Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Hagyományőrző locsolkodó

Tastam 2011 április 27 7 megjegyzés

A Húsvét Magyarországon egyet jelent a locsolkodással. Azonban nem mindenki űzi ezt a sportot, nős ember lévén engem sem várnak már a lányok. Az ünnepeket a nejemmel együtt töltjük el, az utóbbi időben a locsolkodásról az időjárás (is) gondoskodott. Hétfőn hagyományosan a kedves kisváros, Gödöllő meglátogatása a program, s nem csupán az egyre pompázatosabb megjelenésű Grassalkovich-kastély miatt. E napon nosztalgiavonat szokott közlekedni Gödöllőre, így ennek fotózásával kötjük össze a kirándulást. Korábban osztrák szerelvényt vártunk, mely egyenesen Bécsből jött, útba ejtve a budapesti vasútparkot, a Füstit. Néhány esztendeje a Bécs ? Füsti szakasz elhagyásával már a magyar fővárosból indul a vonat, melyet immár a Nosztalgia Kft. állít ki. Persze az osztrák szerelvények érdekesebbek voltak, már csak azért is, mert ilyet ritkán láthat az egyszerű hazai vasútrajongó. Volt már Gödöllőn 2050-es GM-mozdony, de a nevezetes “Kék Villám” nevű motorvonat is. Ám azóta nagyot változott a vasúti világ, ma már nem közlekedhet akármi egy nemzeti vasúthálózaton, legföljebb ha egy honi mozdony van elébe kötve. A 2050-es dízelmozdony épp e napon, azaz Húsvéthétfőn járt Magyarországon, mégpedig egy M41-essel megerősítve. Kíváncsi volnék, milyen feltételek mellett jöhetne a “Kék Villám”? [Számomra a csúcs az volt, amikor az abszolút mellékvonal jellegű Ipolytarnóc ? Szécsény szakaszt a (cseh)szlovák M150-es csak és kizárólag egy Bzmot előfogatolásával járhatta be.] Érdekességképpen megjegyzem, hogy az ÖBB járműparkjába tartozó, fentebb említett járművek két emberöltővel ezelőtt menetrend szerinti forgalomban közlekedtek Magyarországon. De ezen kár gondolkodni, alkalmazkodnunk kell a jelenlegi, meglehetősen túlbonyolított szabályozáshoz. Inkább lássuk, mi mindennel találkoztam Húsvéthétfőn Gödöllőnél!

Nemcsak az úti cél volt hagyományos, hanem az odautazás módja is, ugyanis a kevésbé népszerű, ám a célnak tökéletesen megfelelő Kőbánya alsó ? Kőbánya felső útirányt vettük igénybe. No nem a képen látható, az “alsó” megállóban lekapott vonattal utaztunk, ez ugyanis egy monori helyi szerelvény. A modern FLIRT motorvonatok a 100a vonalon csak hétvégeken fordulnak elő, valamennyi monori személyvonat és néhány ceglédi zónázó képében találkozhatunk velük.

Kettősvágányú, villamosított vicinális? A pálya kinézete és a rajta haladó villamosok sebessége alapján kijelenthetem: igen! A Kőbánya felső pályaudvar előtt elhaladó 37-es vonal három megállónyi, egyébként nyílegyenes szakaszán 10 km/órás lassújel van kitűzve, amit meg is érthetünk, ha ránézünk a meglehetősen girbegurba sínekre és a gazborította pályatestre. A vidékies hangulatú környezetben vánszorgó járművek fotózása itt nem okoz különösebben nagy gondot?

Kőbánya felsőn félóra várakozásnak néztünk elébe, ismerve vasutunkat nem mertük megkockáztatni a gyorsabb, ám szoros átszállási idővel számoló eljutási változatot. A kényszerpihenőt pedig mi másra használhattuk volna fel, mint a közlekedő vonatok megfigyelésére és megörökítésére. Mások is figyeltek a peronon, de nem fotósok, hanem két kéregető hajléktalan. Egyikük a hangulatos állomáson átrobogó szlovák Gorilla fényképezése közben is ott sertepertélt körülöttem, de sikerült elkerülnöm, hogy megszólítson.

