Főoldal » Élménybeszámoló, Kisvasút, Vasút

Schmalspur expo 2011 – PreBnitztalbahn

crash 2011 október 24 4 megjegyzés

Október eslő hétvégéjét Németországban töltöttem, intenzív kisvasutazással egybekötve egy négynapos pihenőt. A dolog aktualitása az volt, hogy az Arge Spur – ami valami olyasmi, mit a KBK németországba, csak a modellezők nincsenek onnan kiutálva – ekkor tartotta rendes évi nagy összejövetelét, és meghívást kaptam az eseményre. Ebben az évben a találkozó Jöhstadtban volt, a PreBnitztalbahn-on, a német-cseh határ közelében.

A PreBnitztalbahn az egyik leghíresebb DR-es (Deutshe ReichsBahn) múzeumvasút. A régi vasút helyén, egy teljesen újjáépített vasutat láthat, aki odatéved. Nem csak a pálya kifogástalan, hanem felújították az állomásépületeket, az állomások környékét, a kockaköves részeket, a rakodókat. Az állomások nem üresek, hanem igyekeznek megjeleníteni a hajdan volt életet: van ahol a szélső vágányokon szépen felújított tehervagonok várakoznak, de a rakodók mellé sok helyre állítottak görkocsikon (rollwagen) nagyvasúti teherkocsikat, hogy a látogató / utazó betekintést nyerhessen abba, hogyan ment anno a teherszállítás a vasúton. Egyszerűen, ha az ember elfeledi, hogy autóból szállt ki az előbb, és nem csörren meg a mobil a zsebében, és csak arra koncentrál, amit az állomáson lát, akkor minden további nélkül fejbevágja az a hangulat, ami hatvan-nyolcvan évvel ezelőtt jellemezhette a környéket.

EU-s pénzből építkeztek – igen, Németországban – és elég szép sikert értek el. Ahogy sikerült megértenem, a korábban elbontott pálya vissza lett építve, és a járműállomány a különféle helyeken megőrzött gépekből és kocsikból áll össze. Igen, arrafelé, ha leállt egy vasút, nem vágtak mindent össze automatikusan – valahogy másképp gondolkoznak. Igen komoly munka lehetett ez is, hiszen IV.K-k, VI.K, és modernebb gőzösök is járnak a pályán, tökéletes állapotban. Mostanra készült el a legkisebb gőzös, az 1k felújítása – igazi gyöngyszem lett. A vonalon közlekedő személykocsik rendkívül szépen , tiszták, látszik, hogy törődve van velük. Ami meglepő volt, hogy a kocsiszínben lehetett látni egy építés alatt álló személykocsit, ami nem felújítás alatt állt, hanem az eredeti tervek alapján újjáépítették. Fém alváz, keményfa felépítmény, furnér borítás ahol kell – minden klappolt. És látszott, hogy aki csinálja, rendesen akarja csinálni. Mondjuk, a rendesen akarja csinálni dolog az egész múzeumvasúton látszott. A rendesen akarja csinálni dologról… ez a kisvasút is a bevételekből él. Nem tudtam hova tenni, amikor a végállomáson az egyik gőzös körbejárás után a vonaton várakozott, és a masiniszta látva, hogy fotózok, elkezdte engedni, fújatni a gőzt. Egyik barátom, aki a hátam mögött állt, meg is jegyezte, hogy “pózol neked a mozdony”. Fotózgattam – csináltam jópár képet – majd intettem egy köszönömöt a masinisztának, aki visszaintett, és elzárta a gőzcsapokat. Lehet ez így is, a “nefotózzááááááhülyeállllat” ordítás helyett.

Jöjjön pár mozdonyfotó… Először az erre az alkalomra érkezett Aquarius C nevű mozdony. Ez a gép eredetileg egy hadi célokra épült mozdony, és egy másik kisvasúton szolgál, csak a parádé kedvéért hozták el ide. Látványos vonatával a két nap során rendíthetetlenül rótta a köröket. Nagyon szép állapotban van, és jellegéből adódóan igazi kuriózum. Szép kék festése van, és igencsak meg tudta rántani a szerelvényt.

Az I.K mostanra készült el. Nekem a legjobban az ez után kötött kocsik tetszettek a legjobban – mintha az ember valami száz évvel ezelőtti helyre csöppent volna. A kis háromtengelyes gőzös nem járt a vonal teljes hosszán, mert kímélték, így csak a felső részen mozgott. De akkor is gyönyörű.

