Főoldal » Vasút, Vonatfotózás

15 éve történt – 1. rész

Zsivany 2011 szeptember 6 9 megjegyzés

15 év nem vagy idő. Vagy mégis? Majd meglátjuk…

Igen, szó szerint meglátjuk, ugyanis képek következnek. Azokból a képekből szeretnék szemezgetni nektek, amiket 15 évvel ezelőtt, első fényképezőgépemmel készítettem. A képek nem profi minőségűek. Sem tudásom nem volt, a fényképezőgép és a negatív filmanyag sem volt minőségi felszerelés. Mégis így 15 év távlatából visszanézve érdekes lehet, hogy mi volt akkor, mi van most, mi változott azóta és mi nem. Következzenek a képek:

V43 1183 várja 1996 júliusának egyik napos reggelén Székesfehérváron, hogy az éppen megérkezett tapolcai vonatról lejárjon a Szergej és gépcsere után indulhassanak tovább Budapestre. A tapolcai vonatok gépcseréje ekkor még új dolog volt, 1995 őszén még Nohabok jártak a Délibe.

Páros pózolás a fotósnak. M62 215 még többször vissza fog térni a későbbiekben a képeimen, érdemes megjegyezni a mostani állapotát, az olajat prüszkölő motorjától koszos tetőt. Nekem így Szergej a Szergej.

Napfény, nyár, irány a Balaton. Reggeli gyorsok keresztje Csajágon. A vonómozdony M62 215, amit csak azért nem fényképeztem le, mert a vezérnek sűrgős dolga támadt a bokorban, nem akartam megzavarni. Szemből érkezik a vérnarancs ruhás M61 020 “Alutus” nevű vonatával, melynek nagy része a román államvasút (CFR) sötétkék, egyik végükön széles ferde fehér csíkkal ellátott kocsijaiból állt. A vonat fehérvári gépcsere után a Keletibe ment, hogy utána romániai célpontja felé induljon tovább. Az Alutus csak pár évig közlekedett Tapolcára, és a mai időkhöz képest érdekes lehet, hogy nem csak a szerelvényt vitték tovább a vidéki célállomásra, hanem maradt a vonatszám is, közvetlen vonatként volt meghírdetve.

Visszatértünk Fehérvárra, az időpont még mindig 1996 júliusa. V43 1177 személyvonatával vár az indulásra. Klasszik Szili, klasszik Bhv-k és a szokásos BDh a kerékpárszállításhoz. A mozdonyon még él a beosztott személyzet által elkészített egyedi festés: keret a pályaszám körül, csíkozás az akkuládán, a légtartályon, a pályakotrón, az ereszcsatornán és a gép “fehérváriságát” hírdető városcímer sem hiányozhatott. A piros orr a távvezérlési csatlás leellenőrzöttségére utal.

Először is bocsánat a kép minőségéért, de ezt muszály megmutatnom. A mozdony M44 501, mint ipar tartalék tevékenykedik. A mögötte látható kéttengelyes személykocsiban tartózkodott a tolatószemélyzet. A kocsi homlokfalán elmlékeim szerint egy homlokfényszóró is volt, azokra az esetekre, ha tolva kellett kimenni valamelyik iparvágányra. Nem mindenhol volt meg a lehetősége a körüljárásnak illetve nem húzták vele az időt, kimentek tolva. Az első teherkocsi egy Ks/Lgs típusú kocsi, amelynek a rakománya érdekes. A kocsi MÁV “háztól-házig” kisméretű konténerekkel van megrakva. Akkoriban még használták őket. Ma már csak legfeljebb szertárként funkcionálnak.

Na hosszú idő a 15 év?

Aki nem tudja ebből eldönteni, az kisérje figyelemmel a további cikkeimet, ugyanis terveim szerint cikksorozatot szeretnék csinálni. Az első fényképezőgépem használatba vétele után hosszú évekig többé-kevésbé rendszeresen fényképeztem, minden hónapra jutni fog valami. Foly.köv.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


9 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    De még mennyire hosszú!
    Nagyon-nagyon örülök ezeknek a fehérvári képeknek. Gyerekként rengetegszer láttam a gurítódombot üzemben, emlékszem a szomszédos lakótelep lakói folyamatosan panaszkodtak a vonatok zaja miatt.
    Számomra a hab a tortán akkor még az volt amikor Ikarus buszokkal megpakolt vonatokat láttam elhaladni a lakásunk közelében. Akkor fényképezőgépről maximum álmodhattam, így csak a fejemben van meg némi halvány emlékkép.
    Én speciel várom a folytatást!

