Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Évtizedes álom – Belgrád

golaz 2011 augusztus 22 1 megjegyzés
A régi zimonyi állomás emlékműve a Dunaparton

A régi zimonyi állomás emlékműve a Dunaparton

1884 – től a Belgrádba Magyarország felől érkező vonatok még hazai földön betértek a Duna mellett fekvő zimonyi vasútállomásra, majd egy hatalmas réten épített alacsony töltésen érték el a Száván átvezető hidat. Rögtön a híd túloldalán balra kanyarodtak és már Belgrád központi pályaudvarán voltak. Innen irányváltás után folytatták útjukat a Balkánon. A tehervonatok a pályaudvarról átállhattak a Száva melletti rakodóparthoz. Ekkor Belgrád határállomás volt, a Nisbe induló fővonal elején, 1919 után viszont belföldi vasútvonalak csomópontjává vált. A Skopje, Nis és Újvidék vagy Zágráb felé menő vonatokat meg kellett fordítani.

412-030 a főpályaudvaron, jobbra egy montenegroi kocsi.

412-030 a főpályaudvaron, jobbra egy montenegroi kocsi.

641-310 az állomás nyugati végén, a peronoktól távol, a fűtőház és a híd közelében. Mögötte a kék vonat egyik kocsija, ez a kocsi a kormányzati vonathoz tartozott.

641-310 az állomás nyugati végén, a peronoktól távol, a fűtőház és a híd közelében. Mögötte a kék vonat egyik kocsija, ez a kocsi a kormányzati vonathoz tartozott.

A személykocsis tároló nyugat felől.

A személykocsis tároló nyugat felől.

Az első terv a vasúthálózat átépítéséről 1923 – ból származik. Az egész városra érvényes rendezési terv tartalmazta a vasútvonal átépítését. Eszerint a főpályaudvar a régi helyén maradt volna, ahol ma is van, azonban alagutak vezettek volna egyenesen a Duna híd irányába és egy másik vissza, nyugat felé a Száva hídhoz és a Nisbe vezető vasútvonalhoz. Ezáltal az irányváltás szükségtelenné vált volna. Az 1923 – 0s terv tartalmazta az új kikötőbe vezető vágányokat és egy új teherpályaudvart is, amely a város déli részén épült volna meg. 1935 – ben új vasútvonalat adtak át, ez Pancsovára vezetett és összekötötte a bánáti és a balkáni vasútvonalakat. Ez vasútvonal is a főpályaudvarról indult, azonban az állomás kijáratánál 180 fokban megfordult és a Száva, majd a Duna mellett érte el az új hidat. Ennek a fordítóvágánynak ma már csak nyomai vannak meg, azonban a folyóparti vasútvonal ma is üzemel. A személyszállító vonatok kitolatnak az állomásról, majd irányváltás után haladnak rá erre a vasútvonalra. A Duna felett átívelő Pancsovai híd (Péter király híd) mellett részben elkészült az új kikötő és a kikötői vágányok és a ’30 – as évek végén a pályaudvarhoz közel megkezdték az alagútépítést is. Ebből az alagútból csak rövid, nagyjából 100 méter hosszú szakasz készült el, mert kiderült, hogy egy nagy földalatti tó van a hegy alatt. Az alagút a Gavrilo Princip utcában van és egy autószerelő műhelynek ad otthont.

A 2 világháború végleg megakasztotta az építkezést. Csak 1948 – ban folytatódott a tervezés, de akkor már egészen más szempontok alapján. A háború után ugyanis elkezdődött Újbelgrád építése. Ez a hatalmas városnegyed a Belgrád és Zimony között, a Száva északi partján van. Az új város tömbjeit pontosan keresztezte a Belgrád – Zimony vasútvonal. Kezdetben csak a Belgrádhoz és Zimonyhoz közeli tömbök épültek be a terület két végén. A ’60 – as évek végére vált szükségessé a Zimonyba vezető vasútvonalnak az áthelyezése, ennek kapcsán készítették el a belgrádi vasúti csomópont terveit. A terveket a személy és teherforgalom elválasztása, a vasútvonalak külön szintű vezetése és vonatrendezési, fenntartási tevékenységek lakott területektől távoli elhelyezése jellemzi.

