Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Rövid reflexió a TS2012-re és az optimalizált Northeast Corridorra az Acela-val

jsim 2011 október 18 5 megjegyzés

Szeptember vége felé végre elérkezett az a sokak által várt nap, amikor a Railworks 2 vasúti szimulációs program átalakulva felvette a Train Simulator 2012 elnevezést. A fejlesztők eléggé “sok” újítást ígértek, melyeket eddig nem produkált a program (jóllehet képes lett volna rá, csak meg kellett volna írni), viszont alapvető elvárásként fogalmazódott meg e szimulációs program felhasználóiban. Olyanokra gondolok, mint az ívtúlemelés, a valóban működő reflektorok amelyek sötétben bevilágítják a pályát és a picit csiszoltabb fizika, legalább annyira, hogy menet közben a jármű produkáljon némi rázkódást, pattogást, meg bedőljön az ívekben. Elsőre ez a három jogosan elvárt követelmény nem tűnik soknak, mégis e program vonatkozásában közel négy évet kellett várni a megvalósítására, a lényeg viszont az, hogy végre tudja ezeket és még egyéb dolgokat is. Az, hogy mindezt milyen szinten teszi, arról nem formálnék véleményt, az értőbbek úgy is véleményezik majd részletesebben, vagy már meg is tették. Jómagam nagyon röviden, a felhasználó szemszögéből írnék le néhány reflexiót a programról általában, valamint az október 13-án megjelent Amtrak Acela villamos motorvonatról és a NEC TS2012-re “végre” optimalizált változatáról (amit szintén az említett dátumon adtak ki).

Havazás és olvadt hópelyhek egy F7 szélvédőjén (Horseshoe Curve)

Fények, árnyékok, eső

Az RS, majd RW3 TS2012 néven új motorral és végre élethűbb környezeti hatásokkal és járműfutási jellemzőkkel tért vissza. A környezet vonatkozásában ez annyit tesz, hogy megjelent a korrektebb, dinamikusnak is mondható fény-árnyék viszony megjelenítése, esőben az esőcseppek láthatóvá válnak a járművek szélvédőin (már amelyiket ?felkészítettek? ennek megjelenítésére), ezzel többek között értelmet nyert az ablaktörlő használata is. Működnek a járművek fényszórói (értsd: bevilágítják a pályát, persze itt sem minden típusnál) nem csak éjjel, hanem láthatóan nappali környezetben is.

Alagútban, bekapcsolt fényszórók nélkül (Horseshoe Curve)

Alagútban, bekapcsolt fényszórókkal (Horseshoe Curve)

Sokkal élethűbb lett az égbolt (tiszta, felhős, borult) kinézete és úgy általában a különböző tereptárgyak és növények sokkal impresszívebbek lettek.

Téli környezet és az égbolt (Horseshoe Curve)

Viszont mindehhez figyelembe kell venni egy -véleményem szerint- fontos kitételt: az említett nóvumok és általánosságban a program valódi mivolta nem mutatkozik meg mindegyik, a frissítésig megjelent kiegészítőn. Tapasztalatom szerint két kiegészítőn mutatkozik meg leginkább mit is tud az új motor. Az egyik a TS2012-vel egyidőben kiadott Horseshoe Curve (Patkókanyar) kiegészítő, amely a pennsylvaniai Altoona városnál lévő híres kanyart modellezi le a megújított GP7 és F7 mozdonyokkal, valamint a már említett NEC optimalizált változata.

Fény-árnyék viszony 1 (Horseshoe Curve)

Természetesen most nem fogjuk kielemezni egyiket sem, az előbbit azért, mert az egy külön postot igényelne (talán majd egyszer arra is sor kerül), az utóbbit meg azért, mert készült róla már egy rövid bemutató. Éppen ezért pusztán az utóbbi optimalizált változatáról szólnék csak pár szót a rajta futtatható Acela Expresszel együtt, szigorúan röviden, az előbbiről pedig csak néhány képernyőmentést készítettem (lásd a fentebbieket is), említett jellemzők szemléltetésére.

