Főoldal » Modellbemutató, Modellvasút

Hobbytrain 1216

crash 2011 április 27 1 megjegyzés

A Hobbytrain 1216-osának bemutatását már rég óta terveztem – a múlt évi stuttgarti N-es találkozó óta, ugyanis ott sikerült megvásárolnom a modellt. A post megírása mindig tolódott, egészen mostanáig: mivel egy korábbi postban bemutattam a Fleischmann 1216-osát, nincs indok, amiért érdemes lenne halasztgatni a Hobbytrain modelljének bemutatóját. Egy kicsit tervezem tovább is menni ebben a postban: egymás mellé rakva a két gépet, megpróbálom megmutatni a különbségeket, pro és kontra.

A modell majd egy éve jelent meg a piacon. A piros ÖBB 1216-os változat már kifutó termék volt az ősszel, alig lehetett kapni. Utolsó példányt vásároltam meg a stuttgarti International N Scale Convention keretében megrendezett vásáron.

Először nézzük a modell történetét: a Hobbytrain annak idején a Taurus modelljével vált ismét népszerűvé az N-es modellezők körében. Olcsó modelleket kínált, minőség tekintetében pedig megosztotta a modellezőket: volt aki a Minitrix Taurus-nál jobbnak titulálta a modellt, volt, aki nem. Mindenesetre tény, hogy voltak / vannak kompromisszumai a modellnek, de szerintem elfogadható volt a 60-80 Eurós ársávban. Az elmúlt évben a Hobbytrain bemutatta a DB 189-es sorozat modelljét. Ez nem más, mint az osztrák “nagy” Taurus, a 1216 őse. Amikor a Siemens a 1216-ost fejlesztette az ÖBB-nek, tulajdonképpen a 189-e áttervezésével jött létre a típus, arra rakták rá a Taurusra jellemző orrot, és így lett az új mozdony. Ezt használta ki a Hobbytrain, és a 189-es modell alvázára ráraktak egy 1216-os karosszériát, így spórolhattak egy sort.

A Hobbytrain 1216 igencsak szemrevaló modell. Úgy látszik, a Hobbytrain tanult a Taurus kapcsán kapott kritikákból, mert a pénzéért egy igencsak tetszetős modellt kapott azt ember első látásra. Az apró részletek a helyükön vannak, a forgóvázak jól kidolgozottak, és a tetőberendezésekre sem lehet panasz. Első látásra jól néz ki a modell. Majd később megnézzük közelebbről is..

A belbecs, a hajtás konstrukciója állítólag nem változott, kivéve azt, hogy végre NEM651-nek megfelelő digitális-dekóder foglalat került a mozdonyba. Ez üdvözlendő dolog, nagyon. Én azonban észrevettem más változást is a belbecsben: hogy a konstrukción változtattak-e, vagy csak a minőségbiztosítás nézi szigorúbban a modelleket ezután, nem tudom, de egy nagyságrendekkel halkabb, és simább futású modellt birtoklok, mint a sima Taurus modelljeim. Az sem elhanyagolható, hogy a mozdony nem nagyon hajlamos a melegedésre: míg a többi Taurus hajlamos a melegedésre, addig az új mozdony vészes melegedés nélkül bírja az órákig tartó játékot is. Ez mindenesetre dicséretes.

Ami nem dicséretes, hogy a favoritomnak tartott Bachmann N-es dekóder nem fér el a mozdonyban: ha ilyen dekódert, vagy Lenz LE521-et rakok a bele, akkor a gép kasztniját nem lehet rendesen visszarakni. Ez azért nem szép. Mondjuk amúgy sem valami stabilan ül a kasztni az alvázon: három alkalomból egyszer legalább a kezemben marad a kasztni, és az alváz külön életet él. A dekóder-probléma megoldása valószínű az lesz, hogy kivágom a dekóder helyét a nyából, és beforrasztom fixen a Bachmann dekódert. Nem akarok Lenz minit venni a Bachmann dekóder négyszereséért, illetve nekem a Tran dekóderei sem jelentenek megbízhatatlanságuknál fogva alternatívát.

Előbb írtam, hogy jó a modell futása. Igen, e mellett leírhatom, hogy nincs probléma a vonóerejvel sem, az általam nem szeretett tapadógyűrűknek hála. Átlagos 7-8 UIC kocsis személyvonatot probléma nélkül vontatott. A Taurushoz képes javítottak a közelkapcsoló-kinematika kialakításán is, a mostani finoman jár, nem akad, jól használható.

