Főoldal » Forgalomirányítás, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Virtuális vasúti hírek #13

IST 2011 március 14 4 megjegyzés

Jó régen szedtem össze egy csokorral a virtuális vasút híreiből, az elmúlt heteim illetve két hónapom viszont a munkahelyváltás miatt másról sem szóltak csak a reggeltől-estig történő igavonásról. A négynapos hétvégének ezért is örülök, végre tudtam egy kicsit vonatozni a számítógépemen (és végre levezettem 1000 kilométert villamos mozdonnyal is), na meg utánanézni mik a legújabb dolgok az egyes programokkal kapcsolatban. Na nem mintha lenne időm rájuk, de legalább próbáljuk meg szinten tartani magunkat a hírek ügyén, nem igaz?

Itt van például mindjárt az első nagynak mondható hír: arról beszámoltam már, hogy aki január 10-ig regisztrálta a Trainz Simulator 2010 példányát az Aurannál az kipróbálhatja a multiplayer bétáját. A feltétel némileg megváltozott, ahogy azt nemrég hírlevélben megkaptam: most már bármikor regisztrált TS2010 jó, azaz aki rendelkezik ezzel a programmal, az innen leszedheti a multiplayer verzióhoz szükséges patch-et és nekiállhat hálózaton keresztül is játszani. Nem rossz, igaz? A hírlevél ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a telepítés akár több óráig(!) is eltarthat, így legyenek türelmesek a kedves játékosok. A számítógépem felújítása óta én még nem raktam fel a Trainzt, de lehet, hogy éppen itt lenne az ideje.

Folytassuk a briteknél, méghozzá Basingstoke-ban! A fenti képből is látható, hogy ismét a forgalomirányítás mezejére lépünk, viszont nem SimSig, hanem PC-Rail program segítségével. Márciusban jelent meg ugyanis ehhez Basingstoke állomása, így dél-nyugat Angliában rendezgethetjük a vonatokat. Számomra sajnálatos módon ez nem azt jelenti, hogy SWT Class 444-es, 450-es Desirok fognak rohangálni mindenfelé, mivel a szoftver a terület 1945-1966-os kinézete alapján készült el, így a Siemens járgányai ekkor még csak tervezőasztalon sem voltak, de a harmadik sínes villamosítás sem volt még készen. Emiatt aztán elsősorban gőzösök mozgását befolyásolhatjuk majd az alakjelzők segítségével, egy viszonylag nagynak mondható állomáson. A bejárható utak nem túl bonyolultak, egészen jól átlátható a terep, valamint eléggé informatívra is sikeredett. A PC-Railben megszokott módon ingyen letölthető a szoftver a hivatalos honlapról, de a teljes körű használatáért már fizetni kell, 35 fontot. Ebben 1953-as menetrend van amellyel 24 órát játszhatunk végig, 421 vonat útját kezelve.

Tovább fejlődik az MSTS utódnak kikiáltott Open Rails program. Márciusban nem csak a honlapjuk újult meg teljesen, de a 0.645-ös verziót is kezükbe kaparinthatják a játékosok. Ebben feljavított dinamikus árnyékok találhatók meg a feltuningolt fényhatások mellett, működő sorompók és teljes kompatibilitás a RailDriver hardverrel. Az eddig sem csekély teljesítményt a megjelenítés terén még feljebb pumpálták, a videókártyák memóriahasználatának hatékonyságát is megtöbbszörözték. Emellett új időjárási effekteket is bevetettek, ezt láthatjátok a fenti videóban is. Szóval szépen alakul a játék.

Visszatérve még egy kicsit a forgalomirányításra: a Signalsoft finoman szólva sem pihen, a Post T sorozatból Amsterdam Centraal Station már elérhető elvileg (gyakorlatilag én nem látom) a www.signalsimulation.com oldalon, az ára viszont húzós, 50 euró, azaz közelíti a 14 ezer forintot. Mindezért cserébe 227 km pályahossz, 576 szakasz, 332 jelző, 399 kitérő és napi 1200 vonat várja az irányító kedvűeket. Akinek ez nem elég annak március 31-én jön a Stellwerk Simulator sorozatukból a 4. rész. Ebben Hürth – Kalscheuren illetve Andernach területein lehet majd dolgozni, természetesen akár multiplayer üzemmódban is. Azt kell mondjam nagyon belehúztak a Signalsoftnál, gyakorlatilag ontják magukból a programokat, de úgy tűnik van is rá igény külföldön.

