Főoldal » Címlap, DCC, Modellvasút

Hornby Elite teszt

IST 2011 október 20 4 megjegyzés

Bár az itthoni dilikörömhöz nem igazán kellene, de néhány évvel ezelőtt belevágtam a digitális vasútba, vettem egy Bachmann Dynamis szettet, szerintem elsőként az országban, de minimum az elsők között. Előtte alaposan utánaolvastam, a megvétel után crashhez is elmentem véleménynyilvánítás ügyében (melynek eredményét ebben a lassan négy éves bejegyzésben olvashatjátok) és azóta is majdnem teljes megelégedésemre használom. Aztán nyáron bekattant valami, már valahogy nem tetszett úgy mint korábban, először vissza is akartam térni az analóg világba, aztán mégiscsak inkább elkezdtem nézelődni a különböző digitális központok között. Túl sok pénzt nem akartam rászánni, így a profibb rendszerek kiestek, a sok-sok negatív vélemény és kritika ellenére egy Hornby Elite központ mellett tettem le a voksomat néhány héttel ezelőtt. No erről fog szólni ezen bejegyzés.

Miután többé-kevésbé meggyőztem magam, hogy jó lesz ez, nekiálltam körbenézni a piacon. Használt központot nem szerettem volna venni Angliából, úgy voltam vele, hogy inkább egy újjal próbálkozok. Megnéztem a Hattonsnál, 159 fontért adták, megnéztem még néhány másik brit modellboltban, de mindenhol drágább volt ennél, vagy maximum ilyen áron kínálták. A nyári balatonfüredi kiállításon a Byg modellbolt standján már láttam, hogy van náluk, de akkor még úgy voltam, hogy a britektől tutira olcsóbb lenne venni. Biztos ami biztos alapon felhívtam a Modell és Hobbyt, mert valamiért az ugrott be, hogy ha Bachmann Dynamist árulnak, akkor csak van Hornby cuccuk is, de erről a központról még csak nem is hallottak (vicces, hogy két éve még a Dynamis-szal is így voltak). Aztán elnéztem Bygék honlapjára és meglepődve láttam, hogy akciósan adják az Elite-et, 60 ezer forint helyett 49000 forintot kérnek érte. Gyors osztás a 159 fonttal 308 forintos forint/font árfolyamra jött ez ki, azaz simán versenyképes volt az angol árral, lévén ekkor ennél csak drágábban tudtam volna fontot beszerezni. Ha elromlik a központ azért Szombathelyre egyszerűbben visszaviszem mint postázom Liverpoolba, úgyhogy azon ritka alkalommal szembesültem, hogy győzött a hazai vasútmodell bolt, megrendeltem tőlük neten.

A futár egy méretes kartondobozban szállította le a fenti képen is látható dobozt, amelyről túl sok mindent nem tudok elmondani, egyszerűen nagyszerű a doboz, megmutatja mi is lesz benne. Mielőtt azonban kinyitnánk, vessünk egy pillantást a hátuljára is:

Ami azért érdekes, mert a kis képen már a Hornby belépő szintű digitális központja van, ami a Select névre hallgat, megmutatván ezzel amúgy a kínálatot. További érdekesség még a francia, német, olasz és spanyol zászlócskák és a hozzájuk kapcsolódó megfelelő nyelvű leírások. Én ugyanis az európai verziót kaptam meg a rendszerből, ami azt a meglepetést okozta, hogy nem volt hozzá angol nyelvű kézikönyv. Csak francia, német, olasz és spanyol. Mivel ezek egyikéből sem vagyok jó (a némettudásom megragadt sajnos az Ich habe keine Hausaufgabe-nál, a francia pedig a Je suis Istvánnál), ezért ez nem esett túl jól a lelkemnek. 2011 azonban arra is jó, hogy tudjuk: a Hornby ilyen információkat eltárol a honlapján, így néhány egérkattintás után már töltődött is lefele a kézikönyv, hogy aztán jól kinyomtathassam magamnak. Hiába, papírról még mindig jobban szeretek olvasgatni.
Sok beszédnek sok az alja, ti meg már tűkön ültök, hogy mi volt a dobozban, szóval azért most már lassan ki is bonthatnám, nem?

