Főoldal » Címlap, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Kipróbáltuk a Zusi3 demóját

IST 2011 november 6 17 megjegyzés

Igen, így, fejedelmi többesben. A mai napi virtuális vasúti találkozó egyik nagy durranása a Zusi 3 demójának próbálgatása volt. Az esemény zajlott ugyanis a megszokott medrében amikor Répás Tomi megjelent és szólt, hogy letölthetővé tették a Zusi 3 demóját, bár a visszaszámláló óra szerint még több mint egy nap lenne hátra. Úgyhogy hozta magával, mi meg jól rávetettük magunkat, többen is megvitattuk a programmal kapcsolatban tapasztaltakat. Bár az az infó is napvilágot látott, hogy csak egy újságmellékleten lesz később beszerezhető, mégis a hivatalos honlapon, a www.zusi.de-n is megtalálható a demó. Az újsággal kapcsolatos hírek annyiban igaznak bizonyultak, hogy a MIBA Digital kiadványához hozzácsapták a demó 3.0.0-s verzióját, míg mi a honlapról a 3.0.2-est tölthetjük már le. Javaslom tegyétek meg ti is ezt az 55 megás csomagolt file-lal, aztán beszéljük meg a tapasztaltakat! Addig is néhány észrevétel a részemről:

A demóról annyit kell tudni, hogy mindössze egy pálya található meg benne, nincs lehetőség másik útvonalat vagy menetrendet választani. Csak a BR 216-os és a 120-as rendelkezik kidolgozott vezetőállással, a többi gépnek csak szimbolikusan megjelenítettje van. A beállítási lehetőségek korlátozottak és nem lehet szerkeszteni sem az útvonalat, sem a menetrendet, sem a járműveket. Végülis ez egy demó, szóval ennyit elnézhetünk neki, nemde?

Megújult a vonatválasztó képernyő, szerintem előnyére tette ezt. Most már nemcsak a járatszámot, a járat típusát, indulási és érkezési idejét, valamint a jármű típusát láthatjuk, hanem a teljes menetrendjét is, valamint azt is, hogy időben hogyan is helyezkedik el a menetrendi struktúrában. Jó ötletnek tartom az útvonalak szerinti csoportosítást is. Azt mindenesetre elmondhatjuk, hogy nem lett – szép magyaros szóval mondva – agyondizájnolva a menürendszer, ismét hozza az eddigi “igénytelen”, de jól áttekinthető és jól használható formát.

A startra rákattintva először a bal alsó sarokban a három szürke pöttyöt zöldezi be, majd következik a betöltés alatt álló .ls3 file-ok hosszas felsorolása. Eztán kapjuk meg a látképet:

És őszintén szólva nem is tudom mit mondjak… A tereptárgyak megkapták a maguk textúráját, viszont még mindig hiányt szenvedünk az olyanokban, mint például a fényforrások, az árnyékok. A köd szokás szerint remekül sikerült, a mutatott 37-40 fps is jó, a nagy kérdés persze az lesz, hogy mennyiben tudja majd kezelni a program a komplex, textúrázott objektumokat. Hiszen tudjuk jól, hogy a Zusi2 is tudta a textúrázást, igaz elég komoly számítógépes teljesítmény kellett ha ilyenekkel teli pályát óhajtottunk futtatni. Mindenesetre első ránézésre valahol nagyon elakadtunk a 2000-es évek elejénél. Hiába, sok idő telt el a Zusi 3 fejlesztésének elkezdése óta.

A fenti képen is látható, hogy a menetrendet ismét külön ablakban kapjuk meg, ami szerintem eddig is jól működött, én speciel szerettem, hogy oda rakom ahova csak akarom. Az viszont bosszantó, hogy nincs meg a Zusi2-ben megismert segédablak ami mondjuk mutatja a sebességünket, a menetfokozatok számát, a szelvényszámot, vagy éppen az indulásra felhatalmazó jelzést. Utóbbi immáron a főképernyőre került, sajnos az ajtók nyitott vagy zárt állapotát mutató akármit is én eddig nem találtam, aminek azért nem örültem. Mindenesetre nagy változás nincs, aki játszott az előddel, az itt is rögtön otthon fogja magát érezni. Ugorjunk is be a járműbe!

