Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Vonatozások Portugáliában

GigantHU 2011 május 11 Nincs megjegyzés

Az elmúlt 10 napban volt szerencsém megismerni Portugália néhány jelentősebb városát, melyeket természetesen vonattal közelítettem meg:)

Sajnos az ország meglévő vasúti hálózata szerteágazó körutazásokat nem igazán tesz lehetővé, az észak-déli irányú összeköttetés van erőltetve, azon túlmenően pár szárnyvonal ágazik ki, ill. 1 párhuzamos mellékvonal működik, amivel körbe lehet utazni (ahogy épp most teszem;) ). A Faro-Lisszabon-Porto vonal részben a déli részen nagyrészt egyvágányú, az északi felén végig kétvágányú, és többnyire nagysebességű közlekedésre alkalmas. Az Alfa Pendular márkanevű vonat a csehekével azonos típusú billenőszekrényes motorvonat, az biza helyenként 224-el tekert:). Ami nagyon érdekes, hogy ellentétben a Németországban megszokott pályáktól, itt a nagysebességű pálya fogalma némileg más. A sebesség tényleg nagy, de a pálya minősége közelít a 100-as vonaléhoz, és ezen közlekednek 200-zal;)

A sima IC-ket a német Eurosprinterhez hasonló mozdony húzza, 160-nal biztos, de az is lehet, hogy az északi vonatok szintén 200-zal robognak. Gyorsvonat nincs. Ez azért kellemetlen, mert az IC-re 4, az AP-re 8 euro a hely/pót jegy… Mondjuk általában 1-2-3 óránként közlekednek, de azon kívül csak helyi, ill. távolsági személyvonatok vannak, általában napi 2-3… A természeti adottságok is eltérőek, leginkább Norvégiához hasonlítanám. Elindul a vonat, és szinte fél órán keresztül még csak állomás sincs (a lakatlanabb részeken), így valóban indokolatlan a személyvonatok közlekedtetése.

A szolgáltatás tulajdonképpen kiváló, majdnem minden vonat légkondicionált, amit azért kicsit sérelmeztem, mert szó szerint fázni lehet a vonaton (pedig kint sincs meleg, 15-20 fok volt, bár az érzet inkább 30-35-nek tűnt:D:D:D). Sajnos a légkondicionálás miatt az “igazi vonatozás” élménye, azaz az ablakon kihajolgatás, és fotózgatás élménye elmarad… egyetlen vonaton tudtuk ezt megtenni, a déli részen, a Tunes-Lagos szakaszon közlekedő öregebb motorkocsikon volt leengedhető ablak:)

A nagyobb városok körül “S-Bahn” hálózat működik, pl. Lisszabon és Porto környékén 5-10 percenként induló vonatok közlekednek a  környező végállomásokra. Viszont ezek a vonatok jó része érdekes módon hétvégén nem közlekedik.. (pl. Lisszabonban az Alcantara pályaudvar hétvégenként zárva van…:S) Nagyon tetszik, hogy a jellemzően dombokra épült nagyvárosokban a vonatot nem kis áldozatot hozva bevitték a belvárosba – lásd Bp. Déli pályaudvar. Azonban itt nem 300 m alagutat fúrtak, hanem biza több kilométert, és az alagút a rögtön a csarnokban végződik:) (Lisszabon: Rossio, Porto: Sao Bento).

4 nap telt vonaton, az első csupán egy Lisszabon-Portó-Lisszabon túra volt. A második alkalommal Lagosba látogattunk, Lisszabon-Tunes-Lagos-Tunes-Lisszabon útvonalon. A másik két túra már érdekesebb volt, 3-adszorra elIC-ztem Guardába, onnan pótlóbusszal át Covilha-ba, majd onnan ismét vissza IC Lisszabonba. Ma pedig személyvonatos városlátogatásokat tettem, diesellel fel Figuera da Foz-ba, onnan Coimbra, majd Tomar, és vissza Lisszabon. Most hagytam el az Oriente pályaudvart:) (nem on-line írok;))

És akkor pár kép:)

[nggallery id=62]

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.