Ami probléma van a mozdonnyal kapcsolatban, az az ára: a korábbi 60-80 Eurós árból elmozdult a száz Euró feletti ársávba: konkrétan 110-130 Euró között mozog az új modell ára. A piros ÖBB 1216-ost 125 Euróért vásároltam. Ez már az ingerküszöbön felül van, nem az eldobható modell kategória. De még ez is rendben van, jó kis modellnek tekinthető a Hobbytrain mozdonya, ha elfelejtem a dekóder-mizériát, és az e miatt folyton leeső kasztnit.

A leányzó fekvése azonban két héttel ezelőtt megváltozott. Ugyanis megjelent a Fleischmann 1216-osa, amely adja magát, hogy hasonlítsam össze vele. Nézzük!

Amikor egymás mellé raktam a két modellt, feltűnt, hogy mindkettőnek a forgóváza elég részletes kidolgozású, és bár ugyanazon mozdonyt modellezik, mégis különbözőek. Nem arról van szó, hogy az egyiken megvan az a részlet, ami a másikon nincs, hanem hogy az adott részlet máshol van. Kerestem képeket, van-e különböző fogóváz-kialakítású 1216-os, és megnéztem a 185-ös forgóvázát is. Az utóbbi volt a nyerő: A Hobbytrain spórolt, és a 1216-os forgóvázához csak hasonló, 189-es forgóváz van a mozdony alatt. Annyi szól még a Fleischmann javára, hogy itt a kerék oldala is ki van dolgozva.

Másik dolog, ami feltűnt, hogy a Hobbytrain modelljének alsó  lámpaburái kiállnak a felületből, míg a Fleischmann-nál ezek belesimulnak az orr felületébe. Ennek is utánanéztem, a Fleischmann a nyerő. Azonban ha jobban megnézem a Hobbytrain lámpáit, a kettős lámpabura alatt látszanak a lámpák körvonalai, míg a Fleischmann-nál ez nem kivehető. A fene sem érti ezeket. A Hobbytrain minek fantáziál a felületből kiálló lámpaburát, ha nincs olyan az eredetin, a Fleischmann meg miért nem képes feltamponálni a fényszórók körvonalát, hamár a váltott fényt is megoldotta, és a Hobbytrain csálé lámpaburái alatt is jelölve van a lámpák körvonala?

 

A feliratozás a modelleken teljesen jó. Egyiken sem tudok kiszúrni semmi olyan hibát, amely azt mondaná, egyik vagy másik feliratozása jobban sikerült. Maximum a modellek színében tudok kötözködni, a Fleischmann pirosa a világosabb, míg a Hobbytrain-é bordós. Hogy melyik az igaz? Szerintem a kettő között van az igazság, de mivel két egyforma színű mozdony csak a gyárban létezik, ezért ezen nem problémáznék hosszasan.

A tetőberendezéseket vizsgálva arra a véleményre jutottam, hogy bár mindkét mozdony tetőberendezései elég filigránnak tűnik, a Fleischmann áramszedő-konstrukciója valahogy jobb kialakítású. Stabilabbnak tűnik, és a paletták fekete színe is élethűbb hatást kelt.

Belbecs tekintetében a Fleischmann modell futása sokkal halkabb. Mindkettőnek van közelkapcsoló-kinematikája, tapadógyűrűje a kerekein, lendkerekek a motor tengelyén. Egy dolog tesz csak boldogtalanná a Hobbytrain modellel kapcsolatban: hogy a Bachmann dekóder nem fér bele, és nem lehet a kasztnit e miatt visszapattintani a helyére rendesen. Az e miatt az ember kezében maradó kasztni, és a külön életet élő, rosszabb esetben kieső alváz megoldást egyenesen gyűlölöm, utálatos dolog.

Ha össze kell hasonlítani a modelleket, nálam egyértelműen a Fleischmann modellje a nyerő. Azonban el kell mondani, hogy a dekóder-probléma kivételével olyan apró különbségekről, hibákról van szó, ami miatt akár elfogadható is lehetne a Hobbytrain modellje. Ismerve azonban az árát, és hogy a hibákkal küszködő és a majdnem tökéletes modell között kilenc Eurónyi az árkülönbség, ez igencsak a Fleischmann javára billenti a mérleg nyelvét. Kilenc eurót megér a tökéletesség.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    JZ mondta:

    “A Hobbytrain spórolt, és a 1216-os forgóvázához csak hasonló, 189-es forgóváz van a mozdony alatt.” – itt elvesztettem pár hajszálamat…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.