Élethű vezetőállás, hiába, sokat számít a fotótextúra. Lehet rajzolgatni meg minden, de a valódi fotót semmi sem tudja visszaadni. Mondjuk az más kérdés, hogy cserébe nem 3D-s a vezetőállás, nézhetünk előre 3 fajta módon, illetve kihajolva jobb- vagy baloldalt az ablakon. Utóbbiak remek újítások (bár más programban is láttunk már ilyet), végre itt is lehet sasolni azt, hogy mikor értünk már le a kitérőről, nem kell külső nézetbe kapcsolni az utolsó kocsihoz. Nem mellesleg élethűbb is ez a megoldás ha már egyszer nincs visszapillantó tükrünk. A vezetőálláson a fények jól világítanak, a menetszabályzó, a fékkarok, a kapcsolók mozognak, alapvetően ugyanúgy kézreáll minden. Az irányításban az lehet a különbség, hogy a nyilak ezentúl már nem a menetet adják hanem a nézeteket váltják, valamint még azt volt nehéz megszoknom, hogy a + gomb folyamatos nyomvatartására sem vágja satuba a féket, hanem csak egy fokozatot pakol rá, azaz mind behúzáshoz, mind oldáshoz lehet nyomogatni bőszen.

A Zusi2-ben megszokott indulási idők is itt játszanak, azaz nem biztos, hogy úgy kezdünk, hogy 1 perc múlva már indul is a vonatunk, ilyenkor várakozni kell: az eddigi F9 időgyorsítás illetve F11-gyel extra időgyorsítás helyett most az F1 van az előbbi helyett, azzal viszont egy-két perceket teker át az ember, hosszabb időt szerintem nemigen, nem akkora az időnyereség. Az F2 a szünet gomb, az F3 az autopilóta, az F4-gyel pedig az indulási idő elé ugrunk 1 perccel. A lenti képen ugyanaz a gép van, ugyanott állok, csak eltelt 20 perc és 1 perc múlva kell indulnom. A nézet kissé megváltozott, ez az eredménye a felfele nyíl egyszeri lenyomásának (sajnos erre már persze előjön a nem megfelelő felbontású textúra, a feliratok mosódottabbak lesznek). A jelző szerint akár már mehetnék is, indulási időm azonban nincs. A felső részén a képnek látható, hogy van bekapcsolható segédlet itt is, ez hasznos lehet a kezdeti időkben a játékosoknak, F8-cal kapcsolható.

Az egy percet kivárva jön el a Zusi ideje, a játék sava-borsa, azaz a menettulajdonságok, a forgalom. Sajnos a demóból annyira nem lehet jól megállapítani ezek működését, nem látok bele, hogy hogyan épül fel a menetrend, mindenesetre visszaköszön a régi Zusi érzés. Annyira átszoktam már a brit vasútra, hogy az éberségi folyton levágott (mondjuk a nagy zajban annyira nem is lehetett hallani), valamint a biztonsági rendszerre is figyelnem kellett, elszoktam én már a PZB-től. Az irányíthatóság maradt a régiben, ugyanúgy kell idő a fék feloldásához vagy éppen a fékhatás kialakulásához mint korábban, a dízelmotornak is eltart egy darabig mire felpörög, a hangok is baromi jók. A felsővezetékrendszer és a váltókörzetek kidolgozása elsőrangú, iszonyat jól és élethűen néznek ki, a jelzőzés is előhozza a régi szép emlékeket. Ja, és most már hivatalosan is támogatja a RailDrivert, bár beüzemelnem még nem sikerült normálisan, de végre nem extra segédprogramokat kell keresgélni a neten hozzá.

