Főoldal » Építés, Modellvasút, Tippek-Trükkök

T-Trak modulépítés – 1. rész

IST 2011 május 1 7 megjegyzés

Nem ezt terveztem vasárnapra, de ebben az esős, borongós időben úgysem lehet nagyon mit csinálni, így úgy döntöttem nekiállok egy kicsit úgy tenni, mint aki modellezik. Néhány héttel ezelőtt Bucóval készíttettem két modult a T-Trak rendszere alapján. Meg is kaptam érte a magamét a srácoktól a börzén, nem győztek poénkodni a méretén és a súlyán (részletek alant), de úgy voltam vele, ezzel csak-csak haladni fogok itthon. Aztán nap-napot követett és még mindig csak a faanyag árválkodott otthon, semmi előrehaladás nem történt. Ma viszont nekiültem a dolognak, fényképezőgéppel a közelemben.

Na de mi is az a T-Trak modul? – tehetitek fel a kérdést meglehetősen jogosan. A T-Trak 2001 óta létezik, mikoris egy amerikai úriember, név szerint Lee Monaco-Fitzgerald kitalált egy új és meglehetősen könnyen összeállítható rendszert. A célja ezzel az volt, hogy újabb és újabb embereket hódítson meg a vasútmodellezésnek, méghozzá azzal, hogy kis helyigényű, könnyen legyártható és sokszorosítható modulokat tervezett meg, míg a rá való sínanyag egyszerűen a Kato Unitrack rendszerére épül. De hogy ne csak szöveg legyen, álljon itt egy kép a nem hivatalos T-Trak honlapról, ami jól mutatja meg a koncepciót:

Egy egyenes modul tehát mindössze 308 mm hosszú, minimum 210 mm széles és 70 mm magas. Azaz tényleg kicsi, H0-ban gyakorlatilag egy személyvagon férne el talán rajta, N-ben azért jobb a helyzet. A hossz a sínanyag miatt fontos, pont egy 248 mm-es és egy 62 mm-es standard Kato egyenes sín fér el rajta, illetve lóg le 1-1 mm-t a modul két szélén. Több modult egymáshoz kapcsolni egyszerűen a sínekkel lehet, a Kato sínek híresen jó áramvezetése és stabilitása bőven elegendő az üzembiztos működéshez, ráadásul könnyen szét is szedhetők. Alapvetően kétvágányos modulokról van szó, viszont kétfajta vágánytávolsággal: a kisebbik esetén 25 mm-re van egymástól a két vágány közepe, míg az alternatív esetén 33 mm-re. Utóbbi így pontosan megfelel a Kato duplavágányos sínkialakításának, azaz nem kell a sínek között bajlódni a töltéssel. Ennek okán aztán borzasztó egyszerűen el lehet indulni még a teljesen kezdőknek is, a kis méret miatt pedig hamarabb lehet látványos eredményeket elérni. Mert valljuk be őszintén sokan gondolkoznak többméteres asztalokban, rengeteg vágány, épület, kisebb-nagyobb hegyek kialakításában, csak aztán mindig az elkezdés húzódik, na meg a befejezés. Egy nagy terepasztal elkészítésénél ráadásul még a kezdeti bénázás is meglátszik, jól kitűnik, hogy mi az amit valaki később, immár több gyakorlat megszerzése után készített és mi az amit még az elején. No de ez végülis mindegy is, én inkább azt mutatnám, hogy mit alkottam ma.

Elsőként azonban legyen egy kép arról, hogy a gyakorlatban hogyan is néz ki egy modul. Rajta a vonalak már a sín helyét jelölik.

Alulról is egy fotó, jól látható a négy sarokban lévő szintező:

A szintezők segítségével az asztalra helyezett modulokat egy kis tekerés után gyönyörűen be lehet billegésmentesre állítani.

Először a sínt fektettem le, korábban már bemértem hova is kellene letenni, ceruzával megrajzoltam a falapon a helyét. A rögzítéséhez kétoldalas ragasztószalagot használtam. Nézegettem síncsavarokat is, de nem győztek meg a magasnak, vaskosnak tűnő fejükkel, pedig azokkal biztosan jobban tartanának. Egyelőre reménykedek, hogy így is jó lesz, de majd meglátjuk mi sül ki belőle.

A tervem az volt, hogy a sín mellé kerítés kerül, annak túloldalán egy kis utcácska tipikus brit házsorral. Nem egy nagy durranás, de arra jó, hogy városi környezetben is tudok majd modelleket fotózni. A felső képen már az utat fektetem. Sajnos csak olyat tudtam venni ami nem elég széles a teljes út kialakításához, cserébe viszont mindkét szélén fehér csík található. Úgyhogy előtte egy kicsit meg kellett vágnom, az egyik feléről eltüntettem a fehér csíkot. Egyébként Noch termék, öntapadós az alja, csak le kellett húznom a papírt.

