Főoldal » Élménybeszámoló

Mozgó svéd vasak közt – 1. rész

LokottZsiraf 2011 június 2 4 megjegyzés

Mit csinál az ember fia, ha külföldön lakik, hazautazna, és városát kényelmes, napi három pár repülőjárat köti össze a magyar fővárossal? Logikus: keres más lehetőséget. Helsinkiben élve az egyik kézenfekvő megoldás egy stockholmi városnézéssel egybekötött hajó+repülőút kombináció.

Ma betekintünk a svéd főváros metróalagútjába, megtudjuk, hogy milyen színű és állagú az átlagos stockholmi banán, és hogy mit keres abban a bizonyos alagútban. Egy villanásra megjelennek a metró kísértetei is, és ha nem felejtem el a végére, akkor tippelős képet is kaptok – de nem csalni, végigolvasni ám mindent! :)


Nulladik nap a finn fővárosban az indulás pillanataiban.

A legnagyobb vas persze mégis csak a tengeren mozgott – nem az én érdemem, de a hajó, amivel utaztam, a képen láthatónál is nagyobb volt. A sétafedélzet körülbelül a viking line-os kéménnyel van egy szinten, ahogy a képből sejthető. A hajójegy ára nem túlzottan borsos, 31 euro irányonként, ebben benne foglaltatik egy ágy valahol a hajó gyomrában 2-4 fős kabinban, reggeli nélkül. A legkedveltebbek az éjszakai járatok, késő délutáni indulással, ez reggel kilenc-tíz körül köt ki Stockholmban, cégtől függően. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az ittenieknek ez a “kiugrunk Bécsbe” – a finn és a svéd társasági élet egyik szerves része a szomszédvár meglátogatása. A hajón van idő és lehetőség ücsörögni, beszélgetni, táncolni, természetesen iszogatni, valamint a szaunázástól a kareokiig sok hasznos és kevésbé hasznos dologgal elütni az időt.

Mielőtt azonban teljesen elkanyarodnánk egy hajózós cikk irányába, gondolatban érkezzünk meg (másnap reggel) Stockholmba.

Tervem szerint egész napos metrózással múlattam (volna) az időt, megörökítve egy-egy tetszetősebb állomást. Ez csak nagyon korlátozottan valósult meg, de mint soha, most sem bánom.

A stockholmi metróhálózat (egy ismerősöm – Méter – szerint annyit kell róla tudni, hogy van piros, zöld, és kék) világító térképe eligazítást nyújt a viszonylatokról, ha hozzáférünk a turistáktól.

A hálózatot három, többszörösen elágazó vonal alkotja, száz állomással, mintegy 108 km-en. Ennek a nagyjából a fele, 62 km fut a föld alatt.

  • A legrégebbi a zöld vonal (T17-19), 1950-ben nyílt meg Slussen és Hökarängen között és fejlődött a mai hálózattá: 49 állomása van 41 km-en.
  • A piros vonal (T13 és T14), melynek építését nagyban elősegítette, hogy Slussen és a T-centralen között, a legforgalmasabb szakaszon együtt fut a zölddel, 1964 és 1975 között épült. A zölddel megegyező hosszúságú, de csak 36 állomása van.
  • A kék (T10 és T11)a legfiatalabb vonal, 1975-ben kezdték építeni. Mivel az egyik végállomása a belvárosban van, szerintem idővel tovább építik kelet-délkelet felé, de ez csak személyes tippem. Jelenlegi hossza 25 km, 20 állomással.

Jelenleg a központban állunk, a T-centralenben. Itt található a vasúti főpályaudvar,  a távolsági buszpályaudvar, illetve itt találkoznak az elővárosi vasút vonalai (pendelt?g) is.

Elég nagy a nyüzsgés:

Az információs kijelzőn folyamatosan pörögnek a feliratok, hogy melyik vágányról, melyik vonal melyik végállomására indulnak a vonatok. Hamisítatlan világvárosi érzést keltő mozgalmasság, ez lent az alagútban csak fokozódik, megpróbálom majd a hangulatot visszaadni.

Londont megjárt utazóknak ismerős a fenti kép, az ottani módszer köszön vissza a stockholmi metróban: zárt kapuk, chipkártya, peronőr – természetesen a képre csak egy kis része fért rá a belépőkapuknak.

A napijegy kerek száz svéd koronába kerül, vegyünk egyet, és lépjünk be a metróba!

Javaslom, hogy kövessük a hölgyet.

Az itt élők a chipkártyájukat akár saját képpel is színesíthetik/díszíthetik – mindent az ügyfélért! – elvégre milyen snassz az, hogy valakinek egyen-kék bérlete van. A netes tervezőprogram itt megtekinthető.

És már bent is vagyunk a kapukon belül.

Dupla lejtakna. A T-centralen csomópontot nagyjából így tudjuk elképzelni: a piros és a zöld vonal egy-egy dupla alagútban fut pontosan egymás alatt, enyhén ívelt alagutakban.