Szépen lefóliázva minden, de a (francia, német, olasz és spanyol) kézikönyv, valamint a központ fölött is volt egy vékony hungarocell lap, védve a cuccokat.

Kiszedegetve a dobozból a tárgyakat így nézett ki a felállás. Hát nem túl sok mindent rejtettek el, igaz? Egy darab trafó (szerencsére nem brit csatlakozóval, hanem hazaival), a központ maga, a (francia, német, olasz és spanyol) kézikönyv, valamint még egy kettős kábel. Valamiért többre számítottam, de meg nem tudnám mondani miért, hiszen ennyivel már működik a rendszer.

Fussunk gyorsan végig azon, hogy hivatalosan mit is tud a Hornby Elite központja:

  • 254 mozdonyt tud a memóriájában tárolni és 255 eszközdekódert
  • 2 és 4 számjegyes dekódercímeket is kezel
  • 12 funkciót tud üzemeltetni mozdonyonként
  • Egy dekóderrel nem ellátott mozdonyt is tud működtetni, bár ennek a funkciónak a használatát nem javasolja a kézikönyv
  • Támogatja a 14, 28, 128 lépéses üzemmódokat
  • Nem csak írhatók vele a CV értékek, de ki is olvashatók
  • Saját órával rendelkezik aminek működése fel is gyorsítható
  • Két járművet tud egyidejűleg irányítani a két tekerhető kontrollere segítségével
  • USB-n keresztül számítógéphez csatlakoztatható
  • Digitális kijelző
  • Ismeri a RailCom-ot
  • Öt nyelven képes üzemelni (tudjátok: francia, német, olasz és spanyol, no meg természetesen angol)
  • Összeköthető a Hornby Select rendszerrel

Mindezek után gyorsan ismerkedjünk meg a központ hátuljával:

Mint látható külön kimenetet kaptak a hagyományos vágánykapcsolat vezetékei, valamint a programozóvágány vezetékei. Kár, hogy csak egy kábelt adtak hozzá alapból. Nem az a pár forintos tétel számít, csak talán korrektebb lett volna. Kaptak helyett csatlakozók az Xpressnethez, valamint jól látható az USB kábel helye is. Befele 15V megy, kifele is tudja elvileg ugyanezt. Alapból 4A teljesítmény kiadására képes ami a leírás szerint 9-10 vonat közlekedtetéséhez elegendő, mi azonban már jól tudjuk, hogy sok múlik az egyes vonatok áramfelvételén is, szóval ezt én sem vettem fix infónak, ráadásul akkora dilikört nem is tudok építeni, hogy azon 10 vonat járkálhasson egyszerre, nem zavarva különösebben a másik útját. Nem mellesleg valahol azt olvastam (lehet, hogy pont a kézikönyvben?), hogy a négyből egyet a programozóvágány kap és csak a maradék három megy a modellvasúti pályára. De ez még így is bőven elég nekem. Miután mindez megvolt, még nem kezdődhetett el a játék, számítógépes nyelven szólva jöhetett a patch-elés, azaz frissítenem kellett a központ szoftverét.

