Főoldal » Bemutatók, Forgalomirányítás, Stratégiák, Virtuális Vasút

Traffic Manager bemutató

IST 2011 július 3 14 megjegyzés

Befutott hozzám postán a GameStar 2011. júniusi lapszáma pár héttel ezelőtt, amely két okból vált végül érdekessé számomra. Egyrészt szerepel benne egy kétoldalas World of Subways 3 – London Underground teszt amiben néhány mondat elején én is megszólalok, így jó volt viszontlátni pár gondolatomat a magazinban, másrészt volt benne egy teszt a Traffic Manager nevű programról. Utóbbiról pedig én még nem hallottam, bár ez nem csoda, ma már nem tudom annyira figyelemmel követni a virtuális közlekedési élet eseményeit mint az pár éve történt. Érdeklődve olvastam az egyoldalas cikket a progiról, majd másnap be is mentem egy közeli 576 boltba, hogy akkor én egy ilyet szeretnék. Még csak nem is hallottak róla, de másik magyar online szoftverboltok sem. Ez már csak azért is tűnt hihetetlennek számomra, mert a TM magyar fejlesztés, ehhez képest pedig itthon nem kapható. Úgyhogy megkerestem a fejlesztőket…

Kérdésem lényege feléjük igazából az volt, hogy hol is tudnám itthon megvenni a programot, készül-e belőle magyar verzió, vagy pedig maradjak a külföldi megrendelésnél, ugyanis például az angoloknál vagy a németeknél – többek között – forgalomban van. A szegedi illetőségű CyperphobX névre hallgató csapat nem késlekedett a válasszal, mint megtudtam egyelőre csak külföldre találtak kiadót/forgalmazót, de szó van az itthoni terjesztésről is, az azonban még a jövő zenéje. A srácok voltak olyan rendesek és küldtek egy elérhetőséget a magyar – nem kereskedelmi – verzióhoz, így aztán semmi sem gátolt meg abban, hogy az éjszakáim jelentős részét villamossínek építésével, lámpák összehangolásával, buszútvonalak tervezésével, az átmenő forgalom terelgetésével töltsem. És gyanítom, hogy ti is ezt tennétek, ugyanis a program jó. Nagyon jó. De nem mennék ennyire előre a dolgok elébe, vagyishát egy kicsit mégis, következzen a részletesebb leírás előtt a program bemutató filmje:

Forgalomirányító illetve tömegközlekedést megszervező programot láttunk már mindannyian, nem is egyet, gondoljunk csak mondjuk előbbiből a SimSigre, utóbbiból a Traffic Giantre. Olyanra azonban nem emlékszem, ahol a tömegközlekedés megszervezésén kívül közvetlenül is ráhatásunk lett volna mondjuk az autókra vagy a kamionok forgalmára. Nyilván közvetett módon útépítéssel igen, de olyan komplexitással mint ami a TM-ben van már nem hinném. Persze ez bizonyíthatja az én meglehetősen rémes memóriámat is…

A Traffic Manager elindításakor alapvetően egy kisvárosban találjuk magunkat, amelynek lakói ide-oda vándorolnak ahogy azt már megszokhattuk az ilyen jellegű stratégiai programokban. Legfőképpen autóval közlekednek és baromira le szeretnék tenni azokat a parkolóházakban, hogy a célt inkább tömegközlekedéssel érjék el. Mindezt azért is szeretnék, mert dugók vannak, méghozzá nem kicsit, elsősorban persze saját maguk miatt, másodsorban az átmenő forgalom miatt. Ez persze azzal jár, hogy a szmog mértéke egyre csak növekszik, ami semmiképpen sem jelent vidám helyzetet. De itt jövünk a képbe mi és megmutatjuk, hogy nem csak a szánk nagy, nem csak fórumokon tudjuk osztani az észt a tutibbnál tutibb forgalomszervezési ötletekkel, hanem bizony istenkirályok vagyunk ha egy erre szakosodott számítógépes programban kell legénynek lenni a gáton, akarom mondani forgalomirányítónak a város fölött. Bár tudom, hogy mindenki már úgy született, hogy két másodperc után elboldogul mindenfajta játékkal, itt azonban a beépített oktatóvideókat érdemes végignézni, nem kevés bosszúságtól kíméljük meg magunkat ezzel: túl sok időt nem igényelnek és világosan megmutatja mindegyik az egyes problémákhoz fűződő lehetséges cselekvéseket. Nem szoktam ezt mondani, de itt tényleg hasznosak.