Kőbánya felsőről továbbutazva az említett két személy is velünk tartott, ám ? a karakán kalauznő hathatós közreműködése következtében ? csak egy megállónyira, Rákosig jutottak. A mi utunk viszont innentől eltért a szokásostól, Gödöllőn ugyanis egy ismerősöm várt minket és autóval visszaindultunk Isaszegre. Majdnem nem értünk oda időre, ugyanis belefutottunk egy rendőri ellenőrzésbe, amely szerencsére korrekt és főleg gyors volt. Amit pedig fotózni akartunk, az a szintén Gödöllőre tartó nosztalgiavonat volt.

A rekordrövidségű, ali tízperces isaszegi tartózkodás végeztével irány ismét Gödöllő, mivel szerettük volna még a vonat élén egyenes állásban (kazánnal előre) látni a 424-est. Kicsit csalódásként éltük meg a 424-es megjelenését, ugyanis a 324-esre számítottunk, no de ennél nagyobb bajunk sose legyen! Félúton, Gödöllő, Állami telepek megállóhely közelében pirosat jelzett a fénysorompó, ezért megálltunk. Az 5341 036 megörökítése után a lassan eleredő esőben folytatva utunkat hamarosan ismét Gödöllő állomásán találtuk magunkat.

Szerencsére az eső nem tartott sokáig, mire az autóból kiszálltunk, már el is állt. A pályaudvaron igen nagy élet fogadott: a nosztalgiavonat utasainak nagy része még az idegenvezető eligazítását hallgatták, de többen szétszéledtek, s vagy elindultak a városba, vagy az állomáson csellengve nézelődtek, fotózgattak. Ez utóbbi tevékenység adott munkát a külön erre az alkalomra bevezényelt ügyeletes tisztnek, aki harsány hangon terelgette el az odatévedteket az áthaladó vonatok útjából.

Húsvéthétfőn nem várhat a vasútfotós élénk tehervonat-forgalmat, s most sem volt ez másként. Ott-tartózkodásunk idején mindössze egy áruszállító szerelvény tévedt arra, melyet a Rail Cargo Hungaria bérelt, még ÖBB-gúnyás 1116 006-osa vontatott. Közben a jó öreg 424-est lekapcsolták a kocsisorról, majd a tehervonat elhaladása után üstöllést körbe is járatták. A művelet közben legnagyobb megrökönyödésünkre egy ifjú legényke, dacolva a párás idővel, az egyik jelzőre mászott fel fényképezés céljából.

Gödöllő állomás egyik dísze az Ybl Miklós tervezte valamikori királyi váróterem. Az egykor Ferenc József magyar király és felesége, Sisi gödöllői utazásai miatt emelt ház az utóbbi időszakban normál utasforgalmi létesítményként szolgált. Az egyre romló állapotú épület felújítása végre megkezdődött, talán hamarosan ismét régi fényében láthatjuk, s gyönyörködhetünk benne. A fotón a vonatjára ráálló vasparipa éppen a királyi váróterem épülete előtt halad el.

A nosztalgiaszerelvény visszaindulásra kész. No, van még addig idő, hiszen az utasoknak csak délután fél ötre kell visszaérkezni. A fotó elkészítése után nem sokkal a felvételi épület tetejére két fiatalember mászott fel és onnan fotózták a mozdonyt, szerencséjükre sem a vasutasok, sem a biztonsági ember nem vette őket észre. Mi pedig elbúcsúztuk autós ismerősünktől és a város felé vettük az irányt. Vajon kivel találkoztunk az állomás előtti téren? A Kőbánya felsőn ?megismert? két úrral, tehát csak sikerült nekik is idáig eljutni.

Gödöllőnek két vasútja is van, a MÁV miskolci fővonala mellett utazhatunk oda még a BKV HÉV zöld szerelvényeivel is. Az utóbbi társaság két sínpárja átszeli a települést, majd a központot megkerülve a vasútállomásnál ér véget. Régi indóháza a város közepén, a kastéllyal átellenben található, s bizony ráférne már egy jó kis felújítás. Már nem eredeti funkciójában üzemel, nagy részében vendéglátóipari egység működik. Ebben az étteremben fogyasztottuk el ízletes, bár kissé drága ebédünket, utána pedig felkerestük a nevezetes kastélyt.

A XVIII. századi építésű, kettős U-alakú építmény egy részében 1945 után magyar és szovjet katonai alakulatok telepedtek meg, más részében szociális otthont, szükséglakásokat alakítottak ki. Az épületegyüttes alaposan megsínylette ezt az időszakot, azonban a közelmúltban megkezdett rekonstrukciónak köszönhetően egyre nagyobb felülete nyeri vissza eredeti megjelenését. Ahogy évről évre látogattuk, mind? kevesebb lett a romos falfelület, talán nemsokára a teljes komplexum olyan lesz, mint egykoron.