Ami viszont nem tetszett, hogy a járművek siklanak a síneken, nincs semmilyen mozgása a vezetőállásnak, egyetlen apró döccenés sem, bár az is igaz, hogy a németek azért tudnak pályát építeni, csak emiatt aztán steril a dolog. Csodálkozva láttam, hogy a kerekek a vontatott kocsikon nem forognak, nem is követik a sín apró emelkedéseit-süllyedéseit, meg mintha egymáshoz képest sem lenne igazán játékuk. Az alagútban továbbra sem tudunk előre világítani (a vezetőállás szépen sötétedik persze a műszerek világítani kezdenek) , de a táblák szépen leolvashatók a sötétben (khm), valamint nem jött be, hogy nincs meg a sebességérzet valahogy. A kocsik ablakain nem lehet belátni, ami azért nem kicsi megrökönyödést keltett.

A táj kialakítása nem lett túlzásba víve: a házak szépen textúrázottak, az állomásnevek végre olvashatók, a fák is megkapták a maguk textúráját, így végre nem színezett objektumokat láthatunk. Ugyanakkor utóbbiak 1 vagy 2 lapból állnak, ami édeskevés és 2011-ben szerintem már meglehetősen kínosan is néz ki. Szöges ellentétük a jelzők amik viszont állatok, látható az animációja például a fenti képen is látható jelző tilosba való visszaesésének. A képről talán még lejön annyi, hogy a túlemelés megmaradt a programban, hiba is lett volna mondjuk nem leprogramozni. A meglévő járművek kinézeténél én többet várnék, a mozdonyom például egyértelműen rajzolt felülettel rendelkezik, a vezetőállásba segítő kapaszkodók is csak meg lettek rajzolva nemes egyszerűséggel. Mondjuk ez most még másodlagos, a kérdés az, hogy a járműépítők mekkora poligonszámmal dolgozhatnak majd a különböző mozdonyok és motorvonatok kialakításakor, hol lesz az a határ amit még normálisan tud kezelni a motor.

Bár csak demóról van szó, azért az értékelőlap nem maradhatott el. Kissé ez is megváltozott, de nem túlságosan, továbbra is remekül nyomon követhető rajta a bénázásunk. Annak ellenére, hogy a Zusi2-ben nem igazán szerettük a %-os értékelést, a Zusi3 demójában nincs ilyen és éppen ezért hiányzik. Tudom, hülyeség, de akkor is.

Mindent összevetve így néhány járat végigvezetése után én azt mondanám, hogy ha ez a demó mondjuk úgy 2007 környékén jött volna ki, akkor borzasztóan örültem volna. Ma azonban nem tudom mit gondoljak róla, egyszerűen nem tudom hova tenni a Zusi 3-at. Miközben vele játszottam előjöttek a régi emlékek, ugyanakkor nem éreztem az igazi újdonságot, a grafikát inkább érzem elavultnak mintsem újnak, a játékmenetben meg nekem ugyanazt hozta eddig a progi mint az előző verzió, a pályát is már láthattuk a(z évekkel) korábban közzétett képekről. A nagy kérdés persze az, hogy maga a játék motorja mennyire felhasználóbarát, mennyire képes megbirkózni az építők igényeivel, mennyire tudja majd megjeleníteni az igényesen kidolgozott pályákat és járműveket. Na meg persze ezzel kapcsolatosan az is felmerül, hogy mennyien lesznek az építők, a Zusi 2-be nagy energiákat fektetők vajon visszatérnek-e a Zusi 3-hoz is? Őszintén szólva nagyon jó lenne, mert annak ellenére, hogy lehúzom folyamatosan a grafikáját, a vasútüzemhez mégiscsak ez a program van a legközelebb és jó lenne ezt kihasználni.

Azt hiszem így elsőre ennyi lenne részemről, nagyon kíváncsi lennék a ti véleményetekre is.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


17 megjegyzés »

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    A felsővezeték-rendszer nagyon szép! A legszebb az összes közül!

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    A Zusinak eddig sem a grafikai megjelenítés volt az erőssége, nem is ezért játszik vele azóta sem az a bizonyos réteg.

    Néhány próbálkozás után szokatlannak találom a hármas verziót, nagyjából azokat hiányolom amiket a bejegyzésben is olvasni lehet; kiváltképp a megszokott ajtóvisszajelzés hiánya zavar (a demó esetében az óra megtalálható a vezetőálláson), a főakblakban megjelenő randa zöld tárcsát az első pár körben sikeresen kitakartam a menetrenddel.