Arról van szó ugyanis, hogy a megjelenés óta sok-sok javítást készítettek el a Hornbynál a vásárlók visszajelzései alapján (és a saját bénaságuk miatt), így a rendszer már az 1.3-as verziót használja. Mire jó az USB port ha nem arra, hogy összekössük a központot a számítógéppel, így aztán ezek a javítások véghezvitele mennyivel könnyebbé és egyszerűbbé válik! Ezt a funkciót bizony hiányoltam a Dynamisból, azon semmilyen ilyen jellegű csatlakozófelület nem volt sajnos. No mindegy, ha már úgyis a Hornby honlapján jártam néhány perccel ezelőtt, akkor az új verziójú szoftver telepítőjét is leszedtem, majd néhány további kattintgatás után, szigorúan nyomon követve az utasításokat frissítettem a rendszert. Aztán jöhetett a beüzemelés:

Büszkén mutatja a nevét induláskor:

Majd persze a verziószámot is:

Hogy aztán végül teljesen a rendelkezésemre álljon:

A központ kezelőfelülete rémesen egyszerű: a két nagy fekete kerek gomb egyrészt mindkét irányba folyamatosan tekerhető körbe-körbe, ezzel változtatva a járművek sebességét, másrészt lenyomható, amellyel a haladási irányt módosíthatjuk. Szintén ezeket lehet használni a menüben való lépkedésre, a parancsok jóváhagyására, meg még egy rakat mindenre, de erről később úgyis nyilatkozok. Közöttük a telefonokról jól ismert gombok, ezekkel számokat és betűket is be tudunk vinni. A nagy piros STOP gomb vészleállítóként üzemel. A képernyő körül hat gomb található, az on/off-fal meglepő módon nem a központot kapcsoljuk be, az áramfelvétel esetén automatikusan üzembe helyezi magát, hanem a legutoljára kiválasztott funkciót kapcsolgathatjuk, a Functionnel a funkciók között válogathatunk, az Escape-pel menekülhetünk. Na jó, nem, például rövidzár miatti leállítást ezzel törölhetjük, de ha mégsem szeretnénk a menüben végrehajtani egy parancsot akkor ezzel tudunk ennek hangot adni. Jobb szélre jutott a Menu gomb és ez magyarul is a menübe visz, alatta a Locoval mondjuk meg, hogy vonatot szeretnénk irányítani, az Acc gombbal pedig ha eszközt, például kitérőt. Kapott még egy zölden világító ledet a készülék amely az üzemkészséget jelzi, alatta pedig egy pirosan világító van, ennek akkor látjuk a fényét ha probléma van vagy ha programozunk valamit.

Néhány szót ejtenék a kijelzőről is: sajnos nincs háttérvilágítása, ami a Dynamis után nekem hiányzott, kevésbé megvilágított szobában azért jól jönne. Mínuszpont. De hogy mit is látunk rajta: a felső zöld csík mutatja, hogy éppen mozdonyt vagy eszközt használunk, az alsó zöld sávban pedig a menetirányt mutató nyíl (amely adott kitérő állását is mutatja ha azt szeretnénk), a középen lévő félkör pedig a menetfokozatot jelzi, lentebb láthattok erről képet is. A két zöld csík között helyezkedik el két sorban a még hasznosabb információ: ide kerülnek a menük szövegei ha éppen abban lépkedünk, vagy a vonatozásunk alapadatai, mint most is: 00:00 óra van, az 1-es kontroller van használatban amely momentán a 3-as címre beprogramozott dekódert vezérli. Így indul a rendszer, ami azért is jó, mert ha valaki frissen megvesz egy digitális járművet, akkor mindenfajta képzettség nélkül tudja használni, hiszen alapból a 3-as címre programozzák ezeket, azaz egy laza tekeréssel indulhat is a móka.

De nem nálam! Én ugyanis először elbarmolkodtam az órával, beállítottam rajta a (kevésbé) pontos időt. Jó látni ugyanis, hogy mennyi időt töltöttem hasznosan a vasútmodelljeim mellett. Az óra azonban nem csak sima óra, akár tízszeres időgyorsítást is végezhetünk vele, no persze csak a modellvasúti életben. Ez azoknak lehet hasznos, akik modellvasúti idő szerinti menetrend alapján szeretnék járatni a vonataikat, így például előre megírt menetrend alapján lehet ezt az órát nézve közlekedni, azaz ha lenne fél óra két vonat indulása között a valós életben, akkor az lehet, hogy csak 3 perc a központ órája alapján. Látok benne fantáziát, érdekes lehet így az üzem, szóval ezért jár a pluszpont, a Dynamis ezt például nem tudta.

