Főoldal » Modellvasút, N, Tippek-Trükkök

Vasútmodell tárolás

IST 2011 március 26 8 megjegyzés

Nem tudom ki mennyire emlékszik még erre az írásomra, amelyben több mint két évvel ezelőtt azt taglaltam, hogy milyen tárolási módszert találtam ki magamnak, illetve nyilván a vasútmodelleimnek. Azóta történt egynéhány dolog a gyűjteményemmel kapcsolatban, így például az, hogy megismerkedtem a japánok által használt, az angolok által pedig book case-nek hívott dologgal. Ezt magyarul talán könyv formájú tárolónak lehetne hívni, ami elsőre talán nem mondhat sokat. A mai napon azonban fotózgattam egy keveset, mivel kis átalakítási munka után belegyömöszöltem két South West Trains motorvonatomat egy ilyenbe. Képes beszámoló következik a lapozás után: A book case-nek az a legfontosabb tulajdonsága – amint az a fenti kisképből is látszik -, hogy elfér a könyvespolcon, szépen be lehet állítani, akár a könyvek közé is és nem lóg ki túlzottan mellőlük. Simán el tudom képzelni, hogy avatatlan szem észre sem veszi ha egy polcon könyvek helyett ilyen tárolók sorakoznak. De vegyük is le az egyiket a polcomról:

Ilyen tokból eddig kettővel rendelkeztem, mindkettő a Kato műve és mindkettőben Eurostar van: a nagyobbik a 8 kocsis alapszettet tartalmazza, a kisebbikben a kiegészítő 4 kocsi van. Kinyitva így néz ki:

Őszintén szólva imádom: egyszerű patent tartja helyén a fedlapot, a járművek pedig biztosan vannak a helyükön, a szivacs jól tartja azokat, ugyanakkor könnyedén ki is vehetők. A felragasztható alkatrészeknek külön kis lyuk lett kialakítva a jobb szélen. Egyszerű és praktikus csomagolás és sokkal kisebb macera van vele mintha mindegyik járműnek külön műanyag doboza, abban további műanyag tárolója lenne. Ha belegondolok, hogy btx barátom mennyi ideig küzd azzal, hogy a komplett ICE szettjét kiszedje a dobozából majd játék után visszarakja…

A problémával azonban nem csak ő küzd, hanem én is, egyszerűen utálom a ki-be csomagolást. A fentebb említett tároló a teherkocsiknál jól bejött, de mozdonyoknál, motorvonatoknál valahogy nem praktikus. Úgyhogy fogtam magam és megrendeltem a 10-214-es számú Kato book case-t, amit 8 kocsi tárolására hoztak létre.

Kinyitva a tárolót a fenti kép tárul a szemünk elé. A matricacsomag a feliratozáshoz jól jöhet, jobb oldalon pedig látható a teljesen kitöltött szivacs. Ebben előre kivágták a járművek helyét, könnyedén kiemelhetők belőle. Nyilván ha valaki csak 2 vagy mondjuk 6 járművet szeretne beletenni, akkor a fennmaradó helyeken célszerű a szivacsot benne hagyni a stabilitás érdekében.

Ki is vettem kettőt, hogy megmutassam hogyan is működik a dolog. Egyszerű és nagyszerű. Ráadásként itt is kialakítottak egy lyukat az apróságoknak. Nem mellesleg többfajta méretben is megvásárolható ez a tároló, én a legnagyobból vettem egy darabot.

Járműgyűjtők fejébe azért szöget üthet a gondolat, hogy hát a modellek nem ugyanakkora méretűek, mi van akkor ha nem fér bele a jármű, esetleg lötyög benne. A lenti kép is demonstrálja, hogy nyilván én is így jártam amikor a Class 170-esemet próbáltam meg beletenni a tokba.

