Főoldal » Élménybeszámoló

Mozgó svéd vasak közt – 2. rész

LokottZsiraf 2011 június 24 4 megjegyzés

Lássuk a múltkori stockholmi utazás képes beszámolójának második felét!

Az első részben jártunk néhány metróállomáson – főként a T-centralenen. Mai, fájóan rövid kirándulásunk során utazunk egy megállót a Saltsjöbananon, megtekintjük minden stockholmi buszvezető fegyverét A Személyre Szabott Pecsételőt, illetve felfedezzük a stockholmi villamosjáratot kalauznőstől. Tippelős kérdés, vajon hányas számú az egyetlen belvárosi villamosvonal? Hajtás után a részletek.

 

Tehát. Stockholm kötöttpályás elővárosi közlekedését a metrón a kívül a Pendeltag nevű gyorsvasút, és egyéb, sűrűbb megállókiosztással készült helyiérdekű vasutak biztosítják. Ilyen a Saltsjöbaden felé közlekedő Saltsjöbanan is, vagyis a Sós-tengerfürdőhöz menő sós-tengeri banán. Izé, vonat.

Néhány szóval emlékezzünk meg a saltsjöi vonalról  – be sajnos nem járjuk -; 1893 óta működik 15,6 km hosszban. 1910-ban villamosították, három évvel később egy közel három kilométeres szárnyvonalat kapott (ez a 26-os, míg a fővonal a 25-ös számot kapta).

Érdemes megfigyelni a kocsitest alsó kialakítását, talán a jármű és a peron közé szorulás megelőzése végett tervezték ilyenre. Maga a kocsi igencsak hasonlít a “régi” metrószerelvény kocsijaira, nem véletlenül.

Pillantás balra, Slussenben, egy intermodiális csomóponton vagyunk:

Azonnali átszállás buszra. A vonattól jobbra a metró bejárata (ez nem látszik). A három táskát pedig, nem-nem-nem, senki nem viszi el. Hihetetlen?

Beszállás után azonnal indul is a járat. Beépített kalauz teljesít szolgálatot, bliccelés kizárva. Nézzük csak a kezében a chipkártya-olvasót! Kattintásra a kocsi ASEA-származására is fény derül az átjáró ajtaja felett, made in Sweden.

Chipkártyákat kérem ellenőrzésre idenyújtani!

A következő megállóban leszállunk.

Jobbra az ellenvonatot látjuk, az első kocsin reklámmal. Ebből a szögből még jobban látszik a kocsiszekrény miniszoknyás kialakítása, sikkkkkes.

Vonatok jobbra és balra el, maradt egy kongó állomás, egy alagút, és egy darab fotós.

Hátunk mögött gyalogos felüljáró, s ha felmászunk rá meglátjuk, hogy amögött…

Nyitható híd a vitorlások és az egyéb magas építésű hajók kedvéért. És a miénkért, hogy legyen mit fotózni. Maga a tengerpart sincs messze, a kép jobb szélén lévő sárga-kék C betű egy óceánjáró kéményéhez tartozik.

Íme a nyitómű, vagy ellensúly, vagy mindkettő – a túloldalról, hajórajzás után.

Felsővezeték-csatolás (még a híd előző oldaláról). Semmi bonyolult nincs benne, egyszerű merevsínes “felsővezeték”.

HÉV-ezés után buszra szállunk.

A stockholmi buszok kék vagy piros színűek, pirosak a sima járatok, kékek a gyorsabbak, illetve a külső városrészek gerincjáratai.

Ez itt egy piros busz. :)

A svédeknél a buszok a megállóban csak akkor állnak meg, ha intéssel jelzünk neki, vagy ha leszálló van. Gyakorlatlan embert kellemetlen meglepetésként érheti: amikor intés híján egyszerűen elhúz mellette a kiszemelt járat. Érdemes előtte otthon, tükör előtt begyakorolni a mozdulatot. Kevésbé leszünk hajlamosak a feledékenységre, ha az amúgy is szükséges chipkártyát eleve a kezünkbe vesszük, és azzal intünk.

A módszer hátránya a testedzés (hátrány?!?), előnye pedig, hogy nem kell olyan megállóban megállnia a busznak, ahol állnak ugyan emberek, de nem arra a buszra várnak. (Ez különösen városi  autópályán, vagy gyorsforgalmi úton közlekedő busznak számít.)