A problémát némileg vázoltam fentebb, de lássuk mikkel szembesülünk és milyen lehetőségeink vannak a megoldásra! Kezdjük mindjárt az áthaladó forgalommal!
A körgyűrűvel nem rendelkező városok esetén ugyebár gondot jelent, hogy olyanok is ott vannak az utakon akiknek igazából nem kellene, mert ők egyszerűen csak tovább akarnak haladni. Ezen forgalom iránya jól belőhető a valós életben is, táblák segítségével szépen lehet terelgetni az adott helyen ismeretlen autósokat, akik bár nem biztos, hogy így a legrövidebb úton jutnak át a városon, az már elképzelhetőbb, hogy kevesebb probléma árán. A játékban külön kis sárga alapú fekete kamion jelöli ezeket az autósokat. Útmutatás nélkül csak össze-vissza kacskaringóznak a városban, már-már tudatosan nem arra akarnak menni a behajtási és kihajtási pontok között, mint amerre normális lenne. Ezen viszont mi segíthetünk, minden egyes kereszteződésben megadhatjuk nekik, hogy merre kanyarodjanak. Nyilván nem egyesével, hanem pár egérkattintással komplett útvonalakat jelölhetünk ki nekik. Elsőre gondolom ti is azt hiszitek, hogy ez így túl könnyű: a játék elindítása után megállítjuk az időt, megnézzük honnan-hova szeretne eljutni az átmenő forgalom (több behajtási és kihajtási pont is van!), bekattintjuk a megfelelő útvonalakat, aztán ennyi, probléma letudva, jöhet a többi. Na ez nem fog működni. Vagyis igen, rövid ideig.

A játékban ugyanis telik-múlik az idő: egymást váltják a percek, az órák, a napok és a hónapok. Éjszaka inkább az átmenő forgalom az erős, ilyenkor gyönyörűen működik az erre eltervezett stratégia. Reggel megjelennek a bejárók a kocsijaikkal és ami éjszaka simán ment, az reggelre hatalmas dugókat tud okozni. Ilyenkor célszerű megnézni melyik utakat nem használják (annyira) a többi autósok és megpróbálkozni inkább az ezekre való tereléssel, mert hamar kiderülhet, hogy egy-két kereszteződésre tereltünk rá mindenkit és máris hosszabb dugót okozunk vele mint az M1-M7 bevezetőjénél kialakított buszsáv.

A “normális” autósok terelgetésére nincs nagyobb esélyünk, azok arra mennek amerre látnak illetve amerre a céljuk van. Persze finomítások itt is vannak, remek móka például, hogy megadhatjuk minden egyes kereszteződés minden egyes sávjánál, hogy onnan merre lehet kanyarodni. Megfigyeltem például, hogy egy kétszer kétsávos útnál a külső sáv a jobbra kanyarodó (alig egy-kettő) autósnak volt fenntartva, a belső sáv pedig az egyenesen haladóknak és a balra kanyarodóknak. Utóbbiak viszont egyrészt jóval többen voltak, másrészt a szembeforgalom miatt nem igazán tudtak beférni a balra lévő utcába és emiatt az egyenesen haladók is ott álltak mögöttük, szépen növelve az amúgy sem csekély sort. A jobb oldali sáv pedig üresen tátongott. Nosza néhány kattintás és máris átrendeződött a szituáció: a külső sávot megkapták az egyenesen haladók és jobbra tartók, a belső sáv pedig a balra kanyarodóké lett. Máris jóval gördülékenyebben ment a forgalom, néhány perc után megszűnt az emiatti dugó. Remek.

