Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Az idei első nosztalgiavonat

crash 2011 április 10 6 megjegyzés

Szombaton közlekedett az első idei nosztalgiavonat a Dunakanyarba. A szokásos esztergomi és szobi célállomások közül most az utóbbira közlekedett a vonat. Magam is részt vettem az utazáson, kellet már egy kis vonatozás. Általában, ha tehetem elmegyek az ilyen utakra, de mióta egyre ritkábban közlekednek gőzös vontatta nosztalgiavonatok,észnél kell lenni a jegyvásárlással, ki kell a programot előre találni, mert ahogy én láttam, nem csak a vasútbarátok vannak oda a gőzösös vonatokért. Én két héttel a vonat indulása előtt vásároltam meg a jegyem, és az utolsó kocsiba kaptam csak helyet.

Mondjuk ez utóbbi tény mit sem csökkent az utazás élményéből, csak azért írtam le, hogy nincs már az, mint pár éve volt, ha az ember pénteken kitalálta, hogy a másnapi vonattal mégiscsak elmenne, akkor még kaphatott helyet. Ez van.

A vonatot 324-es sorozatú gőzmozdony továbbította, és a szerelvény is szépen sikerült. Csuka kocsik, és régi Déli vasutas kocsik voltak a vonatba sorozva, így nem csak utazni volt rajta élmény, hanem fotótémának is teljesen jó volt. Volt egy rendkívüli megállónk Dunakeszin,mert kalapálni kellett valamit a gőzösön. Nem ez volt itt azonban az érdekes, hanem az, hogy szembe jött velünk egy MMV-s Sulzer. Igen hosszú cementszállító kocsikból álló szerelvény volt mögötte, és rendes tempóval zúgott el a peron másik oldalán. El is gondolkoztam azon, hogy milyen erőgép a Sulzer, de aztán eszembe ötlött, hogy a pálya Budapest felé lejt, tehát nem kell nagyon erőlködni a vonathoz, ahogy mozdonyvezető barátom szokta mondani “csak engedni kell, guruljon”. Most láttam először élőben ezt a gépet, és meg kell valljam a belépője nálam igen jóra sikeredett ezzel a hosszú vonattal. Látványos volt, na.

Az utazás előtt úgy gondoltam, Szobról kisvonattal el lehet kirándulni Márianosztráig, ahol az ember ebédel egy jót, majd Szobon még van ideje elérni a nosztalgiavonatot. Nos, ez a döntés rossznak bizonyult, ugyanis az egyetlen szem étterem felújítás alatt van, és két kocsmán kívül más beülős lehetőség nincs a faluban. Fújt a szél, hideg volt, úgyhogy így utólag jobban jártunk volna, ha nem sétálunk be a településre, hanem egyből visszamegyünk a kisvonattal. Na jó, egy kis séta jót tesz, de piszkosul fújt a szél.

A kisvasutazásnak volt egy érdekessége számomra: most utaztam ezen a vonalon először c50 vontatta vonaton. A C50 egy kissé mintha küzdött volna felfelé a hegynek, de azért elvégezte a feladatát Hiába no, nem ide tervezték anno, hanem alföldi gazdasági vasutakra, lórékat vontatni. Megvallom őszintén nekem csak hiányoznak az Mk48-asok, és Bax kocsiban is kényelmesebb, és hangulatosabb is volna utazni. Mondjuk már Királyrét kapcsán is kifejtettem azon megállapításom, hogy aki kitalálta, hogy a rendes rugózás nélküli teherkocsiból kell személykocsit varázsolni, és azon rázatni az utasok veséjét, nos, azt a jóembert utaztatnám ezekben a királyréti kocsikban naphosszat. Nem egy élmény – mondjuk a farönkök anno nem sírtak, ha zötykölődött a vonat, de utasokkal már más tészta. Ül az ember a fa székeken, és tökéletlen rugózás miatt minden zökkenőt, síncsatlakozást, de sínre került szennyeződést is megérez. Nem egy komfortos érzés.

Visszafelé az út eseménytelen volt, mondjuk ilyenkor mindenki egy kicsit elpilled az egész napos mászkálás után – én is csak bambán lestem ki a fejemből az elsuhanó tájat nézve. A lényeg, hogy a gőzösözés ismét egy élmény volt, a Szobi kisvasút pedig kötelező mindenkinek, aki egy kis vonzódást is érez a kisvasutak iránt.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    Benbe mondta:

    Ő…. Ez a C50 nem az a C50, ez a kocsi nem az a kocsi… Azok Nagybörzsönybe mennek! Ráadásul ez a gép szerintem szebb, mint az lett a felemás festésével.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Igazad van. Köszönöm a pontosítást, javítottam.

  • avatar
    nazareth mondta:

    A Sulzer kissé becsapós mozdony. Gömbölyű, a szélvédői is elég nagyok, ettől meglehetősen “kis” hatása van. Viszont egyéb paraméterei (mérete, súlya, teljesítménye, az állandó vonóereje) szinte teljesen megegyeznek a nagy, darabos “szovjet őserő” Szergejéivel. A maga 2404 darabos sorozatával Európa legnagyobb darabszámú diesel mozdonya, viszont nyugat-Európába nem került belőlük (a KEG gépeit leszámítva), így kevésbé ismert.

    A MMV ruhájában pedig kifejezetten attraktív (nekem a fekete tetejű picivel jobban tetszik:)

    Egy érdekesség: .

  • avatar
    JZ mondta:

    valamelyik luxemburgi(?) magánvasútnak is van sulzere, kék-fehér-sárga színezésű.

  • avatar
    nazareth mondta:

    (Az “érdekességet” lenyúlta a szövegszerkesztő, egy DB-s Sulzer lett volna Lengyelországban. Sajnos azóta már nem találom a linket…)

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Van egy pont a kettőspont után. Az link, és bejön rajta a DB-s Sulzer képe. Teljesen jó. Egy szerencse van, hogy nem gyűjtök DB-s témát, különben már kutakodnék a dolog után :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.