    A fizikával kapcsolatban ugyanazt fájlalom mint IST: a szerelvény siklik a sínen, semmi röccenés-döccenés, (történelmi pillanat következik:) ebből a szempontból jelenleg még a Railworks is jobb. Minden más téren eddig tetszik a demó, kíváncsian várom milyen lesz a végleges verzió.

    Végezetül pedig egy kép arról, ami miatt szeretjük a demóverziókat:
    http://i41.tinypic.com/5xmn37.jpg

  • avatar
    Ikarus 242 mondta:

    Én is próbálgatom. Nekem is vegyesek a benyomásaim róla. Nagyrészt ugyan azokat hiányolom belőle, mint IST. Illetve még a Zoom-ot a következő jelzőre. Menesztéskor nem tettszik, hogy csak a tárcsa van, kéne a síp is. Alak főjelzőknél nem látszik melyik fény világít. (bár elvileg a kar állásából egyértelmű a jelzés, csak hát még is)

  • avatar
    crash mondta:

    Mennyivel nőtt a gépigénye az új Zusinak? Vagy sikerült optimalizálni az új verzión valamelyest?

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Az E5912-es vonatnál tapasztaltam, a többinél eddig nem próbáltam: függetlenül a menetszabályzó állásától, a lejtviszonyoktól és igazából bármi mástól, külső nézetből a vezetőállásba belépés után a szerelvény sebessége drasztikusan csökkenni kezd. Éberségi jelzés, vonatbefolyásolás nem játszott szerepet ebben. Másnál is ez a helyzet?

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Nekem ez nem tűnt fel. Viszont a középkategóriás gépemen egész szépen fut.

    A sebességérzet meg szerintem egész jól megvan. Legalábbis számomra.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    @Ibigoo:
    Hű, ezt hogy sikerült összehoznod?
    A grafikai hiányosságokat én azért fájlalom, mert így nehezebb lesz kilépnie a rétegjáték szerepkörből.

    @crash:
    Gépigény tekintetében nem tudok nyilatkozni, viszont ugye ez a pálya meglehetősen rövid egyrészt, másrészt kevés vonat is jár rajta és azok sincsenek túlzottan kidolgozva. Majd meglátjuk valamilyen jó kis S-Bahn pályán egyszer, hogy mit is tud a motor.

  • avatar
    disc mondta:

    Azért vicces hogy csak így fut. Ezzel a grafikával egy p3-mon geforce2-vel is száguldania kéne :D

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Na ja, de használ még valaki olyat? Nálunk az irodai gépek is majdhogynem többet tudnak :)

  • avatar
    szelezoli82 mondta:

    Nekem elég érdekesen Jött be az Oktató résszel kezdtem! Avezetőállás Kezelő szervek Helyet Csak egy vastag fekete csík volt, és csak néha villant be. az igazság az hogy én még eddig nem játszottam ZUSIval!! Valaki letudná Írni a Kezelöserveket. A Másik Problémám a RAILWORKS2-vel a Következők: Egyes helyeken,és a mentésnél a Következő Szöveg jelenik meg.: !! ID NOT FOUND!! A Gépem adatai: ASUS P4P800 alaplap, Intel seleron 2.4 GHZ, jELENLEG IDEIGLENESEN EGY ati rADEON 9600-AS 128 mb Videokari, mert a másik garanciális cserén van ami egy ASUS AH 3450 512 MB Videókártya. 1.5 GB DDR1 400 MHZ Memoria, C-Media 8738 Hangkártya, 400w Tápegység, HITACHI 320 GB HDD. Kérlek szépen segítsetek!! PLEAS HELP MI!!

  • avatar
    Domino78 mondta:

    Jó leírás. Igazából a Zusi3 alig nyújt többet, mint egy textúrázott Zusi2 (leszámítva a vonatválasztást, egyszerűbb külső nézetet, részletesebb felsővezetékrendszert/jelzőket, illetve a fényjelzők optikájának fényeit – de tényleg csak ennyit).

