Főoldal » Bemutatók, Címlap, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Portsmouth Direct Line

IST 2011 május 22 Nincs megjegyzés

Aki kellőképpen régóta olvassa a vonatmagazinon megtalálható bejegyzéseimet az már biztosan tudja, hogy kedvelem a britek vasútját, azon belül is a South West Trains járatait. Próbálom nyomon követni mi történik náluk, figyelemmel kísérem a járműállományukat, olvasgatok amit lehet a cégről, vasútmodelleket is gyűjtök a témában. Emiatt aztán talán nem meglepő, hogy nagyon vártam már a Portsmouth Direct Line nevű RailWorks 2 kiegészítő megjelenését, hiszen ez a fővonal a South West Trains hálózat része. A pálya mellé a Siemens által gyártott Desiro család egyik tagját, a Class 450-es villamos motorvonatot is elkészítették, azaz minden adott volt, hogy ismét Délnyugat-Angliában érezhessem magam.

Kezdjük rendhagyó módon a piszkos anyagiakkal: a pálya és a jármű egy csomagban kapható a Steam hálózatán keresztül, azaz csak letölthető verziója van, lemezen nem került kiadásra. Kissé sajnálom a dolgot, én valahogy jobban szeretem a dobozos termékeket, de úgy tűnik lassan meg kell barátkoznom a gondolattal, hogy a jövőben ez már így lesz. Megjelenési akcióban 22 eurót kértek el érte, míg most 28 euróba, azaz olyan 7500 forintba kerül. Ez így elsőre soknak tűnik, de ha a kedvenc vesszőparipámat nézem (egy magyar személykocsi H0-s méretben a Rocotól 13 ezer forintba kerül – agyrém), és az általa nyújtott játékidőt is hozzáteszem, akkor talán már nem is olyan rossz ez az ajánlat.

Kézikönyvet a vásárlás módja miatt szintén csak digitálisan kaptam, egy 28 oldalas pdf dokumentum személyében. A kivitelezésébe ugyan bele lehetne kötni, viszont a járművezetőknek kellemes tartalommal kedveskedik. Amellett, hogy minden küldetéshez tartalmazza a megfelelő menetrendet valamint elmagyarázza a jelzők és táblák jelentését, magában foglalja a pályán megtalálható sebességkorlátozásokat is, külön jelölve azt is, hogy melyik kitérőn mennyivel lehet közlekedni. A pályát éppen tanulóknak ez bizony jól jöhet. Korábban is láttam már ilyen megoldást, a Glasgow Airport Rail Link kézikönyve is tartalmazta ezeket, már akkor is bejött a dolog, most is. Mondhatnám ennek kellene alapnak lennie, végülis nem egy nagy meló elkészíteni.

A pálya, ahogy az a fentiekből már kiderült Délnyugat-Angliában van, Wokingot köti össze Portsmouth-szal, bár a járatok leginkább London Waterloo állomásától mennek Portsmouthba Wokingon át, csakhogy Wokingig a South Western Main Line-t használják. Utóbbi nincs lemodellezve, meg kell elégednünk a Woking – Portsmouth résszel ami 49 mérföldes, azaz nagyjából 80 kilométeres távolságot jelent. Ez így annyira persze nem hangzik jól, pláne ha azt nézzük, hogy a vonalon – pontosabban annak csak egy részén – 90 mph a megengedett legnagyobb sebesség, így elvileg egy sehol meg nem álló gyorsvonattal alig valamivel több mint fél óra alatt végigérnénk rajta. Csakhogy. Az út során egyrészt a már fentebb is említésre került lassújelekkel is találkozhatunk, melyeket jellemzően az ívek indokolnak, másrészt pedig 16 állomást sikerült erre a viszonylag rövid szakaszra lerakni, úgyhogy egy mindenhol megálló vonattal 80 percet elleszünk.

Talán már a fenti képekből is feltűnt, hogy bár a pálya villamosított, sehol sem látunk felsővezetéktartó oszlopokat és így vezetéket sem. A titok nyitja nyilván a harmadik sínes rendszer, amely 750 V egyenáramot biztosít a rajta közlekedő szerelvényeknek. A játékban ez jól látható, ahogy olvastam a készítők meglehetősen sok időt töltöttek el vezetőállás videók tanulmányozásával, hogy jó helyre tegyék le mindenhol a síneket. De persze nem csak ezzel foglalkoztak a pálya kialakításánál: brit fórumon olvastam véleményeket olyanoktól akik azon a vidéken laknak, sőt, olyantól is aki a vonalon vezet motorvonatokat, és egyöntetűen dicsérték a megvalósítást. Bár hibákat is találtak, de összességében nézve pozitív a játék által nyújtott élmény, erősen hasonlít a valóságra. Ami szerintem jó hír. Én csak kétszer utaztam a vonalon, így aztán összehasonlítani a valóssal nem tudom, csak abban vagyok biztos, hogy kellemes élményt nyújt.

