Főoldal » Kiállítás, Modellvasút, Modellvasúti hir, N

N Scale Convention 2011 – Stuttgart

IST 2011 november 21 1 megjegyzés

Ha november és vasútmodellezésről van szó, ráadásul N-es méretről, akkor egyértelmű az útirány: Stuttgart. Ott voltunk 2009-ben (Zsivány külön cikkben emlékezett meg róla), tavaly én kihagytam, de crashék szállították a friss infókat, míg idén én is a látogatás mellett döntöttem. Míg két éve btx-szel vonattal jártuk meg az utat, addig idén kocsikkal ment a különítmény: a feleségemmel ketten eltöltöttünk egy kis időt a városban, crashék viszont a kiállításra ugrottak ki. Jöjjön így néhány fotó tőlem az idei rendezvényről!

A stuttgarti Messe több pavilonnal is rendelkezik, melyek egyikében foglalt helyet idén is a Modellbau Süd névre hallgató esemény. A többi pavilonban különféle egyéb kiállítások és vásárok zajlottak (például elektronikai vagy gasztro), a 6-os csarnokban viszont a modellek játszották a főszerepet, azokon belül is leginkább a vasútmodellek. Az N-es nemzetközi találkozó mellett természetesen árusok és gyártók is képviseltették magukat. A csarnok egyik végének lépcsőjéről tárult a fenti látvány a gyanútlanul betoppanó elé.

A gyártók között kis- és nagyszériások is voltak, a fenti képen az N-tram mutatja be alkotásait, melyek közül nekem a hátul lévő villamos és az elöl lévő gőzös volt az újdonság, bár az is igaz, hogy nem követem munkáikat túlzott figyelemmel. A középső szekcióról már tavaly is láthattuk képeket.

Láthattuk a Liliput modelljeit is, köztük a Flirtöket, de persze nem MÁV-os festésben. Kíváncsian várom, hogy vajon megjelentetik-e ezeket a járgányokat hazai változatban és köntösben.

A Modellbahn Union nevű német kereskedőcég (és nem mellesleg egyedi festések legyártatója) japán dömpinggel árasztotta el az érdeklődőket Tomix, Tomytec és Modemo vonalon. Utóbbi azért volt számomra érdekes, mert itt láttam először a pár hete megjelent Hiroshima Type 5000 Green Mover villamost. Korábban gondolkodtam a beszerzésén, de aztán a netes vélemények arról szóltak, hogy eléggé össze-vissza csuklik a szerelvény, a motor olyan helyen van ahol nincs forgóváz és így lenyomja az egyik szekciót, ráadásul a csuklók megoldása is gyengére sikeredett ezáltal ívekben belátni a szerelvény belsejébe. Nyilván nyoma sincs a Kato elrejtett apró méretű motorjainak lévén a Modemo nagy motorokkal operál, emiatt aztán az utasteret is a “gépészet” tölti ki. Most láttam a vitrinben, lehetett is belőle venni (a 138 eurós ár egészen jó ahhoz képest, hogy a Plaza Japan 158 dollárért + 18 dollár postáért adja), de passzoltam a dolgot. A jobb szélen látható Shinkansenek a Tomixtól valók.

Meglepetés volt számomra a Kato standja és az is ami a kép közepén látható: úgy tűnik, hogy készül a kitérő a Unitram szetthez. Kicsit elbeszélgettünk az egyik ott lévő fickóval aki nem igazán beszélt angolul, de legalább annyit elárult, hogy ez az első utalás a kitérőre a Kato-tól (ez szerintem igaz lehet, fórumon sem olvastam még róla), néhány hónap múlva akár piacra is kerülhet a cucc. Igencsak bíztató, hogy Katoék töprengenek, hogy egy Combino-val is előállnak, mondván több országban is futnak belőle, így talán nagy sikere lenne. Hát én szurkolnék neki, az biztos. A felső képen egyébként több újdonság is látható, így az Y kitérő Unitrackhez, vagy a kereszteződés Unitramhez illetve a szabvány vágánytávolságra “széthúzó” elem a kép felső részén a pályába építve. Telefonnal készített videóm ugyanerről:

Ha már Kato stand, gondoltam megmutatom az egyik vitrinüket is, benne a zöld színű E5-ös “Hayabusa” alapszett 3 kocsis szerelvényével, de mögötte látható az emeletes E4 Max és az 500-as sorozat is.

A kiállítás anyagát gazdagította egy tárló amely a TGV 30 éves fennállásának alkalmából épült és magában foglalja a TGV vagy TGV alapú szerelvények különböző festési variánsait. Meglehetősen impozáns látványt nyújtott, na meg persze azt az érzést, hogy ezekből kellene egy-egy otthonra.

