Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Valentin vonatra száll

Tastam 2011 február 19 1 megjegyzés

A címben van némi kitaláció, kis csúsztatás, ugyanis nincs semmiféle Valentin, aki vonatozni indul, viszont – az oda- és hazautazással együtt – négynapos kirándulásunk Valentin napján kezdődött. Már régóta szerettük volna megismerni a Magyarország egyik legszebb barokk kisvárosának titulált Pápát, és ennek most jött el az ideje. Összesen két napunk volt rá, ami egy ekkora város esetében elég sok, így tehát tettünk kirándulásokat is a környékre. Sajnos az időjárás nem volt igazán kedvező, a fagypont körüli hideget még tovább fokozta a pára és a szél. De igazából nincs okunk panaszra, hiszen a célunkat elértük: a hangulatos városnézéseken, jó evéseken és a fárasztó napokat követő kellemes pihenésen túl igen változatos témájú vasútfotókkal gazdagíthattam képgyűjteményemet. Lássuk hát, mi minden akadt puska-, akarom mondani lencsevégre!

A “Magyar Nyugoti Vasút” által épített és 1871 őszén átadott vonal nem kínál különösebben szép fotóhelyeket; bár a Bakonyalja közelében húzódik, végig síkvidéki vonalvezetésű a sínpár. Szerencsére azért találni “magaslati” helyeket is, például a Pápa állomás melletti impozáns Kálvária tövénél.

A tíz évvel ezelőtt felújított állomásépület ma is remek formában van, méltó a pompás megjelenésű városhoz. Azonban az étterem nem működik, kiadó. Az újságos-büfé sem működik, a kiírás szerint felújítás alatt van, de ennek nyomát sem látni. Aki éhes, vagy szomjas, mehet az átellenben lévő buszállomás nem épp olcsó restijébe.

Figyelemre méltó a vágányszámozás: az indóház előtt a 2., azután a 3. vágány következik, majd (a peron másik oldalán) a 6. Ennek a fura rendszernek persze praktikus oka van. A felújításkor a szükségtelenné vált 1., 4. és 5. vágányokat csonkolták, az utóbbi kettő helyén terpeszkedik most a széles szigetperon.

Megérkezésünkkor a rakodóvágányon éppen fát pakoltak be három vasúti kocsiba. A kocsik aztán a teljes hétvégét Pápán töltötték, hétfőn jött értük a tolatós tehervonat, mely egyébként Celldömölk és Franciavágás között jár, Pápa után a “szüneteltetett” forgalmú vonalat használva. A vonat visszaútban ezzel a három kocsival érkezett Franciavágásról, a helyi feladásokat csak kis tolatás után vette fel.

Két kirándulásunk közül az első a kellemes kisvárosba, Celldömölkre vezetett. Szépen felújított központját a barokk búcsújáró templom uralja, melynek tornyait már a vonatablakból megpillanthatja a figyelmes szemlélő. Az állomás mellett van a Mávépcell telephelye sok-sok sárga gépezettel, ezek egyike látható a képen.

Budapest és Szombathely között három útirányon át utazhatunk, melyek közül kettő (a Veszprémen, illetve Pápán át közlekedő vonatok) érinti Celldömölk állomását. A képen egy veszprémi útirányt használó szerelvény érkezik éppen, az előtérben húzódó vágányok a rendező-pályaudvarra vezetnek.

Mintha csak indulásra várna… A felvételi épület melletti parkos területen két kiállított gőzmozdony emlékeztet a múltra, a fotón látható 275,052 mellett a 424,129 szobrozik egy 1. osztályú gyorsvonati kocsival. A járművek némileg felemásak, ugyanis a túlsó, a vágányokkal ellentétes oldaluk nincs lekezelve, csendben rozsdásodik.

Indulás előtt kis meglepetés ért: bevágódott egy FLIRT. Erre nem számítottam, nem tudtam ugyanis, hogy a Veszprém és Celldömölk közti személyvonatot is e modern motorvonatból állítják ki. Feltehetőleg ez csak hétvégén van így, és hogy az itteniek számára sem számít mindennapos látványnak, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy többen fotózták.

A másik kiruccanásunkkor a vonat Csornára vitt minket, természetesen a három és fél esztendős Csipkerózsika-álmából újjáéledt Pápa – Csorna vonalon utaztunk. A szóló Bz igen jó, 50-60 km/órás tempóban tette meg a távot, azonban utas – vasárnap lévén – nem volt sok. A vonal két állomásán a kalauz pályatelefonon kért engedélyt a továbbhaladásra.

Csorna már “GYSEV-ország”. Bár az állomást közösen használják az osztrák-magyar vasúttársaság és a MÁV járművei, a forgalom túlnyomó részét az előbbi cég prezentálja. A pályaudvart a meglehetősen jellegtelen, szürke kisváros nagyságához mérten meglehetősen sok személyszállító vonat érinti, ami elsősorban annak köszönhető, hogy öt irányba ágazik el itt a vasút.

A személy- és gyorsvonatokon kívül még az IC-k is megállnak Csornán, sőt tolatnak is velük! A vasi megyeszékhelyre vezető, fentebb említett útirányok közül a harmadik ugyanis erre vezet, a főváros és Sopron között közlekedő InterCity vonatok Csornán hagyják, illetve veszik fel a szombathelyi vonatrészt. Ottjártunkkor éppen a Liszt-mozdony indult Budapestre.

A keresztirányú, észak-déli Rajka – Szombathely összeköttetés elsősorban a teherforgalmat szolgálja. A ’80-as években lényegesen több vonat járt erre, azonban kis szerencsével ma is kifoghatunk itt mutatós szerelvényeket. A szerencse most mellénk szegődött, ugyanis sikerült látni és megörökíteni az M62 163-as dízelgépet egy konténervonat élén – igaz, majd’ nyakig sáros lettem a fotó elkészítése közben.

Miután letelt az időnk, újfent a pápai vicinálisra szálltunk fel. Indulás előtt azonban még volt szerencsém lefényképezni a Győrből érkező csatlakozó vonatot. Úgy tűnik, a GYSEV szereti a különleges, öszvér szerelvény-összeállításokat, ugyanis ez a személyvonatot egy V63, egy V43 és három személyvagon alkotta. Gondolom, vonóerőből nem volt hiány…

Sajnos hamar elszaladt az idő és eljött a hazaindulás napja. Visszatekintve sok szépet láttunk és a rossz idő ellenére kiválóan éreztük magunkat Pápán és környékén – nem kizárt, hogy egyszer még visszatérünk. Búcsúzzunk most el Pápától a Csornáról beérkező személyvonat látványával, mely a képen az állomásra ráforduló széles ívben haladva már útjának végénél zötyög.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Remek anyag és ahogy elnézem a képeidet végülis volt bőven kínálat járműfronton, nem csak egy-két fajta gépet csíptél el.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.