Jegyautomata, ha már buszmegállóban járunk. Svédül és angolul tud.

Ha papírjegyet vettünk, azt a sofőr fogja nagy örömmel és élvezettel érvényesíteni A Pecsételővel. Ezt persze csak én emelem ki így viccesen, de gyanús, hogy a stemplizés öröme valami rejtett komplexust takar minden egyes buszvezetőnél. A jegyet a kis asztalkára helyezzük, a sofőr oldalra fordítható ülésével odafordul. Szelíden ráhelyezi a pecsételőt a jegyre, majd… akkorát pecsétel vele, hogy beleremeg a busz.

Másik gyanúm, hogy – miképpen a pesti villamosvezetőknél a széria váltóbot sem csak a váltók állítására szolgál – itt is adott esetben a vezető testi épségét hivatott védeni. Magyarul: jó nagyot lehet vele ütni.

A képből kilóg a másik széria felszerelés, a GPS. Chipkártyás jegyünk érvényességét a jobb oldalon lévő olvasóval bizonyítjuk a vezetőnek, egyúttal fizethetünk is, attól függően, hogy hová utazunk és hogyan éri meg nekünk, utasoknak jobban.

Konferenciaközpont a hátsó traktusban:

…vakuvillogással.

Közös busz-villamos megálló Stockholm belvárosában, a Kikötő utcában, vagyis a Hamngatanon. S ezzel el is érkeztünk a harmadik főszereplőhöz, a villamosvonalhoz.

A belvárosban egyetlen villamosvonal működik, a 7-es. Néhány éve mint skanzenvonal üzemelt, szigorúan nyaranta, és rövidebb útvonalon, határozottan ritkás közlekedéssel. Azóta azonban megújult, 2010 augusztusában a Sergels torgtól jár körjáratban a Djurgardig, Flexity Classic kocsikkal.

… Lám, már jön is!

Kukucs!

Végállomás, Sergels torg (T-centralen).

Nézzük csak oldalról őkelmét:

Ízlésekről lehetne vitatkozni, de ez a majdnemfekete-sötétbarna szerintem nem áll jól neki.

Nem ütött ki tűzcsapot, a téren a Nagy Betonizé mellett szökőkút üzemel.

Felszállunk, hiszen napijegyünk van. Pillantás a tér felé:

…Majd ugyanonnan előre…

Modern, szép, hideg.

A jegyellenőrzés ezúttal sem marad el, a villamosokon oda-vissza sétáló kalauz ellenőrzi a jegyeket. Esetünkben egy hölgy ütésre pecsételésre kész pecsételővel rója a kilométereket. Jó kis fizikai feladatot lehetne kreálni a dologból, vajon mekkora utat jár be egy műszak alatt a kalauznő, ha………

Búcsúzzunk el a villamostól, s egy időre Stockholmtól.

- vége -

 

- lököttcikk -

- lököttcikk -

- lököttcikk -

- lököttcikk -

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Remélem az az “egy időre” azt jelenti, hogy hamarosan jön a folytatás. :-)
    Érdekes amúgy ez az integetősdi, Aucklanden is ez a szokás. Csak egyszer szívtuk meg: három busz jött egymás után jól rámászva a másikra, így aztán csak az elsőnek láttuk a számát, annak nem intettünk. A második nem lassított, elsuhant előttünk, csak a harmadik fékezett kissé, hogy le lehessen olvasni időben a számot róla. Nyilván nem volt az a busz jó, a második kellett volna nekünk. Fél óra várakozást nyertünk ezzel a közlekedési múzeumnál…

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Stockholmból egyelőre nem lesz folytatás… Talán majd máshonnan :)

    Az integetős busz, igen, lehet jó móka :D Ha sietős a sofőrnek, vagy nincsenek jól látható járatszámok a busz elején, könnyen visszaüthet ez a módszer. Itt mindenesetre türelmesek a vezetők, akkor sem néznek görbén az emberre, ha az utolsó pillanatban int.

  • avatar
    golaz mondta:

    Svéd villamosok, több filmen különböző időpontokban. Mindegyik film a “Jobbra tarts” – ra átállással foglalkozik. Ez 1967 szeptember 3 – án volt és ezért szűnt meg stockholmi villamos.

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Golaz, köszi szépen az infókat és a videót! Itt a hetesen volt múzeumi járat régebben, annyi azért megmaradt.
    :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.