Lássuk azt, hogy mi az az egyik ok ami sokaknál kiverte a biztosítékot: a megfelelő jármű kiválasztása úgy történik, hogy megnyomjuk a Loco gombot, majd mégegyszer ugyanazt, aztán az egyik kontrollerrel odatekerek a megfelelő dekódercímhez. Aztán lenyomom a kontrollert és innentől kezdve a központ tudja, hogy ha azt a kontrollert forgatom, akkor a beállított számon futó vonatot szeretném azzal irányítani. Ha a képen a 2-es számú kontrollert forgatnám, akkor a kettesre tenné azt a vonatot. Még mielőtt megkérdeznétek, igen, mind a kettő kontrollerre be lehet állítani ugyanazt a vonatot egyszerre. A tekergetés igazából annál nem egészséges aki mind a négy karaktert használja dekódercímeknél, mire valaki eltekerné mondjuk 7425-ig, addigra beleőszülne. Ekkor jönnek jól a gombok:

Mivelhogy ekkor csak egyszerűen be kell ütögetni a megfelelő számot, jelen esetben például a 71-et, ami egy SWT Class 170-es motorvonatomat jelképezi. Így már azért egyszerűbb, de még mindig túl sok tekerést, kattintást igényel a jármű kiválasztása. Ezt nyilván ellensúlyozza valamennyire a két kar, de sok embernek – a neten – nem tetszik ez a megoldás. Ja, a nyomógombok kattogása kissé gagyi hatást kelt, mintha valamiféle játékközpontról lenne szó, kicsit profibban is megoldhatták volna, kicsit finomabb nyomkodást is érzékelhetne.

És igen, már megy is a Class 170-esem! Érdemes megfigyelni a központ kijelzőjét, ahol történt némi változás: egyrészt kissé telik az idő, másrészt nem a dekódercímet írja ki, hanem a jármű pályaszámát. Utóbbi általunk beírható, 8 karakteres nevet lehet adni minden járművünknek, ezt a központ megjegyzi. Sajnálatos módon ez nem jelenti azt, hogy kiválasztásnál nem kell tudnunk a dekóder számát, mert akkor bizony azokat kell pörgetnünk, csak irányítás alatt írja ki ezt az infót. Amit őszintén szólva nem is értek, úgy lenne értelme, ha már a válogatás közben is ezt látnánk. El is könyvelek rá egy mínuszpontot. Ja, a központ tud olyat is, hogy beállíthatjuk a kedvenc vonatainkat, majd megadhatjuk, hogy csak ezek látszódjanak, így azokat a címeket nem ajánlja fel amelyek vagy nem tartalmaznak ténylegesen futó járművet, vagy nem kedvenc mozdonyaink egyike van mögötte. Ezáltal nagy flotta esetén gyorsítható a kiválasztás folyamata. Ötletes, pluszpont.
A képen látható kijelzőhöz annyit, hogy a vonat haladását a félkörben is láthatjátok: minél gyorsabban megy a vonat (illetve minél többet tekerünk a kontrolleren), annál több része lesz fekete. A Dynamis “indicator bar”-ja látványosabb volt ennél, meg őszintén szólva a mini joystick is jobban bejött a tekerés helyett.