Szerencsére ez az útvonal sem tartozik abba a kategóriába, hogy csak már meglévő objektumokból próbáltak összedobni egy új pályát, odafigyeltek az állomások kialakítására, a vágányhálózat megfelelő elhelyezésére. Számos új tereptárggyal találkozhatunk, a vonal mellett található egyedi épületek pedig megvalósításra kerültek, így többek között láthatjuk a Spinnaker tornyot Portmouthban. Mindemellett ez a kiegészítő nem kizárólag járművezető szimulátor, így a GARL-tól eltérően nem csak a pálya közvetlen környékét dolgozták ki, azaz külső nézetes vezetésből is élvezetes a játék.
A vonal a kanyargóssága mellett némi szintkülönbséget is magában hordoz, Guildford és Haslemere között meg kell másznunk egy hegyet, míg a Petersfieldbe való leereszkedés után ismét egy kisebb emelkedő jön, utána pedig Portsmouthban gyakorlatilag majdnem teljesen a tenger szintjéig megyünk vissza. Azért csak majdnem, mert Portsmouth Harbour végállomás stégeken áll a tenger fölött, majdnem úgy mint Wight szigetén Ryde Pier Head vasútállomása (amit mellesleg hajó köt össze Portsmouth-szal). Útközben persze találkozhatunk más érdekességekkel is, úgymint alagúttal, hidakkal és bevágással, tényleg kellemes lett a vezetési élmény, ami nem nélkülözi a viszonylag sok gépészkedést az itt-ott elszórt lassújelek miatt. Az állomásoknál pedig megemlíteném a digitális utaskijelzőt, amely bár nem úgy működik igazán mint a valóságban, de kellemes poént jelent a felhívása, hogy vigyázzunk az értékeinkre, míg persze mellett a játékbeli időt is mutatja.

Azt hiszem itt az ideje áttérni a járműre is, amely a Siemens által megépített Class 450-es Desiro. Nyilván ez különbözik a hazai síneken is ismert Desiróktól, de mégis ugyanazon család tagja. A briteknél ez az altípus elővárosi közlekedésben, személyvonati forgalomban fut leginkább 100 mphs-, azaz 161 km/h-s megengedett legnagyobb sebességgel. Van HC verziója is, ami a High Capacity-t jelenti, ez plusz utasférőhelyet jelent. És a britek szerint nagyobb zsúfoltságot…
A külső első ránézésre nekem meggyőző volt, remekül visszaadja a valóságban megtalálható jármű formáját a készítők által gyártott Class 450-es Desiro. Azonban ha már egyszer van jópár fotóm erről a gépről valamint rendelkezek a Modern Locomotives Illustrated megfelelő számával, így aztán nem volt kérdés, hogy egy kicsit alaposabban is szemügyre veszem ezt a villamos motorvonatot. És igazából nincs mit nagyon hozzátennem. Teljesen rendben van külsőre a jármű, még a Dellner csatlakozó alatti kis piktogramot is felhelyezték és a tetőt sem barmolták el, a más típusú Desirokon meglévő áramszedő helye is feltüntetésre került, úgy néz ki a négykocsis szerelvény ahogy kell. Kapcsolhatók is egymással, így a valóságban is látható 2*4-es vagy 3*4-es formációt is összeállíthatunk. Mivel ennek a gépnek az átjáróajtaja nem dönthető mint a Class 380-as Desironál, ezért nem fogjuk látni kapcsoláskor ugyanazt az animációt, de ez persze nem baj. Az ajtók természetesen kiemelkedve szétcsúsznak a valóságnak megfelelően, a fények viszont csak “hagyományosan” kapcsolhatók, ami kissé csalódás a Class 156-os dízel motorvonat után, ahol mindenfajta kombinációt elő lehetett állítani. A jármű festése is teljesen rendben van, hiányérzet egyedül a vasúttársaság logójának hiánya miatt lehet, úgy tűnik ez már szokássá fajul, hogy a brit gépeken alapból nem szerepelnek ezek. Nem tudom miért nem tudnak vagy akarnak megegyezni a vasúttársaságokkal, mert ez így azért szerintem gáz, de biztosan megvan erre is a magyarázat.

Szintén probléma az utastér nézet hiánya. Bár ha a szabad kamerát választjuk akkor szépen be lehet menni a szerelvény belsejébe ami ráadásul ki is van dolgozva, viszont az 5-ös billentyűvel nem lehet kiválasztani. Furcsa. A vezetőállás egy-az-egyben a valósnak megfelelő, minden a helyén van, de ez igazából alap dolognak mondható. Amivel nem vagyok kibékülve az a textúrák felbontásának alacsony voltja, a szövegek ugyanis mosódnak amit megintcsak nem értek, hogy miért nem lehet normálisan megcsinálni. Az pedig már a készítők igényességén múlik, hogy mennyire lehet használni az egyes kapcsolókat, sajnos ebben a Desiroban szinte semennyire, csak a megszokott billentyűk állnak rendelkezésünkre. Szintén csalódás a Class 156-os után, ahol például az iránytábla kijelzőjén is lehetett gombnyomásra futtatni a célállomásokat. Itt csak a küldetésszerkesztőben lehet változtatni, mondjuk legalább ott lehet a járműszámozás mellett. Utóbbi egyébként pozitívum, mármint az, hogy nem mindig ugyanaz a 450 074-es jön szembe, hanem változó számú járműveket láthatunk.