Az észak felől érkező személyvonatok nem térnek be a zimonyi Duna partra, hanem az új zimonyi állomás után egy alagúton és Tosin Bunár megállóhelyen át egyenesen haladnak tovább Újbelgrád állomás felé.

Újbelgrád állomás

Újbelgrád állomás

A 444-001 tehervonattal halad át Újbelgrád kietlen peronjai között.

A 444-001 tehervonattal halad át Újbelgrád kietlen peronjai között.

Tehervonat halad át Újbelgrád kietlen peronjai között.

A tehervonat vége.

Az állomást elhagyva az Új Vasúti Hídon érik el a Balkánt, ahol egy rövid alagúton áthaladva érnek a központi Centar/Prokop állomásra.  Onnan észak (Vracsar alagút 3225 méter) és dél felé (Dedinje alagút 6160 méter) is továbbhaladhatnak a vonatok alagutakon át. Az északi alagútban két megállóhely (Karagyorgyev Park és Vukov Spomenik) van, ezen kívül a Pancsovai híd megálló látja el a városi forgalmat és pótolja a megszűnő Duna állomást. A déli alagútban nincs megállóhely. A gyakorlatban ez most úgy néz ki, hogy a vonatok döntő többsége Újbelgrád után áttér a régi pályára és a Régi Vasúti Hídon át megy a régi pályaudvarra, ahol irányváltás után halad tovább dél felé. Az elővárosi vonatok (Beovoz) egy része és a városi vonatok (BG:VOZ) mennek csak az új pályaudvarra.

A régi hídhoz vezető vágány Újbelgrád állomás után.

A régi hídhoz vezető vágány Újbelgrád állomás után.

412-099 megy a Régi vasúti Híd felé.

412-099 megy a Régi vasúti Híd felé.

A régi hídhoz vezető vágány Újbelgrád állomás után, hátul a hídon az új vasútvonal.

A régi hídhoz vezető vágány Újbelgrád állomás után, hátul a hídon az új vasútvonal.

Az észak felől érkező tehervonatok egy külön vasútvonalon, amely a fővonalból Batajnicánál ágazik ki, messze elkerülve a lakott területeket érnek a Belgrád nyugati szélén lévő rendezőbe. A rendezőpályaudvar magában foglal egy vontatási telepet is (A motorkocsis telephely Zimony előtt nyert elhelyezést.). A rendezőből két kijáraton át távozhatnak, egyrészt Topcider állomáson és a belváros alatti alagutakon át Pancsova felé, másrészt déli irányba, a Nisbe vezető fővonal felé. Külön a tehervonatok számára épült a Pancsovai híd előtt kijárat a kikötőhöz.

A ’60 – as évek végétől ’90 – es évek közepéig több megszakítással megépültek ezek a vasútvonalak. 1971 – ben fogadták el a végleges terveket, de már 1969 -ben átadták az újbelgrádi vonalkorrekciót, 1970 július 31 – én szűntették meg forgalmat a régi zimonyi vasútvonalon. 1974 – ben kezdődött az Új Száva híd építése, ami 1978 – ban készült el. 1974 – től épül a központi Centar (Prokop) pályaudvar. A ’70 – es évek végén gazdasági válság miatt leállították az építkezést.

Karagyorgyev Park megálló, a 2 középső vágány déli irányba, a két szélső Prokop felé vezet. Jobbra egy 412 sorozatú motorvonat.

Karagyorgyev Park megálló melletti elágazás, a 2 középső vágány déli irányba, a két szélső Prokop felé vezet. Jobbra egy 412 sorozatú motorvonat.

Prokop állomás kelet felől.

Prokop állomás kelet felől.

A váltóállító torony Prokop állomáson.

A váltóállító torony Prokop állomáson.