Maga a kiállítási rész nagyon jó, jó és befejezetlen anyagokat is magával hozott, de összességében elmondva igen jó asztalok és modulok gyűltek össze. Nekem újdonság volt a felső képen látható asztal, de a többiek már tavaly is megcsodálták ugyanezt. Bár a modellezési kora régebbi, azért nekem nagyon bejött.

Jó volt látni olyan “extrább” dolgokat, mint ez a keskeny nyomközű hálózatot bemutató terepasztal, amely bár nem volt túlzsúfolva sínekkel, mégis kellemes vonatforgalmat lehet rajta modellezni.

Szintén elnyerte a tetszésemet ez az asztal, amelyen három szinten közlekedtek a vonatok, méghozzá ezzel a megoldással:

Az elv ugye régóta ismert, itt viszont remekül alkalmazták annak érdekében, hogy egy-egy vonat mind a három szinten képviseltesse magát közlekedés közben. Ráadásul a spirálnak köszönhetően ugyebár eltelik némi idő az alagútban, így nincs olyan, hogy a szerelvény orra már kijött belőle, de a vége még nem haladt be. Az asztal mind a két oldalán ilyen spirál lett elhelyezve.

Loch Lochy asztalát már 2 éve is láttam, most is a kiállítás anyaga között szerepelt, az újdonság inkább a járműanyagban volt, így például a kép jobb alsó sarkában lévő hókotrót élőben is megfigyelhettem, az N Gauge Society-től lehet csak rendelni ezt a járművet. Az asztalt egyébként egy hölgy kezelte.

Persze nem “csak” kis méretű asztalok mutatták meg magukat, hanem nagyobbak is, figyeljetek jó, ez csak egy kis része a látnivalóknak, alant a másik oldala. Egészen elképesztő N-es méretben ez a nagyság. Mellesleg értem én a füstképződés modellezését, de szerintem egyáltalán nem látványos.

Látványos viszont a körfűtőház, a rengeteg sín és jármű, kár, hogy mikor én nézelődtem erre akkor nem igazán járt ezen az asztalon szinte semmi. Úgy tűnik ez a kiállítások szokásos rákfenéje.

Wienthal asztala azért tetszett, mert a képen látható városka igazából egy emelt szinten volt, alatta a nagyvasút fordítója volt, a kép jobb szélén a terepasztal további része. A városka tömegközlekedését egy “ovál” pályán járó három egységes villamos biztosította, amely boldogan körözött egész álló nap ami persze mindent elmond a hajtása megbízhatóságáról. Ez a városka is jó példa arra, hogy emberekkel és járművekkel mennyire fel lehet dobni egy nem kimondottan izgalmas asztalt is.

Láttunk azért amerikai témát is hihetetlen hosszúságú vonatokkal. Nem számoltam meg, utólag meg már nem tudom mert a másik fotó amit lőttem azon a szerelvény csak egyik része van rajta és annak is összemosódnak a kocsijai: 14 vagon adta a vonat látható részének saccperkábé a harmadát! Úgyhogy nem vicceskedtek a srácok a nem élethű 3-5 kocsi teherkocsikkal, hanem megmutatták hogyan is nézne ez ki a valóságban.

Még egy kép csak úgy, mert tetszett a híd szilás környezetének megvalósítása.

Kis asztalokat tekintve találkoztam egy ilyennel is amelyen egy gőzös rohangált fel-alá a két kocsijával.

A képeket elnézve rá kellett döbbennem több dologra: egyrészt nagyon keveset fotóztam, másrészt szokás szerint kevés volt a fény is így a képekből is több lett a bénább a nagy átlagnál, harmadrészt pedig az, hogy nagyon-nagyon sok időt el lehetett volna tölteni csak azzal, hogy az ember az egyes részleteket bámulja. Olyanokról nem csináltam képet, mint például a Trix asztalai, a Fleischmann vitrinjei, a holland-spanyol-stb. kereskedők kínálata, a már szokásosnak mondható tömeg, de valahogy úgy vagyok vele, hogy nem is bánom: kedvcsinálónak, ízelítőül talán ez is elég, talán emiatt kedvet kaptok hozzá, hogy egyszer ti is elmenjetek (a belépőm 10 euró volt, de ebben benne volt az S-Bahn jegy ára is, automatából simán tudtam venni kombinált jegyet mindenfajta komplikáció nélkül), mert véleményem szerint nagyon is megéri.

A kiállítás meglátogatása persze nem lehet teljes vásárfia nélkül, de arról majd egy következő bejegyzésben mutatok pár képet.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    Norbi mondta:

    Legközelebb elmegyek én is…:)

    Jól látom,a TGV vitrinben a gázturbinás,és a rekorder gépet?
    Ezeket árulták valaha?

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.