Szóval ez így bizony nem jó. Nagyon nem. Most akkor mi legyen?
Első körben az jutott az eszembe, hogy kicsit megnövelem a lyukat, kivágok egy kis részt belőle és így szépen akkor befér majd a modell. Mondjam, vagy kitaláljátok? Nem jött össze. A kivágás helyett ugyanis faragás lett, nem tudtam normálisan elvágni szikével a szivacsot, így aztán érdesebb felületet kaptam annál mint amit reméltem. Bár a motorvonat már belefért abba, egyáltalán nem voltam megelégedve a megoldással. Úgyhogy cselhez folyamodtam, azaz jött a második verzió:

A Class 170-es alapból műanyag dobozban, azon belül pedig nagyon hasonló szivacsban érkezik. Úgyhogy gondoltam kiszedem a dobozból a szivacsot és azt teszem a tárolóba. Így legalább nem kell faragnom.
Az ötlet majdnem jó volt, az egyetlen apró bibi az lett, hogy persze a jármű szivacsa hosszabb mint a doboz szélessége, így az sem fért bele. Úgyhogy azt is vágnom kellett, de ez már jóval egyszerűbb meló volt, mondhatnám itt már nem számított a vágás minősége, sem a ferdesége. Bár alapból a zöld tokon belül van egy vékony szivacslap, azt is kivettem és a jármű eredeti dobozában található vékony lapot is levágtam aljnak, ezt is láthatjátok a fenti képen.

Pár perccel később már jelentősebb mennyiségű szemetet halmoztam fel, de bekerült a tokba egy kétegységes Class 170-es és egy háromegységes Class 159-es. Gondolom a problémát ti is látjátok: gyönyörű szép lyuk van a két vasútmodell között ahova persze már egy újabb kocsi nem fér be. A megoldás is látható a képen, de arról is készítettem egy újabb fotót:

A vonatokat egymásra csúsztattam, a tetejét pedig kitöltöttem megmaradt szivacsdarabokkal, így aztán csúszkálásmentesen hevernek a szivacsok a tokban. Jöhet is a fedőlap:

Aztán már csak a polcra kell tenni:

A tapasztalatból okulva azt hiszem beszerzek még néhány ilyen dobozt magamnak, na meg a címkéjét is megcsinálom majd.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    Zsivany mondta:

    Szia IST!

    A fedlap-szivacs, amit a végén ráraktál, része volt a csomagnak?

    Mekkora a mérete a doboznak, illetve a kivágott helyeknek?
    Próbáltam rákeresni a neten, de semmi ilyen jellegű adatot nem találtam róla. (A “8 kocsis Shinkazen szerelvény számára” számomra nem mond semmit.)

    Köszi!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Helló!
    Igen, része volt, az volt eredetileg a dobozban a szivacsok alatt.
    A doboz mérete 297 mm * 200 mm, viszont néhány milliméter játékra képes szerintem.
    A doboz külső mérete 31.7 x 21.7 x 3.4 cm / 484g a Hobby Search áruház szerint.

  • avatar
    Norbi mondta:

    Szia!

    A kivágott helyek mérete 155 mm,plusz 15 mm az ujjaknak,tehát 170 mm.25 mm a magasság+2-3 mm a forgóvázaknál mélyítés.

  • avatar
    Norbi mondta:

    Most nézem IST üres dobozában kicsit mások a kivágások,mint az enyémben,más lesz a méret.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    A kivágások:
    25 mm középen, 31 mm ott ahol a forgóvázak lennének, 141 mm a hosszúsága, 157 mm a kapcsolóknál.

  • avatar
    Zsivany mondta:

    Sziasztok!

    Köszi mindkettőtöknek a kimerítő válaszokat.

    Norbi: Neked melyik számú doboz van?
    A 155 mm-es hossz jól hangzik, a Trix Y-kocsijai közel ekkorák (152-153 mm körül). Pont jó lenne.
    A 10-214-es 141 mm-es kivágásai nem tudom mihez lennének jók, teherkocsikhoz túl hosszú, személyhez meg túl rövid.

  • avatar
    Norbi mondta:

    Zoli,gyakrabban olvasgasd eme weboldalt:))))
    http://www.vonatmagazin.hu/2011/02/kato-shinkansen-e4-series/
    10-293.

    Üdv!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Zsivány:
    Szerintem túl sok mindenhez nem jó az eredeti doboz szivacsa, ezért vagdostam meg én is inkább a vasútmodelleim eredeti szivacsát.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.