Természetesen a legérdekesebb a IV.K. Lenyűgöző. Mintha az ember a kezében fogná az LGB katalógus egy darabját… de ezt nem lehet kézbe venni, csak max megtapogatni,csodálni. Magyar szemmel felfoghatatlan, hogy anno a szász kisvasutakon milyen gőzösök mozogtak, és mekkora vonatokat vittek. A mozdony az öt kocsit szinte meg sem érezte. Mondjuk ezt a vonatot inkább fotózni szerettem, mint utazni rajta… valahogy az I.K-hoz csatolt, legrégebbi kocsikban nagyobb élmény volt utazni.


 

A kisvasutat mindenkinek ajánlom, aki arra jár. Hatalmas élmény. Többször is végigutaztam az útvonalat, hihetetlen romatikája van. Csattogó gőzösök, olyan dolgok, amiket az ember csak a modellkatalógusokból ismerhet, és fel is ülhet rájuk.

Fotózni lerhetett mindent… nincs az a memóriakártya, amit az ember nem tudna telefényképezni. Csak utána legyen ideje az őszi színeket, és a lapos napsütés okozta fényeket valahogy kép formába ölteni. Mondjuk ezek, plusz a fekete, csillogó gőzösök feladják a fotósnak a leckét rendesen. Hiába no, tanulni, tanulni, tanulni….  Aki kinek ez nem elég, több képre kíváncsi, az klikkeljen ide, a Flickr-en lehet böngészgetni a fotókat.



2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    Ikarus 242 mondta:

    Van rollbock és rollwagen. Rollbock-nál a tengelyek vannak alátámsztva kéttengelyes gördülőzsámonyokkal. Rollwagennél pedig a kocsi egy forgóvázakkal ellátott kereten van, hosszabb kocsik két rollwagenen. A képeken rollwagen van.
    Szász gőzösöknél a típus római számmal van. Tehát I.K IV.K stb.
    Reichsbahn-ból kimaradt az s.
    Egyébként nem Preßnitztalbahn? (tehát nem B, hanem ß) Ez nem Drezda közelében van? Vagy keverem valamivel?
    A IV.K pedig tényleg gyönyörű gép, drezdai múzeumban láttam 0e, H0e és 1:1 méretben is, sajnos üzemben nem volt még szerencsém. A pályaudvarnál lévő boltban pedig meg is vehettem volna H0e-ben, ha van potom 680 euróm. Az első, második, harmadik és ötödik IV.K-s képet elkérhetem nagyobb méretben? Ha jól tudom ilyen mozdony járt egy ideig Nagybátonyban, valami hadizsákmány volt.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Javítottam, kösz az észrevételeket . A PreBnitztalbahn direkt lett B-vel, úgy tudom lehet így is. Drezda mellett? Nem… ez drezdától 150 km-re van. Amire te gondolsz, az szerintem egy másik kisvasút. Az az, amir a Drezda-Lipcse vasútvonalról is lehet látni?

    A flickr linken kinn vannak a képek – többek is. Ha kiválasztottad, melyek kellenek, dobj egy mailt. elküldöm.

  • avatar
    galbert mondta:

    [nyelvészkedés mód on]

    Preßnitztalbahn lesz az :) Esetleg Pressnitztalbahn. Én még nem találkoztam a ß B-ként írásával, először nem is tudtam hova tenni a kisvasutat. Szerintem egyszerűbb, ha a kettőzött s-t írunk ß helyett (ami egyébként magyar billentyűzeten AltGr+á kombinációval jön elő), még ha nem is helyes nyelvtanilag :)

    [nyelvészkedés mód off]

    A cikk és a képek nagyon jók!

  • avatar
    kisvasut-modell mondta:

    Köszönöm én is a színvonalas, képes beszámolót. Többször utaltál arra, hogy az egész kisvasút olyan, mintha a modellvasút elevenedett volna meg a katalógus oldalairól. Nos az épülő személykocsinál ez jól látszik is: mintha Kibri alkatrészekből készülne… :-)
    Második rész -az ilyenkor szokásos modellvasút kiállításról- mikor lesz olvasható?
    Ui.: Az a “B” tényleg scharfes s lesz!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.