Fény-árnyék viszony téli környezetben (Horseshoe Curve)

Az “új” Északkeleti folyosó

Az “újratöltött” NEC pálya, véleményem szerint tényleg jobb lett, igaz ennek az ára legalább 10 FPS, mínuszban. Ez főleg akkor jelentkezik -legalábbis nálam-, amikor az AEM 7 mozdonyon bekapcsoljuk a reflektorokat, valamint ha szembejövő szerelvénnyel találkozunk. A jó öreg 9800 GT és kétmagos E7500-as Intel konfigurációmat megizzasztotta rendesen, de hozzáteszem, hogy így sem vált élvezhetetlenné a játék. Mindennek cserébe kivilágították a new york-i alagutat, a sűrűn telepített lámpák mellett elhaladva fényük valóban elsuhan a vezetőállás falán (mint a WoS sorozatban). Az égbolt is jobban néz ki, na meg a tereptárgyak is, a magasabb realizmusérzésre pedig egy lapáttal rátesznek a most már ennél a pályánál is működő mélységélességi hatások. Nem beszélve arról, hogy vezetés közben már nem csak a vonat “pattog” a síneken vagy szitál az ívekben, hanem a táj is “mozog”, kb. úgy, mint a Zusi-nál (kis túlzással persze), élethűbben adva ezzel vissza a vezetés és ívtúlemelés illúzióját. Egyszóval lényegesen látványosabb lett a pálya és élvezhetőbb a rajta való vezetés.

Az Amtrak Acela Express

Az Acela express

Ezzel a DLC-vel kapcsolatban vegyesek az érzéseim, de egy pár dolog meggyőzött. Lássuk ezeket:

1.A motorvonat menethangjait szerintem nagyon jól megcsinálták. Érezhető különbség van a vezetőálláson belüli (sokkal tompább hangok, érződik a hangszigetelés megléte) és az azon kívüli (sokkal hangosabb, süvítős hangok) menetzaj között. Azért hangsúlyozom ezt, mert pl. az összes korábban a JT és RS fejlesztésű járműveknél ez bizony egyáltalán nem így volt.

Az Acela vezetőállásának kezelőpanelje

2. Meglepő módon, a motorvonat kezelőpaneljén elég sok kapcsoló működik és valódi funkcióval bír (erre őszintén szólva nem számítottam). Pl. a vonóerőmérő és a fékkompressziót mutató műszerek egy monitoron jelennek meg, amelyre ha rákattintunk, egy kis információs-felület jelenik meg, ahol láthatóvá válik, milyen funkciók vannak ki-, vagy bekapcsolva. Ilyenek pl. az orrészben lévő kapcsolófej-borítás nyitva van-e vagy zárva (ez is működtethető és nagyon jól néz ki, ahogy nyílik ill. záródik), a kézifék állapota, a külső világítás be, avagy ki van-e kapcsolva,

Az orrész fedőburkolatának a működtetése

illetve a “tilt” funkció aktív-e vagy sem.
Ez utóbbi azért fontos, mert a vonatot aktív kocsiszekrény-dőléssel és anélkül is lehet vezetni, azaz mi kapcsolhatjuk ki és be a rendszert. Leteszteltem és tényleg működik! Van vezetőfülke-világítás is, igaz ez csak a vezető előtt kitett menetrend megvilágítására szolgál (mint anno a Voyager-nél, csak ott a vezető mellett baloldalt). Továbbá be- illetve kikapcsolhatóak az említett monitorok is (hasonlóan a PTP-ben tapasztaltakkal), miként az utastájékoztató is, amelynek kijelzője kívülről, a vonat oldalán található led-es, futó betűsorokkal. Fontos, hogy be lehet állítani az állomások neveit (F7 és F8 billentyűk). Szintén kapcsolható és működik az úgynevezett cruise vezetési mód (talán cirkáló módnak lehetne fordítani), ami a tempomathoz hasonlít leginkább, azaz a szabályozóval manuálisan elért sebességet tartja, amennyiben aktiváljuk (tehát nem az előre beállított sebesség pl. AFB elven működik). Szerintem mindez így elsőre nem is annyira rossz.