Következzen egy kellőképpen nem megfelelően fókuszált kép, viszont csak így tudtam megmutatni amit akartam (nagyban nézzétek, a jármű a 052-es számú Class 60-as dízelmozdonyom!):

A funkciók kapcsolgatása volt igazából az, ami a neten leginkább kiverte a biztosítékot, de a Model Rail magazin tesztjében is kiemelték ennek bénaságát. Őszintén szólva igazuk is van. A Dynamison ugyebár ott volt 10 funkciógomb, amelyeket megnyomva egyszerűen ki- vagy bekapcsolt az adott funkció, például a világítás, vagy hangdekóderes jármű esetén mondjuk a kürt. Egy plusz gombbal megnyomva a 10 funkció kibővült 20-ra. No itt nem ilyen egyszerű az életünk. Teszem azt, az egyes funkció a zárófények kapcsolása, mint az a képen is látható. Ehhez a következőket kell elvégeznem (ne feledjük, Dynamison egyetlen mozdulat a mutatóujjunkkal!): Function gomb lenyomása, ekkor a képernyőn megjelenítésre kerül négy darab nullás számjegy ami a funkció számát hivatott képviselni. A kontrollert megtekerem kissé, hogy 0001-et mutasson, majd lenyomom a kontroller gombját. Ezzel bekapcsolásra kerül az adott funkció. Tehát: gombnyomás, tekerés, másik gomb megnyomása. Eztán az on/off gombbal tudom ezt a funkciót kikapcsolni, majd újra bekapcsolni. De csak ezt az egyet, mindig a legutolsót! Na ez így baromira macerás. Nem mondom, hogy nem szokható meg, mert megszokható, de bőven lett volna hely a központon külön gomboknak. A világítások kapcsolgatásával még elvagyok, de akinek van hangdekóderes mozdonya és szépen le szeretne rajta játszani mindent indulás előtt mondjuk, az szerintem idegbajt kap és a negyedik funkció ki-bekapcsolása után idegesen sarokba hajítja a cuccot. Hatalmas mínuszpont! Egyébként a fenti képen talán látható, hogy világítanak a zárfények a mozdonyon, ezt pedig a kijelző alsó zöld csíkjában lévő kis fekete maszat mutatja (a valóságban azért a funkció száma is kivehető rajta).

A kétszer nyolc karakteres kijelző túl sok mindenre nem elég, de azért elég jól el lehet boldogulni vele a menüben, szerintem egy használható menürendszert tudtak összehozni, kicsit emlékeztet a legelső mobiltelefonom rendszerére (egy Panasonic G450 volt az ha nem csalnak az emlékek). Segítségképpen a kézikönyv bemutatja a lehetséges variánsokat, azt kézbe véve még egyszerűbb a dolgunk. A menü előcsalogatásához a Menu gombot kell megnyomni, onnantól kezdve pedig már csak tekergetni kell a kontrollert illetve nyomkodni azt, megy, mint a karikacsapás. Programozáshoz alapvetően a programozóvágányt használja, mondjuk ezt jobban is hangsúlyozhatták volna a kézikönyvben, nem árt tudni mikor lehet fennhagyni a szerelvényeket a pályán és mikor nem. A fenti képen éppen egy mozdonyom címének átírásához készülődtem, néhány másodperc alatt megvolt az egész, beleértve a megvalósítási mód kikeresését a kézikönyvben.

Kicsit foglalkozzunk az eszközvezérlő funkcióval is! Ha megnyomjuk az Acc gombot, akkor a központ tudja, hogy onnantól kezdve valamilyen dekóderrel ellátott vagy azáltal irányított eszközt szeretnénk vezérelni. Unitrack sínem van, négy kitérőm digitalizálásra került crash által aki Digitrax dekódereket tett beléjük. Remek móka, hogy ezeket is ugyanúgy el lehet nevezni mint a vonatokat, azonban ugyanúgy szívás, hogy kiválasztásnál ugyanúgy a számukat kell megadni, azaz már megint nincs így túl sok értelme. Ahogy a járműveknél, úgy az eszközöknél is mind a két kontrollerre lehet egy-egy eszköz irányítását rátenni, szóval így lehet az 1-es kontrolleré az 1-es kitérő állítása, a 2-esé a kettes kitérő. A képen is ez utóbbi látszik. A kontrollergomb lenyomására állítódik át a kitérő, újbóli lenyomására visszaáll. Egyszerű és nagyszerű, a gondot csupán az okozza, hogy ha egy harmadik kitérőt szeretnék átállítani, akkor vagy az 1-es, vagy a 2-es kontrollerre be kell állítanom, hogy innentől kezdve az már a hármas kitérőt vezérelje. Nem mondom, hogy nem logikus, de szokni kell. Leginkább azt szívtam meg játék közben, hogy szépen váltottam a kitérőn aztán tekertem volna a kontrollert, hogy menjen át lassabban rajta a mozdonyom, csak elfelejtettem átváltani a Loco gombbal a járműirányítási módba. Rengetegszer eljátszottam ezt.