 

 

 

 

 

 

 

 

A ’80 – as években az egyre elavultabb főpályaudvar már alig tudta lebonyolítani a forgalmat, ezért újra elkezdték az építkezést. Az évtized végére elkészült a Centar (Prokop) vágányhálózata és a dél felé vezető alagutak és hozzákezdtek a keleti irányú alagutak építéséhez. Jugoszlávia felbomlása lelassította a munkálatokat, előbb a szankciók és a hatalmas infláció, a szankciók feloldása után az országot elárasztó menekültek elhelyezése olyan óriási problémát jelentett, amely mellett a belgrádi vasúti csomópont építése eltörpült. Politikai okokból mégis folytatták a munkálatokat, ugyanis az építkezés már a háború előtt is előrehaladott fázisban volt. 1995 – ben adták át a keletre vezető alagutakat és a földalatti Vukov Spomenikállomást. 1996 – ban a Centar építésének 2. üteme kezdődött el.Hatalmas felvételi épületet terveztek ide, amely az egész völgyet befedte volna. Elbontották a már elkészült vágányokat, az 1999 – es bombázásokig a vágányok feletti vasbeton szerkezet nagyrészt el is készült. 2000 – ben felfüggesztették az építkezést.

 

Egy 412 - es sorozatú motorvonat Prokop állomáson.

Egy 412 - es sorozatú motorvonat Prokop állomáson.

412-084 Prokop állomáson.

412-084 Prokop állomáson.

412-088

412-088

 

 

Ezen még dolgozni kell, itt lesz az egyik kijárat a felső szintre.

Ezen még dolgozni kell, itt lesz az egyik kijárat a felső szintre.

A betonépítmény teteje. A háttérben a kórházak a belváros szélén. Középen, mélyen a völgyben van az autópálya.

A betonépítmény teteje. A háttérben a kórházak a belváros szélén. Középen, mélyen a völgyben van az autópálya.

Így folyik le a víz a tetőről.

Így folyik le a víz a tetőről.

A betonépítmény teteje. Középen a bejáratok, balra az a két amerikai teherautó, amik már ezen az 1996 - os fényképen is rajta vannak.

A betonépítmény teteje. Középen a bejáratok, balra az a két amerikai teherautó, amik már ezen az 1996 - os fényképen http://www.beogradcvor.rs/files/beogradcvor1.jpg is rajta vannak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006 – ban a Trigánit nyerte el az építkezés befejezésére kiírt pályázatot, de 2008 – ban felbontották a szerződést, mert a Trigránit  utólagos követelésekkel állt elő.  2009 – ben átadtak 2 új vágányt és egy új peront. 2010 szeptember 1 – től járnak a városi forgalmat lebonyolító BG:voz szerelvények, egyelőre a régi, rigai gyártású 412 – es motorvonatokkal Pancsovai híd és kezdetben Újbelgrád, 2011 -től Batajnica állomásig. Csúcsidőben 15 percenként követik egymást a szerelvények, ezzel remélhetőleg sikerül az utasokat átcsábítani a vasútra. A tervek szerint 2020 – ra készül el teljes egészében az új vasúti rendszer, ekkor zárják be a mai főpályaudvart is.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Centar/Prokop állomás nyugati vége.

Egy 412 - es motorvonat indult Centar/Prokop állomásról Karagyorgyev Park felé.

Egy 412 - es motorvonat indult Centar/Prokop állomásról Karagyorgyev Park felé.

Pályafenntartási tevékenység.

Pályafenntartási tevékenység.

Na, egy olyan kép, ami autodel, viszont nem találtam jobbat. A Centar/Prokop állomás kelet, az autópálya és a belváros felől. Középen a betonépítmény az állomás. Jól látszik, hogy mennyivel magasabban van, mint a völgy alja.

Na, egy olyan kép, ami autodel, viszont nem találtam jobbat. A Centar/Prokop állomás kelet, az autópálya és a belváros felől. Középen a betonépítmény az állomás. Jól látszik, hogy mennyivel magasabban van, mint a völgy alja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1984 kép

http://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/sets/72157613135824976/detail/?page=4

Vonatok a Vardartól a Triglavig

Fényképek

http://www.serbiaconstruction.com/projects/railway-junction-complex/

http://www.facebook.com/Crno.beli.Beograd

A felső linken csak 3 kép, a Centar állomásról, a Karagyorgyev Park megállóhelyről és az egyik alagút részletéről. Lent egy facebook oldal, ahol a Belgrádban készült régi fényképeket gyűjtik össze.