A dugók oszlatására a sávok átrendezésén kívül közvetlenül lámpák telepítésével (és főleg összehangolásával) és az utcák egyirányúsításával is tudunk hatni. Előbbi persze néha több problémát jelent mint segítséget, de mód van arra, hogy ezen felülkerekedjünk. Közlekedési jelzőlámpa alapvetően egyik kereszteződésben sincs, viszont ahova telepítettünk, ott nekiindulhatunk a vele való szöszmötölésnek is. Nyilván ha van egy többsávos főutunk ahova szeretnének kikanyarodni az autósok kis mellékutcából, akkor utóbbiak addig szenvednek benzint pöfögve a levegőbe, míg a nagy-nagy dugó közepette nem keletkezik egy kis lyuk ahova beférhetnek. Ha van lámpánk, akkor ez a helyzet javulhat, de semmi értelme annak, hogy a kis mellékutca alacsony forgalma a nagy főút forgalmát blokkolja. Így aztán akár minden egyes lámpának beállíthatjuk, hogy meddig legyen rajta szabad jelzés, szóval simán lehet az, hogy a főút 40 másodpercig zöld, a kis utca pedig alig 10-re kap szabadot. És ez így baromi jól működik, emiatt sokkal jobb, mint más hasonló programokban a lámpás kereszteződés. Mert életszagú és tényleg lehet ezzel szabályozni a forgalmat. Persze aki nem szeret ilyesmivel nyűglődni az beállíthat a két alapprogram közül (minden irány egyenlő idejű szabadot kap szépen egymás után illetve a szembeutcáknak egyszerre van zöld), de azok inkább el se indítsák a játékot ugyanis hamar kudarcba fog fulladni a nemtörődömségük. Bátrabbak elég klassz zöldhullámokat kaphatnak így amin legalább annyira jól lehet majd haladni a virtuális autósoknak, mint az igaziaknak éjfél után a Róbert Károly körúton.

Na lássuk mink van még: útépítés. Ez még egy jó móka, bár hihetetlenül sok időt, pénzt és erőforrást igényel egy-egy kis szakasz megépítése is. Nem kell arra gondolni, hogy átalakítjuk a várost, házakat rombolunk le és a helyükön ezersávos autópályát építünk az átmenő forgalomnak, de néhány helyen a zöldfelület rovására lehet plusz egy-egy sávot építeni, akár villamospályával is. Kezdetben ennek sok értelme nincs, nem hiszem, hogy bárki is belevágna addig amíg nem látja pár virtuális hónap tapasztalatát, hogy kiderüljön hol a legégetőbb a bővítés, hol lenne rá a legnagyobb szükség. Ráadásul többfajta úttípus között is lehet választani, nincs elaprózva ez a rész sem.

A következő rész a tömegközlekedés helyes felépítése és máris itt a magyarázat miért is foglalkozunk ezzel a játékkal egy kötöttpályás témát körüljáró honlapon: a buszok mellett villamosokat is járathatunk. Szerencsére a megkapott kis résznyi városban is van egy villamospálya, így akár azonnal be is indíthatjuk az első járatunkat, de nem árt figyelni néhány dologra: a villamos is az úton közlekedik (mármint a síneken amelyek az úton vannak), így ha dugó van akkor bizony az is araszol a forgalomban. A pálya meghosszabbítása macerás és időigényes, de idővel megtérülhet, csakúgy mint a buszok járatása is: ha sikeresen eltaláljuk a megfelelő útvonalakat és emiatt aztán sokan használják a járműveket, akkor kevesebb lehet az autósok száma, valamint a tébolyultan erre-arra kóválygó és elégedetlen embereké is. Az útvonal létrehozása villamos esetén a legegyszerűbb, nyilván csak arra mehet a villamos amerre a sín van, busznál viszont minden kereszteződésben meg kell adni, hogy merre forduljon. Az eddigi Traffic Giantes és Cities in Motionös tapasztalatom alapján ezt a részt nem éreztem annyira gördülékenynek, főleg az oda-vissza járatok hiánya miatt. Most vagy nem lehet ilyeneket csinálni, vagy én vagyok a különösen béna és nem találtam meg. Az addig rendben volt, hogy A-ból B-be elmegy a busz az útmutatásunk alapján, vissza viszont már nem, hanem kezdi elölről. Nyilván ha csinálunk egy másik számú járatot ami B-ből megy A-ba, akkor máris van vissza is egy járatunk, vagy csinálhatunk egy A-B-majdnem A-t is, de olyan nem lesz, hogy ugyanaz a járgány pörög folyamatosan. Ez nekem nem tetszett annyira, de hozzá lehet szokni.
Itt amúgy az ilyen játékoknál megszokott módon nekünk kell beszerezni a járműveket amelyek között több is van. Sajnos megnevezve nincsenek ezek, de a kinézetük, tulajdonságaik azért eltérnek. A játék elején a jobbak zárolva vannak, akkor tudjuk ezeket beszerezni, ha teljesítettünk néhány célt. De erről majd később.

