Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Vasút, Villamosok, BKV

Brno villamosai

vorsignal 2011 augusztus 18 2 megjegyzés

Csehország villamosos városai mindig tartogatnak érdekes dolgokat a közlekedés iránt érdeklődők számára (is), különösen akkor, ha az illető megrögzött Tatra mániás. Természetesen Brnóban is jelen vannak Csehország (és a volt szocialista blokk) emblematikus villamosai, a “gömbölyűtátrák”. Ezekből két fő típus készült, a szóló a T3-as, a csuklós pedig a K2-es típusjelzést kapta. Az egyes kocsikat az idők folyamán különböző műszaki tartalommal újították fel, így a típusjelzések mára meglehetősen szövevényesek lettek.

A főpályaudvar a villamoshálózat egyik központi helye, gyakorlatig folyamatosan érkeznek a villamosok a megállókba. Itt éppen egy csatolt T3G szerelvény látható egy Skoda villamos mellett. Ezeket a kocsikat ’92 és ’98 között modernizálták, amely során teljesítményelektronikás vezérlét kaptak.

A Miskolcról már ismert KT8D5-ös típus egy másik alfaja: a KT8D5N. Őket a többi alacsonypadlós középrészes KT8-assal ellentétben már eleve részben alacsonypadlósan gyártották. A képen a villamos a főpályaudvartól induló sétálóutcából készül kikanyarodni az állomás elé.

Ismét egy modernizált villamos, ezúttal egy K2P. A helyszín a közelmúltban felújított Česká nevű csomópont.

A Královo Pole Nádraží-hoz a 6-os villamos jár ki. A hurokban egy Skoda 13T és egy “korszerűsítetlen” K2-es várja az indulást. A részben alacsonypadlós Skoda villamosok 2007 óta vannak jelen a városban.

Egy másik 13T a korábban már látott Česká-nál. A típus többekben vegyes érzelmeket vált ki. A gyártó által kifejlesztett forgóvázak miatt nincs lehetőség a 100%-ban alacsonypadlós kialakításra, ami az utastérben lépcsőket eredményez. Ez a “guruló lépcsőház” kialakítás egy új villamos esetében valljuk be nem túl szerencsés. Azt, hogy a külső design hogyan sikerült azt pedig mindenki döntse el maga.

Számomra a város egyik legérdekesebb vonala a 8-as villamos. A járat két, a városa átellenes oldalán lévő lakótelepet köt össze (útja során értelemszerűen áthaladva a tágabb értelembe vett belvároson), a külvárosokban a képen is látható LRT-szerű pályán halad. Itt egy utólag alacsonypadlósított KT8D5-öst láthatunk, a pontos típusa KT8D5R.N2.

Egy másik, hasonlóan korszerűsített kocsi. A vonal abból a szempontból is érdekes, hogy a városban egyedül itt épült ki (állandó jellegű) fejvégállomás. Emiatt persze csak a különböző KT8-asok járhatják a vonalat.

Térjünk vissza a belvárosba! Egy újabb T3 változat: a T3RF típus. Amint látható, a korszerűsítésnél a műszaki tartalom mellett a homlok- és hátfal is megújult. A kép egyébként a főpályaudvar szomszédságában lévő Nové Sady megállónál készült. Ahogy korábban már említettem, a főpályaudvar a hálózat egyik központi helye, a kiemelkedően nagy forgalom miatt a két megálló között négy vágány húzódik.

Egy újabb érdekes típus: a VarioLF villamosok első generációja a T3-asokra hajazó, azonban náluk jóval korszerűbb villamosok. A típus a forgóvázaknál a T3-ashoz hasonlóan magaspadlós, a kocsiszekrény középső részét azonban egy alacsonypadlós részt alakítottak ki. A hajtásrendszer természetesen szintén sokkal magasabb színvonalat képvisel, mint a T3-asoké. Több esetben e villamosok beszerzését a T3-asok korszerűsítésként könyvelik el, de ez gyakorlatilag új járművek gyártását jelenti. Itt ennek a csuklós továbbfejlesztését, a VarioLF2R.E-t láthatjuk.

A Technology Park alighanem a város egyik legérdekesebb végállomása. A végállomás a szó szoros értelmében a város szélén fekszik, ahogy a képen is látható innen már tényleg a szántóföldek kezdődnek.

A Tatra gyár számos sikeres típusa mellett akadtak olyan konstrukciók is, amelyek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Az RT6N1-es típus egy próbálkozás volt (részben) alacsonypadlós villamosok gyártására, azonban az állandóan jelentkező újabb és újabb műszaki problémák miatt nem lett egy sikeres típus. Az egyes kocsik sokszor többet állnak a kocsiszínben, mint amennyit forgalomban töltenek. A legyártott 19 kocsi Prágába, Brnóba, valamint Poznanba került. A prágai kocsik jelenleg már nem is közlekednek, az itteni négyből az utóbbi néhány évben hármat sikerült működőképessé tenni. Kicsit a Ganz által gyártott G2-es prototípus metróhoz tudnám őket hasonlítani.

A szóló VarioLF villamosokat korábban már említettem, de képet nem mutattam róluk. Itt egy valamilyen szinten különlegességnek számító motor+pót+motor összeállítás látható. Az első motorkocsi egy VarioLFR.E, ezt követi egy VV60LF jelű pótkocsi, a sort pedig egy korszerűsített T3-as zárja. Nem egy mindennapi vonat, az biztos.

A beszámolóban láthattunk különböző korszerűsítettségi szinten lévő T3-asokat, az alaptípusról azonban nem volt kép, így ezzel a “T3 Classic”-kal zárnám a beszámolót.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Jo kis iras errol a valoban sokszinu kocsiparkrol!
    Nekem tetszenek azok a regi (es korszerutlen?) gombolyu-Tatrak, a piros szin is jol all nekik. Talan Budapestre, Debrecenbe, stb is kerulhettek volna a Bengalik helyett (vagy akkor az FVV-k mar megvoltak… nem ismerem a Tatrak tortenetet evszamokban).

  • avatar
    vorsignal ( a szerző ) mondta:

    Hát, annak idején járt Pesten egy T3-as meg egy K2-es tesztelés céljából, az esély megvolt rá. Aztán a gyár előállt a T5C5-ös típussal… Igaz, ez már a Bengák érkezése után volt.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.