 

Légifelvételek

http://i22.photobucket.com/albums/b313/asplavsic5/44610828.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/3271/zemun06ci6.jpg

http://media.photobucket.com/image/autoput%20beograd%201991/goldstajn/Picture177.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p152/reljabgd/ikaruszgrada1.jpg

A felső az 1944 – es amerikai bombázás idején készült kép, majdnem a város teljes lakott területe rajta van, az alsó 3 a régi zimonyi állomásról készült a háború előtt.

 

Pancsovai híd

http://www.flickr.com/photos/polexianurkin/5877778102/

http://www.flickr.com/photos/polexianurkin/6039212362/

http://www.sicip.co.rs/admin/image.jpg?imageId=44&thumb=1&lastModified=1275237973000

 

Prokop

http://i868.photobucket.com/albums/ab242/takini/prokop.jpg

http://i37.tinypic.com/34eym2q.jpg

http://img231.imageshack.us/img231/9881/prokopme7.jpg

http://www.beogradcvor.rs/files/beogradcvor1.jpg

 

http://www.visuals.beobuild.net/data/media/4/080911-Prokop-VS-02.jpg

http://www.visuals.beobuild.net/data/media/4/080911-Prokop-VS-01.jpg

http://www.visuals.beobuild.net/data/media/4/080911-Prokop-VS-03.jpg

http://www.visuals.beobuild.net/data/media/4/081017-Prokop-01.jpg

 

Régi vágány Újbelgrádban

http://i47.tinypic.com/2vt649z.jpg

 

A régi vágány nyomvonala Zimonyban

http://www.panoramio.com/photo/33062198

 

http://www.panoramio.com/photo/7717223

 

 

Száva tároló

http://www.panoramio.com/photo/36434228

 

Térképek

http://www.bueker.net/trainspotting/maps_beograd.php

http://i375.photobucket.com/albums/oo198/Namcor1959/posleratnakarta-1.jpg

http://www.blic.rs/_customfiles/Image/slike/2009/02_februar/20/beograd/beovoz-g-v.jpg

http://www.jugcerovic.com/files/gimgs/31_bgd-1948.gif

http://imageshack.us/photo/my-images/359/122bg65zemun1aq6.jpg/

 

Tervek

http://draco.hfwu.de/~wikienfk5/index.php/(re)Quest_for_the_cultural_landscape_of_Belgrade,_Serbia

Belgrád újjá/átépítéséhez készített tervek. 

Tosin Bunar

http://www.flickr.com/photos/polexianurkin/5892291378/in/photostream/

A megállóhely és a töltés az alagút tetejéről fotózva. Jobbra az irodaházak helyén volt a régi repülőtér, ahova iparvágány vezetett. 

 

Vukov Spomenik

http://www.panoramio.com/photo/34314097

 

 

Zimony állomás

http://i484.photobucket.com/albums/rr204/goldstajn/23513_1241420159143_1338502597_3066.jpg

http://i484.photobucket.com/albums/rr204/goldstajn/23513_1241422239195_1338502597_3066.jpg

http://i484.photobucket.com/albums/rr204/goldstajn/23513_1241422959213_1338502597_3066.jpg

A képek a Jugoszlávia szálloda tetejéről készülhettek. A középső képen dél (Belgrád) felé, az alsón észak (Zimony) felé nézünk. 

Az alsó képen az íves pálya a fővonal, az egyenes vágányok a vontatási telepre vezethettek. 

A kép közepén egy valószínűleg Gosa gyártmányú trolibusz megy Belgrád felé.

 

Zimony felvételi épület

http://www.delmagyar.hu/forum-kepek/223/B2224845.jpg

http://piroman.rs/forum/index.php?action=dlattach;topic=742.0;attach=1872;image

A felvételi épület nem  a mai emlékmű helyén, hanem attól délnyugatra, az út túloldalán volt. A szemben lévő gyárépület az Ikarus repülőgépgyár, aminek egy épülete ma is  megvan. 

 

 

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Inkább évszázados álom, lassabban halad, mint a 4-es metró… Jó cikk, jók a régi fotók is! :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.