Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Londoni kirándulás

galbert 2011 május 23 4 megjegyzés

Már többször terveztem, de végül mindig csak tologattam egy jó kis körutazást Londonban. Gondoltam, hogy a WoS 3 megjelenése előtt igazán végig kellene utazni a Circle Line-t, illetve – ha már szimulátor – be kéne utazni azokat a vonalakat, amelyeket szívesen irányítok SimSigben: a Wembley Suburban-t, illetve a North London Line-t. Aztán legutóbb, mikor rászántam magam, elkövettem egy hibát – vasárnap mentem. És hogy ezt még fokozzam is, persze nem néztem meg előre a neten, hogy mi lesz lezárva felújítás miatt. Röviden: minden, ami érdekelt. Sikerült ugyanis egy olyan hétvégét kiválasztani, amikor nem kevesebb, mint 5 metróvonalon volt teljes vagy részleges vágányzár, illetve nem közlekedett az Overground (ez a cég üzemeltet több londoni elővárosi vonalat, többek között a North London Line-t és a Wembley Suburban-t) sem a legtöbb vonalon. Sőt, a NLL-on vasárnap egyáltalán nincs forgalom. Ezért aztán most szombaton, némileg több körültekintés után ismét felkerekedtem, hátha ezúttal jobban sikerül.
A város, ahol még pár hétig lakom, a West Coast Main Line mellett fekszik. Alapvetően két társaság szolgálja ki: a London Midlands (aki az állomást is kezeli), valamint a Virgin Trains. Utóbbi vegyesen közlekedtet erre Super Voyagereket (Class 221, dízel billenőszekrényes motorvonat) és Pendolinokat (Class 390, villamos billenőszekrényes motorvonat). Ha az ember siet, érdemes ezeket választani, ugyanis a kb. 80 km-es távot bő fél óra alatt teszik meg, az út jelentős részén 125 mérföldes (kb. 200 km/h) óránkénti sebességgel száguldva. Én viszont most nem siettem, ráadásul ezek jellemzően nem állnak meg Watford Junction állomáson, így a London Midland vonata mellett döntöttem. A Midland jellemzően villamos Desirokat (Class 350/1, illetve 350/2) használ, kétféle belső elrendezésben: 2+2, illetve 3+2 ülés egy sorban. Utóbbi elrendezést nagyon nem szeretem, ugyanis a brit vonatok eleve keskenyebbek, mint otthon, így elég szűkös a helykínálat.

London Midlands Desiro jár be Milton Keynes Central állomásra

Az én vonatom szerencsére ezúttal a tágasabb variáns volt, kellemessé téve a félórás utat Watford Junction-ig. A WCML ezen szakasza négyvágányos, ahol az angol szokásoknak megfelelően 2 “gyors”, valamint 2 “lassú” vágány van. Előbbiek a billenőszekrényes járműveknek 125, utóbbi valamennyi járműnek 100 mérföld/órás sebességgel járható (így valóban relatív a lassú megnevezés). A forgalom igen élénk, kb. 5-10 percenként járnak a helyi és távolsági vonatok, de egy-két tehervonatot is látni (jellemzően Class 66-os mozdonyokkal). Watford Junction állomáson szálltam át a London Overground szerelvényére, ezzel terveztem megtenni az út hátralevő részét Euston állomásig a Watford DC Line-ként is ismert vonalon. A DC elnevezést onnan kapta, hogy a vonal egyenárammal villamosított, a vonatok pedig harmadik sínből veszik az áramot. A vonal különlegessége, hogy Harrow & Wealdstone és Queen’s Park állomások között ezen közlekednek a metró szerelvényei is (Bakerloo Line), ezen a szakaszon négysínes rendszer van kiépítve. A táv legnagyobb részén a vonal vágányai a WCML mellett haladnak, így ezen a szakaszon már hat párhuzamos vágány helyezkedik el egymás mellett… A vonal jellegzetes járművei manapság a 378-as sorozatú, teljesen átjárható ötrészes motorvonatok, amik sajnos (legalábbis nézelődés szempontjából mindenképp) a minél több utas befogadására optimalizáltak, így belső elrendezésük a metróhoz hasonló. Az átjárhatóságot azonban nem csak Magyarországon, itt sem használja ki az utazóközönség, így teljesen általános, hogy az ajtók körül nagy a tömeg, már alig férnek fel az emberek, míg a csuklók környékén “táncolni is lehet”.