Az út lefektetése után jöhettek a házak. Itt a Metcalfe termékeit alkalmaztam, amik papírból készültek és szerintem borzasztóan jól néznek ki. Durva, mert van vagy 2-3 éve, hogy összeraktam ezeket. Az meg mér durvább, hogy visszakerestem a Metcalfe szóra itt a vonatmagazinon a keresőben és már három éve annak, hogy az ugyanilyen gyártmányú üzletek és állomás építéséről írtam cikkeket. Hogy telik az idő, nem igaz? Mindenesetre arra jó volt az egész, hogy így csak a kétoldalas ragasztót kellett már megint alkalmaznom, így gyorsan ment az utca kialakítása. A házak tulajdonsága egyébként az, hogy járdával is rendelkeznek, így erre sem volt gondom. Bajlódtam viszont mással:

Szintén korábban egy dekor boltban vettem néhány pasztellkrétát Aros Levi tanácsára, koszoláshoz. Ma nekiálltam belőle finom port gyártani, némi csiszolópapír használatával ennyi jött össze, ez azért elég néhány dologra. A háttérben álló Tic-Tac-os doboz tárolási célt szolgál, ebbe öntöttem bele a port. Remekül zár a doboz, kicsi is, könnyen hozzá lehet jutni és ecsettel is egyszerű belenyúlni, úgyhogy tökéletes erre a célra.

A beton kerítés műanyag modellje egy Ratio kitből származik. A képen is látható hogyan néz ki koszolás nélkül: nagyon műanyag hatású, ezt így nem akartam felrakni, úgyhogy megpróbálkoztam némi koszolással. Anno még Levivel beszélgettünk erről a technikáról, meg is mutatta élőben még vagy 2 évvel ezelőtt. A dolog lényege nagyjából annyi, hogy a korábban lereszelt krétaport felviszem száraz ecsetre, amit tudok azt lekocogtatok róla, sima papíron is meghúzkodom az ecsetet, aztán ha már nem fog túlzottan feketén, akkor elkezdem a műanyagon is. Így nem lesz túl sok krétapor rajta, finom hatást lehet vele elérni. Ha meg nem tetszik az eredmény, akkor simán le lehet róla fújni. Amint elégedettek vagyunk, matt spray-jel lehet rögzíteni a port. Alig pár perces meló az egész, nagyon-nagyon meg tudja dobni a látványt. Nem mondom, hogy tökéletes lett, nagyon messze van attól, első kísérletre viszont szerintem elfogadható.

A kerítés persze csak egy része a kis modulnak, még azzal is van melóm, ugyanis fogalmam sincs mivel rögzítsem a helyére, ezzel kapcsolatban szívesen látnék tippeket.
A modulokat szerintem mindig a kis apróságok dobják fel, így aztán elhelyeztem egy korábban vásárolt Hornby telefonfülkét, valamint egy Kato fát. A két autó egyelőre még nincs rögzítve, a fotó kedvéért tettem fel azokat. A terveim szerint még két villanyoszlopot rögzítek (csak előbb meg kellene venni azokat), valamint játszó gyerekeket (Noch) és pár sétáló felnőttet (Graham Farish) helyezek el. A figurák már megvannak, a rögzítés módja szintén kérdéses, nem tudom ennyire apró érintkezési felületeket mivel lenne érdemes ragasztani.
A modul elülső részére szintén betonkerítést tervezek és egy kis betonbunkert a pályamunkásoknak, utóbbit még össze kell raknom szintén Ratio kitből. A többi rész füves lesz elöl, a folytatásban majd ezeket mutatom be reményeim szerint.

A végére egy fotó egy klasszikus brit dízelmozdonnyal, azaz a proto Deltickel, mert nem zárhatom úgy ezt a bejegyzést, hogy nincs a modulkezdeményen valamifajta vasútmodell.
Jelenleg itt tartok, szerintem nem is rossz ahhoz képest, hogy mennyire nem rendelkezek ilyen irányú tudással. Én legalábbis meg vagyok elégedve az eddigi eredménnyel, a lényeg pedig úgyis ez.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Kiváló! Én is pont ma vettem elő a Delticet, igaz, én csak a WinTrack-ig jutottam, de írsz még két ilyet, és én is továbblépek! Kérdés: maga a modul honnan van? Nagyon profin néz ki!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Bucónak adtam meg a paramétereket és ő gyártotta le nekem. Neki ez kb. kisujjmozdulat volt, nekem meg a felszereltségemmel és tudásommal kb. esélytelen.

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Ja igen, azóta észrevettem a szövegben is, hogy két T-vel épíTTetted (hiába na, éjszaka van).

  • avatar
    JZ mondta:

    Szép!

    sztem az utcára tegyél egy-két kukát, ill. a felénk eső töltésoldalba valami bokorféleséget, vagy virágimitációt. Esetleg a tetőket, vagy az ablakokat is lehetne koszolni (?), vagy az ablakba virágokat szintén :)

  • avatar
    nazareth mondta:

    Jesszus, első blikkre a “T” és a Deltic teljesen megkavart, azt hittem, hogy beszereztél egy T méretarányú Delticet :)
    :)

  • avatar
    nazareth mondta:

    (Hát ez a linkelgetés nem megy nekem, de a 2. smiley tulajdonképpen egy link, tessenek rákattintani : )

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @JZ:
    Igen, még hátravan egy rakat apróság amivel fel szeretném dobni ezt a kis területet. Kukaügyben még szét kell néznem a neten árul-e valaki valami arra hajazót.
    A felénk eső töltésoldalban szintén kerítés lesz, a britek imádják elkeríteni a síneket. A kerítésen innen pedig egyszerű füves rész talán némi bokorállománnyal.

    @nazareth:
    A T-t inkább meghagyom neked, úgy tűnik te jobban boldogulsz vele. :-)
    A Deltic viszont teljesen durva abban a méretarányban. Mondjuk az HST-re jobban kíváncsi lennék.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.