A tömegközlekedés felépítését célszerű nyilván a gyalogosok preferenciái alapján összehozni, különben villámgyorsan visszaülnek az autóikba és generálják a további dugókat ami nem igazán jó móka. Van egy kis ikonunk amivel megnézhetjük, hogy ki-merre tart, ilyenkor vonalak kerülnek berajzolásra a képernyőre, meglehetősen átláthatatlanná téve a helyzetet. Nem egy rossz elképzelés, mert így aztán tényleg tudjuk, hogy hova szeretnének menni, melyek azok az épületek amit sokan szeretnének meglátogatni, viszont kissé káoszt teremt, én jobban szerettem a TG megoldását az épületek színezésével. Nekem hiányzott egy nagy áttekintő térkép is ezekkel a vonalakkal, mert folyamatosan scrollozgatni csak azért, hogy megtervezhessem a megfelelő útvonalakat meglehetősen idegőrlő.

Problémákhoz visszatérve mindenképpen megemlíteném a romló állapotú utakat illetve a koszt. Előbbi főleg télen és utána jelent nagyobb kihívást, az áttekintő térképen szépen megjelölve láthatjuk, hogy hol romlott le éppen annyira az út, hogy megérje már odaküldeni egy javítóbrigádot. Utóbbit megintcsak alkalmazni kell, valamint a forgalom is megváltozik miatta: a járműveknek alacsonyabb sebességgel kell megkerülniük a javítás helyszínét, így a korábban remekül belőtt zöldhullámoknak búcsút mondhatunk, egészen egyszerűen elképesztő, hogy egy ilyen jellegű karbantartás mennyire meg tudja változtatni a forgalom szerkezetét. És ezt most baromira lelkesen mondom! Kis negatívumot azért megemlítenék: jó lenne ha a térképre kattintva oda lehetne ugrani a javításra váró út helyére, nem kellene azt keresgélni.

A kosz feltakarítására szintén vannak járgányaink amelyeknek útvonalakat adhatunk meg amit azok becsülettel végig is járnak, a térképen pedig láthatjuk mennyire piszkosak az útjaink. Erre már csak azért is szükség van, mert a program folyamatosan méri a teljesítményünket és azalapján adagolja a rendelkezésükre álló pénzt. Sikerült egy autónak áthaladnia a városon gyorsan és probléma nélkül? Hopp, máris kapunk 3 egységet a kék csillag mellé, amiből lesz 30 pénzünk. Ha nem találta meg a kihaladási pontot akkor viszont jön a levonás. Ha dugók vannak, akkor vele együtt jár a szmog is, ami megintcsak levonással jár. Mindezek állását a képernyő tetején lehet nyomon követni, na meg nyilván a statisztikában is. Mindemellett egyéb feladataink is vannak amiért vagy pénz jár, vagy plusz járművek. Ezek olyanok mint építsünk meg 5 közlekedési lámpát, vagy indítsunk el öt útvonalon tíz buszt húsz járművezetővel. Némelyik viszonylag könnyen teljesíthető, némelyikhez viszont hosszú órákat kell a számítógép előtt tölteni. Főleg ha a város teljes egészét szeretnénk megkapni.

Dugóról jut eszembe: szerintem a fejlesztők a játékot Budapestről mintázták, ugyanis ahhoz hasonló a forgalom. Hiába nem tud behajtani derék autósunk az utcába mert ott már áll a sor, azért megpróbálja a bekanyarodást a zöld lámpánál. Aztán ha pirosra vált a lámpa és jönne a szembeforgalom, akkor az meg van lőve, nem tud menni mert blokkolják előtte az utat. Mondhatnám azt is, hogy igen, ez a nagy magyar valóság, jól sikerült a modellezés. De ahogy a valóságban is hevesen káromkodok ilyenkor, úgy a játéknál is fogom a fejemet. Persze egy idő után a valóshoz nem hasonlítóan eltűnik a blokkoló autó a helyszínről, de csak akkor ha tényleg már hosszú ideje áll miatta a forgalom. Az eltűnés előtt azért vicces látni, hogy a kereszteződés közepén kiszáll belőle a járművezető…

