Főoldal » Szimulátorok, Virtuális Vasút

HST lassulás

IST 2011 július 13 4 megjegyzés

Érdekes olvasói levelet olvastam a minap a Modern Railways című brit vasúti havilap 2011 júniusi számában. A levélben azt vitatja az írója, hogy a tervezett High Speed 2 nagysebességű vasútvonalon lehetetlen elérni az irányonkénti, óránkénti 18 vonatszámot. A hiba ugyanis a számításokban van. Az Institution of Railway Signal Engineers (kb. Vasúti Jelző Mérnökök Intézete) a fékezési görbét úgy adja meg, hogy 100 mérföldes óránkénti sebességről (kb. 161 km/h-ról) 2050 méter múlva álljon meg a vonat, ami valamivel kevesebb mint 0,5 m/s/s-os fékezési rátára jön ki. Ez például azt jelentené amúgy, hogy egy 400 km/h-val haladó szerelvénynek 12 654 méter kellene a megálláshoz. Joggal kérdezhetitek persze mi köze ennek a virtuális vasutazáshoz…

Nem fogom kifejteni a levél végkövetkeztetését, ugyanis nem azért írom ezt a bejegyzést, hanem inkább virtuális vasúti szempontból. Sokszor elégedetlenkedünk ugyanis a brit járművek fékezési képességein, illetve képtelenségein. Úgyhogy a fenti információ hatására tettem egy próbát RailWorks-ben, hogy egy HST vonattal mekkora távolságon belül tudok megállni 100 mph-s sebességről. Persze sikerült szerencsétlen küldetésbe belenyúlnom, de annyi baj legyen, menjünk a 90-es pályán 100-zal! Ezért aztán a pontszámot ne is nézzétek, vicces ahogy pörögnek mínuszba a számok. Szóval innen indultunk:

Didcot Parkway felé haladok (bekapcsoltam a segítő sávot a távolság miatt), 6,2 mérföldre vagyok tőle, a következő jelző 0,19 mérföldre, az utána lévő 1,23 mérföldre van. A sebességem 99,9 mérföld, a menetszabályzó 0-ban van, nem gyorsítok, de nem is fékezek.
Aztán behúztam a féket. Nem maximumra, nem vészfékezéssel, hanem úgy, hogy még ne legyen utaselégedetlenség, szóval 30-50% között játszottam vele. Ennek eredménye ez lett 64 másodperccel később:

Didcot Parkwayig még 5,3 mérföld van, azaz 1,1 mérföldet tehettem meg. A jelző kicsit pontosabb eredményt ad, mivel az századokban mutatja a távolságot, így az a jelző ami az előző képen még 1,23 mérföldre volt tőlem most már csak 0,33 mérföldre van. Azaz 0,9 mérföldet tettem meg ami 1 448 méter, tehát belül vagyok bőven a fékezési távon. Mindezt úgy, hogy baromira úgy éreztem, hogy sohasem fogok már megállni ezzel a szerelvénnyel, annyira hosszadalmasnak tűnt a lassulási tempó. Ez alapján a szerelvény fékje bőven megfelel az előírtaknak.
Tudom, nem egy nagy bejegyzés, de érdekes tapasztalattal lettem gazdagabb.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    És a valósághoz a szimulátornak mi köze? A program valósághűen modellezi a vonatok viselkedését?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Hát a valós meg a RailWorks azért más… :-)
    A bejegyzés azért született, mert sokan éreztük úgy, hogy nem fog megfelelően az HST fékje, jóval hosszabb a fékút mint annak lennie kellene. Erre tessék, a szabályok alapján bőven jó.

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Ne szóld le: ez egy tök jó bejegyzés, tényleg érdekes, és végképp nem szokványos! Köszönet érte!

  • avatar
    JZ mondta:

    “0,5 m/s/s-os fékezési rátára jön ki.”

    m/s^2 – hatványban helyes, mivel vektoros együttható. :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.