Nem túl régóta van meg a központ (gyakorlatilag pár hete), de eddig határozottan kellemesen csalódtam benne. Vannak baromságai, de a két kontrolleres irányítás mindent visz, nagyon élvezem, hogy egyszerre tényleg két vonatot tudok irányítani. A Dynamis-szal ez jóval macerásabb volt, ott ugyebár váltogatni kellett mindig a vonatok között, átpörgetve közöttük akár a fél címlistát. A funkciók vezérlésének megoldása szánalmas, de ezzel megbarátkoztam, mert max a fényeket kapcsolgatom, arra meg ráérek álló helyzetben, menet közben nem piszkálom úgysem egyik vonatomnál sem. A Dynamis drótnélküli irányítás által nyújtott szabadságot bár kissé sajnálom, nálam azonban nem vált be annyira, az én ízlésemhez képest túlzottan sokszor eldobta a jelet. Anno még gondolkodtam a Dynamis egy szinttel magasabbra való emelésén és így a Pro Box beszerzésén, annak ára azonban a Hornby Elite árát ütötte, ráadásul olyan funkciókat továbbra sem tudott volna a rendszerem, mint a közvetlen PC-re való kötés. Szintén netes vélemények alapján a Pro Box-szal és egy-két plusz érzékelővel jelentősen javítani lehet az infra érzékelésén, tehát ez így legalább megoldásra került volna. Na ez így viszont már többe került volna, mint amit el szerettem volna költeni digitális központra.

Zárásként a megérte-e beszerezni kérdésre egy határozott igen a válaszom. Bár vérzik a szívem, de a Dynamisom más gazdára lel a közeljövőben.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    A Class 60-as mogott azok nem a tolem vasarolt kis tartalykocsik?

  • avatar
    crash mondta:

    Második rész mikor lesz? PC-s szoftver bemutatója kimaradt… azt még várjuk! :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Nygma:
    De bizony, hogy azok. :-)

    @crash:
    Előbb-utóbb? Jön majd az is, csak még nem tudtam eleget tesztelni.

  • avatar
    BeGye mondta:

    Én hálás vagyok, hogy megismertettél és hozzá segítettél egy Dynamis-hoz. Pont a hétvégén vettem elő kb. fél év pihentetés után (sajna mostanság nem sok időm jut ilyenre :-( ) és hatalmas öröm volt nyomkodni. Nekem nagyon bejött és a leírásod alapján nem hiszem, hogy váltanék :-) . Az mondjuk tényleg gáz, hogy viszonylag gyakran elveszti a kapcsolatot, de én meg ezen teszem túl magam :-)
    Én azt hiányolom a dynamis-ban, hogy a funkció gombok csak kapcsolóként működnek, nincs nyomógomb működés. Ha egy hangot, mondjuk egy kürtöt megnyomok, akkor bekapcsolva marad a funkció, tehát ha még egyszer dudálni akarok, akkor először ki kapcsolás, majd újra be kapcsolás.
    Talán bővítek majd egy Pro Box-al egyszer, hogy arról is legyen tapasztalatunk :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.