Főoldal » Modellbemutató, Modellvasút, N

Kato Unitrack V12 bemutató

crash 2011 február 21 1 megjegyzés

A múlt héten kezembe vehettem Japánból érkezett V12-es Unitrack szettem, erről írok most egy post-ot. Aki nem jártas az N-es világban, annak annyit kell tudnia elöljáróban, hogy a KATO Unitrack-jét tartom a legjobb játék célra készült sínrendszernek. Töltéses sín, óvja a szőnyegen előforduló koszoktól és szöszöktől a vonatokat, és biztos a kapcsolat a sínek között – nem használódik el. Nos, ebből a sínrendszerhez jelentek meg majd másfél éve a kétvágányú, túlemelt ívekkel tarkított pálya építését lehetővé tevő elemek. A V12 erre tesz rá egy lapáttal: rámpát és hidat tartalmaz, hogy változatosabb, több szintes pályát építhessünk, ha kedvünk adódik összerakni a pályánkat.A hosszú bevezető után nézzük mit is kaptam? Egy piszok nagy dobozt. Mérete vetekszik egy többmozdonyos H0-ás Roco vagy Maerklin kezdőkészletével, pedig csak N-es sín van benne. De mennyi, és milyen sín van benne!

Ahhoz, hogy megemeljük a pálya szintjét, pilléreken kell végigvinni a síneket. De nem ám a hagyományos sínek alá rakunk pilléreket, hanem minden sín kap egy U alakú kiegészítőt, ami a vasbeton hidak betonvályúját hivatott szimbolizálni. Ez a vályú könnyen lepattinthetó a sínről, és önállóan is használható ?de mondjuk minek. Minden ilyen elem alján csatlakozók találhatóak, amelybe az Unijoiner-hez hasonló összekötők rakhatóak. Ennek az összekötő-elemnek két célja van: egyrészt összeköti a két pályaelemet, másrészt ezen keresztül támaszkodik a pályaelem apillérre. Maximum három ilyen összekötőnek van hely, de ha ott, ahol a két elemet összekötjük egymással, pillért is rakunk a pálya alá, egy öszzekötő is elég. Ha azonban a két elem a levegőben találkozik egymással, akkor három összekötő fixen megtartja a pályaelemeket, de mondjuk a rögzítésbe a sín négy összekötője is besegít.

Az egész rendszer könnyen összeépíthető, könyen bontható, de mégis stabil. Jó dolognak tartom, hogy a pillérhez nem fixen rögzül a pályaelem, hanem csak támaszkodik rá, így variálható a szög, és a pillérek elhelyezésének megváltoztatásával lehet meredekebb/lankásabb pályát építeni.

Az elemek kidolgozása rendkívül tetszetős, minden további nélkül felhasználnám terepasztal-építéshez is. Különösen igaz ez a rácsos hídelemre, amely minden további nélkül összehasonlítható egy Faller/Busch híddal, nem lesz szégyellnivalója. A rácsos hídból több is egymáshoz kapcsolható, ehhez a felső áthidaló elemet is adják, ami ragasztás nélkül rögzíthető a két híd között.

Mielőtt megvettem, a legfőbb félelmem a rámpa meredeksége volt. Mivel csak ritkám veszem elő a modelljeim futtatni, nem szerettem volna, ha a rámpa túlzott meredeksége miatt a mozdonyaimat túlerőltetem. Úgy voltam vele, ha a rámpa túl meredek, lehet további elemekkel a meredekségét csökkenteni, legfeljebb kell majd még pár pályaelemet venni. Nos, miután összeraktam a pályát, csináltam néhány próbakört. Ez alapján elmondhatom, hogy a rámpa emelkedése elfogadható mértékű, rendesebb modellek minden további nélkül felmennek rajta.

Mit hívok rendesesbb modellnek? Kato Nohab-bal, a Fleischmann új V200-asával, és a Minitrix Br52-esével teszteltem a pályát. A Nohab a várakozásoknek megfelelően teljesített – öt Y kocsit kapcsoltam mögé, és nem vallott szégyent. Lelassult ugyan az emelkedőn, de minden további nélkül tudta a vonatot hútni, és ha megállítottam hegymenetben, el tudott indulni minden teketóriázás nélkül. A Fleischmann gépe (oopsz, ez cikkírási céllal van nálam, majd erről is lesz egy post) a Nohab-on is túlteljesített. Láthatóan nem érdekelte a gépet, van-e mögötte 5 Y kocsi, vagy nem – vígan ment felfelé az emelkedőn.
A régebbi konstrukciójú Br52 viszont láthatóan lelassult hegymenetben, pedig vadi új gép. Lelassult, igencsak küszködött a vonattal. Úgy vélem, ezentúl a mozdonyoknál újabb kritérium fog előjönni, ha tesztelem: hogyan viselkedik az etalonnak számító Unitrack emelkedőn?

A szettről anniyt írhatok, hogy nekem nagyon tetszik. Sokat még nem volt vele időm foglalkozni, de látszik, hogy rengeteg lehetőség van benne, fel tudja dobni a szőnyegvonatozást. Nem olcsó, helytől, akciótól függően 160-180 dollár környékén kapni, plusz a postaköltség, ami nem kevés, mert a doboz igen nagyméretű.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Nekem is nagyon tetszik, csak-csak be kellene egyre ruházni, de az is biztos, hogy ebből a híd elemből még kellene vagy 3-4. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.