Class 378 utastere

A vonal jellemzően lerobbant iparterületek között halad, de azért akad érdekes látvány is mellette, pl. egy szép nagy rendező pályaudvar Wimbledon környékén, valamit a Stonebridge Parknál található metrókocsiszín. A pálya jelentős része illesztett és nem hegesztett, ezért kellemes mellékvonali hangulatot áraszt – legalábbis a hangok terén, ha már a járművek olyan sterilek, amilyenek :-) . Némi zötyögés után befutottunk Euston állomásra, irány a metró! Mivel a Circle Line egy része most is le volt zárva, így ezt legközelebbre hagyom, uticélom tehát Richmond. A számtalan lehetőség közül végül azt választottam, hogy a Victoria Line vonataival lezötyögök Victoria állomásig, majd onnan a District vonalon utazom Richmondig. Ez legalább lehetőséget adott, hogy részben érintsem a Circle Line-t. Victoria állomás (legalábbis a föld alatt) nem tartozik a legszebbek közé, de annál érdekesebb, ugyanis gyakorlatilag S alakban terül el, némi kihívás elé állítva a metró személyzetét, de ezen persze a kamerák segítenek.

District Line szerelvény érkezik Victoria állomásra

A District Line-on közlekedő járművek… khmm… Nem a legszebbek :-) . Egyszerűek, mint a faék, – mondhatnám – de inkább hasábhoz hasonlatosak, nem bonyolították túl őket. Végülis a célnak megfelel, csak a szemet bántja. Viszont a vonal külső szakasza igen kellemes. Earl’s Court állomás környékén rengeteg kiágazás található (többek között egy üzemszerűen használt delta is), majd Baron’s Court állomásnál becsatlakozik a Piccadilly Line. Itt közös peronon lehet átszállni a két vonal vonatai között, amik ráadásul meg is várják, amíg az utasok átszállnak. És innen jön az érdekes rész: a két vonal párhuzamosan halad (külön vágányon) Turnham Green-ig, ami kellemes párhuzamos meneteket, majd előzést produkált. A két szerelvény egyszerre indult Baron’s Court-nál, majd a Piccaddilly vonat lelassult, majd a következő állomáson ismét egyszerre állt a két vonat. Innen a mi vonatunk indult előbb, de a Piccadilly számos állomáson áthalad, ahol a District nem, így menet közben több Piccadilly szerelvény is megelőzött miket. Tisztára mint a nagyvasút… :-) Az utolsó néhány megállónak is inkább elővárosi, mintsem metró jellege van. Az utolsó előtti megállónál (Kew Gardens) leszálltam kicsit fotózni. Jó választás volt, ugyanis itt lehetett látni Underground, Overground szerelvényeket, valamint a Heathrow-ra süllyedő repülőket.

District Line szerelvény Kew Gardens előtt

District Line szerelvény Kew Gardens előtt. Lehet találgatni, hogy melyik szögből a legcsúnyább a jármű?

District Line szerelvény Kew Gardens előtt

Class 378 hagyja el Kew Gardens állomást

Érkező repülőgép tart Heathrow felé

Maga az állomás is nagyon hangulatos volt, készítettem is egy képet, amely inkább dokumentum jelleggel hivatott visszaadni a hangulatot, lévén a nap állása miatt elég árnyékos a szerelvény homlokfala.