A kék vonal peronja az alsó állomásról érhető el rövid mozgólépcső és -járdás utazás árán – ez a legmélyebb vonal a három közül. A képen a jobb oldali mozgólépcső a felső peronhoz, míg a bal oldali az alsóhoz vezet.

Bonyolítja a helyzetet, hogy a peronokhoz más-más vonal tartozik: a felső szintről a zöld és a piros vonal nyugati szárnyai érhetők el, az alsóról a többi. Feltehetően az átszállások megkönnyítésére találták ki.

A pesti Deák téren ez úgy nézne ki, hogy a felső peron két oldaláról indulnának  a Déli pályaudvar és az Újpest felé közlekedő szerelvények, az alsóról pedig a Kőbánya és az Örs felé menők. A példa annyiban sántít, hogy itt ez ellentétes irányt jelent, míg Pesten azonos irányú forgalmat jelentene.

Kép az alsó peronról:

Felettünk a Hässelby és a Fruängen/Norsborg felé induló vonatokat érhetjük el. A kék vonal pedig mindenezektől függetlenül és -alatt.

Az állomásokat különbözőképpen díszítik – ez az, amit nem tudtam dokumentálni. Itt, a felső szinten mindenesetre csempés fali burkolatot alkalmaztak, nem túl nagy méretű felirattal.

Lássuk néminemű dinamikát is, vagyis lessük meg, mi jár az alagutakban. A stockholmi metróban C13-nak nevezett régebbi, és C20 típusú újabb kocsikból álló szerelvények járnak. A C13-asok régebbi típusok újjáépített változatai, a C20-akat a Bombardier gyártotta 1996 és 2004 között.

Régebbi szerelvény érkezik:

A kinézetről csak egy szó jut eszembe a sok szép magyar jelző közül: patent.

A vonat elejénél a kék pólós hölgy a kocsivezető. Mivel ez az állomás enyhe ívben fekszik, a vezető monitorok segítségével győződik meg az ki- és beszállás befejeződéséről.

Elölről, másik szerelvénnyel:

Szép számmal látni bevándorló vezetőket is.

Az előző vonat elhaladta után….

…megjelentek a metró láthatósági mellénybe öltöztetett kísértetei.

Vagy csak munkások.

Igencsak gyakran jönnek-mennek a vonatok, mire a szellemjárásból feleszméltem, már el is húzott a következő vonat.

hussssssss

Lássuk, milyen egy ilyen kék csoda belülről:

Szép, modern, hideg.

Slussen állomáson sikerült egyet elölről is lefényképezni:

Na jó, hátulról.

Slussenben a négy vágány már egymás mellett fut, s egy-egy középperonról a zöld/piros vonalak egy irányba futó szerelvényei indulnak. Pont fordított logikával tehát, mint a T-centralenben. Győzzük csak megjegyezni.

Az ablakon átkukucskálhatunk a szomszéd peronra – a fém bütykök a biztonsági sáv határát jelzik.

Különös és kedves ötlet, hogy minden kocsinak nevet adnak. Így személyesebb az utazás, szerintem jópofa.

Nem jártunk még a T-centralen kék vonalának állomásán, sétáljunk oda. Mintegy száz méter hosszú, mozgójárdás aluljárón keresztül érhető el a másik két vonal állomásáról. Hiába, az idő pénz.

Hosszában…

…keresztben…

…és lentről felfelé.

A hangulat átéléséhez nem árt egy rövidke videó:

A kék vonal belvárosi, kungsträtg?rdeni végállomása is megér pár pillantást.

Még ha a kamera kissé be is moccant.

A következő kép nem kíván bővebb magyarázatot. EZ egy metróállomás.

Elfogadjuk sztenderdnek?

Egy képsorozatra maradt időnk, ez legyen a Skanstull és a Gullmarsplan állomások között lévő híd. A semmiből, vagyis az alagútból kijáró vonat hirtelen felkapaszkodik egy hídra a tengeröböl fölé, csodálatos kilátást biztosítva az utasoknak. Lássuk, hogy is néz ez ki lentről:

Valahova ide:

Távolabbról mindez:

Előtérben egy gyorsvasút és a villamos határán egyensúlyozó közlekedési eszköz ereszkedik le a szélmalom előtt a tengerpart felé.

Magán a hídon pedig…

…leereszekdik a városba egy C20-as szerelvény…

…és vele eltűnünk a mélyben mi is.

Köszönöm a figyelmet!


Előzetes a következő részből, és az ígért tippelős kérdés: mit látunk a képen?

- lököttcikk -

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    Joxy mondta:

    Bevándorolnék, vezetőnek :)
    Itt a BKV-nál mennyi egy napijegy ára?

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Ez egy nyitható híd :)

  • avatar
    LokottZsiraf ( a szerző ) mondta:

    Sünöcske nyert :) Egy nyitható híd “ellensúlya” van a képen.

    Joxy, a 24 órás jegy 1550 Ft-ba kerül, a bevándorlásról nincs infóm :) Egy biztos, svédül el jól kell tudni hozzá.

  • avatar
    IST mondta:

    Hű, jó kis beszámoló ez. A metróállomások falai nagyon tetszenek, hangulatosak. Kíváncsian várom a 2. részt.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.