Külsőről legyen elég ennyi, nézzük a tulajdonságokat! Többen kritizálták a motorvonat gyorsulását, van aki egyenesen azt mérte, hogy 3 másodperc alatt 100 km/h-n volt a vonata, de megmondom őszintén én ilyet nem tapasztaltam. Valószínűleg ha kikapcsolnám a profi módot, elfeledkeznék a kerékperdülésről és kapásból 100%-os teljesítménnyel indítanék akkor tényleg durván gyorsulna a járgány, csak mi értelme lenne így vezetni? “Profi” szinten csak egyes fokozatban lehet indulni különben máris pörög a kerék, szóval csak óvatosan! Én nem mondanám, hogy túlzott lenne a gyorsulás, érzésre azt mondanám, hogy pont jó így, viszont elhiszem azoknak a briteknek, akik nap-mint-nap ezzel a vonattal utaznak, vagy éppen vezetik. A fékhatás már izgalmasabb téma, szokás szerint rá kell kissé készülni, de nem annyira vészes mint a hírhedt HST fékje a játékban. Úgyhogy alapvetően jól vezethető járműnek mondanám.
A hangokkal már közel sem voltam ennyire megelégedve, mert bár szépen csikorog a fék megálláskor valamint szűkebb ívekben is hallhatjuk a jól megismert súrlódó zajokat, induláskor nem kapjuk meg a brit Desirok jellegzetesen “csivitelő” hangját. Ez szerintem sokat levon a jármű értékéből, már csak azért is, mert mindez a Class 380-as Desiro virtuális modelljében szerepelt. Remélem jön ki rá majd valamifajta javítócsomag, így túlságosan jellegtelen a motorvonat ebből a szempontból.

Küldetésből nincs hiány, baromira ki tud akasztani engem az amikor egy-egy kiegészítőhöz gyártanak ötöt amiből kettő szabad vonatozást jelent. No itt kapunk 10 feladatot, ebből 9 karrier módban is játszható, a teljes játékidejük pedig ezeknek valamivel több mint 9 óra, már ha mindent elsőre és jól megcsinálunk. A változatosságra nem lehet panasz: nyilván van személyvonatozás és gyorsvonat is, viszont olyanokkal fejelték meg a dolgot, mint például egy személyvonat Portsmouthból Petersfieldig ahol az utasok leszállása után ki kell húznunk az állomásról, majd a kitérők elhagyása után vezetőállás váltás, vissza a másik peron mellé, aztán irány Portsmouth de immáron már gyorsvonatként. Vagy az éjszakai utolsó vonat Havantból Portsmouthba ahonnan vissza kell mennünk Frattonba, hogy a depóban letegyük a járművet, de csak miután a mosó berendezésen áthaladtunk. Derék brit barátaink ugyanis igen kényesek a tisztaságra. A küldetések között egy tehervonatozás is feltűnik Class 37-es dízelmozdonnyal. Úgyhogy ezt a részt határozottan jóra értékelem, kellemes és változatos szórakozást nyújt ezek végigvezetése, pláne mert a pálya többi forgalma is rendben van, amik a küldetések alakulását is befolyásolni tudják az eredeti feladathoz kiadotthoz képest.

Összefoglalva igen jó darabra sikerült ez a kiegészítő, amely az érdeklődési köröm miatt eleve előnnyel indult nálam, nem igazán tudok elfogulatlan lenni az értékelésnél. Két dolgot sajnálok csak a fenti negatívumokon kívül: egyrészt azt, hogy nem lehet Londonig elmenni, másrészt azt, hogy a távolsági, gyorsvonati közlekedésre használt Class 444-es Desirot nem csinálták meg hozzá, azzal lenne ugyanis igazi a pálya forgalma. Talán plusz kiegészítőként egyszer majd azt is megkapjuk.

A végére egy apró poén maradt már csak: a készítők elrejtettek egy plusz járművet a vezethető gépek között, de ezt csak akkor látjuk ha a menüben a Drive by train opcióra kattintunk és legalulra tekerünk, ugyanis küldetés nincs hozzá. A gépjármű egy tejesautó, amelyet félelmetes, 23,6 mph-s sebességgel közlekedtethetünk Guildford utcáin, lásd a fenti képet. Bár más autóforgalommal így nem találkozunk, kormányozni sem kormányozhatunk, csak a sebességet vezérelhetjük, valamint akár fel is borulhatunk, azért némi mosolyt csalt az arcomra amikor megláttam.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.