Igényről jut eszembe: a ProTrain Perfect 2. része igencsak megmozgathatta a német vasúti szimulátorok kedvelőinek táborát, én legalábbis nem tudok jobb magyarázatot arra, hogy különben miért is adnának ki ennyire gyors egymásutánban kiegészítőket hozzá. Most például beszéljünk az ötödik(!) add-onról, amelyben Fulda és Würzburg között lehet vonatozni, azaz leginkább ICE szerelvényekkel száguldozhatunk. A 35 küldetést magában rejtő csomag járművezetői szempontból legérdekesebb része nyilvánvalóan a PZB90 és az LZB alkalmazása, de mondhatnám az AFB-t és az Ebulát is. Itthon a ProTrain név sokak szemében nem hangzik jól, a ProTrain Perfect programot azonban kéretik a szokottnál komolyabban venni, sokkal inkább tűnik szimulátornak mint játéknak. Reményeim szerint jsim barátom a 2. részről is készít majd egy részletes ismertetőt, csakúgy mint az elsőről. Visszatérve az Add-on 5-re: az ICE 1, 2, 3 mellett BR182-es Taurus, BR 189-es és BR 294-es is a rendelkezésünkre állhat, szóval azt hiszem a 23 euróba kerülő kiegészítő okozhat majd némi örömet a megvásárlóknak.

Hazai vizekre evezve mindenképpen megemlíteném a Microsoft Train Simulatorhoz kiadott Alföld pálya újabb bővítését. A kiegészítő ezzel már az 5.4-es számot vette fel és olyan újdonságokkal találkozhatunk benne, mint a Tiszatenyő és Hódmezővásárhely közötti 130-as vonal, illetve a Lakitelket és Kunszentmártont összekötő 146-os vonal. A lassújelek is frissítve lettek 2011. márciusi adatok alapján, így a virtuális mozdonyok vezetői kissé a valóságban érezhetik magukat. A letöltés a megszokott HTSC weboldalról valósítható meg, de kéretik odafigyelni arra, hogy helyes működéséhez az 5.0-s változat és az azóta kiadott összes frissítés szükséges!

Rossz hírem is van ebbe az összeállításba: a www.zusi.hu megszűnt, nem működik tovább. Beszélgettem egyet róla Lanman barátommal, aki a kezdetek kezdete óta a Zusi nagy rajongója, de ő is kilátástalannak nevezte a helyzetet. Ahogy elmondta a németek közül is egyre több régi motoros hagyja abba a reménytelen várakozást a 3. részre, melyet 2005 végén jelentett még be Carsten. Azóta eltelt több mint 5 év és sehol semmi, csak egy-két kiállításon lehetett találkozni a program kezdeti verziójával. Temetni persze nem kell, sohasem lehet tudni mikor kerül mégis kiadásra, viszont az tény, hogy lassan már senki sem hisz benne. Remélem egyszer majd még tudunk vele játszani, de egyelőre csak a csend van a program körül. A magyar Zusi cuccok jó részét a közeljövőben megpróbáljuk feltenni a vonatmagazinra, hogy azért biztos ami biztos alapon meglegyenek.

Nem mellesleg nem ez az egyetlen weboldal ami megszűnt: régi kedvencem a TrainMaster mozdonyvezető szimulátor is a múltnak adta magát, a honlapja már nem üzemel. Annak idején nagyon kedveltem a programot a jó kis dübörgő amerikai mozdonyhangokkal, a raildriveres irányítással és az elfogadható grafikával. Anno sok-sok évvel ezelőtt ebből is ígértek új verziót, biztató képernyőmentések is bemutatásra kerültek, aztán a cég elfordult az üzleti világ felé, professzionális szimulátorokat akartak gyártani üzleti felhasználóknak. Hogy ebből mi lett azt már nem tudni, mindenesetre a honlapjuk megszüntetése nem sok sikerre utal. Kár érte.