  • avatar
    Ikarus 242 mondta:

    15 éve még csak 3 éves voltam, abból az időből nem emlékszek semmire. Kicsit későbbről igen. Nagyapám nyaralója Gárdonyban van, így míg kicsi voltam, minden este ki kellett menni az állomásra vonatot nézni, a délutáni csúcsban, amikor szinte egymást érték a vonatok, megszámolni a tehervonatok hány kocsival közlekednek, ilyenek. Vonatok közti időben nézegetni a 424-est. Emlékszek olyan vonatra, ami piros ŽSR kocsikból állt, rendszerint Gigant húzta, később Taurus. Jártak a papagájok is mindenféle vonattal. Talán 11 éves voltam, amikor kaptam egy fotóapparátot, akkor fotóztam először (és utoljára, legalábbis magyart) vasutat.
    Egyébként a negyedik képen a szili mögött nem BDh van? Tudtommal a BDbhv az a Bhv, aminek egyik végében fel lehet akasztani két biciklit.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Régen volt? A mávos járművek egy jó része még üzemben van, és már akkor sem volt fiatal. Ezt leszámítva: persze, hogy régen volt :) Debreceniként rendkívül egzotikus volt pl. ’95-ben a somogyi dombok között a Fonyod-Kaposvár vonat, vadiújnak kinézően lefestve, paklikocsivl, és Nohabbal az elején. Csak egy pillanatra láttam, nem felejthető el. Biciklitúrán voltunk, fényképezőgépem akkoriban nekem sem volt…
    Sokat változott azóta a világ, csak nem vesszük észre. Különösen akkor lenne szembeötlő a változás, ha a közúti járműveket néznénk meg, azok szinte lecserélődtek.

  • avatar
    Zsivany ( a szerző ) mondta:

    Ikarus 424:

    Igen, részben igazad van a képen látható kocsi BDh. A BDbhv egy olyan ex Bhv kocsi, amelyiknek az egyik utasterméből eltávolították az összes ülést és oda kerékpártároló építettek.

    A cikkbe sajnos elfelejtettem beírni, de ennek a képnek (V43 1177) érdekessége még a peronon látható büfé épület is.

  • avatar
    IST mondta:

    Hú, tényleg, a büfé!
    Perontetős képed nincs? Gyerekkoromban még megvoltak Fehérváron. Sőt, Székesfehérvár-Repülőtér épülete is megvolt akkor, nem csak a mostani “buszmegálló”. Mondjuk az is igaz, hogy akkor még az Ikarusba (amelynek bejárata alig néhány tíz méterre volt a megállótól) tömegével jártak dolgozni – vasúton is – az emberek.

  • avatar
    Zsivany ( a szerző ) mondta:

    A perontetőről nincs, azt már 96 előtt elbontották. De emlékszem rá, mint ahogy a reptéri épületre is. Előfordulhat, hogy van róla képem, majd meglátjuk.

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    15 éve már 1996 volt…hogy rohan az idő ;)

  • avatar
    jenicel mondta:

    Jó kis emlékeket ébresztettél fel bennem…
    Második általánosban leléptem a suliból, hogy kimehessek a fehérvári állomásra nézelődni. Nem volt semmi. Hányszor néztem a Favorit nemzetközi gyorsvonatot az ablakból a komáromi vonalon érkezni. Majdnem mindig egy szergej és egy csörgő húzta. Aztán a gyíkot sem felejtem el a szombathelyi gyors éléről! De ezek inkább 25+ évvel ezelőtt történtek.
    Na igen a perontető. Meg a két peronbüfé. Azóta is csak terv az új perontető.
    Képek:
    http://img5.indafoto.hu/9/1/101621_d51149c4f66a830ab068fee250c325ee/10738687_7c030847460addc0aa1fee26b358e1fb_m.jpg
    http://img9.indafoto.hu/9/1/101621_d51149c4f66a830ab068fee250c325ee/10738693_7ec43aabe7746ccbca01b0fd0a5e917a_m.jpg

  • avatar
    phontanka mondta:

    Ha már LokottZsiraf a Kaposvár-Fonyód vonalat említette, egyszer a kilencvenes évek közepén télen a 8807-tel jöttem Szombathelyről, és Lengyeltótiban kereszt miatt pár percet várakoztunk. Akkor még működött a gőzfűtés, és várakozás közben a Nohab gyönyörű hófehér gőzfelhőbe burkolta a vonatot. Elképesztő látvány volt, nehéz lenne elfelejteni. A fényképezőgépem persze nem volt nálam.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.