Az utastájékoztató kijelzője

3. A vonat vezetése nagyon élvezetes lett az elég sok rázkódásnak, szitálásnak, és a bedőlésnek köszönhetően, amit beleprogramoztak a modellbe. 120 mérföldes sebességnél ívben pl. rendesen van sebességélmény, amire egy lapáttal rádob az említett rázkódás is. Ilyet még nem tapasztaltam a korábbi RW-ben. Érdemes egyébként összevetni ezt a típust a régi MSTS, illetve az újabb Trainz Simulator 12-ben megjelent változataival is, nem abból a szempontból, hogy melyiknél van jobban lemodellezve (grafika, fizika, menettulajdonságok stb.), aminek sok értelme nem is lenne, hanem hányféle olvasata lehet (az adott alapprogram adta lehetőségek között) ugyanannak a modellnek.

Három dolog nem tetszett ennél a DLC-nél. A motorvonat vezetőállásában csak 180 fokban lehet körbenézni (mint a class 86, vagy BR 143-nál), ezt nem értem, miként azt sem, hogy miért nincs utastérnézet sem. Jó, barangoló módban bejárható az utastér, de az nem ugyan olyan, mintha menet közben, utasként nézzük a tájat. Az viszont tény, hogy kidolgozták az eltérő osztályú és funkciójú kocsik belsejét. Másképp néz ki a büfékocsi, másként a business, az első vagy a másodosztály.

A büfékocsi

A másodosztály

Az első osztály

Szintén negatívum, hogy csak három szcenáriót (ezek közül is egy nem működik a kisikló AI vonat miatt, amit remélem javítani fognak majd) és két free roam küldetést mellékeltek a kiegészítőhöz. Ez azért enyhén szólva is több mint kevés.

Mindezt figyelembe véve nem bántam meg az Acela kiegészítő beszerzését, bár egy kicsit sok érte a 14 euró. Mit javaslok? Aki nem kedveli az amerikai vasutat, annak nem biztos, hogy megérné a megvétele. Bár, aki rendelkezik a NEC pályával, az elgondolkozhat az USA ezen egyetlen létező és leggyorsabb gépével való géppark-bővítésen.

Szó, ami szó, mint minden új programnál ennél is szükség van további finomításokra, de ha az összképet nézzük eléggé biztatónak ígérkezik a TS2012 jövője, főleg ha kellő komolysággal tekintenek rá a fejlesztők is.

Jól néz ki (pillanatkép a WCML pályáról)

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    disc mondta:

    nem túl bíztató a jövője tekintve hogy 1 hónap után még mindig ugyan azoktól az óriási bugoktól hemzseg az új motor, mint kiadáskor. Gyakorlatilag bizonyos gépeken árnyékokkal játszhatatlan, de anélkül sem éppen száguld. Pl az én gépemen, ahol inkább GTA4-ezek (bizony az a gta4) nem éppen minimum grafikán, mert az jobban fut sokkal :D DD Ezt sem hittem volna hogy az utóbbi idők legextrémebb gépigényű játékával fogok inkább játszani azért mert szépen fut :)

    Ja mellesleg az openrails is ilyen árnyékokkal mint az rw-ben van(ugyan is ott már egy éve elérhető az ilyen árnyékolás 60+ fps-el megy a nyugati pályaudvarnál…

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Ennek akkor semmi köze nincs az eredeti MSTS-hez igaz? Csak a neve hasonló? Vagy megnyitja a korábbi pályákat is?

  • avatar
    IST mondta:

    @B.Zsolt:
    Nem nyitja meg az MSTS pályákat. A névválasztás ebből a szempontból (is) rossznak mondható szerintem.
    Hivatalosan nincs köze, az alkotógárdában vannak/lehetnek olyanok akik az MSTS megszületésénél is dolgoztak.

  • avatar
    JZ mondta:

    @B.Zsolt

    nincs köze.

    felejtsük el az MSTS-t…

  • avatar
    disc mondta:

    Hát pedig vannak benne msts maradványok, pl ez a fos ace formátum is, meg az elnagyoltság.

    Ma megint röhögtem:
    m62-nél tudtam már hogy a mechanikus (motortengelyről hajtott) kompresszor működéséhez a railworksnak nem szükséges hogy bekapcsolva legyen a motor :D
    De most a szilit konfigolva látom az elektromos kompresszornál sem kell a főmegszakítónak bekapcsolva lenni, sem pedig az áramszedőnek…

    Ilyen apró idiótaságoktól az msts is hemzsegett. (bár a ts2012 nagyobbaktól is…)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.