Kew Gardens állomás

Telt az idő, így kivonatoztam Richmondba, hogy felszálljak a North London Line-on közlekedő szerelvényre. A richmondi állomás perontetői nagyon tetszettek a hagyományos oszlopok és díszítések miatt. Jó lenne, ha KöKi is így nézne ki?

Richmond hangulatos peronja mellett vár indulásra egy Class 378 szerelvény

Vonatom a már megszokott 378-as sorozatból került kiállításra, ami rossz hír volt a nyakamnak, mivel a fejet igen erősen elfordítva lehetett csak kilátni az ablakon, ami 1 órán keresztül kicsit fárasztó volt… A vonal különlegessége, hogy részben harmadik sínes, egyenáramú, részben pedig felsővezetékes, váltakozó áramú rendszerrel villamosított, így maguk a járművek is két áramneműek, alsó és felső áramszedővel. Az átkapcsolás Acton Central állomáson történik, és pillanatok alatt elkészül. A vonat szépen körbejárja London északi részét, számos helyen keresztezve különböző vasútvonalakat, így bőven nyújt látnivalót. Csak az a fránya ülés ne így lenne elhelyezve… Egy órás nyakgyötrés után megérkeztünk Stratford állomásra. A vonal korábban még hosszabb volt (a SimSigben ezt láthatjuk), de ma már nem járnak vonatok a keleti szakaszon. Stratfordról több lehetőség kínálkozott, hogy visszatérjek Euston-ra, én a DLR vonatát választottam. A DLR a Dockland Light Railways rövidítése, s egy automata üzemmódban, vezető nélkül közlekedő, részben föld alatt, részben emelt pályán közlekedő vasútüzemet takar, amit a rehabilitált Dockland feltárására építettek a nyolcvanas évek végén. Mivel a vonatok vezető nélkül közlekednek, kiváló a kilátás előre és hátra is, így jól megfigyelhető a vasútüzem és a környék is. Canary Wharf állomás különleges, 6 peron szolgál ki 3 vágányt. Erre azért volt szükség, mert a környéken egyre-másra nőttek ki a földből a felhőkarcolók, ami elég jelentős ingázási igényt generált.

Stratfordi DLR vonat indulásra vár Canary Wharf állomáson, a legújabb, B07-es típusból kiadva

Stratfordi DLR vonat indulásra vár Canary Wharf állomáson. Háttérben egy B2K sorozatú szerelvény

DLR vonat indul hamarosan Tower Gateway állomásra.

Utam ezután Bank állomásra vezetett, hogy a Northern Line-on keresztül Euston-ra metrózzak, ahol – mivel most már siettem haza – egy Virgin Pendolinora szállva elbúcsúztam Londontól és hazabillegtem Milton Keynes-be.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Mondtam, hogy meglesz a WoS 3 megjelenése előtt. :-)
    A Class 378-ast én is ki szeretném próbálni, talán szeptemberben összejön. A képeden mögötte egy SWT Class 458-as Juniper érkezik(?).
    A DLR pedig nagy kedvenc, nincs annál jobb mint beülni a szerelvény elejébe és bámulni a felhőkarcolókat a magas vezetésű – ott legalábbis – síneken.

  • avatar
    galbert ( a szerző ) mondta:

    Így van, bár nem érkezik, hanem jár ki az állomásról. :) Jó dolog a 458, csak a fránya pados elrendezés ne lenne… Viszont, ha már Overground, akkor érdemes kipróbálni a Class 172-eseket, amik a Gospel Oak Branch-en járnak. Ott legalább normálisak az ülések és a vonalnak is kellemes dízeles mellékvonal hangulata van…

  • avatar
    galbert ( a szerző ) mondta:

    Akarom mondani 378…

  • avatar
    IST mondta:

    Visszaolvasva ezt a cikket most már elmondhatom, hogy mind a Class 378-as, mind a 172-es ki lett próbálva. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.