    Amit hátrányként róttunk fel (kocsik nem himbálóznak, ablakaik nem átlátszóak, a fék, satöbbi), reméljük, javítva lesz a végleges verzióban, illetve javíthatóak lesznek add-onokkal.

    Persze a Zusi2-höz képest visszalépést jelentő kis apróságok arra is engednek következtetni, hogy az egész progi újra lett írva, így nem kizárt, hogy nagyobb pályákon, komplexebb forgalmi körülmények között már rendelkezni fog komolyabb előnyökkel is – személy szerint az alternatív vágányutaknak, írásbeliknek, tolatgatós játéknak örülni tudnék.

    Végül, amit ISTtel már beszéltünk, sok fog múlni az árán. Sajnos a mai igényszintről visszanézve ez csak egy újrafutózott ZuSi2, míg a készítők valószínűleg “a legkorszerűbb, legélethűbb” szimulátorként akarják majd eladni…

    @IST: Az Ibigoo-féle helyzetet rendkívül egyszerű előidézni: elég, ha a játék indulásakor hagyod, hogy a vonat visszafelé leguruljon a pályáról. Ami még durvább: a vagonok úgy “siklanak”, hogy a vágánytengely körül kezdenek el billegni 360°-ot (tehát be a föld alá is!). A szerelvény nem akad szét, tehát megindulhatsz, a kocsik pedig egyre kisebb amplitúdóval egy idő után visszaállnak “függőlegesbe” :)

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Mondjuk ez is egy érdekes dolog… De remélem ki fogják javítani. Mármint azt, hogy amikor lepakolja a szerelvényt, feltöltött fővezetékkel és teljesen oldott fékekkel indulsz. Aztán pillázol, hogy miért mész hátrafelé (de legalább most már tud menni hátrafelé is a szerelvény!)?

    A Zusi 2 ennyiből korrektebb volt, hogy ott 4,2 bar fővezetéknyomással kezdtél. Igaz, hosszú tehervonatnál kis időbe tellett föltölteni a szerelvényt, de azt a max. egy percet, amit induláskor ezzel el kellett tökölni, később simán be lehetett hozni nyílt vonalon, szabályosan közlekedve :)

  • avatar
    Domino78 mondta:

    A ZuSi2-ben is némely vonatoknál működött mindkét irány. Másoknál csak az üres és előre, megint másoknál pedig csak az előre irány volt meg az irányváltón. Hogy mitől függött: menetrendtől, géptől, külön beállítástól? Talán valaki ZuSi2 guru tudja a választ :)

  • avatar
    GigantHU mondta:

    na jah. pár napja próbálgatom esténként:)
    hát nekem bejön. van jópár dolog, amit hiányolok, többek között a jelzőre zoomolást….
    nekem is nehézkesnek tűnik a kezelés… de idővel meg lehet szokni. A PZB még kicsit furán működik, ez nem a megszokott…

    király, hogy lehet tolatni:) simán végigtolattam visszafelé a pályán:D A fizika valszeg újra lett írva, a hidraulikus mozdonyok sebességváltásakor még nem tökéletes a történet. A soros motorú gép szépen megy. Kicsit talán túl szépen is:)
    Az tetszik, hogy külön forgóvázak vannak, de tényleg túl monoton a mozgás. a Z2-ben legalább volt ilyen Bz feeling. Itt még nincs. Kurva jól néz ki a távíró vezeték. Azt nem tudom hogy csinálta. Biztos nem poligonnal:) Kár, hogy külső nézetben nem lehet közelíteni.
    Az igen zavaró, hogy ha nézetet váltasz, valami korábbi irányítási állapotból áll át…

    Összességében tetszik:) azért várnám a fullos verziót, hogy lehessen kicsit építgetni. a jelzők messzire látszó fénye is király:) meg a 260-as mozgó csatlórúdja;)

  • avatar
    halaszfi mondta:

    Az ablakokról:Nekem a LOD 0-van és az ablakok átlátszók.Próbáljátok ki!

  • avatar
    halaszfi mondta:

    Darstellung ab LOD

  • avatar
    halaszfi mondta:

    Sajnos csak a Byg,Bbyg, Abyg-eknél

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.