Visszafelé menet, még elég messzi az állomástól hangorkán zajfoszlányai érték el fülünket. Azt gondoltuk, csak a párás levegő hozza össze a különböző utcai zajokat, de nem: a pályaudvar oda nem illő vasúti járművekkel volt tele. A gőzvontatású nosztalgiavonatot most nem említem, hiszen arról már volt szó, viszont vele szemben az M41 2191 parkírozott az egyik mellékvágányon. A szombathelyi illetőségű, Hatvanba kihelyezett jármű általában a Budapest ? Lajosmizse vonalon dolgozik, most onnan tér haza karbantartásra.

Menetrend szerint nemcsak M41-es, Desiro sem közlekedik olyan vonatban, amelyik megáll Gödöllőn. Most azonban a 6342-es sorozatú dízelmotorkocsiból kettő is állt Gödöllőn, szolgáltatva a különös muzsika második és harmadik szólamát. Hogy ezek a járművek mi célból tartózkodtak itt, nem tudom, mindenesetre a körülmények alapján az volt az érzésem, hogy a szerelvény menetirányt váltott. Esetleg valami próbamenet lehetett, de érdekes pont Húsvéthétfőn ilyet közlekedtetni.

A hazautazás már nem sikerült olyan jól, mint az idejövetelünk. Az Egerből érkező sebesvonat egy FLIRT-ből állt, ennek következtében nagy zsúfoltság uralkodott benne. Ráadásul - már átszállás után, a következő vonatból - sikerült megszemlélnünk a Szemeretelepnél történt halálos kimenetelű gázolás “eredményét”. Már ez is szinte hagyományosan hozzátartozik a húsvéti utazásainkhoz, hisz? tavaly és tavalyelőtt is belefutottunk hasonló eseménybe. Ettől eltekintve igazán kellemes kirándulást tudhatunk magunk mögött: a pozitív felhangokkal bőven tarkított kulturális program egy a vártnál változatosabb vasútfotózással párosul. Viszontlátásra Gödöllő, jövő Húsvétkor találkozunk!

[Korábbi húsvéti utazásaimról összeállítás található itt: http://www.vonatmagazin.hu/2010/04/godolloi-anziksz/]

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    A negyedik, 424-es kép miatt érdemes volt elvonatoznod egy napot, nagyon jó kép lett, gratula.

  • avatar
    JZ mondta:

    szép képek, és köszi a kultúrtörténeti szálat is.

    a gödöllő-veresegyház vonal maradékát láttad?

    ps. a jelző és épületmászó sulinetes gyökereket nem kommentálnám…

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Inkább másszanak és fotózzanak, mint firkáljanak :) Bár tény, felelőtlenség ilyet csinálni.

  • avatar
    btx mondta:

    A Desiro Zemplén IC-nek szokott lemenni, de hétvégén volt vele valami gixer. Asszem pótolták. Lehet, hogy azért állt Gödöllőn, mert Sátoraljaújhelyig már nem jutott el.

  • avatar
    JZ mondta:

    @B.Zsolt, tudom hogy te “normális” fotós vagy, és ezért tisztellek is. Az ilyen mászókásoknál lesz majd sírás-rívás, ha egyszer párás időben annyira lecsökken az átütési távolság, hogy kisvillám lesz belőle.

  • avatar
    Regio mondta:

    ” Az ilyen mászókásoknál lesz majd sírás-rívás, ha egyszer párás időben annyira lecsökken az átütési távolság, hogy kisvillám lesz belőle. ”

    Meg egy újabb forgalmat zavaró esemény…
    Sajnos nagyon adja alájuk a lovat az “egyik vasúti folyóirat főfotósa” a magaslati képeivel. A jómúltkor egy helyben(Érd) készült képről alig tudtam beazonosítani,hogy honnan készülhetett. Az egyetlen szóba jöhető leshely a vasút melletti 25 kV-os tápvezeték oszlopa volt,ugyanis nincs más magaslat a környéken…és természetesen a kép a “tudjukhol” volt főhelyen látható.

  • avatar
    JZ mondta:

    nem csak egy, van pár csimpánz még tartaléknak….úgylátszik ez a divat, mint az éjszakai képeknél (hibásan) izzólámpára állított WB (csodakék képek)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.