatalos részről, lássuk én hogyan is küzdöttem magamat majdnem végig a szimuláción!

Az eleje mondhatnám rendben telt, némi technikai problémától eltekintve, a program ugyanis alapból nem jelenítette meg nekem azokat a szürke kis háromszögeket, amelyek nélkül nem tudtam volna a bal felső sarokban a fővonalról Watford Junctionre küldeni a szerelvényeket. A SimSigesektől azonban ezúttal is – mint mindig – kaptam segítséget, így hamar megoldódott ezen gondom. Eztán talán az első óra különösebb gond nélkül futott le, érkeztek a vonatok a fővonalról, szépen elfoglalták Watford Junction két-három vágányát, valamint a túloldalról, Camden felől is megkezdődött a mocorgás. Itt még kis időgyorsítást is használtam, egészen addig, amíg be nem indult a reggeli csúcs és megjelent az első hiba.

A depó ugyanis szépen elkezdte küldözgetni a kijáró szerelvényeket, amiket nyilván valahogy a vonalra kellett juttatnom a sok egyéb másik vonat közé. Ezzel még nem is lett volna gond, ha közben Harrownál nem kaptam volna váltóhibát, a kitérő egyszerűen beragadt az egyik állásba és az úgy is maradt talán fél órán keresztül. A dolog azért szép, mert így aztán szépen elkezdtek felsorakozni a szerelvények a jelzőknél, mondván a Harrow állomásig futó vonatok nem tudtak beállni a kihúzóba, hogy ott aztán az 1-esről a 2-es vágányra menjenek át és folytassák visszafelé az útjukat (míg el nem felejtem: Angliáról beszélünk ugyebár, így itt is fordított irányú a közlekedés az itthonihoz képest!). És ezzel bizony megállt az élet:

A kép nem akkor készült, itt már haladhattak befele a vonatok, de jól látható, hogy a K227-es szerelvény bemegy a kihúzóra, mögötte pedig ott sorakozik már a 2D93-as, a J225-ös, a J233-as, valamint a kép szélén is ott tolong egy vonat, amit aztán bal legalul a J246-os követ. Hirtelen úgy repkedtek a képernyőn az 50 perces késések, hogy ihaj. Nem mellesleg a másik irányban az egyik vonaton is volt valamifajta fennforgás, így aztán a 2C08-ra alaposan rámászott a 2C09-es, de a 2C10-es is rövid időre követte.

Na itt már az időgyorsítás bőven ki volt kapcsolva, már csak azért is, mert az állandó vonatszám megváltoztatások és a folyamatos indulási kérelmek visszajelzése is egyre több munkával járt. Csak a példa okáért: Harrow-ig a Bakerloo vonal szerelvénye megy egy vonatszámon. Harrow-ba érve meg kell változtatni a számát, hogy ki tudjon állni az 1-es vágányról a kihúzóba és át tudjon állni a 2-esre, majd ha már a 2-esen van, akkor ismét vonatszámot adni neki. Ez így nem túl nagy macera, csak ott vannak még a hasonlóan átszámozásra váró vonatok Watfordon, Stonebridge Parknál, vagy éppen Willesdennél.
További “problémát” jelentett, hogy a Bakerloo vonal vonataira Queen’s Park előtt is oda kell figyelni, ugyanis csak úgy lehet tovább küldeni őket a kitérőn át a vonal hátralévő részére, hogy a jelző előtt megállnak, vágányutat állítunk és mennek tovább. Megállás előtt esélytelen a vágányút beállítás, így bizony volt olyan, hogy ott vesztegelt egy szerelvény amíg én a terület másik részén egy másikkal babráltam.

Így aztán unatkozás az nincs egy percig sem, a metrók igen gyorsan pörögnek, folyamatos a “zongorázás” a billentyűzeten. Szerencsére a vonatszámozási rendszer logikus, így nem kell mindig megnézni az adott vonatnál, hogy merrefelé halad, néhány óra játék után már belejövünk abba, hogy ránézésre tudjuk melyik számú járatot hova kell továbbítanunk. Mondjuk érdemes ezt memorizálni az elején, a későbbiekben igencsak hasznos tud lenne, értékes másodperceket nyerhetünk ezzel.

Egy idő után aztán visszaállítottam a hibák számát normálra, ugyanis igencsak bekeményített a progi, gyakorlatilag nem tudtam ledolgozni a késéseket: amint kezdett ismét visszaállni a vonatok futása a menetrendnek megfelelően, biztosan kaptam egy olyan hibát, amely borította megint az egészet, én meg őszintén szólva meguntam, hogy folyamatosan fél-egy órákat késnek a vonatok. A kaput az tette be, amikor Watford Junctionnél romlott el egy kitérő, ott már bizony heves káromkodásba fogtam. És nem, nem fojtottam magamba.

Hívhattok puhánynak vagy amatőrnek, de a hibák kiszedése után sem múlt el minden gondom, viszont legalább kezelhető lett a helyzet, normalizálódtak a késések, ismét úgy jártak a vonatok ahogy annak lennie kell. És még itt sem volt kényelmes hátradőlés és az események szemlélése, mindig akadt valami amivel molyolnom kellett. Őszintén szólva ezért is tetszik ez a terület.

Érdekességképpen kipróbáltam utána ismét Roystont és ledöbbentem, hogy Wembley-hez képest mennyire könnyed csuklómozdulat annak az irányítása, holott a profik Wembley-t is a kezdőknek szánják, amiben végülis igazuk van: nincsenek össze-vissza rendezendő szerelvények, mozdonycserék, hatalmas, többtíz vágányos pályaudvarok, keresztező vonalak, több képernyőn át szkrollozható területek. Ami van az egyszerűnek tűnik, de azért meg lehet benne izzadni, nekem legalábbis sikerült. Ennek ellenére én is inkább a kezdőknek ajánlanám, azoknak, akik kicsit nagyobb kihívásra vágynak, mint amit Royston nyújt.

Aki pedig felügyelet és segítség mellett kipróbálná Wembley-t (vagy akár egy másik területet), jöjjön el február 6-án a virtuális vasúti klubnapra, biztos vagyok benne, hogy a SimSigesek szívesen bevezetnek bárkit a forgalomirányítás mikéntjébe.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    galbert mondta:

    Bizony, jó kis torlódások tudnak kialakulni… :)

    Amúgy a metró vágányúthoz nem kell megvárni, míg megáll a szerelvény, elég az, hogy teljes terjedelmével az adott blokkban legyen. Ha akkor állítasz vágányutat, amikor éppen elhagyta az előző blokkot, akkor még bőven 45-tel megy (vmax), így nem fog késést összeszedni.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Köszi a tippet, ez hasznos infó volt. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.