Erről jut eszembe, hogy a grafikáról nem írtam semmit még. A CyberphobX meglehetősen kis létszámú csapat, a készített program sem igényli a csilivili élethű grafikát, így aztán nem is kapjuk meg ezt. És azt kell mondjam, hogy nincs is rá szükség. OK, el tudnám képzelni izometrikus 3D-ben a programot, esetleg élethűbb járművekkel, ultraközeli zoom-okkal, de nem hiányzott. Nagyon jól átlátható a terület, semmit sem blokkolnak az épületek, nem kell ide-oda forgatni a látószöget (és nem is lehet) azért, hogy mondjuk rá tudjunk kattintani valamire. A fejlesztők célja szerintem a forgalom élethű szimulációja volt és nem a környezeté. Emiatt aztán elmarad látványvilágilag mind a CiM-től, mind a TG-től, de ez engem egyáltalán nem érdekelt. A menürendszer sincs agyonbonyolítva, nem vágja haza a játékot a folyamatos ide-odakattintgatás. Az oktatóvideók végignézése után mindent tudunk hogyan kell csinálni, végtelenül jól használható kezelőfelületet tudtak összehozni a srácok amely ráadásul nem is vesz el túl sok helyet a város látványából. A megjelenő ablakok ide-oda mozgathatók ha arra szükség van, de itt tipikusan az a helyzet, hogy nem fogunk egyszerre ötöt megnyitni és azokon belül ugrálgatni. Hangok terén ugyanez a helyzet: kellemes zene megy a progi alatt néhány hangeffektussal. Nem fogjuk nevezni a valaha hallott legjobb játékzene díjára, de a legidegesítőbbre sem, én úgy vélem, hogy segít a koncentrálásban, szóval részemről ezért is piros pont jár.

Közlekedésmániásoknak feltétlenül ajánlanám a játékot, nagyon-nagyon jó időtöltést nyújt a Traffic Manager. Egészen elképesztő szerintem, hogy egy-egy tűrhetően működő rendszert mennyire képes felborítani a napszakok miatti forgalomváltozás, egy-egy spontán kialakult és rövid időn belül akár magától is megszűnő dugó, vagy éppen egy útfelújítás vagy közlekedési lámpa telepítése. Első ránézésre könnyed ujjmozdulatnak tűnik a program működtetése, a nehézségek felfedezése, de a komplexitás abban is megnyilvánul, hogy egy probléma megoldásával lazán okozhatunk egy másikat és az azzal való foglalkozás akár az előzőre is visszahathat. Annyi mindent lehetne még írni a játékról, de már így is azt kockáztatom, hogy nem olvassátok végig. Nagyon bízom benne, hogy sikerül magyar kiadót vagy forgalmazót találnia CyberphobX-nek, mert ez egy olyan játék ami észrevétlenül oktatja is a vele próbálkozókat.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


14 megjegyzés »

  • avatar
    biszakabel mondta:

    A magyar verzió linkjét megosztod velünk? :) Jó kis proginak tűnik.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    A linket nem oszthatom meg, hiszen fizetős programról van szó.
    Amúgy valóban jó kis progi. :-)

  • avatar
    10140077 mondta:

    Esetleg beszerzési linket (vásárlási helyet) megosztanál velünk?

  • avatar
    10140077 mondta:

    És ha lehetőség van rá a Magyar nyelvű verzióhoz!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Ahogy azt írtam fent is, a magyar verzió nincs kereskedelmi forgalomban, tehát sajnos nem megvásárolható!
    Az angol verziót az Excalibur Publishing forgalmazza, ha rákeresel erre akkor kidobja a cég honlapját. eBay-en, Amazonon érdemes nézelődni.

  • avatar
    Pityu89 mondta:

    Nekem megvan németül, de mivel nem beszélem a nyelvet még nehezebb. Data text mappában van az összes szöveg a játékból. Azt kezdtem el google fordítózni, de áhh. :D

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Na az biztos nem lehet egyszerű, azzal én sem boldogulnék. :-)

  • avatar
    jenicel mondta:

    Érdekel ez a játék. Írjatok róla feltétlen, ha megjelenik magyarul. Ára nagyjából?
    Kérdés:
    A közlekedési lámpáknak van éjszakai üzemmódja?

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    15 fontért lehet kapni az eBay-en, azaz nagyjából 4500 forintért.

    Van a közlekedési lámpáknak éjszakai üzemmódja.

  • avatar
    10140077 mondta:

    IST!

    Arra sincs lehetőség hogy a MAGYAR nyelvű file-okat megosztod velünk?
    Megrendelltem és meg is érkezett a játék, viszont az idegen nyelven nem igazán értem a nyelvet :S
    Az is ütközik a szerzői joggal?

  • avatar
    10140077 mondta:

    ELŐZŐ HOZZÁSZÓLÁSOM TÁRGYTALAN!

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Bocs, csak most láttam a hozzászólásaidat.
    Igen, az is ütközne. De egy e-mailt megérhetett volna a dolog a készítők felé.

  • avatar
    10140077 mondta:

    Megért annyit:)
    Ezért volt tárgytalan :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Szuper, pláne jó fejek a fejlesztők! :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.