RailWorks fronton tovább tart a kiegészítők áradata, egészen sok cég mozdult rá az utóbbi időben a dologra. Nem is írnék most így hirtelen mindről, majd megpróbálom összeszedni egy külön cikk formájában, mindenesetre az legalább jó, hogy a németek és a svájciak is mozgolódnak, igaz horribilis árakon. A briteknél már megszokhattuk, hogy egy kiegészítőért 20-30 eurót elkérnek, de amit most látok, hogy az SBB Route 1 nevű svájci pálya (lásd a fenti képet belőle) 40 euróért lesz árulva, az azért kissé sok. Még jó hogy a brit vasútért vagyok oda, bár a Berlin-Wittenberg pálya érdekes lehet (és olcsóbb is a maga 25 eurójával). És akkor még említhetném az itthon továbbra is készülődő M62-es projektet, amely mozdony vezetésekor olyan dolgokra is képesek leszünk mint a hűtőzsaluk nyitása-zárása. A készítők által elmondottak alapján igencsak nagy durranás várható, de kiadási időpont még nincs, fotókat pedig – remélhetőleg – hamarosan mellékelek majd.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    jsim mondta:

    Igyekszem, igyekszem, már ami a PTP2 tesztet illeti. Már a vége felé járok, úgyhogy reményeim szerint nemsokára írásba is foglalom a vele kapcsolatos tapasztalataimat. :-)
    Egyébként én sem értem főleg a németek árazási “logikáját” ezekkel az RW DLC-kel kapcsolatban (a svájci témát szerintem is így elsőre eléggé lehetetlen összegért kínálják). Pl. a BR 120-ért 30 eurót elkérni, az azért enyhén szólva is képtelenség, amikor ugyanennyiért árulják az RW-hez készült eddigi legkiterjedtebb pályát (WCMLN) egy új mozdonnyal (Class 86). Minőségben pedig nem hinném, hogy verné a német mozdony bármely brit társát, sőt….
    Viszont gondolom van, aki megadja érte a kért összeget, ezért is annyi, amennyi.

  • avatar
    JZ mondta:

    khm, a svájci pálya még meg is éri a pénzét, az angolok 1-3 db-os repaint meg új modelleihez képest, itt több új gépet, kocsit kapsz, objektumokat, meg jelzőrendszert.

    @jsim ne keverd össze a svájciakat a protrain-aerosoft csapat igénytelen TS-es munkáival.

    http://www.dutchrail.eu/index.php?Itemid=288&id=224&lang=en&option=com_content&view=article

  • avatar
    jsim mondta:

    @JZ: Talán egy kicsit félreérthetően fogalmaztam. Tudom, hogy a svájciaknak, azaz a simtrain.ch csapatának nincs sok köze a german-railroads.com fejlesztőgárdájához (ez utóbbiak készítették ugye RW-hez a BR 120, BR E28, BR 143, BR 151 stb. DLC-ket, amelyek tartalmukhoz és kidolgozottságukhoz képest irreálisan drágák), tehát nem keverem a kettőt. Ismerem és elismerem a svájciak munkáit, elsősorban az MSTS-hez készítettekre gondolok itt (Gotthard, Glacier Express, Heidi Express stb.), ezek tényleg szép művek. Ez alapján azt feltételezem, hogy legalább ilyen minőségű termékeket fognak kiadni RW2-höz is. Ami a gondom (hangsúlyozom nem velük)az az elsőre irreálisnak tűnő ár (kb. 12e Ft), bár lehet, hogy olyan minőségű kiegészítőt kapunk majd kézhez, amely tényleg felér egy teljes program értékével. Ennek ellenére nagyon várom a kiegészítőt. :-)

  • avatar
    JZ mondta:

    offtopic (remélem IST nem csap meg érte) TS-hez egy svájci dolgot tudok ajánlani, a BT Strecke-t. nagyon hangulatos, kidolgozott, sok feladattal (utolsó TS-es éveimben csak azzal függtem).
    http://ts.mh2.ch/download/downloads.php?ordner_id=6
    (legalsó kettő, jármű és pálya, patchal együtt van)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.