Főoldal » Egyebek, Forgalomirányítás, Virtuális Vasút

Bahn 3.86 beta

B.Zsolt 2011 február 1 2 megjegyzés

Jan Bocmann, a JBSS Bahn drezdai fejlesztője 2010 karácsonyára a játék rajongóit hosszú szünet után meglepte egy új béta változattal. Ha valaki nem ismerné, ebben a játékban egy valóságos vagy fiktív hálózatot építhetünk vonatokkal, villamosokkal, buszokkal és hajókkal, ahol a járművek mozgását és menetrendjét a végtelenségig szabályozhatjuk.

Új Railjet és HÉV, a háttérben néhány módosított eredeti objektum és az új víz

Az új bétában jelentős változás nem történt, mindössze apróságok változtak. Ezek a fejlesztések számomra csupán felesleges extrák. Ha valaki tud kicsit is programozni, belátja majd, hogy miért. Az angol “news.txt” fájl hosszasan részletezi az újdonságokat, én azonban hosszas keresgélés után is csak az alábbiakat találtam:

- Új fájlformátum
- az eddigi 8 karakter helyett 12 karakter hosszú neveket adhatunk az útvonalaknak,
- az útvonallista párbeszédablak kijelzi a vonatok kategóriáját is a név mellett (személy, teher…),
- egy útvonalon belül 99 999 vonatszám az eddigi 999 helyett,
- a jelzőlámpáknál a switch back after this time időérték a szemből- vagy hátulról érkező vonatoknál egymástól függetlenül is állítható,
- a shunting pointnál szétkapcsolás után a vonat első felének és a második felének a várakozási ideje egymástól függetlenül állítható,
- a timing point és a stopping point összekapcsolható jelzőlámpákkal is,
- új lehetőségek a timing pointoknál,
- maximum 40 000 ütközőbak az eddigi 20 000 helyett,
- az ütközőbakoknál a maximális várakozási idő 960 mp az eddigi 600 mp helyett,
- a víznek és a vizet tartalmazó elemeknek (pl hidak, mólók) új szín, az eddigi kék helyett lila
- a vágány és az útelemek is átszerkeszthetőek a beépített szerkesztővel
- zoom4 nézet a vágány- és az útelemeknél
- új fénytípusok választhatóak a közvilágítás lámpákhoz (sárga, neon, gáz)
- a saját objektumokat tartalmazó fájl az eddigi 70 helyett 90 elemet tud elmenteni,
- A hibalistánál már nem csak a hiba időpontja, hanem a napja is megjelenik,
- UTF-8 szövegformátum a fájlba exportált szövegekhez

Mint látható, a játékot a fejlesztések nem nagyon befolyásolják, pl az eddigi 20 ezer ütközőbak is sokszorosa az értelmesen felhasználható mennyiségnek. A timing pointnál és a stopping pointnál lévő extra opciók pedig eddig is megvalósíthatóak voltak, csak némi trükközést igényeltek.

Új funkciók a Timing pointnál

A Timing point objektum feladata, hogy a rajta áthaladó vonatokat megállítsa, majd a megadott időpont(ok)ban továbbindítsa. Nélkülönözhetetlenek a menetrend létrehozásánál.

Timing point néhány új opcióval

Felkerült egy “< ==” gomb is, ami nálam ugyanazt csinálja, mint a “Select other days” gomb. A Help nem ír róla semmit…
Új lehetőség az időpontok után írható “r” betű, mely arra utasítja az érkező vonatot, hogy a megadott időpontban visszafelé induljon el. Az “Operation when not valid for the train” részben szintén megjelent a visszafordítás lehetősége. A fenti képen az összes vonat továbbhalad, kivéve a 7:10-es “szemely1″ járatszámú vonatot, amely visszafordul.

Megjelent továbbá egy olyan lehetőség is, hogy az elindulás ne csak az időtől függjön, hanem egy jelzőlámpától is. Eddig, ha egy vonat megállt egy állomáson, de a kijárati jelző vörös volt, akkor a megállóból kiindulva elment a jelzőig, ahol ismételten megállt. A valóságban ilyenkor a vonatok a megállóban a peron mellett állva várják ki a zöld jelzést. Ezzel a funkcióval ez a hiba kiküszöbölhető. (Ez eddig is elkerülhető volt a peron végére épített láthatatlan jelzőlámpával, mely a kijárati jelző képét mutatta a vonatnak.)

Járművek

Pozitívum, hogy a járműlista tovább bővült, így már több mint 10.000 különböző vasúti vagy közúti járműből választhatunk. A meglévő járművek közül pedig több kapott zoom2-es, zoom4-es nézetet vagy nyitható ajtókat.

A listába bekerült néhány magyar is:

- Budapest 4x art. Bengáli prototípus, 12x Combino adv.
- Miskolc KT8 8x, Szeged B6A2D (mot.) 4x, KT4D
- Debrecen, Szeged 4xGel Bengáli
- HÉV Budapest MX/MXa 3*4x villamos motorvonat javított hosszal és zoom2-es grafikával
- MÁV 1047 Taurus villamos mozdony MÁV Cargo vörös-kék (2 változat)
- MÁV 480 Traxx2 villamos mozdony kék-sárga

Magyar vonatkozású újdonság, hogy most már a járműlistából a RailJet is választható (lásd az első képet).

Új funkciók az editornál

Szerintem itt történt a legnagyobb változás. Végre az összes gyári objektum átrajzolható. Újdonság a többféle fény a lámparajzolásokhoz, a választható alap-színek pedig bővültek és egy legördülő menübe kerültek a korábbi rádiógombos megoldás helyett. Megszűnt viszont a jelzők átrajzolásának a lehetősége és peront továbbra sem tudunk módosítani.

Új gombok is megjelentek, melyek nálam sajnos inaktívak. A help ezekről is hallgat.

Összegzés

Összességében számomra csalódás volt, ennyi idő után valami komolyabbra számítottam. Továbbra sincs domborzat, a vágányok csak 45 fokban kanyarodnak. A járművek rajzai csak ritkán használják ki a zoom4-es nézetet. Elég csak az új Railjetet összehasonlítani a 2010. áprilisi magyar BVHmottal!

A grafika javulásával egyre zavaróbb az alapjáték súlyos aránytalansága. (A pálya 16*16 méteres blokkokra van osztva és egy blokkba csak egy objektum építhető. Emiatt egy kétvágányos állomás 32, egy tízvágányos állomás pedig 160 méter széles!)

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Játszottam vele egy ideig, megépítettem a Kievi piros metrót, igyekeztem méretarányosan és szerintem egész tűrhető lett. Ami a legjobban zavart, hogy a jelzők néha befulladtak. Úgy állítottam be őket, hogy ha egy metró elhalad mellette akkor 60 másodpercig piros maradjon. De nem nagyon telt el úgy üzemi nap, hogy ne maradt volna legalább egy piros jelzésen, egészen addig, amíg kézileg át nem állítottam. Teljesen át kellet építenem a jelzőket, hogy működjenek.

  • avatar
    IST mondta:

    Van egy olyan érzésem, hogy komolyabb fejlesztéshez jóval alaposabban bele kellene nyúlni a motorba, ami viszont gyaníthatóan már meghaladja a fejlesztő erőforrásait. Ennek ellenére szerintem még így is elismerésre méltó az, hogy továbbra sem hagyta ott a programot és jönnek ki hozzá frissítések, még akkor is, ha a “törzsközönsége” a játéknak többre vágyik.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.